HA 24/25: Björklöven - Djurgårdens IF 24/1

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-01-25 20:19:27 Viktigt att vinna mot Löven. Precis som Thore sa inför match att det är laget vi haft krångligast med.
Så skönt att vi nu vunnit 1 av 3 mot dem.

Får se om det var tillfälligheter eller om vi knäpper dem på näsan på måndag också.
1/2 är det väl
DIFLuWi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIFLuWi »

#10 skrev: 2025-01-25 22:22:47
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-01-25 20:19:27 Viktigt att vinna mot Löven. Precis som Thore sa inför match att det är laget vi haft krångligast med.
Så skönt att vi nu vunnit 1 av 3 mot dem.

Får se om det var tillfälligheter eller om vi knäpper dem på näsan på måndag också.
1/2 är det väl
Nej, det här var ju match 3 av 4. Sista grundseriematchen på måndag.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Eli

Inlägg av Eli »

Knickedick skrev: 2025-01-24 21:41:02
Eli skrev: 2025-01-24 20:46:22
Knickedick skrev: 2025-01-24 20:32:33
DIFLuWi skrev: 2025-01-24 20:29:36
#10 skrev: 2025-01-24 20:25:41 Manijock, dog han med löven???
Knickedick och den andra norrlänningen också.
Vem är du ens!

Knickedick,

Du visar emellanåt att du förstår hockey, och det är enbart därför du inte går att avfärda som troll.

Det verkar dock finnas en inneboende strävan att stöta sig mot mängden. När Axelsson – mot alla odds – visade sig vara vår viktigaste forward fanns det ändå en på forumet som gjorde sitt yttersta för att bevisa motsatsen.

När nu diskursen kring Rensfeldt börjar vända från att ha varit lagets mest överskattade till lagets mest underskattade vaknar du till liv och söker fel i en insats som är en av hans starkaste under hela säsongen.
Tack för komplimangen…….Tror jag.

Jag har ju jinxat hela Dickens säsong och det är kanske därför jag fortsätter. :wink:
Jag tror bara inte jag ser hockey på samma sätt som alla andra och det vet jag om. Det är heller inget jag eftersträvar att göra. Jag är inte här för att folk ska hålla med om det jag skriver eller för att få likes. Jag är här för att diskutera för att jag tror att diskussion är sånt som skapar utveckling och ser inte olika åsikter som något negativt.
Jag bedömer heller inte spelare på en match eller vad som står i statistiken utan för vad dom bidrar med till laget som helhet.

Kanske gillar jag grovarbetare mer än artister, eller Så tycker jag bara att vissa grundläggande delar behöver man klara av oavsett och det är för att jag tror att det hjälper Djurgården att vara ett vinnande lag sett över hela säsongen.

Jag jämför inte heller spelare i Djurgården med varandra som måttstock, som du när du skriver lagets mest överskattade och underskattade. Jag jämför med alla spelare som jag ser i alla matcher jag ser och jämför egenskap för egenskap.
Jag kan se det positiva, men jag kan också se det negativa. Jag kollar inte på poängproduktion eller vem som gjorde just det målet i den matchen, utan på helheten i spelet över hela banan.

Bara för att jag inte har samma hackkycklingar som alla andra och samma favoriter så betyder inte det att jag inte ser det som är bra. Utan att jag trots det ser saker som jag tycker är dåligt för laget som helhet.
Jag vet att jag har en högre kravställning.

Som sagt, jag ser nog bara inte hockey på samma sätt som alla och det är inget jag känner att jag måste.

Sen när det är match så finns det ju känslor med i bilden såklart, vilket kanske kommer ut när man skriver och där tror jag många känner igen sig.

Eller så är vi bara olika :?:
Jag har inget problem med det.

Tack för din fina redogörelse, Knick. Vi är nog många här som fått en ökad förståelse för dina till synes oortodoxa resonemang.

Vi på forumet har alla ett gemensamt mål – framgång för DIF hockey. Emellertid har vi nog också 100 olika teorier kring hur den framgången ska uppnås. Personligen ogillade jag skarpt rekryteringen av Wikegård som sportchef. Jag är aningen ung för att minnas hans bejublade tränargärning, utan baserar mina åsikter snarare utifrån hans roll som expert i TV. Broad Street Bullies kommer aldrig vinna mitt hjärta på samma sätt som när Nyman coachade Hultström och Högström. Mina farhågor har dock inte besannats, utan tvärtom är DIF 24/25 ett lirande lag som sätter matchtempot och spelar ut motståndarna därefter. Och om Klasen och Axelsson slarvar i backchecken är det inte världens katastrof – det finns en anledning till att de inte spelar på en högre nivå än HA

Nu är jag tyvärr inte tillräckligt insatt i din historik för att förstå vilka spelartyper du värdesätter, men det verkar som att snabbhet, styrka och intensitet är nyckelegenskaper.
Vilka är dina historiska favoritkaminer? Ölvestad? Fjällby? I dagens trupp: Grewe?

