Nordisk Hockeyliga??
Jag säger så här..
Nej till en nordisk hockeyliga. Låt däremot lag som Frölunda och Färjestad, som vill apa efter NHL så jävla mycket, gå med i KHL. De har bara pengar i hjärnan och har inte den blekaste aning om vad kärlek till klubben är för någonting.
Satsa sen här hemma i Sverige på det som idag är elitserien. Jag tycker fortfarande det slår mest om DIF vinner Svenska Mästerskapen i Ishockey, inte KHL eller Nordiska mästerskapen. Absolut inte samma sak!
Folk kommer komma med argumentet "men då förlorar vi de bästa spelarna till NHL och KHL varje säsong".
Det är ungefär som nu, då vi förlorar spelare till NHL, med den enda skillnaden att nu har vi en liga här i europa som också vill ha spelarna för de stora pengarna. Inga konstigheter i det, se bara till att klubbarna får rejält med betalt för kontrakterade spelare.
Detta gör att klubbarna i Sverige (Förutom Frölunda och FBK) måste satsa på egna juniorverksamheter för att få fram fler bra spelare. Då kan vi satsa på att göra dagens elitserie till det bästa skyltfönstret för de spelare som vill lira i KHL och NHL.
Skillnaden mot idag?
1. Klubbarna får mer pengar för spelarna, om de väljer att sälja, förutsatt att avtalet mellan ligorna är utformade så vilket är ett krav.
2. Svenska ligan är inte längre den näst bästa ligan i världen, utan den tredje bästa men fortfarande det bästa skyltfönstret mot NHL och KHL.
Ha en bra tisdag.
Nej till en nordisk hockeyliga. Låt däremot lag som Frölunda och Färjestad, som vill apa efter NHL så jävla mycket, gå med i KHL. De har bara pengar i hjärnan och har inte den blekaste aning om vad kärlek till klubben är för någonting.
Satsa sen här hemma i Sverige på det som idag är elitserien. Jag tycker fortfarande det slår mest om DIF vinner Svenska Mästerskapen i Ishockey, inte KHL eller Nordiska mästerskapen. Absolut inte samma sak!
Folk kommer komma med argumentet "men då förlorar vi de bästa spelarna till NHL och KHL varje säsong".
Det är ungefär som nu, då vi förlorar spelare till NHL, med den enda skillnaden att nu har vi en liga här i europa som också vill ha spelarna för de stora pengarna. Inga konstigheter i det, se bara till att klubbarna får rejält med betalt för kontrakterade spelare.
Detta gör att klubbarna i Sverige (Förutom Frölunda och FBK) måste satsa på egna juniorverksamheter för att få fram fler bra spelare. Då kan vi satsa på att göra dagens elitserie till det bästa skyltfönstret för de spelare som vill lira i KHL och NHL.
Skillnaden mot idag?
1. Klubbarna får mer pengar för spelarna, om de väljer att sälja, förutsatt att avtalet mellan ligorna är utformade så vilket är ett krav.
2. Svenska ligan är inte längre den näst bästa ligan i världen, utan den tredje bästa men fortfarande det bästa skyltfönstret mot NHL och KHL.
Ha en bra tisdag.
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
-
Det kanske är en och en annan bra spelare som drar över från ES till KHL, men det gynnar ES också eftersom många medelmåttor vill också spela där. Vilket oftast inte är långvarit (Som i NHL ca 8~ säsonger) Vilket ger chans för våra juniorer, och dem spelare som verkligen har klubbkänsla stannar ju kvar. Tror fortfarande att ES kommer bli mycket underhållande att titta på. 

-
Visst kan man tycka att Frölunda och Färjestad ska sticka till KHL, men vad händer om HV71, Linköping, Färjestad, Frölunda, Modo, Timrå, Brynäs och Leksand går med i nån nordisk liga?
Då kommer Elitserien bestå av oss, Skellefteå, Södertälje, Luleå, Mora, Rögle, Björklöven, Västerås, Växjö, Borås, Oskarshamn och Bofors.
Snacka om att missa tåget...
Då kommer Elitserien bestå av oss, Skellefteå, Södertälje, Luleå, Mora, Rögle, Björklöven, Västerås, Växjö, Borås, Oskarshamn och Bofors.
Fan vilket drömscenario att få fler lag som kan skapa bra lag och vara övertygande i Sverige, egentligen. En nordisk liga kan rädda packet från Solna, exempelvis. Jag skulle som sagt inte ha något emot om vi får möta Solnapacket i elitserien.TheGreatOne skrev:Visst kan man tycka att Frölunda och Färjestad ska sticka till KHL, men vad händer om HV71, Linköping, Färjestad, Frölunda, Modo, Timrå, Brynäs och Leksand går med i nån nordisk liga?
En liga där lagen skippar allt vad Djurnamn heter, där supporterkulturen är mer som den ska vara, där vi slipper allt vad bönder heter... Ja, varför inte?
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
Jag vet inte, helst skulle jag vilja se ES som den är idag (eller som för 20 år sen). Men å andra sidan tror jag inte vi kan stå utanför en nordisk liga om den drar igång, och mycket talar för det just nu. Tyvärr har sporten blivit så idag att pengar går före klubbhjärta och det får vi leva med. Men någonting måste göras för svensk hockey, ES eller inte, det försvinner alldeles för många profiler som det är nu och det är inte bra.
