Vilken position i tabellen slutar DIF 2008/09?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Vilken position i tabellen slutar DIF?

1
9
7%
2
1
1%
3
4
3%
4
12
9%
5
31
24%
6
28
22%
7
26
20%
8
7
5%
9
5
4%
10
2
2%
11
2
2%
12
2
2%

Antal röster: 129

tMy

Vilken position i tabellen slutar DIF 2008/09?

Inlägg av tMy »

Det har hänt igen den hä gången är det pettersson på hockeysverige.se som tippat: Eftersom jag inte får skriva om annat än hockey i den här bloggen, så går jag på semester från och med idag och kommer tillbaka igen när serien drar igång.

För det händer så lite i hockeyväg just nu att det inte tjänar någonting till att sitta här och försöka hitta något hockeyrelaterat att skriva om.

Därför bjuder jag på mitt tips om hur elitserien slutar nästa säsong. Det är väl det supportrar mest brukar syssla med vid den här tiden på året, långt innan alla trupper är i närheten av att vara klara.

Därmed är det väl rimligt att anta att det är det ni vill ha. Så vi gör som alla stora tidningars hockeybloggar - skriver ett inlägg som får stå i flera månader eftersom det inte finns något att skriva om.

Jag tar ingen som helst hänsyn till vad lagen kan tänkas ska värva senare, utan utgår från dom befintliga trupperna och bedömer Timrå utefter att man bara har fyra etablerade backar, Frölunda på att man bara har en målvakt och sex backar och Färjestad på att man har Jonas Gustavsson som given etta i mål.

1) HV71
2) Linköping
3) Modo
4) Södertälje
5) Skellefteå
6) Färjestad
7) Brynäs
8 ) Frölunda
9) Djurgården
10) Timrå
11) Luleå
12) Rögle

Jag menar NUU BLIIR JAG FÖRBANNAD tog oss till slutspel ifjol och har starkare trupp iår men endå så kommer dessa idioter (Ursäkta språket men är så förbannad nu) och tippar brynäs 7 södertälje 4 och skellefteå ARRRGH!!
DIF för alltid<3
hamous

Inlägg av hamous »

Våran back / målvaktsuppsättning är inte direkt högsta klass, känns logiskt.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Han räknar ju hur trupperna ser ut nu, då kan jag faktiskt inte göra något än och hålla med om. Vårat målvaktspar verkar helt random, dvs det kan gå hur som helst. Och backsidan är för dålig för ES. Så...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hmmmm utan att dra alltför stora växlar av den tabellen känns det som att personen i fråga har saik väldigt högt upp liksom Bif. I övrigt inte mycket att orda om egentligen annat än att jag kanske hade plockat ner LHC någon placering till med tanke på vilka förluster de gjort.

I dagens läge känns det dock inte som att vi är ett topp 8 lag. Försvaret känns på tok för svagt fär detta oh om man då lägger till vissa små frågetecken för målvakten så känns vår placering som rättvisande.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Kall-El skrev:Hmmmm utan att dra alltför stora växlar av den tabellen känns det som att personen i fråga har saik väldigt högt upp liksom Bif. I övrigt inte mycket att orda om egentligen annat än att jag kanske hade plockat ner LHC någon placering till med tanke på vilka förluster de gjort.

I dagens läge känns det dock inte som att vi är ett topp 8 lag. Försvaret känns på tok för svagt fär detta oh om man då lägger till vissa små frågetecken för målvakten så känns vår placering som rättvisande.
Håller med till punkt och pricka. Med tanke på det att Brynäs har tappat Brendl idag. SAIK har väl sämre trupp iår än ifjol? Men jag är inte orolig om vi får in en HEL Tjärna Sr. eller Ossi. Då har vi ett riktigt bra försvar, frågan är hur det ska gå med målvakterna. Så att försvaret verkligen kan lita på målvakterna, det är det enda jag oroar mig lite för. Men samtidigt så visade Riddarn också att han är en målvakt och räkna med. Sen Linkan med Holmqvist och troligtvis Danielsson kommer bli Elitseriens mest frutkande kedja nästa säsong! ;) Där har vi min motivering varför jag tror Djurgården blir 5:a. Om allt faller på plats förstås. :lol:

Nästan så man kissar i brallorna inför nästa säsong, fan som man längtar! 8)
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

HV71 ser ut att försvara guldet från i våras, deras sportchef vet verkligen hur man bygget ett lag för att vinna SM-guld.

En landslagsmålvakt och vinnare i Stefan Liv. Meriterna talar sitt tydliga språk, överlägset mest meriterade målvakten i Elitserien.