Rensfeldt accelererar som en färja och ser ut som en div. 2-spelare stillastående. Emellertid ligger han ALLTID rätt i banan, så det spelar ingen roll om han blir bortgjord eftersom positioneringen alltid tillåter missöden. Det är dessa faktorer som gav Krüger två ringar på högsta nivå.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Om imorgon då. Finns två scenarion som spelar ping pong i mitt huvud. Antingen så fortsätter vi på inslagen väg och maler ner Löven en gång till med ihärdighet. Trygg vinst!

Eller så studsar Löven upp rejält mot ett proppmätt överviktigt DIF som tror att man vinner genom att ställa ut flaskorna. Typ 0-5 på tavlan. Forsberg hattrick!

Någonstans där är jag. Håll er på isen!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Manijock skrev: 2025-01-26 09:20:45 Om imorgon då. Finns två scenarion som spelar ping pong i mitt huvud. Antingen så fortsätter vi på inslagen väg och maler ner Löven en gång till med ihärdighet. Trygg vinst!

Eller så studsar Löven upp rejält mot ett proppmätt överviktigt DIF som tror att man vinner genom att ställa ut flaskorna. Typ 0-5 på tavlan. Forsberg hattrick!

Samma här. Vill tro att vi är bättre än Löven. Samtidigt är de plus på oss i år och precis som vi tycker att vi gör dåliga matcher när vi förlorar så tänker de säkert samma.

Upp till bevis imorgon. Vinner vi får man påstå att vi vänt säsongen över till vår fördel mot Löven. Förlust så sätter de ned foten rejält inför slutspelet.
En vattendelare.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
schampo

Inlägg av schampo »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-01-26 12:24:17
Manijock skrev: 2025-01-26 09:20:45 Om imorgon då. Finns två scenarion som spelar ping pong i mitt huvud. Antingen så fortsätter vi på inslagen väg och maler ner Löven en gång till med ihärdighet. Trygg vinst!

Samma här. Vill tro att vi är bättre än Löven. Samtidigt är de plus på oss i år och precis som vi tycker att vi gör dåliga matcher när vi förlorar så tänker de säkert samma.

Upp till bevis imorgon. Vinner vi får man påstå att vi vänt säsongen över till vår fördel mot Löven. Förlust så sätter de ned foten rejält inför slutspelet.
En vattendelare.
Skit samma hur det går i serielunken, när det är slutspel så är det något helt annat!
Bara se på oss förra säsongen, Vi vann merparten mot Brynäs, men fick smaka duktig i finalen.
Djurgår'n tills jag dör,
jag é Djurgår'n tills jag dör.
Jag vet, jag är säker,
jag é Djurgår'n tills jag dör
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Eli skrev: 2025-01-26 00:40:47
Knickedick skrev: 2025-01-24 21:41:02
Eli skrev: 2025-01-24 20:46:22
Knickedick skrev: 2025-01-24 20:32:33
DIFLuWi skrev: 2025-01-24 20:29:36

Knickedick och den andra norrlänningen också.
Vem är du ens!

Knickedick,

Du visar emellanåt att du förstår hockey, och det är enbart därför du inte går att avfärda som troll.

Det verkar dock finnas en inneboende strävan att stöta sig mot mängden. När Axelsson – mot alla odds – visade sig vara vår viktigaste forward fanns det ändå en på forumet som gjorde sitt yttersta för att bevisa motsatsen.

När nu diskursen kring Rensfeldt börjar vända från att ha varit lagets mest överskattade till lagets mest underskattade vaknar du till liv och söker fel i en insats som är en av hans starkaste under hela säsongen.
Tack för komplimangen…….Tror jag.

Jag har ju jinxat hela Dickens säsong och det är kanske därför jag fortsätter. :wink:
Jag tror bara inte jag ser hockey på samma sätt som alla andra och det vet jag om. Det är heller inget jag eftersträvar att göra. Jag är inte här för att folk ska hålla med om det jag skriver eller för att få likes. Jag är här för att diskutera för att jag tror att diskussion är sånt som skapar utveckling och ser inte olika åsikter som något negativt.
Jag bedömer heller inte spelare på en match eller vad som står i statistiken utan för vad dom bidrar med till laget som helhet.