Tror också som dem säger i artikeln att om 5-7 år har vi en nordisk liga med majoriteten svenska och finska lag. Hoppas att vi har fått en bra budget så vi kan vara med och bjuda på dem bästa spelarna.
Är ändå lite skeptiskt till alla bortamatcher. Det känns som att hemma-laget kommer att få en rejäl fördel med publiken förutom de matcher som det kommer att storsatsas på.
Är ändå lite skeptiskt till alla bortamatcher. Det känns som att hemma-laget kommer att få en rejäl fördel med publiken förutom de matcher som det kommer att storsatsas på.
-
Intressant att du ställer frågan efter att jag har haft en lång diskussion om det här med en person.TheGreatOne skrev:Varför utgår du från att en nordisk liga leder till NHL pajasgrejer??? Tänk om det är precis som nu fast med andra lag bara???Kojak skrev:Spelar DIF i en nordisk liga mot lag i Finland så dör allt var supporterkultur heter för DIF!
Då lär det inte bli några storsatsningar...
Men titta på vilka lag som vill delta i denna liga, eller KHL. FBK, Frölunda och HV. Samma lag som trissat upp lönerna, samma lag som VILL ha NHL-stuk här i sverige.
Vissa personer argumenterar för att DIF ska spela i den bästa ligan som är möjlig att spela, detta för att tjäna pengar och för att det är roligast ishockey. Annars kanske man skiter i DIF..
Ungefär som att skita i DIF Fotboll bara för att fotbollsallsvenskan inte är den bästa i världen.
Jag går inte och kollar på DIF för att "bara" njuta av skönspel och stora stjärnor. Jag går och kollar på DIF för att jag har en passion för föreningen, laget och supporterkulturen.
Royal League är ett jävligt bra exempel. Även om den skulle ha spelats under sommarhalvåret är jag övertygad om att passionen inte skulle ha funnits där, precis som vi kunde se var fallet när den turneringen spelades.
Vi kan dra Nordic Trophy också. Jag går enbart och kollar på de matcherna av den anledningen många andra nämner: Jag vill se hockeyn! Det är inte samma känsla att möta TPS Åbo som att möta FBK eller Linköping.
Passionen att få kämpa om att vinna Svenska mästerskapen finns där. Passionen att få ÄLSKA mitt DIF och HATA våra motståndare är så enorm att jag inte kan se hur supporterkúlturen skulle bli bättre.
Järnkaminerna har jobbat stenhårt på att få en härlig gemenskap, en "VI-känsla" inom hela hockeyverksamheten, från spelare, ledare, supportrar, kanslipersonal, till något speciellt. Det är verkligen VI mot övriga Sverige!
Och nej, det kan inte bli samma "VI mot DOM-känsla" om vi möter Finska lag. Om ni mot förmodan missat det så är den Finska ligan mycket mer lik NHL än den svenska ligan. Jag har aldrig sett en klack som påminner om JK eller ens LHC-Fans i Finland. Skulle de bry sig om vi stod och skrek på Svenska att vi hatar Kärpet?
Med kärleken kommer hatet och med den kombinationen kommer passionen för DIF! Den försvinner om vi skulle delta i en nordisk liga.
Pengar? Absolut. Där finns pengarna.
Men Svenska elitserien har hela tiden varit det bästa skyltfönstret för spelare mot NHL, även om det blivit sämre på senare år. Våran målsättning, om en nordisk liga eller KHL verkligen blir verklighet, måste vara att återigen bygga en svensk liga som blir det bästa skyltfönstret mot NHL och KHL/Nordiska ligan. Fler ligor där spelarna kan tjäna pengar är jättebra för de spelare som vill utbilda sig till hockeyspelare.
Då måste vi alltså lägga energi på att bli bästa skyltfönstret. Det blir vi om de lag som trissar upp lönerna försvinner till KHL eller Nordiska ligan. Då kan vi få en skön jämn svensk serie med stor passion där vi bygger framtidens spelare som ska ingå i en klubb i KHL eller NHL, får fram spelare som ska lira i landslaget.
För ni tror väl inte att lagen som kommer tillhöra denna nya "superliga" kommer satsa någonting på unga lovande spelare? Nej, de kommer ta över spelare på samma sätt som NHL-lagen gör idag utan att ha någon ungdomsverksamhet.
Bra framtid det blir va?
DIF går i bräschen för att satsa ungt, spelare med hjärta. Fler lag måste göra likadant. AIK börjar tänka i de banorna och tro det eller ej, men jag tror det inom några år kommer ge resultat för dom.
Kan fler lag göra samma sak ökar passionen hos supportrarna i landet. De får en känsla av att tillhöra samma förening och då vill de inget annat än tillsammans VINNA SM-Guld (Svenska mästerskapen) och krossa alla andra, inklusive oss. Precis som vi vill idag och förhoppningsvis alltid kommer vilja!
Om jag drömmer? Kanske.. Men en Nordisk liga eller KHL är en mardröm om DIF skulle delta!
-