Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

DIF_Soldier skrev:
pekka21 skrev:Intervju med Thoresen...http://hockeysverige.se/news_show_schwe ... ?id=724503

Sen förstår jag inte det där med panikvärvning i Andersson, han är knappast någon panikvärvning utan en spelare dom haft koll på ett bra tag innan annars hade dem inte köpt loss honom, dessutom var DIF inte ensam elitserieklubb att vilja ha honom.
Du bodde i Stockholm under tre säsonger och spelade för Djurgården, hur trivdes du i Stockholm?
- Det är utan tvekan den bästa stad jag bott i och jag hade några jättebra år i Djurgården. Visserligen hade laget det lite tungt under min senaste säsong där men stämningen var fantastiskt bra ändå. Jag bodde i Blåsut nära Globen, så jag kunde cykla till träningarna och det var helt perfekt.

Vad har Djurgården och du pratat om inför kommande säsong? - Jag har haft en dialog med Djurgården under hela förra säsongen och har det fortfarande.

När vet vi vart Patrick Thoresen spelar kommande säsong?
- Jag hoppas det löser sig i helgen!

Goda nyheter. Låter som att Thoresen inte vill vända oss ryggen. Samtidigt vill han nog tjäna mer pengar än vi kan erbjuda. Blir nog Schweiz eller oss.

Blir det DIF får Wesslau finna sig i att byta nummer...
Jag tycker det där låter VÄLDIGT mycket som att han drar till Schweiz nu för att sedan komma hem när DIF har råd (t.ex. när Linkan drar/slutar).
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Diffe89 skrev:
DIF_Soldier skrev:
pekka21 skrev:Intervju med Thoresen...http://hockeysverige.se/news_show_schwe ... ?id=724503

Sen förstår jag inte det där med panikvärvning i Andersson, han är knappast någon panikvärvning utan en spelare dom haft koll på ett bra tag innan annars hade dem inte köpt loss honom, dessutom var DIF inte ensam elitserieklubb att vilja ha honom.
Du bodde i Stockholm under tre säsonger och spelade för Djurgården, hur trivdes du i Stockholm?
- Det är utan tvekan den bästa stad jag bott i och jag hade några jättebra år i Djurgården. Visserligen hade laget det lite tungt under min senaste säsong där men stämningen var fantastiskt bra ändå. Jag bodde i Blåsut nära Globen, så jag kunde cykla till träningarna och det var helt perfekt.

Vad har Djurgården och du pratat om inför kommande säsong? - Jag har haft en dialog med Djurgården under hela förra säsongen och har det fortfarande.

När vet vi vart Patrick Thoresen spelar kommande säsong?
- Jag hoppas det löser sig i helgen!

Goda nyheter. Låter som att Thoresen inte vill vända oss ryggen. Samtidigt vill han nog tjäna mer pengar än vi kan erbjuda. Blir nog Schweiz eller oss.

Blir det DIF får Wesslau finna sig i att byta nummer...
Jag tycker det där låter VÄLDIGT mycket som att han drar till Schweiz nu för att sedan komma hem när DIF har råd (t.ex. när Linkan drar/slutar).
Håller med Diffe, även om det verkar som något är i görningen...
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Ja, visst låter Schweiz det hetaste altenativet för Thore, helt klart. Men väljer han spel i utlandet framför oss så får väl det räknas som lite plåster på såren iallafall.

På tal om annat - Hoppas Fimpen får spela i en bättre omgivning i år. Hade han spelat i HV förra säsongen, med den omgivningen, hade det varit han som stått i Colorados line-up inför kommande säsong. Han är väl ändå det närmsta vi har när det gäller målkänsla kombinerat med tuffhet, så att sätta honom i första eller andrakedjan då och då kommer löna sig.
Säg den glädje som varar
Äppelmos

Inlägg av Äppelmos »

Vet inte om nått har tagit upp detta, men är han nått för oss?

http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... ar-phoenix
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Han är ju inte någon klassback precis ... och inte en forward som kan göra 20-30 mål på en säsong, så enligt mig är han inte intressant. Gjorde bort sig 04/05 också, rejält.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Crashmash skrev:Gjorde bort sig 04/05 också, rejält.
Uppfriska gärna mitt intensiva men korta minne.
Precis hur gjorde han bort sig rejält...?
Vipul

Inlägg av Vipul »

Crashmash skrev:Han är ju inte någon klassback precis ... och inte en forward som kan göra 20-30 mål på en säsong, så enligt mig är han inte intressant. Gjorde bort sig 04/05 också, rejält.
jupp men glöm inte bort att när hörnqvist stack stack våran enda retsticka. lillebrorshan tjärna kan vara en...
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Lee Harvey Oswald skrev:Uppfriska gärna mitt intensiva men korta minne.
Var väl lite ironi, angående spelet i Hiv71 under lockouten, trodde du om någon skulle tänka så :wink:
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Vipul skrev:jupp men glöm inte bort att när hörnqvist stack stack våran enda retsticka. lillebrorshan tjärna kan vara en...
Glöm inte bort Fimpen och Ölvestad som enligt mig uppfyller den rollen i dagens DIF. Vi har redan fullt på forwardssidan och om vi ska värva någon forward så ska det enligt mig vara en som gör bra med poäng.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Läste den här enkäten från sportbladet där Montén svarar på frågor inför säsongen. Tydligen så har de yngre killarna imponerat och en veteran som verkar visa gamla takter.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article2889921.ab
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Struten skrev:Läste den här enkäten från sportbladet där Montén svarar på frågor inför säsongen. Tydligen så har de yngre killarna imponerat och en veteran som verkar visa gamla takter.

Hoppas inte Ragge slarvar med träningen, han kommer behövas hel...
kungK2

Inlägg av kungK2 »

Rocker skrev:
Struten skrev:Läste den här enkäten från sportbladet där Montén svarar på frågor inför säsongen. Tydligen så har de yngre killarna imponerat och en veteran som verkar visa gamla takter.

Hoppas inte Ragge slarvar med träningen, han kommer behövas hel...
Ragge om någon vet nog vikten av att träna rätt och bra så han är nog den siste att oroa sig för gällande träning
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Erik Kloth skrev:Jag är realist och det är inte realistiskt att tro på slutspel som laget ser ut just nu...

...Framåt ser det OK ut, dock saknar vi en målskytt nu när Hörnqvist är borta.
Bra att du är en realist. Tyvärr resonerar du som om det skulle vara konstigt att DIF kommer att få kriga om ett nå slutspel. Föregående säsong var det första året på tre år som DIF tog sig till slutspel. Att du är realist är bra, men varför är du så negativ?

DIF kommer inte att ta SM Guld, om laget inte har riktig bonnröta, så länge som klubben ligger på en lönenivå i mitten av Elitserien. Det är inget vi supportrar behöver gnälla om utan det är fullständigt normalt att klubbarna med högsta lönerna över tiden är de främsta utmanarna om de stora titlarna.

Att var realist behöver inte betyda gnällspik. Realist är att diskutera DIF.s realistiska förutsättningar i olika frågor oavsett om texten skrivs med ett positivt eller negativt tonfall.

Vill även lyfta fram lite statistik som påvisar att DIF har kvar två vassa målskyttar, trots förlusten av Hörnqvist.

1. Fredrik Bremberg (F) 52 11 34 45 22
2. Nicklas Danielsson (F) 53 14 18 32 58
3. Niklas Anger (F) 53 9 22 31 26
4. Patric Hörnqvist (F) 53 18 12 30 58
5. Kristofer Ottosson (F) 51 11 19 30 34
6. Dick Axelsson (F) 47 12 13 25 44
7. Pär Bäcker (F) 49 9 13 22 44
8. Christian Eklund (F) 48 10 11 21 91
9. Nichlas Falk (F) 46 9 9 18 20
10. Jiri Marusak (D) 44 6 10 16 26

Dick Axelsson och Niclas Danielsson är duktiga målskyttar, som kom två och trea i målligan efter Hörnqvist, trots att de i stora delar under säsongen spelade i betydligt sämre omgivning än nämnda Hörnqvist. Om en spelare gör ungefär lika mål som assist är ett bra mått på en målskytt, är det tydligt att framförallt Dick är en bra målskytt.

Till målskyttarna Dick och Niclas ska även Robin Figren läggas till, som hade följande statistik föregående säsong:

Edmonton Oil Kings WHL 35 18 13 31 46
Team Sweden U20 WJC-20 6 5 2 7 2
Team Sweden U20 (all) International 8 6 3 9 10

Robin Figren gör mer mål än assist och han är sannolikt en utpräglad målskytt utifrån statistiken ovan.

Jag tycker att ett flertal skribenter på forumet inte riktigt ger uttryck för att forwardssidan är klasser bättre än föregående säsongen. DIF har tappat Hörnqvist, Bäcker, Ryno och Ask. Till laget har Tim Eriksson, Robin Figren och Michael Holmqvist anslutit. Jag rankar Figren lika med Hörnqvist sett utifrån den nivå Bengan höll i början av säsongen 07/08. Mitt påstående görs utifrån att Figren spelade lika bra 2008 som Hörnqvist gjorde i JWC 2007. Tim och Michael är klasser bättre än Ask, Ryno och Bäcker.

Vad viktigare är har Andreas Engqvist, Dick Axelsson och Niclas Danielsson växt till sig ytterligare ett år. Vid skador finns både tuffe Henrik Eriksson och Calle G att tillgå och truppen är därför på pappret betydligt bredare vad gäller forwards kommande säsong jämfört med föregående. Sammantaget har DIF fyra kompetenta kedjor för första gången på fyra år, något som faktiskt är värt att lyfta fram.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Crashmash skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:Uppfriska gärna mitt intensiva men korta minne.
Var väl lite ironi, angående spelet i Hiv71 under lockouten, trodde du om någon skulle tänka så :wink:
aah... det där hade jag redan förträngt.
Han valde HV, så var det jaa.

Kååånstigt val kan tyckas.
Men vad vet man, Mathias kanske kom på den absurda idén att han vill vinna en titel....& då låg väl DIF inte överst på listan för potentiella SM-vinnare

Man kan göra så, men det är inte rätt :wink:
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Första gången på ett tag som man blir sugen på nästa säsong när man läser här inne är tack vare Östgöten. Det är alltid för tidigt för att ge upp! Kom ihåg det och livet blir mycket enklare...
Låst