Nordisk Hockeyliga??
- Emil Svelander
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Av respekt för din erfarenhet av supporterkulturen så tror jag att i grund och botten har du mycket rätt.Kojak skrev:Spelar DIF i en nordisk liga mot lag i Finland så dör allt var supporterkultur heter för DIF!
Intressant att du ställer frågan efter att jag har haft en lång diskussion om det här med en person.
Men titta på vilka lag som vill delta i denna liga, eller KHL. FBK, Frölunda och HV. Samma lag som trissat upp lönerna, samma lag som VILL ha NHL-stuk här i sverige.
Vissa personer argumenterar för att DIF ska spela i den bästa ligan som är möjlig att spela, detta för att tjäna pengar och för att det är roligast ishockey. Annars kanske man skiter i DIF..
Ungefär som att skita i DIF Fotboll bara för att fotbollsallsvenskan inte är den bästa i världen.
Jag går inte och kollar på DIF för att "bara" njuta av skönspel och stora stjärnor. Jag går och kollar på DIF för att jag har en passion för föreningen, laget och supporterkulturen.
Royal League är ett jävligt bra exempel. Även om den skulle ha spelats under sommarhalvåret är jag övertygad om att passionen inte skulle ha funnits där, precis som vi kunde se var fallet när den turneringen spelades.
Vi kan dra Nordic Trophy också. Jag går enbart och kollar på de matcherna av den anledningen många andra nämner: Jag vill se hockeyn! Det är inte samma känsla att möta TPS Åbo som att möta FBK eller Linköping.
Passionen att få kämpa om att vinna Svenska mästerskapen finns där. Passionen att få ÄLSKA mitt DIF och HATA våra motståndare är så enorm att jag inte kan se hur supporterkúlturen skulle bli bättre.
Järnkaminerna har jobbat stenhårt på att få en härlig gemenskap, en "VI-känsla" inom hela hockeyverksamheten, från spelare, ledare, supportrar, kanslipersonal, till något speciellt. Det är verkligen VI mot övriga Sverige!
Och nej, det kan inte bli samma "VI mot DOM-känsla" om vi möter Finska lag. Om ni mot förmodan missat det så är den Finska ligan mycket mer lik NHL än den svenska ligan. Jag har aldrig sett en klack som påminner om JK eller ens LHC-Fans i Finland. Skulle de bry sig om vi stod och skrek på Svenska att vi hatar Kärpet?
Med kärleken kommer hatet och med den kombinationen kommer passionen för DIF! Den försvinner om vi skulle delta i en nordisk liga.
Pengar? Absolut. Där finns pengarna.
Men Svenska elitserien har hela tiden varit det bästa skyltfönstret för spelare mot NHL, även om det blivit sämre på senare år. Våran målsättning, om en nordisk liga eller KHL verkligen blir verklighet, måste vara att återigen bygga en svensk liga som blir det bästa skyltfönstret mot NHL och KHL/Nordiska ligan. Fler ligor där spelarna kan tjäna pengar är jättebra för de spelare som vill utbilda sig till hockeyspelare.
Då måste vi alltså lägga energi på att bli bästa skyltfönstret. Det blir vi om de lag som trissar upp lönerna försvinner till KHL eller Nordiska ligan. Då kan vi få en skön jämn svensk serie med stor passion där vi bygger framtidens spelare som ska ingå i en klubb i KHL eller NHL, får fram spelare som ska lira i landslaget.
För ni tror väl inte att lagen som kommer tillhöra denna nya "superliga" kommer satsa någonting på unga lovande spelare? Nej, de kommer ta över spelare på samma sätt som NHL-lagen gör idag utan att ha någon ungdomsverksamhet.
Bra framtid det blir va?
DIF går i bräschen för att satsa ungt, spelare med hjärta. Fler lag måste göra likadant. AIK börjar tänka i de banorna och tro det eller ej, men jag tror det inom några år kommer ge resultat för dom.
Kan fler lag göra samma sak ökar passionen hos supportrarna i landet. De får en känsla av att tillhöra samma förening och då vill de inget annat än tillsammans VINNA SM-Guld (Svenska mästerskapen) och krossa alla andra, inklusive oss. Precis som vi vill idag och förhoppningsvis alltid kommer vilja!
Om jag drömmer? Kanske.. Men en Nordisk liga eller KHL är en mardröm om DIF skulle delta!
Där min åsikt viker av är att jag ser ingen idé i att spela i en svensk liga som ses som en andradivision med ett SM-guld i potten. För att vinna guld ska man slå ALLA svenska lag.
Ser här skillnaden emellan Royal League och Nordic Trophy. Dessa turneringar är cuper och inga ligor. Om en nordisk liga skulle skapas och vi skulle vara det enda topp 7-laget som inte hakade på, skulle det kännas visset. Varför? Jo, som någon tidigare sade, snacka om att missa tåget.
Visst är JK-känslan viktig, men för mig är det viktigare att få chansen att vinna guld, det gör man i en hat-final emot FBK eller LHC, med feta slagsmål på isen, hatstämning på läktarna och långsidor som är som en förlängd klack.