Kanske gillar jag grovarbetare mer än artister, eller Så tycker jag bara att vissa grundläggande delar behöver man klara av oavsett och det är för att jag tror att det hjälper Djurgården att vara ett vinnande lag sett över hela säsongen.

Jag jämför inte heller spelare i Djurgården med varandra som måttstock, som du när du skriver lagets mest överskattade och underskattade. Jag jämför med alla spelare som jag ser i alla matcher jag ser och jämför egenskap för egenskap.
Jag kan se det positiva, men jag kan också se det negativa. Jag kollar inte på poängproduktion eller vem som gjorde just det målet i den matchen, utan på helheten i spelet över hela banan.

Bara för att jag inte har samma hackkycklingar som alla andra och samma favoriter så betyder inte det att jag inte ser det som är bra. Utan att jag trots det ser saker som jag tycker är dåligt för laget som helhet.
Jag vet att jag har en högre kravställning.

Som sagt, jag ser nog bara inte hockey på samma sätt som alla och det är inget jag känner att jag måste.

Sen när det är match så finns det ju känslor med i bilden såklart, vilket kanske kommer ut när man skriver och där tror jag många känner igen sig.

Eller så är vi bara olika :?:
Jag har inget problem med det.

Tack för din fina redogörelse, Knick. Vi är nog många här som fått en ökad förståelse för dina till synes oortodoxa resonemang.

Vi på forumet har alla ett gemensamt mål – framgång för DIF hockey. Emellertid har vi nog också 100 olika teorier kring hur den framgången ska uppnås. Personligen ogillade jag skarpt rekryteringen av Wikegård som sportchef. Jag är aningen ung för att minnas hans bejublade tränargärning, utan baserar mina åsikter snarare utifrån hans roll som expert i TV. Broad Street Bullies kommer aldrig vinna mitt hjärta på samma sätt som när Nyman coachade Hultström och Högström. Mina farhågor har dock inte besannats, utan tvärtom är DIF 24/25 ett lirande lag som sätter matchtempot och spelar ut motståndarna därefter. Och om Klasen och Axelsson slarvar i backchecken är det inte världens katastrof – det finns en anledning till att de inte spelar på en högre nivå än HA

Nu är jag tyvärr inte tillräckligt insatt i din historik för att förstå vilka spelartyper du värdesätter, men det verkar som att snabbhet, styrka och intensitet är nyckelegenskaper.
Vilka är dina historiska favoritkaminer? Ölvestad? Fjällby? I dagens trupp: Grewe?

Rensfeldt accelererar som en färja och ser ut som en div. 2-spelare stillastående. Emellertid ligger han ALLTID rätt i banan, så det spelar ingen roll om han blir bortgjord eftersom positioneringen alltid tillåter missöden. Det är dessa faktorer som gav Krüger två ringar på högsta nivå.
Mitt svar försvann i cyberrymden. så här kommer en kortare version om än mer osammanhängande.

Men jag håller med om det du skriver om Wikegård. Jag tänkte att han vill synas och höras förmycket.
Men när jag hör honom säga saker så förstår jag honom, han vill bygga en noggranhet i att göra rätt saker varje dag och utföra goda vanor för att inte ha något eventuellt fusk i sista matchen som leder till det vi upplevt senaste säsongena. Det han vill gör är något som
Thore säger rätt bra i podden "shoot the puck". Något i still med "om jag ska kunna förvänta mig att någon annan sätter press, så måste jag göra samma sak själv". För mig betyder det att alla måste underkasta sig lagarbetet.
Ett slarv i backchecken i omgång 14 mot Tingsryd, kan tyckas som betydelselös. Men är det en god vana? Om jag slarvar idag, slarvar jag då imorgon?
Om jag inte backcheckar, ska jag då förvänta mig att någon annan backcheckar. Vem ska vi då förvänta oss något av.
Hur bygger man en kultur? Är det rimligt att begära att Juniorerna sätter press om inte Veteranerna gör det. Jag(Knickedick) tycker inte det.
Ju närmre finalmatcher vi kommer desto mer straffade kommer vi bli i vårt "fusk".

Mitt mål är SHL(det tror jag allas här är), allt annat är ett misslyckande. Det är min kravställning.
Jag tror att det är skillnaden mellan att vara ett vinnande lag i längden eller inte.