Spelskickliga backar i Luoma, Puistola, Angell och Petrasek etc.

4 fantastiskt bra centrar i Davidsson, Hrdina, Hagos och Falk.

Målskyttar och powerforwards i Thörnberg, Melin, Staal och Voutilainen.

Jag önskar att vi hade en lika kompetent sportchef som HV71 för även om vi inte har deras pengar så tycker jag det saknas en tydlig idé hur DIF bygger lag numera.

Bakom HV lär vi hitta LHC och MoDo.

Därefter FBK, Timrå och VF. Hänger vi på därefter för inte skall vi ha lag som Luleå, SSK, Rögle och SAIK framför oss?
Steef
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Steef »

Erik Kloth skrev:HV71 ser ut att försvara guldet från i våras, deras sportchef vet verkligen hur man bygget ett lag för att vinna SM-guld.

En landslagsmålvakt och vinnare i Stefan Liv. Meriterna talar sitt tydliga språk, överlägset mest meriterade målvakten i Elitserien.

Spelskickliga backar i Luoma, Puistola, Angell och Petrasek etc.

4 fantastiskt bra centrar i Davidsson, Hrdina, Hagos och Falk.

Målskyttar och powerforwards i Thörnberg, Melin, Staal och Voutilainen.

Jag önskar att vi hade en lika kompetent sportchef som HV71 för även om vi inte har deras pengar så tycker jag det saknas en tydlig idé hur DIF bygger lag numera.

Bakom HV lär vi hitta LHC och MoDo.

Därefter FBK, Timrå och VF. Hänger vi på därefter för inte skall vi ha lag som Luleå, SSK, Rögle och SAIK framför oss?
och brynäs?
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Helt omöjligt att tippa DIFs tabellplacering innan truppen är spikad.

Värvningen av Wesslau & Icke-värvning av minst en bra back gör att DIF i dagsläget svävar farligt nära en 9:e plats
Användarvisningsbild
Rocker

Re: Vilken position i tabellen slutar DIF?

Inlägg av Rocker »

1) HV71 (bygger på samma stomme som förra säsongen, tappat några halvviktiga spelare som Åkerman - ersatt av Angell - gillar inte nån av dom)
2) Frölunda (insett att man inte kan bygga laget kring de gamla stofilerna, värvat bra spelare)
3) Färjestad (stabila om Jönsson mfl håller sig skadefria)
4) Södertälje (bättre lag än förra säsongen, bra värvningar)
5) Djurgården (offensivt starkt, vem blir sista backen?)
6) Linköping (avsaknaden av Mårtensson och Weinhandel blir för stor, Hlinka kommer inta att lyckas - bestraffning!)
7) Timrå (kapten/fröken Lindström och Hahl lämnar)
8 ) Modo (börjar bli för gamla, inga sensationella värvningar)
9) Skellefteå (ja, deras viktigaste spelare har lämnat)
10) Rögle (kommer med nöd och näppe undvika kvalserien, ny arena på gång, det blir jobbigt att möta Rögle)
11) Luleå (sjunkande skuta)
12) Brynäs (i år måste dom bara åka ur!)
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Är nog kanske bara jag men jag tycker vi har ett riktigt intressant lag i år, En bra offensiv bak så är jag väldigt lugn att vi kommer bra till i tabellen. En alá Nisse Ekman framåt också så är vi och nosar på övre tabell-halvan. Ridderwall kommer göra minst lika bra som Daniel Larsson gjorde förra säsongen. Tycker han var riktigt bra redan förra.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Stocky skrev:Är nog kanske bara jag men jag tycker vi har ett riktigt intressant lag i år, En bra offensiv bak så är jag väldigt lugn att vi kommer bra till i tabellen. En alá Nisse Ekman framåt också så är vi och nosar på övre tabell-halvan. Ridderwall kommer göra minst lika bra som Daniel Larsson gjorde förra säsongen. Tycker han var riktigt bra redan förra.
Jag ser hellre en allroundback som Timmy än en offensiv back.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

I dagsläget är vi tyvärr inget slutspelslag. Vi behöver en back som är duktig med puck, helst högerfattad, snabb på grillorna och utmärkt både defensivt och offensivt. Har vi det så kniper vi en sjätteplats.