Jag tror inte att det är möjligt att göra DIF till en NHL-liknande klubb. NHL och DIF är skiljda med tjugo kinesiska murar, en berlinmur och 10 amerikanska counter terrorist-styrkor, typ. Däremot kan motståndarna hålla på med vad de vill, men vad har vi gjort LHC och FBK till när de möter oss?
NHL på Hovet? Lamm på månen? Känns som att det är ungefär lika hög sannolikhet på dem.
En nordisk liga kommer överhuvudtaget med en känsla av obehag, för att det tvingar oss i ett vägskäl när vi nu rider på en begynnande våg av supporterkultur, som smittar av sig på såväl spelare som sponsorer, sen ska man tvingas vi ändra på det för att Löfbergs lila och Cloetta pumpar in pengar i systemet.
Vad vi än väljer för väg så klyver man i så fall publiken itu. Jag är övertygad om att hardcoresupporters och JK hellre ser en helsvensk liga, medan långsidorna hellre ser bättre spelare och större publiksiffror. För den skull tror jag inte att vi måste skippa vår läktarkultur, lärde vi oss inte av flames-tröjorna, Sergei Naumovs och DIF-hattarna efter guldåren? Jag tror den minan är för synlig för att gå på igen.
Om vi hamnar i en svensk liga tror jag att den blir som hockeyallsvenskan, med 3000 på läktaren mot Malmö, Mora och Bofors och snarare en död än existerande supporterkultur.
Come on, jag vet att Kojak och jag hade gått dit, men hur hett hade det varit i media-hype-sthlm? Vi måste bli mer attraktiva för den stora massan djurgårdare med plånböcker, hur mysigt det än är på A18. En klack med reducerade priser kan inte bära ett elitlag för evigt.
Det krävs mer publik och bättre arenaavtal för att vi ska komma någonstans. Redan som det är nu andas vi med hjälp av syrgas, hur skulle vi klara av en sådan "degradering"?
Dessutom bör man ha i åtanke att vi sitter i mångt och mycket i knäet på AEG, vi är beroende av dem för att överhuvudtaget kunna driva en elitverksamhet. AEG ser sannolikt hellre högre publiksiffror än en stor klack, money talks as usual.
Jag vill betona att jag i första hand är för elitserien i nuvarande form, i andra hand vid ett vägskäl som jag ovan nämnt, krävs det att vi satsar, kanske på bekostnad av en del som inte gillar att möta lag som efterliknar NHL, men hellre 6000 emot Karpät än 3000 emot Mora i varje fall.
Ni som förspråkar en svensk liga, är vi medvetna om hur beroende vår ekonomi är utav rubriker i tidningar, TV-inslag och krönikor? Hur mycket sånt tror ni det blir över till en svensk liga när den nordiska är klar?
Avslutningsvis, vi kan aldrig sälja den stolthet och heder vi har i hjärtat som djurgårdare, men vi måste se en skillnad i att sälja sig som MoDo eller Linköping emot smart marknadsföring och ekonomisk optimism.
Sätter man inte ekonomin i första hand kommer man för eller senare att lira emot Vita Hästen, Mariestad, Huddinge och Nyköping, hur ogärna man än vill det. Det måste bli ett slut på paniklösningarna, en stor publik är enda vägen ut ur den.
Money talks.
Fridens.
En sak till, ungdomsverksamheten.
Jag tycker att paralellen med NHL är svår att dra, då hela Nordamerika har en annan sportkultur med high school, college, junior hockey league, AHL och alla mellansteg som jag inte kommer ihåg namnen på.
I Sverige har vi av tradition alltid satsat på klubbarnas egna ungdomsakademier dit spelare kommer i 15-årsåldern, dvs när de i Amerika satsar på Springfield high school som instegsbräda.
Titta på Frölunda t.ex, de satsar stora summor i ungdomsverksamheten och odlar fram kanonfina talanger. Likaså gör HV, MoDo, Timrå och Brynäs. Fråga Oscar Hedman, Mattias Tedenby, Jacob Markström eller Magnus Svensson-Pääjärvi vad de tycker.
Till och med LHC bedriver seriös ungdomsverksamhet i Stångebrohallen och värt är att betona att instegsåldern i dessa föreningar sannolikt ligger just runt 14-15-årsåldern.
Den enda klubben som inte följer mönstret är HC T-sprit och Husvagnshitz och det kommer sig utav att det sitter ett gotländskt rikspucko vid rodret där.
Mer pengar i DIF skulle både kort- och långsiktigt ge större muskler även för ungdomsverksamheten och såsmåningom skulle en träningshall dyka upp i Globenområdet och Mälarhöjdens ishall skulle bli ett minne blott.
Det i sin tur skapar både mer motivation för spelare och ledare och en gynnsammare konkurrenssituation och attraktionskraft hos juniorer.
Med andra ord så är återigen ekonomiska intressen den långsiktiga lösningen i min hjärna.
Jag tycker att paralellen med NHL är svår att dra, då hela Nordamerika har en annan sportkultur med high school, college, junior hockey league, AHL och alla mellansteg som jag inte kommer ihåg namnen på.