Därför vill jag inte se någon slarva i någon del av spelet för enligt mig. Jag ser det som att Om det är OK att slarva med backchecken idag så är det Ok att slarva med backcheken imorgon.
Om en får slarva får alla slarva. Och vad skulle du tycka om någon slarvade med backchecken i overtime i en game 7 final och det blev mål bakåt?
Det är därför jag önskar att det ska vara en god vana att vara nogrann över hela banan. Det hjälper vårat spel i alla avseenden. Om du fuskar och någon annan måste "täcka upp" för dig och får då svårare att lösa sin "uppgift/roll" så fusket får följdeffekter i spelet över hela banan. För mig handlar allt det här om att skapa goda vanor och att veta vad jag kan förvänta mig av mina medspelare att vi kan lita på varandra i gruppen. Det gör spelarna trygga med varandra där ute och det skapar en gruppdynamik med den känslan.

Jag tittar inte på poängproduktion eftersom jag vet att spelares säsonger går upp och ned, Skador, sjukdomar, hot streaks, måltorka och mindre PP- tid. Det finns många faktorer som kan göra att en spelare inte har "flytet med sig". Poäng kommer och går och Frågan är, vem är du och var bidrar du met till laget när poängen inte kommer och marginalerna inte är med dig. För mig handlar allt det här om att skapa goda vanor och att veta vad jag kan förvänta mig av mina medspelare att vi kan lita på varandra i gruppen. Det gör spelarna trygga med varandra där ute och det skapar en gruppdynamik med den känslan. För mig handlar det om, vad man bidrar med till laget när marginalerna inte är på din sida och när poängen inte kommer.
Jag lyssnade på en pod häromdagen med en juniortränare i ett annat lag som ligger i SHL som pratade om vilken typ av karaktärer man sökte.
" De som trots att dom har en jävla skitmatch, kör på för laget. åker skridskor och checkar åt båda hållen, Är i vägen för motståndare och försöker ta energi utav dom, samt ligger i skottlinjen" Jag kunde känna igen mig, Jag vill tro att det där är något alla spelare klarar av om man vill.

Angående Ludde så är han bra på att ligga rätt i banan som du skriver. Han är klok i avvägningar och beslut och han är en bra passningsspelare när tempot tillåter. I sista tio minuterna mot löven hade han dock svårt att hänga med, han blev ofta fast i egen zon och tvingad att vända på sig. Vid flera tillfällen blev han direkt bortgjord. Det är faktum, som inte tar bort andra faktum att det fanns saker han gjorde bra. Jag såg dock en risk i det första jag beskriver som jag påpekade. Inte mer eller mindre än så.

Jag tycker dock att det blir svårt i diskussioner här för att mycket ses onyanserat och svart eller vitt. Ofta har många svårt att skilja situation från spelare. Om man påpekar situationer eller områden i spelet där spelare får eller har problem så verkar många tro att man vill att spelaren ska dra från klubben. Men man måste få diskutera områden där man ser risker, problem och förbättringsområden. Hur förfinar man annars spelet till de avgörande matcherna som vi alla vill vinna

Jag vill också tacka för frågan om vem som är min favoritkamin. Det har fått mig att tänka tillbaka på alla fina spelare vi har haft genom åren. Alla med sina olika egenskaper och personligheter.
Vissa är grymma skridskoåkare, andra har ett spelsinne utan dess like, några var fenomenala på att tacklas, nån hade en snabb plockhandske.
Mest respekt har jag för de som gav sin prime till Djurgården, på något sätt symboliserar jag det med hjärta för klubben. Men vet och förstår att det idag är pengarna som styr.

Så ser jag på det och jag förstår om det finns de som absolut inte håller med.

Nu blev det långt och osammanhängande i allafall.
Jag ber om ursäkt om det blev låntradigt och om det är fel tråd.

Jag ska försöka hålla mig balanserad och sannsad under matchen ikväll.

FFF-HTB
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

schampo skrev: 2025-01-26 23:05:13
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-01-26 12:24:17

En vattendelare.
Skit samma hur det går i serielunken, när det är slutspel så är det något helt annat!
Bara se på oss förra säsongen, Vi vann merparten mot Brynäs, men fick smaka duktig i finalen.
Håller väl delvis med dig.
Men jag vidhåller att de matchbilder som präglar grundserien sitter kvar en hel del i slutspelet.
Kändes aldrig som vi spelade ut Brynäs, mer att vi var heltaggade just de seriematcherna medan Brynäs hade sin långsiktiga plan. Jag tycker de kändes riktigt vassa trots att vi vann någon match.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar