Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
DIFLuWi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

Fin kväll.

Men satan vad jag är trött på den här ligan. Derbyn i all ära, men nog slår det högre att stångas mot riktiga, klassiska lag. Även om SHL är förpestat med diverse plastklubbar och bönder så är det ändå där vi ska vara.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
joppe79

Säsongen 2024/25

Inlägg av joppe79 »

DIFLuWi skrev: 2025-02-24 22:36:27 Fin kväll.

Men satan vad jag är trött på den här ligan. Derbyn i all ära, men nog slår det högre att stångas mot riktiga, klassiska lag. Även om SHL är förpestat med diverse plastklubbar och bönder så är det ändå där vi ska vara.
Hur ska SHL se ut då? Fördelat på tre storstäder?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

joppe79 skrev: 2025-02-25 00:10:05

Han menar nog att det inte finns många som skulle motsätta sig ett rakt byte: Örebro, Växjö, LHC, Timrå (eller Malmö) ned. Vi, Björklöven, SSK, Aik upp. Finns det nån behållning med vår vistelse här så är det att det har varit väldigt roliga matcher mot dessa lag (kanske särskilt mot Björklöven faktiskt)
Säg den glädje som varar
DIFLuWi

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

DIF_Soldier skrev: 2025-02-25 05:45:00
joppe79 skrev: 2025-02-25 00:10:05

Han menar nog att det inte finns många som skulle motsätta sig ett rakt byte: Örebro, Växjö, LHC, Timrå (eller Malmö) ned. Vi, Björklöven, SSK, Aik upp. Finns det nån behållning med vår vistelse här så är det att det har varit väldigt roliga matcher mot dessa lag (kanske särskilt mot Björklöven faktiskt)
Exakt så.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Manijock

Säsongen 2024/25

Inlägg av Manijock »

tadaa123 skrev: 2025-02-24 21:53:24
Manijock skrev: 2025-02-24 21:29:01
Galning1998 skrev: 2025-02-24 21:21:09
Manijock skrev: 2025-02-24 21:20:41 Värva Carl Lidö!
Men lägg av. Sämre än båda våra målvakter
Verkligen inte.
Jo det är han.. alltså ni kollar 1 match där han spelar sitt livs bästa match och skriker värva direkt. Ja jättebra att han bara släppte in 2 mål på nästan 40 skott, men han såg väldigt vilsen ut stundtals också. Många gånger han var slö i förflyttningar och inte ens hade koll på när pucken gick förbi honom.

Skärp er.
Han släpper inte nerlägg med fri sikt. Där lägger jag kravbilden den här säsongen.

Naturligtvis något överdrivet att skrika värva, men älskar killen efter igår och gästspelet hos oss. Inte följt varje steg i hans karriär. Men ska krävas något extra dåligt för att inte gå in hos oss den här säsongen faktiskt. Vi är en av seriens bästa defensiva lag. Eller har varit åtminstone! Medan våra målvakter simmar i botten av målvaktsligan. Rätt så talande! Perfekta förutsättningar att vara högt upp även för mediokra keeprar.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Ska vi vistas i SHL så är det på den övre halvan och uppåt som SKA vara målet varje år.
Gå upp i SHL, vara ett bottengäng som sedan vart 4:e år får härdsmälta i psykena och åker ur, ja då kan det vara för mig.

Vi har ju senaste 25 åren halkat allt mer efter de bästa klubbarna. Är väl bara Leksand och möjligen Timrå som åkt mer jojo än oss senaste åren. Alla vet ju varför, vi brottas med dåliga ekonomiska förutsättningar och värdelösa faciliteter för träning och utveckling under vinterhalvåret.

Därför är jag hellre kvar i Allsvenskan som absolut topplag än vistas som bottenlag i SHL.

Självklart vill jag ju vinna och gå upp, men är orolig att vi fortsatt inte har i SHL att göra.
I mina ögon ska DIF slåss om SM guldet varenda år, och jag hoppas såklart vi kan vända skutan rätt och nå tillbaka dit.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Klyftig
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av Klyftig »

Självklart ska målet vara ett topplag i SHL. De ekonomiska förutsättningarna måste lösas med flytt till Globen (medlemsmöte på måndag gällande situationen). Vi ska inte bli som Malmö att en lyckad säsong är om vi inte åker ur. Har vi inte de ekonomiska förutsättningarna att bli ett topplag i SHL utan åka ur igen då ser jag hellre en nedläggning av verksamheten som Hammarby Hockey faktiskt. Då orkar jag inte längre.
Användarvisningsbild
Harmageddon

Säsongen 2024/25

Inlägg av Harmageddon »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-02-25 10:10:48

Ska vi vistas i SHL så är det på den övre halvan och uppåt som SKA vara målet varje år.
Gå upp i SHL, vara ett bottengäng som sedan vart 4:e år får härdsmälta i psykena och åker ur, ja då kan det vara för mig.

Vi har ju senaste 25 åren halkat allt mer efter de bästa klubbarna. Är väl bara Leksand och möjligen Timrå som åkt mer jojo än oss senaste åren. Alla vet ju varför, vi brottas med dåliga ekonomiska förutsättningar och värdelösa faciliteter för träning och utveckling under vinterhalvåret.

Därför är jag hellre kvar i Allsvenskan som absolut topplag än vistas som bottenlag i SHL.

Självklart vill jag ju vinna och gå upp, men är orolig att vi fortsatt inte har i SHL att göra.
I mina ögon ska DIF slåss om SM guldet varenda år, och jag hoppas såklart vi kan vända skutan rätt och nå tillbaka dit.
I värsta fall scenario vill vi inte göra samma resa som HV 71 gjort sen dem kom tillbaks till SHL.
Fatta vilken ångest man kommer ha vid slutet av varje säsong.

Håller med att DIF ska vara med i finrummet för att utmana om SM guldet, inte harva i bottenträsket.
Hoppas bara man har en långsiktig plan för det så man inte fortsätter att bli ett jojo lag. Nu får man se till att vinna dem avslutande matcherna först och gå efter det.
"All the gods, all the heavens and all the hells are within you."
Användarvisningsbild
crike

Säsongen 2024/25

Inlägg av crike »

Jag vill verkligen att vi slutar 1:a.
Okej att IKO inte har gått så bra men jag tar ju hellre Mora eller Nybro alla dagar i veckan i en kvartsfinal.

Sen semin, mycket pest eller kolera där. Kalmar känns ju lite som Björklöven i spelet fast mindre namnkunnigt men med bättre stäm. Tror de kan bli lite obehagliga, även om vi förstås ska ha dem över 7. SSK är jag egentligen inte rädd för men de har ändå en del komponenter i truppen som kan stöka till det.
Får inte Björklöven ihop det sista matcherna nu så är det nog det lag jag helst tar i semin. Vi bör kunna manöverera ut dem rätt komfortabelt.

Råttorna är ju egentligen inte bra nog men det är mycket ångest i en sådan matchserie och det kan jag faktiskt bespara mig själv.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

crike skrev: 2025-02-25 11:08:47 Jag vill verkligen att vi slutar 1:a.
Okej att IKO inte har gått så bra men jag tar ju hellre Mora eller Nybro alla dagar i veckan i en kvartsfinal.

Sen semin, mycket pest eller kolera där. Kalmar känns ju lite som Björklöven i spelet fast mindre namnkunnigt men med bättre stäm. Tror de kan bli lite obehagliga, även om vi förstås ska ha dem över 7. SSK är jag egentligen inte rädd för men de har ändå en del komponenter i truppen som kan stöka till det.
Får inte Björklöven ihop det sista matcherna nu så är det nog det lag jag helst tar i semin. Vi bör kunna manöverera ut dem rätt komfortabelt.

Råttorna är ju egentligen inte bra nog men det är mycket ångest i en sådan matchserie och det kan jag faktiskt bespara mig själv.
Beror på hur serierna inleds skulle jag säga. Björklöven och aik är de två lag som passar oss sämst. Uppflyttningen är vår att tappa i år och dessa två lag är de som kan straffa oss med vind i seglen. Björklöven är sköra mentalt, där är det avgörande med en bra start. Torsk i match 1 mot något av dessa två lag blir det stora hotet, resten av gängen har vi ett mentalt och spelmässigt övertag på. Sett till historiken (och Björklövens spets) är detta två lag vi bör undvika så långt det går.

Vi vet av erfarenhet att vi kommer få spela en jävla massa boxplay, och där kan Forsberg på egen hand avgöra matcher. Domarna är instruerade att hålla matcherna jämna, inte att döma rättvist. Det har vi tillräckligt med belägg för (även vi har fått tveksamma PP när vi varit i brygga målmässigt). Taktiskt bör vi därför ta lag med så svaga PP som möjligt. Där är Nybro (11:a) och Mora (8:a) de bästa alternativen för oss.

Sen är Kalmar en sån underdog att de saknar helt press att vinna över oss och kan absolut knipa ett par matcher. Men de har inte samma spets och tyngd i längden. Men ett bra powerplay (5:a), vilket vi som sagt ska undvika.
Säg den glädje som varar
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av #10 »

Hoppas vi är klara seriesegrare inför Kalmar borta, vore perfekt att ”hjälpa” dom bli fyra och vila småskavanker, ju tyngre väg Gnaget och löven får ju bättre
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Harmageddon skrev: 2025-02-25 10:48:50

I värsta fall scenario vill vi inte göra samma resa som HV 71 gjort sen dem kom tillbaks till SHL.

Håller med att DIF ska vara med i finrummet för att utmana om SM guldet, inte harva i bottenträsket.
Hoppas bara man har en långsiktig plan för det så man inte fortsätter att bli ett jojo lag. Nu får man se till att vinna dem avslutande matcherna först och gå efter det.
Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt när vi är i negativt kval eller närheten av det. En god vän hejar på Hv och de senaste säsongerna har faktiskt tärt på honom. Så att harva som bottenlag år efter år är inget för mig. (Jag är medgångare :wink: )

Vår uppsida är såklart våra fantastiska juniorer samt att vi senare får tillbaka ett par stycken av dem när de gjort klart NHL.
Det vi saknat i SHL är att kunna krydda med bärande och skickliga spelare från mellanskiktet (23-28 år). Spelare i sin prime som håller hela säsonger.
De spelarna är oftast svindyra och därför hamnar de oftast hos Växjö/ Färjestad/Frölunda eller Schweiz. Luleå och Saik har mer "trogna" spelare som vill bo nära skoterspår, mamma och ica-handel. Framförallt imponeras jag av Saik som trots relativt låga löner alltid ligger i topp.

Jämför man med hur vi nu har det i Allsvenskan så är det vi som är den stora draken (jämför Färjestad i SHL).
Vi får i stort sett välja först och toppspelare som Kelleher, Sissons, Hävelid och Tycko kommer till oss.
Lyckas någon i Kalmar så kan vi ganska lätt stjäla honom kommande säsong. Precis som FBK tog Linus Johansson av oss i SHL.

På 90-talet var vi draken i SHL, det är tillbaka dit vi behöver komma, om det nu är möjligt. :?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Osten östlund

Säsongen 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Eklund förlänger troligtvis inom kort. Symboliskt då är det kul och bra.

https://hockeynews.se/nyheter/avslojar- ... -framtiden

Betyder tyvärr inte ett skit, om vi blir kvar i HA.

NHL klubben som bestämmer isåfall. Blir då förmodligen, till någon klubb Som har relation till NHL klubben.

Typ Eriksson till Timrå ( Jokinen/Florida ).
Pettsson
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av Pettsson »

Osten östlund skrev: 2025-02-25 12:11:10 Eklund förlänger troligtvis inom kort. Symboliskt då är det kul och bra.

https://hockeynews.se/nyheter/avslojar- ... -framtiden

Betyder tyvärr inte ett skit, om vi blir kvar i HA.

NHL klubben som bestämmer isåfall. Blir då förmodligen, till någon klubb Som har relation till NHL klubben.

Typ Eriksson till Timrå ( Jokinen/Florida ).
Kan det innebära lite mer slantar till oss när han signar NHL avtalet kanske?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIF_Soldier »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-02-25 11:43:21
Harmageddon skrev: 2025-02-25 10:48:50

Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt när vi är i negativt kval eller närheten av det. En god vän hejar på Hv och de senaste säsongerna har faktiskt tärt på honom. Så att harva som bottenlag år efter år är inget för mig. (Jag är medgångare :wink: )

Vår uppsida är såklart våra fantastiska juniorer samt att vi senare får tillbaka ett par stycken av dem när de gjort klart NHL.
Det vi saknat i SHL är att kunna krydda med bärande och skickliga spelare från mellanskiktet (23-28 år). Spelare i sin prime som håller hela säsonger.
De spelarna är oftast svindyra och därför hamnar de oftast hos Växjö/ Färjestad/Frölunda eller Schweiz. Luleå och Saik har mer "trogna" spelare som vill bo nära skoterspår, mamma och ica-handel. Framförallt imponeras jag av Saik som trots relativt låga löner alltid ligger i topp.

Jämför man med hur vi nu har det i Allsvenskan så är det vi som är den stora draken (jämför Färjestad i SHL).
Vi får i stort sett välja först och toppspelare som Kelleher, Sissons, Hävelid och Tycko kommer till oss.
Lyckas någon i Kalmar så kan vi ganska lätt stjäla honom kommande säsong. Precis som FBK tog Linus Johansson av oss i SHL.

På 90-talet var vi draken i SHL, det är tillbaka dit vi behöver komma, om det nu är möjligt. :?
Som jag var inne på i den andra tråden behöver vi bygga lag med starka ledare. Att Sörensen var lagkapten är skrattretande, att en mumlande Mackan Nilson utsågs till kapten är också hål i huvudet. Killen kunde ju inte formulera en mening utan ett "nää" eller "liksom"... *flacka med blicken*
Blir en grupp kåt av det? Båda stack via bakdörren när fiaskot var fullbordat och vips fick Otto och Rensfeldt brösta ansvaret.

Ingen slump att vi rasat ur de åren vi inte haft en given lagkapten som faktiskt LEDER ett lag, utan tog killen som leder poängligan. Att Josef gick sönder var spiken det året - vi måste ha fler som kan dra lasset.

Det har Wikegård fokuserat mycket på i år. Blixt, Costmar, Krogdahl, Eklund och Berg är alla killar som tar ett kollektivt ansvar eller åtminstone lyfter sin egen vikt. Ovanpå det Rensfeldt, Blomgren och Thoresen utöver Kryckan. Målet bör således vara att hela tiden bygga lag med flertalet starka ledare med koppling till klubben som lärt sig hantera pressen. Därför behöver vi en Andreas Englund om vi går upp, till exempel.

Att Modåhh och HV ligger på kvalplats är för att de har David Rundblad och Olle fucking Alsing (?!) som kaptener. Inga som direkt andas förmåga att leda ett lag. En glidare och en hoppstylta som blir kaptener baserat på meriter och inte på ledarskapsförmåga. Då blir det så här. Anledningen till att det kan gå vägen för oss den här gången är att Wikegård har kunnandet att hitta spelare med rätt attityd. Jag har svårt att se att det är någon sportchef vi haft som pratat så mycket om ledarskap med spelarna som honom.

Det kommer inte bli lätta år i början, men med en kärna som sätter tonen så ska det mycket till att vi ska falla igenom helt. Men då kan man inte ge ett kaptenskap spelare i paritet till Strandberg och Rhett Rakhshani.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2025-02-25 12:26:30, redigerad totalt 2 gång.
Säg den glädje som varar
Skriv svar