I Sverige har vi av tradition alltid satsat på klubbarnas egna ungdomsakademier dit spelare kommer i 15-årsåldern, dvs när de i Amerika satsar på Springfield high school som instegsbräda.
Titta på Frölunda t.ex, de satsar stora summor i ungdomsverksamheten och odlar fram kanonfina talanger. Likaså gör HV, MoDo, Timrå och Brynäs. Fråga Oscar Hedman, Mattias Tedenby, Jacob Markström eller Magnus Svensson-Pääjärvi vad de tycker.
Till och med LHC bedriver seriös ungdomsverksamhet i Stångebrohallen och värt är att betona att instegsåldern i dessa föreningar sannolikt ligger just runt 14-15-årsåldern.
Den enda klubben som inte följer mönstret är HC T-sprit och Husvagnshitz och det kommer sig utav att det sitter ett gotländskt rikspucko vid rodret där.
Mer pengar i DIF skulle både kort- och långsiktigt ge större muskler även för ungdomsverksamheten och såsmåningom skulle en träningshall dyka upp i Globenområdet och Mälarhöjdens ishall skulle bli ett minne blott.
Det i sin tur skapar både mer motivation för spelare och ledare och en gynnsammare konkurrenssituation och attraktionskraft hos juniorer.
Med andra ord så är återigen ekonomiska intressen den långsiktiga lösningen i min hjärna.
-
Intressant iakttagelse, men du missar ju en sak. Vi spelar ju redan med dom här tre lagen idag!! De har redan idag sina pajasgrejer för sig i vår liga (Elitserien alltså). Vad spelar det för roll om dom kör sina pajasgrejer med oss i en nordisk liga istället för Elitserien?Kojak skrev:Men titta på vilka lag som vill delta i denna liga, eller KHL. FBK, Frölunda och HV. Samma lag som trissat upp lönerna, samma lag som VILL ha NHL-stuk här i sverige.TheGreatOne skrev:Varför utgår du från att en nordisk liga leder till NHL pajasgrejer??? Tänk om det är precis som nu fast med andra lag bara???Kojak skrev:Spelar DIF i en nordisk liga mot lag i Finland så dör allt var supporterkultur heter för DIF!
Då lär det inte bli några storsatsningar...
Varför skulle passionen för föreningen, laget och supporterkulturen förändras för att vår serie består av nordiska lag istället för svenska? Jag tror att det skulle påverka vår publik mycket mer om vi missade det här tåget och spelade i en liga som skulle få ungefär lika mycket uppmärksamhet som Allsvenskan.Kojak skrev:Vissa personer argumenterar för att DIF ska spela i den bästa ligan som är möjlig att spela, detta för att tjäna pengar och för att det är roligast ishockey. Annars kanske man skiter i DIF..
Ungefär som att skita i DIF Fotboll bara för att fotbollsallsvenskan inte är den bästa i världen.
Jag går inte och kollar på DIF för att "bara" njuta av skönspel och stora stjärnor. Jag går och kollar på DIF för att jag har en passion för föreningen, laget och supporterkulturen.
Jag håller helt och hållet med dig om att det känns bäst i hjärtat med en Elitserien, som det alltid varit!! Men en dag kanske tåget går och vad ska vi göra då? Stå kvar på perrongen och länga tillbaka till den gamla goda tiden eller hänga med dom andra?
Tänk dig att dom startar en nordisk liga... tror du att dom gör det utan ett stockholmslag? knappast. Om inte vi tackar ja så kommer storsatsande solna aik att göra det. Vilket lag tror du då att VÅRA (djurgårdarna) NHL stjärnor kommer att komma hem till?
Men som sagt.... Om det startas en nordisk liga så är valet inte om det är bra med en nordisk liga eller inte. Valet är om vi ska vara med i den nordiska ligan eller om vi ska spela i en elitserie som håller allsvensk klass när det gäller spelet på isen, publikintresse, ekonomi, spelare, profiler etc.
Men Linköping och FBK nämndes väl i den där artikeln som lag som ska vara med i en nordisk liga? Frågan är väl om du hellre ser DIF-Rögle än DIF-TPS.Kojak skrev:Royal League är ett jävligt bra exempel. Även om den skulle ha spelats under sommarhalvåret är jag övertygad om att passionen inte skulle ha funnits där, precis som vi kunde se var fallet när den turneringen spelades.
Vi kan dra Nordic Trophy också. Jag går enbart och kollar på de matcherna av den anledningen många andra nämner: Jag vill se hockeyn! Det är inte samma känsla att möta TPS Åbo som att möta FBK eller Linköping.
För mig så finns det stormatcher som är intressenta för att BÅDA lagen för dom intressanta sen finns det övriga matcher mot skitlag som bara är intressanta för att DIF spelar. Så ser jag på det.
Tycker att du överdriver som fan. Jag fattar faktiskt inte varför man inte kan ha passion i Nordic Hockey League när man kan ha det i Elitserien... Snarare förlorar man väl lite passion och känsla om man vinner SM och så vet man att det finns 7-8 svenska lag som är bättre som redan spelar i Nordic Hockey League.Kojak skrev:Passionen att få kämpa om att vinna Svenska mästerskapen finns där. Passionen att få ÄLSKA mitt DIF och HATA våra motståndare är så enorm att jag inte kan se hur supporterkúlturen skulle bli bättre.
