Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
Timmy håller en hög Elitserieklass, men inte Landslagsklass. Vid en granskning av DIF:s backar framkommer att laget saknar en rörlig tvåvägsback. Han behöver inte hålla Landslagsklass, men han måste hålla Elitserieklass eller hög Elitserieklass. Nedan har tänkta backpar ställts upp och betygssatt utifrån en betygskala, som följer den klassiska 1-5 skalan och som satts utifrån förväntad förmåga kommande säsong.
5= Landslagsklass
4= Hög elitserieklass
3= Elitserieklass
2= Låg elitserieklass
1= Ej elitserieklass
I backparen har jag lite elakt lagt till epitetet betongsugga och rörlig på backarna, eftersom DIF framförallt behöver ytterligare en hyfsat rörlig back. En bedömning har gjorts av backparets förmåga att slå ett lång förstapass samt att föra upp pucken i offensiv zon.
Ragnarsson (4) - X (4)
Snittbetyg: 4,0
Ragge (rörlig) och X (rörlig) bildar ett av Elitseriens vassaste backpar. Nämnda backpar kan utan problem föra upp pucken i motståndarnas zon eller slå ett långt förstapass till forwards. X är förhoppningsvis högerfattad, tvåvägsback som är hyfsat duktig i både PP och BP. Första backpar ska vara duktiga i både PP och BP.
Timmy (4) - N Andersson (2)
Snittbetyg: 3,0
Timmy (rörlig) kompletterar högerskjutande Niklas Andersson (rörlig), som spelar upp sig under säsongen. Nämnda backpar kan föra upp pucken i motståndarnas zon eller slå ett långt förstapass till forwards. Timmy och Niklas kan spela PP, men används sparsamt i BP.
Printz (3) - O Eklund (3)
David Printz (betongsugga) kompletteras med Oscars (rörlig) fina rörelse och positionsspel samtidigt som Eklund drar nytta av Davids förmåga att städa rent framför eget mål. Eklund kan ibland se loj ut och börja kladda med pucken i egen zon. Min förhoppning är att David lär Eklund att spela enklare i egen zon. Nämnda backpar kan föra upp pucken i motståndarnas zon, men svårligen slå ett långt förstapass till forwards. Oscar och David kan användas i PP. David spelar enkelt i PP, något som gör honom användbar tillsammans med Oscar, som har bra spelförståelse. David används i BP tillsammans med Ronnie P.
Ronnie P (3) - Alexander Deilert (2)
Snittbetyg: 2,5
Deilert (rörlig) matchas sparsamt samtidigt som Ronnie P (betongsugga) används flitigt i BP. Nämnda backpar svårligen föra upp pucken i motståndarnas zon eller slå ett långt förstapass till forwards. Deilert är en ung Jiri Marusak som är en fungerande back vars främsta förmåga är att skjuta. Liksom Jiri kladdar Deilert mycket med pucken och han har även ovanan att göra "konstiga" misstag i egen zon. Deilert kräver en Timmy P för att han ska fungera, något som Ronnie inte kan leverera. Det skall dock bli intressant att följa Alexanders utveckling kommande säsong.
Edvin Fryhlén (2)
Edvin (betongsugga) ersätter vid skador och gör förtjänstfullt sin sista säsong i DIF.
Totalt sätt har DIF fem rörliga och tre betonsuggor av totalt åtta backar. Min uppfattning är att två betongsuggor inte kan sättas i samma backpar. Vad DIF behöver är framförallt yttreligare en rörlig back som ska komplettera Ragge, som är rörlig men inte blivit snabbare med åren. Jag har tre förslag:
Från elitserien - Duane Harmer - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10724 - som är en realistisk värvning.
Från NHL - Steve Montador - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8729 - som inte är en helt realistisk värvning.
Från NHL - Patrice Brisebois - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8781 - som är en orealistisk värvning.
5= Landslagsklass
4= Hög elitserieklass
3= Elitserieklass
2= Låg elitserieklass
1= Ej elitserieklass
I backparen har jag lite elakt lagt till epitetet betongsugga och rörlig på backarna, eftersom DIF framförallt behöver ytterligare en hyfsat rörlig back. En bedömning har gjorts av backparets förmåga att slå ett lång förstapass samt att föra upp pucken i offensiv zon.
Ragnarsson (4) - X (4)
Ragge (rörlig) och X (rörlig) bildar ett av Elitseriens vassaste backpar. Nämnda backpar kan utan problem föra upp pucken i motståndarnas zon eller slå ett långt förstapass till forwards. X är förhoppningsvis högerfattad, tvåvägsback som är hyfsat duktig i både PP och BP. Första backpar ska vara duktiga i både PP och BP.
Timmy (rörlig) kompletterar högerskjutande Niklas Andersson (rörlig), som spelar upp sig under säsongen. Nämnda backpar kan föra upp pucken i motståndarnas zon eller slå ett långt förstapass till forwards. Timmy och Niklas kan spela PP, men används sparsamt i BP.
David Printz (betongsugga) kompletteras med Oscars (rörlig) fina rörelse och positionsspel samtidigt som Eklund drar nytta av Davids förmåga att städa rent framför eget mål. Eklund kan ibland se loj ut och börja kladda med pucken i egen zon. Min förhoppning är att David lär Eklund att spela enklare i egen zon. Nämnda backpar kan föra upp pucken i motståndarnas zon, men svårligen slå ett långt förstapass till forwards. Oscar och David kan användas i PP. David spelar enkelt i PP, något som gör honom användbar tillsammans med Oscar, som har bra spelförståelse. David används i BP tillsammans med Ronnie P.
Deilert (rörlig) matchas sparsamt samtidigt som Ronnie P (betongsugga) används flitigt i BP. Nämnda backpar svårligen föra upp pucken i motståndarnas zon eller slå ett långt förstapass till forwards. Deilert är en ung Jiri Marusak som är en fungerande back vars främsta förmåga är att skjuta. Liksom Jiri kladdar Deilert mycket med pucken och han har även ovanan att göra "konstiga" misstag i egen zon. Deilert kräver en Timmy P för att han ska fungera, något som Ronnie inte kan leverera. Det skall dock bli intressant att följa Alexanders utveckling kommande säsong.
Edvin Fryhlén (2)
Edvin (betongsugga) ersätter vid skador och gör förtjänstfullt sin sista säsong i DIF.
Totalt sätt har DIF fem rörliga och tre betonsuggor av totalt åtta backar. Min uppfattning är att två betongsuggor inte kan sättas i samma backpar. Vad DIF behöver är framförallt yttreligare en rörlig back som ska komplettera Ragge, som är rörlig men inte blivit snabbare med åren. Jag har tre förslag:
Från elitserien - Duane Harmer - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10724 - som är en realistisk värvning.
Från NHL - Steve Montador - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8729 - som inte är en helt realistisk värvning.
Från NHL - Patrice Brisebois - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8781 - som är en orealistisk värvning.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
-
- DIF_Soldier
Kan nog vara lite högt betyg på Ragnarsson. Borde nog justeras ner till en trea om du frågar mig. Frågan är ju om gubben hänger med fortfarande eller inte....Östgöten skrev:Timmy håller en hög Elitserieklass, men inte Landslagsklass. Vid en granskning av DIF:s backar framkommer att laget saknar en rörlig tvåvägsback. Han behöver inte hålla Landslagsklass, men han måste hålla Elitserieklass eller hög Elitserieklass. Nedan har tänkta backpar ställts upp och betygssatt utifrån en betygskala, som följer den klassiska 1-5 skalan och som satts utifrån förväntad förmåga kommande säsong.
5= Landslagsklass
4= Hög elitserieklass
3= Elitserieklass
2= Låg elitserieklass
1= Ej elitserieklass
Ragnarsson (4) - X (4)
Edvin Fryhlén (2)
Sedan undrar jag om Oskar Eklund skall ha en trea. Efter vad man såg förra säsongen är han inte bättre än en tvåa.
Vidare skall Frylén ha en etta för elitklass håller han inte. Anderssons tvåa kan också diskuteras då jag inte är säker på att han håller elitserieklass heller. Luktar Ryman om han lång väg, dvs klarar av att producera så länge som tempot inte blir för högt...