Järnkaminerna har jobbat stenhårt på att få en härlig gemenskap, en "VI-känsla" inom hela hockeyverksamheten, från spelare, ledare, supportrar, kanslipersonal, till något speciellt. Det är verkligen VI mot övriga Sverige!
Och nej, det kan inte bli samma "VI mot DOM-känsla" om vi möter Finska lag. Om ni mot förmodan missat det så är den Finska ligan mycket mer lik NHL än den svenska ligan. Jag har aldrig sett en klack som påminner om JK eller ens LHC-Fans i Finland. Skulle de bry sig om vi stod och skrek på Svenska att vi hatar Kärpet?
Med kärleken kommer hatet och med den kombinationen kommer passionen för DIF! Den försvinner om vi skulle delta i en nordisk liga.
Öhh???? Hur naiv är du??? Spelarna går ju dit pengarna finns och om pengarna till spelarlöner inte finns kvar i Elitserien så kommer ju spelarna att sticka snabbt som fan. Det är ju ingen som spelar kvar i allsvenskan för att det är en skön och jämn liga alla spelare sticker ju så fort de tjänar mer någon annanstans.Kojak skrev:Pengar? Absolut. Där finns pengarna.
Men Svenska elitserien har hela tiden varit det bästa skyltfönstret för spelare mot NHL, även om det blivit sämre på senare år. Våran målsättning, om en nordisk liga eller KHL verkligen blir verklighet, måste vara att återigen bygga en svensk liga som blir det bästa skyltfönstret mot NHL och KHL/Nordiska ligan. Fler ligor där spelarna kan tjäna pengar är jättebra för de spelare som vill utbilda sig till hockeyspelare.
Då måste vi alltså lägga energi på att bli bästa skyltfönstret. Det blir vi om de lag som trissar upp lönerna försvinner till KHL eller Nordiska ligan. Då kan vi få en skön jämn svensk serie med stor passion där vi bygger framtidens spelare som ska ingå i en klubb i KHL eller NHL, får fram spelare som ska lira i landslaget.
Varför kan man inte satsa på unga spelare om man spelar i Nordic Hockey League?? Tänk dig att lönerna är dubbelt så höga som i elitserien i snitt, då är det ju skitvärdefullt att ha en "billig" spelare som är lojal och som går med på att tjäna lite mindre bara han får spela kvar i hemstaden och den klubb han älskar.Kojak skrev:För ni tror väl inte att lagen som kommer tillhöra denna nya "superliga" kommer satsa någonting på unga lovande spelare? Nej, de kommer ta över spelare på samma sätt som NHL-lagen gör idag utan att ha någon ungdomsverksamhet.
Bra framtid det blir va?
DIF går i bräschen för att satsa ungt, spelare med hjärta. Fler lag måste göra likadant. AIK börjar tänka i de banorna och tro det eller ej, men jag tror det inom några år kommer ge resultat för dom.
Kan fler lag göra samma sak ökar passionen hos supportrarna i landet. De får en känsla av att tillhöra samma förening och då vill de inget annat än tillsammans VINNA SM-Guld (Svenska mästerskapen) och krossa alla andra, inklusive oss. Precis som vi vill idag och förhoppningsvis alltid kommer vilja!
NHL lagen har ju ingen ungdomsverksamhet eftersom dom har draftsystem... då är det ju helt menlöst att ha någon ungdomsverksamhet eftersom den spelare man fostrar lika gärna kan draftas för ett annat lag.
Jag håller med om att det är inte kul med den här utvecklingen där spelarna tjänar hur mycket som helst och sedan bara stannar några år tills någon annan betalar mer, men så är det ju idag!! Vi kan nog glömma fler Jensa Öhling som spelar nästan 20 säsonger i DIF om vi ska vara kvar på den nivå vi är idag.Kojak skrev:Om jag drömmer? Kanske.. Men en Nordisk liga eller KHL är en mardröm om DIF skulle delta!
Om det stämmer som dom skriver om en ny nordisk liga så kan vi tycka vad vi vill om att den bildas, men OM den till slut bildas så måste vi till slut fatta ett jävligt viktigt beslut.... ska vi vara med i den nordiska ligan eller ska vi spela kvar i elitserien? det finns inget mellanalternativ typ "ingen nordisk liga ska bildas"
Det är som jag skrev förut, vi ska välja mellan att spela med ett gäng topplag i Nordic Hockey League eller så spelar vi i Elitserien med Skellefteå, Södertälje, Luleå, Mora, Rögle, Björklöven, Västerås, Växjö, Borås, Oskarshamn och Bofors.
Jag håller som sagt med dig om att det känns obehagligt som fan, men när det väl kommer till kritan vill jag inte att DIF ska missa när tåget går. Då är det bättre om vi är med och sedan kör vårt sköna race i den nordiska ligan med en tokig klack på kortsidan och allt annat som är DIF!
Odburt och The Great One,
Ni har skrivit långa inlägg. Jag kan inte säga så mycket mer än det jag skrev i mitt förra inlägg då det riskeras att bli upprepningar, men jag försöker att undvika det.
Hela tanken med en Nordisk liga är att tjäna mer pengar! För de lag som inte deltar i denna liga blir det lite av att kliva bakåt i tiden cirka tio år.
Det betyder att den svenska serien i så fall kommer ha några jävligt tuffa år innan den återigen är att räkna med. Frågan ställs om jag är naiv. Må så vara, men i och med att den svenska serien i så fall backas tio år bak i tiden så kommer lönerna också göra det för just den svenska serien.
Inkomsterna måste bli större än utgifterna och med rådande situation så kommer DIF aldrig kunna mäta sig i en Nordisk liga. Varför? För precis lika säkra som ni är att det inte kommer dyka upp någon publik om vi spelar kvar i en helsvensk serie, lika säker är jag att det inte blir någon större folksamling en hel säsong med jippomatcher, vilket det kommer bli!
Hela inramningen luktar NHL, inklusive publiken. De som kommer gå är barnfamiljer, men de kommer gå även om vi inte spelar i en Nordisk liga.
De få personer som väljer att försöka stå i en klack under en säsong med Nordisk liga kommer få det tufft, jävligt tufft!
Och nej, jag tror inte att det är ett krav att ett lag från Stockholm måste delta. Vi kommer inte kunna delta om vi inte får bättre förutsättningar ekonomisk. Som det är idag kommer DIF bli strykgäng i en Nordisk liga just för att supportrarna inte kommer vara på plats.
Om vi skulle gå bakåt tio år så kommer vi satsa ungt och fräscht. Med den gedigna hockeykunskap och erfarenhet som finns i landet är jag övertygad om att vi kommer fostra jävligt många och bra hockeyspelare. Och om KHL/Nordisk liga blir verklighet gäller det att ha ett avtal med dom där man kan sälja spelarna dyrt.
Så visst, de första åren blir tuffa men när de svenska lagen etablerat sig och fått en starkare ekonomi tack vare ungdomssatsning och mycket publik (Jag är fortfarande övertygad om att en Luleåsupporter inte kommer börja hålla på FBK bara för att de spelar i en Nordisk liga, lika lite som en Djurgårdare skulle göra det) med spelarförsäljning till någon av de stora ligorna så är det min övertygelse att det kan rädda många föreningar.
Jag kommer ALLTID vilja se ett svenskt lag mot DIF före något annat, i seriesammanhang, oavsett hur mycket stjärnor det finns i motståndarlaget.
Däremot så belyses ett problem jag inte vet hur jag ska svara på. Mediahaussen! Men där hoppas jag det kommer finnas en jävligt bra strategi. Jag kan dock inte sia om hur denna strategi ska gå till.
Så för en sammanfattning. Om vi kommer till ett läge där vi ska välja så hoppas jag vi väljer några år med en sämre liga, fast jobbar stenhårt på att bli bästa skyltfönstret mot de stora ligorna, och på sikt bli en jävligt bra svensk liga där föreningar kämpar på med lika stora ekonomiska muskler.
Ni frågar om jag vill att DIF möter lag som Mora, Rögle och Leksand. Nej, inte som det är idag, men vad säger att de lagen inte kan utvecklas och få en stark verksamhet?
Nordiska ligan/KHL kommer bli som NHL, där de "draftar" eller köper upp färdiga spelare, just för att publiken som går på de matcherna vill se dessa stjärnor.
En sak inser jag i alla fall. Vi kommer nog inte bli överrens kring detta. Vi får vänta och se om det ens blir aktuellt att välja.
Nu har jag en elitseriesäsong att se fram emot!!
Ni har skrivit långa inlägg. Jag kan inte säga så mycket mer än det jag skrev i mitt förra inlägg då det riskeras att bli upprepningar, men jag försöker att undvika det.
Hela tanken med en Nordisk liga är att tjäna mer pengar! För de lag som inte deltar i denna liga blir det lite av att kliva bakåt i tiden cirka tio år.
Det betyder att den svenska serien i så fall kommer ha några jävligt tuffa år innan den återigen är att räkna med. Frågan ställs om jag är naiv. Må så vara, men i och med att den svenska serien i så fall backas tio år bak i tiden så kommer lönerna också göra det för just den svenska serien.
Inkomsterna måste bli större än utgifterna och med rådande situation så kommer DIF aldrig kunna mäta sig i en Nordisk liga. Varför? För precis lika säkra som ni är att det inte kommer dyka upp någon publik om vi spelar kvar i en helsvensk serie, lika säker är jag att det inte blir någon större folksamling en hel säsong med jippomatcher, vilket det kommer bli!
Hela inramningen luktar NHL, inklusive publiken. De som kommer gå är barnfamiljer, men de kommer gå även om vi inte spelar i en Nordisk liga.
De få personer som väljer att försöka stå i en klack under en säsong med Nordisk liga kommer få det tufft, jävligt tufft!
Och nej, jag tror inte att det är ett krav att ett lag från Stockholm måste delta. Vi kommer inte kunna delta om vi inte får bättre förutsättningar ekonomisk. Som det är idag kommer DIF bli strykgäng i en Nordisk liga just för att supportrarna inte kommer vara på plats.
Om vi skulle gå bakåt tio år så kommer vi satsa ungt och fräscht. Med den gedigna hockeykunskap och erfarenhet som finns i landet är jag övertygad om att vi kommer fostra jävligt många och bra hockeyspelare. Och om KHL/Nordisk liga blir verklighet gäller det att ha ett avtal med dom där man kan sälja spelarna dyrt.
Så visst, de första åren blir tuffa men när de svenska lagen etablerat sig och fått en starkare ekonomi tack vare ungdomssatsning och mycket publik (Jag är fortfarande övertygad om att en Luleåsupporter inte kommer börja hålla på FBK bara för att de spelar i en Nordisk liga, lika lite som en Djurgårdare skulle göra det) med spelarförsäljning till någon av de stora ligorna så är det min övertygelse att det kan rädda många föreningar.
Jag kommer ALLTID vilja se ett svenskt lag mot DIF före något annat, i seriesammanhang, oavsett hur mycket stjärnor det finns i motståndarlaget.
Däremot så belyses ett problem jag inte vet hur jag ska svara på. Mediahaussen! Men där hoppas jag det kommer finnas en jävligt bra strategi. Jag kan dock inte sia om hur denna strategi ska gå till.
Så för en sammanfattning. Om vi kommer till ett läge där vi ska välja så hoppas jag vi väljer några år med en sämre liga, fast jobbar stenhårt på att bli bästa skyltfönstret mot de stora ligorna, och på sikt bli en jävligt bra svensk liga där föreningar kämpar på med lika stora ekonomiska muskler.
Ni frågar om jag vill att DIF möter lag som Mora, Rögle och Leksand. Nej, inte som det är idag, men vad säger att de lagen inte kan utvecklas och få en stark verksamhet?
Nordiska ligan/KHL kommer bli som NHL, där de "draftar" eller köper upp färdiga spelare, just för att publiken som går på de matcherna vill se dessa stjärnor.
En sak inser jag i alla fall. Vi kommer nog inte bli överrens kring detta. Vi får vänta och se om det ens blir aktuellt att välja.
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
-
Helt riktigt, man kan också säga så här: Det blir som att kliva ned på allsvensk nivå där vi kommer att spela i den näst bästa ligan.Kojak skrev:Odburt och The Great One,
Ja lönerna kommer ligga på allsvensk nivå. Du kan ju typ jämföra med Huddinge. Den nivån på lönerna och spelarna kommer det bli.Kojak skrev:Det betyder att den svenska serien i så fall kommer ha några jävligt tuffa år innan den återigen är att räkna med. Frågan ställs om jag är naiv. Må så vara, men i och med att den svenska serien i så fall backas tio år bak i tiden så kommer lönerna också göra det för just den svenska serien.
Det är klart att ingen vill gå på jippomatcher med nhl inramning! Det fattar väl alla som följt DIF sedan Globen byggdes eftersom det inte kom någon publik när man försökte fjanta till det med lejon och skit. Nu när man lockar klacken så kommer vanlig publik också. Vem är så jävla dum i huvudet att han slänger ut klacken igen? Det är ju den som ger stämning som gör att man vill sitta på sittplats!Kojak skrev:Inkomsterna måste bli större än utgifterna och med rådande situation så kommer DIF aldrig kunna mäta sig i en Nordisk liga. Varför? För precis lika säkra som ni är att det inte kommer dyka upp någon publik om vi spelar kvar i en helsvensk serie, lika säker är jag att det inte blir någon större folksamling en hel säsong med jippomatcher, vilket det kommer bli!
Som sagt, jag tror att du målar upp en mardröm som inte kommer att bli verklighet... Det är möjligt att andra kommer att köra pajasgrejer på sina matcher, men inte DIF. Jämför med NHL där dom kör mycket pajas i typ Florida och Kalifornien samtidigt som dom i Toronto och Montreal är äkta supportrar.
Sälja spelare dyrt? Glöm det! Om inte Elitserien kan sälja spelarna dyrt NU, varför skulle man lyckas med det när ligan är ÄNNU SÄMRE?Kojak skrev:Och nej, jag tror inte att det är ett krav att ett lag från Stockholm måste delta. Vi kommer inte kunna delta om vi inte får bättre förutsättningar ekonomisk. Som det är idag kommer DIF bli strykgäng i en Nordisk liga just för att supportrarna inte kommer vara på plats.
En liga helt i mediaskugga och där alla profiler sticker så fort de blir tillräckligt bra menar du ska locka mycket folk? Jo tjena... Det finns ingen andraliga i världen som lockar ens i närheten så mycket folk som förstaligan och det här blir inget undantag.Kojak skrev:Så visst, de första åren blir tuffa men när de svenska lagen etablerat sig och fått en starkare ekonomi tack vare ungdomssatsning och mycket publik (Jag är fortfarande övertygad om att en Luleåsupporter inte kommer börja hålla på FBK bara för att de spelar i en Nordisk liga, lika lite som en Djurgårdare skulle göra det) med spelarförsäljning till någon av de stora ligorna så är det min övertygelse att det kan rädda många föreningar.
Självklart kommer inte Luleåsupportern börja hålla på Färjestad, men kommer han att gå på matcherna när det inte står något om matcherna i tidningen, knappt sänds på tv och där motståndarna dessutom heter Bofors och Oskarshamn?
Håller med om att vi inte håller med varandraKojak skrev:Jag kommer ALLTID vilja se ett svenskt lag mot DIF före något annat, i seriesammanhang, oavsett hur mycket stjärnor det finns i motståndarlaget.

Sammanfattningsvis vill jag säga så här: Man kan tycka vad man vill om utvecklingen, men om inte vi är med när tåget går så kommer säkert ett annat lag att våra det.
Visst, det känns inte lika äkta med en nordisk liga i början, men jag skulle inte orka leva med att vinna SM-guld 2013 och sedan se halva laget försvinna till solna aiks Nordic Hockey League lag nästa säsong. Känns som att det guldet skulle vara rätt lite värt då...
Det här är nog det enda jag vill kommentera för tillfället.TheGreatOne skrev:Odburt och The Great One,
Det är klart att ingen vill gå på jippomatcher med nhl inramning! Det fattar väl alla som följt DIF sedan Globen byggdes eftersom det inte kom någon publik när man försökte fjanta till det med lejon och skit. Nu när man lockar klacken så kommer vanlig publik också. Vem är så jävla dum i huvudet att han slänger ut klacken igen? Det är ju den som ger stämning som gör att man vill sitta på sittplats!
Som sagt, jag tror att du målar upp en mardröm som inte kommer att bli verklighet... Det är möjligt att andra kommer att köra pajasgrejer på sina matcher, men inte DIF. Jämför med NHL där dom kör mycket pajas i typ Florida och Kalifornien samtidigt som dom i Toronto och Montreal är äkta supportrar.
Det du kallar för mardröm tror jag blir mer verklighet än vad vi båda tror. Du nämner Globen i ett vackert skede. Det kommer bli exakt likadant med två-tre personer i klacken, som det var under 90-talet. Varför? Globen = NHL - Nordisk liga = NHL.
Det stämmer det du säger att klacken lockar övrig publik! Där är vi helt överrens. Men jag är också jävligt övertygad om att klacken inte kommer på matcherna. Jag är övertygad om att de flesta som står i klacken idag kommer sluta gå matcherna om vi spelar i en Nordisk liga. Det är det jag grundar på att det inte kommer gå någon stor massa till matcherna.
Om du vill kan vi under säsongen göra en undersökning på plats i Hovet och fråga klackfolk om de skulle gå mer, mindre eller lika mycket om DIF spelar i en Nordisk liga... Jag tror du kommer bli skrämd av det resultatet!
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
Har hållit mig utanför det här forumet och läst utan att vara medlem ett tag men nu är "råttet mågat".
TheGreatOne, Odburt och andra som talar sig varma för DIF i en eventuell nordisk liga;
Vem har sagt att det blir en nordisk liga i framtiden (förutom idioten Tomas Ros som har propagerat för detta)?
På vilket sätt skulle en nordisk liga vara ett bättre alternativ än ES och finska ligan för sig?
TheGreatOne, Odburt och andra som talar sig varma för DIF i en eventuell nordisk liga;
Vem har sagt att det blir en nordisk liga i framtiden (förutom idioten Tomas Ros som har propagerat för detta)?
På vilket sätt skulle en nordisk liga vara ett bättre alternativ än ES och finska ligan för sig?
Självklart kan man det men då går man händelserna rejält i förväg. Jag vet inte varför folk inte svarar när jag utmanar dem. Kanske har de inga bra svar men då får de gärna skriva det så att folk som läser här och beslutsfattarna i DIF ser att supportrarna inte vill ha en nordisk liga.128 skrev:Man kan ju vara emot en nordisk hockeyliga - samtidigt som man tycker att det bästa är att följa med på en ifall det blir verklighet
I elitidrottsföreningar är det pengarna som styr. Har man hög omsättning så har man råd att värva bättre och dyrare spelare. Inkomsterna kommer från publikintäkter, TV-intäkter och sponsorintäkter. Alla tre typerna är supporterintäkter, bara att TV-intäkter och sponsorintäkter är indirekta supporterintäkter.
Skulle publikintäkterna öka för att DIF spelar hälften av matcherna i Finland i en pajasliga som inte ens ingår i ett seriesystem? Skulle en nordisk liga bli mer populär än ES och finska ligan tillsammans är nu? Det är högst osäkert och jag skulle tippa att det inte blir så.
Utan drastiskt ökad publik så har sponsorerna ingen anledning att plöja in mer pengar än vad de redan gör och TV-bolagen likaså. ES har redan ett av de lukrativaste TV-avtalen i världen. I ES får klubbarna 18 miljoner var i TV-pengar, alltså mer än NHL-klubbarna som får 2 miljoner dollar.
Djurgårdare håller på DIF på grund av historien och arvet. DIF är något större än vi själva. Vi har en 117 år lång historia kantad av segrar och glädje. Vi är Sveriges mest framgångsrika klubb. Kärleken till DIF bygger på passionen för klubben och rivaliteten med våra svenska rivaler. Det är passionen som får oss att gå till Hovet och se DIF även när DIF slåss för nytt kontrakt. För man kan inte spela bländande hockey och vinna SM varje år. Att gå ur det svenska seriesystemet och gå in i en privat nordisk liga skulle vara ett klockrent sätt att döda hela arvet. Detsamma gäller för alla hockeyklubbar med lite själ. Viktiga delar av publiken kommer att svika.
Det är därför som DIF måste motverka alla försök att starta en nordisk liga. För att en nordisk liga inte är ett hållbart alternativ.
Jag skriver under på allt det där!Blue skrev:Självklart kan man det men då går man händelserna rejält i förväg. Jag vet inte varför folk inte svarar när jag utmanar dem. Kanske har de inga bra svar men då får de gärna skriva det så att folk som läser här och beslutsfattarna i DIF ser att supportrarna inte vill ha en nordisk liga.128 skrev:Man kan ju vara emot en nordisk hockeyliga - samtidigt som man tycker att det bästa är att följa med på en ifall det blir verklighet
I elitidrottsföreningar är det pengarna som styr. Har man hög omsättning så har man råd att värva bättre och dyrare spelare. Inkomsterna kommer från publikintäkter, TV-intäkter och sponsorintäkter. Alla tre typerna är supporterintäkter, bara att TV-intäkter och sponsorintäkter är indirekta supporterintäkter.
Skulle publikintäkterna öka för att DIF spelar hälften av matcherna i Finland i en pajasliga som inte ens ingår i ett seriesystem? Skulle en nordisk liga bli mer populär än ES och finska ligan tillsammans är nu? Det är högst osäkert och jag skulle tippa att det inte blir så.
Utan drastiskt ökad publik så har sponsorerna ingen anledning att plöja in mer pengar än vad de redan gör och TV-bolagen likaså. ES har redan ett av de lukrativaste TV-avtalen i världen. I ES får klubbarna 18 miljoner var i TV-pengar, alltså mer än NHL-klubbarna som får 2 miljoner dollar.
Djurgårdare håller på DIF på grund av historien och arvet. DIF är något större än vi själva. Vi har en 117 år lång historia kantad av segrar och glädje. Vi är Sveriges mest framgångsrika klubb. Kärleken till DIF bygger på passionen för klubben och rivaliteten med våra svenska rivaler. Det är passionen som får oss att gå till Hovet och se DIF även när DIF slåss för nytt kontrakt. För man kan inte spela bländande hockey och vinna SM varje år. Att gå ur det svenska seriesystemet och gå in i en privat nordisk liga skulle vara ett klockrent sätt att döda hela arvet. Detsamma gäller för alla hockeyklubbar med lite själ. Viktiga delar av publiken kommer att svika.
Det är därför som DIF måste motverka alla försök att starta en nordisk liga. För att en nordisk liga inte är ett hållbart alternativ.
En Nordisk liga och hockeyn är död för mig! F*n vad trist att se DIF - tps åbo....finns ju ingen känsla där för fem öre.
Hela grejen med en nordisk liga är ju något som för mig är helt ofattbart att det ens har kommit på tal. Det är ju mord! Händer det så dödar vi hela hockeykulturen vi har.
Jag tror precis som jag såg att Kojak hade skrivit längre upp att om vi skulle göra en undersökning på klackfolket så skulle vi få ett resultat som visar att en nordisk liga inte ens är att överväga..
Jag VÄGRAR gå på någon jävla jippomatch ala NHL!
Vi har ju en bra liga i hockeyn, jämfört med vår liga i fotbollen som klassas som en jävla korpenliga, så varför sabba vår största sport vi har i Sverige med att starta en jävla pajasliga? Helt sjukt att ett sånt förslag ens får komma upp. Den som kom på tanken borde bli fängslad och kastad i en håla i sibirien och aldrig se en strimma av ljus igen!
Hela grejen med en nordisk liga är ju något som för mig är helt ofattbart att det ens har kommit på tal. Det är ju mord! Händer det så dödar vi hela hockeykulturen vi har.
Jag tror precis som jag såg att Kojak hade skrivit längre upp att om vi skulle göra en undersökning på klackfolket så skulle vi få ett resultat som visar att en nordisk liga inte ens är att överväga..
Jag VÄGRAR gå på någon jävla jippomatch ala NHL!
Vi har ju en bra liga i hockeyn, jämfört med vår liga i fotbollen som klassas som en jävla korpenliga, så varför sabba vår största sport vi har i Sverige med att starta en jävla pajasliga? Helt sjukt att ett sånt förslag ens får komma upp. Den som kom på tanken borde bli fängslad och kastad i en håla i sibirien och aldrig se en strimma av ljus igen!
Enligt Mattias Ek på expressen ska DIF vara intresserade att vara med i en nordisk liga tillsammans med fyra andra svenska lag, fem finska plus danska och norska mästarna.
http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... ensam-plan
http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... ensam-plan