För övrigt tror jag att paret Eklund - Printz skulle få väldiga problem med sina uppspel om de ens skulle lyckas få ut pucken från egen zon.
Timmy må avslutningsvis vara vår bästa back, men jag vet inte om jag skulel skriva under på att han håller hög elitklass. Han ligger snarast någonstans mellan en trea och en fyra.
Slutsatsen är alltså att jag nog personligen tycker att dina betyg är lite "sötade" beträffande backarna.
Om han är svensknorsk kan det väl bara röra sig om Mats Trygg. Allt annat känns tveksamt:samiam skrev:Frasse säger på ett annat DIFforum att DIF verkar signa en svensknorsk back och en lettisk dvärg
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=101
Utgår från att han håller en hög Elitserieklass. Tror inte att han håller Landslagsklass, men en fyra borde han hålla.Kall-El skrev:Kan nog vara lite högt betyg på Ragnarsson. Borde nog justeras ner till en trea om du frågar mig. Frågan är ju om gubben hänger med fortfarande eller inte....
Poängsättningen är baserad på förväntningar för i år och inte Oscars spel föregående säsong. Oscar gjorde bra ifrån sig föregående säsong när han i slutet av säsongen fick spela mer än 10 minuter per match tillsammans med Thomas Johansson när Ossi var skadad. Tyckte också att han gjorde bra ifrån sig i JWC. Totalt sätt tycker jag han förtjänade en stark tvåa föregående säsong och förväntar mig en trea i år.Kall-El skrev:Sedan undrar jag om Oskar Eklund skall ha en trea. Efter vad man såg förra säsongen är han inte bättre än en tvåa.
Edvin vill jag egentligen inte kommentera. Om Niklas Andersson inte håller mer än låg Elitserieklass (en tvåa) nästa säsong är han en mycket dålig värvning.Kall-El skrev:Vidare skall Frylén ha en etta för elitklass håller han inte. Anderssons tvåa kan också diskuteras då jag inte är säker på att han håller elitserieklass heller. Luktar Ryman om han lång väg, dvs klarar av att producera så länge som tempot inte blir för högt...
Oscar har fina uppåkningar. Tyvärr fick han inte visa dem föregående år, eftersom han fick sparsamt med speltid samt var skadad en stor del av säsongen. När det gäller ett långt första pass delar jag helt din uppfattning.Kall-El skrev:För övrigt tror jag att paret Eklund - Printz skulle få väldiga problem med sina uppspel om de ens skulle lyckas få ut pucken från egen zon.
Kall-El skrev:Timmy må avslutningsvis vara vår bästa back, men jag vet inte om jag skulel skriva under på att han håller hög elitklass. Han ligger snarast någonstans mellan en trea och en fyra.
Skillnaden ligger kanske i skalan. Hög Elitserieklass är inte Landslagsklass. Ossi var den enda backen föregående säsong som höll Landslagsklass. Timmy var den enda som höll hög Elitserieklass. Timmy är en bra allroundback, varken mer eller mindre.
Nja risken för att söta bedömningar finns alltid. Jag tycker att dina bedömningar är lite för negativa. Snittbetyget för nuvarande åtta backar är 2,9. Jag bedömmer således att våra backar på det stora hela inte riktigt håller Elitserieklass (medelbetyget 3,0). Om vi bara går på backarna får vi svårt att gå till slutspel. Backbesättningen är likvärdig med den för Brynäs, Luleå, Timrå och Skellefteå. Däremot är den bättre än Rögles.Kall-El skrev:Slutsatsen är alltså att jag nog personligen tycker att dina betyg är lite "sötade" beträffande backarna.
Elitserien kommer sannolikt att bli sämre i år. Den ekonomiska krisen i Brynäs och Luleå samt att inga andra klubbar har några egentliga marginaler gör tillsammans med brandskattningen från NHL och KHL att standarden sjunker i år. DIF:s backbesättningen kan därför i absoluta tal vara sämre än förra året och vara relativt bättre i år. Paradoxalt, men sant.