Om jag ska vara helt nöjd krävs Nisse och denne mystiske back, om han nu finns på marknaden. Då är vi ett topp 5 lag. Med en bättre målvakt än Wesslau, Nisse och backen, så är vi topp 4. Tyvärr så sker inte det. Inte i år iallafall

I dagsläget? Hjärtat säger en åttåndeplats. Hjärnan säger en tiondeplats.
Säg den glädje som varar
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Nedan är mitt tips:

1) HV71
2) Frölunda
3) Linköping
4) Färjestad

HV71 har fortsatt att värva smart. I år har Ledin, Jämtin och Åkerman ersatts av Teemu Laine, Kim Staal och Nicholas Angell. Visst är Åkerman en förlust, men jag tycker att Kim och Teemu mer än väl ersätter Ledin och överskattade Andreas Jämtin.

Frölunda och Linköping ser jag i nuläget som likvärdiga. För Linköpings del finns fortfarande ingen ersättare för Weinhandl, men klubben har pengar och bra lediga forwards finns fortfarande på marknaden. LHC har satsat mer på tyngd i år och på kreativare backar, något som gör att de kan spela en modernare hockey. Svaret om de på allvar kan hota HV71 i år hänger på vem och hur bra Weinhandls ersättare blir. Frölundas offensiv har stärkts betydligt i år. Tyvärr är deras backspel för svagt och omodernt för att de på allvar ska kunna hota HV71.

Många experter hyllar FBK, jag är dock inte imponerad av antalet utlänningar och backsidan. FBK saknar tillräcklig spets och hjältar för att vinna Guld. Floppvarning.

5 ) Modo
6) Södertälje
7) Djurgården
8) Timrå

Modo är starka framåt, men de saknar ett modernt fungerande backspel för att kunna hota kvartetten i topp. Tråkigt för Modo är att de inte verkar se backsidans betydelse för att vinna matcher. Detroit har de senaste 10 åren konsekvent satsat på att ha de bästa backarna tillsammans med fysiskt starka och defensivt säkra forwards.

Södertälje missade slutspel mycket beroende på för svaga backar föregående säsong, något de försökt korrigera i år. Potential finns, men de får kriga för att nå slutspel på grund av alltför många ojämna forwards.

DIF - se nedan

Timrå har tappat två av sina bästa centrar samt några viktiga backar. Värvningen av Thomas Skogs är bra (jag hade gärna sett honom i DIF). Kommentarer överflödiga.

9) Skellefteå
10) Brynäs
11) Luleå
12) Rögle

De fyra sista lagen saknar kvalité framåt och bakåt för att kunna gå till slutspel. Undantaget är Skellefteå som förstärkt backsidan något, men Renberg ersätts inte hur lätt som helst. Brynäs, Luleå och Rögle har några riktigt duktiga spelare i sina trupper. Tyvärr är den generella spetskvalitén för låg för att de ska kunna gå till slutspel. Det skulle inte förvåna mig om Elitserien får två nya lag till våren.

Kommentar - DIF

Föregående säsong
Föregående säsong levde DIF mycket på kontringar och snabba omställningar. Laget saknade kraft att av egen kraft gå till anfall samt att göra mål i PP. När Linkan var trött funkade inte PP. I vissa matcher fick DIF utvisning efter utvisning som laget inte klarade av att göra mål på.

Defensiven var bra, mycket tack vare Ossi och Daniel Larsson (även om övriga spelares insatser defensivt inte ska förringas).

Vad är problemet
DIF saknar modernt backspel. Laget har för många betongsuggor där bak, som har svårt att slå ett första långt pass på bladet till snabbskrinnande och tuffa forwards. Det stora antalet betongsuggor och frånvaron av offensivt skickliga backar bidrar till en alltför svag offensiv inklusive PP.

Detroit och HV71 har mycket gemensamt och det är att forwards spelar tufft, men inte alltför fult. Forwards är defensivt starka. Backarna är lagets starkaste lagdel, något som skapar förutsättningar för en stark defensiv och offensiv samt enkelhet i PP (back till back och skott på mål där en forward styr eller rakar in en retur).

Vad är positivt inför i år på pappret
Positivt är att en av de största syndarna och skälen till ett svagt PP i form av Thomas Johansson (TJ) har slutat och ersatts av Marcus Ragnarsson. TJ var även en säkerhetsrisk bakåt. Vidare har spetskompetensen bland forwards förstärkts kraftigt.

Vad är negativt inför i år på pappret
Förlusten av Daniel Larsson ska inte underskattas. Vidare är frågan om Marcus Ragnarsson, Niklas Andersson och Oscar Eklund är tillräckligt kompetenta att ersätta TJ, Jiri Marusak och Ossi? Mitt svar hänger på vem den sista backen blir. Jag vill dock påpeka att det räcker att den sista backen är lite sämre än Ossi för att de ska bli bra. Jag hade gärna sett en spelare som Lasse Jonsson i truppen. Tyvärr valde DIF att satsa på Ossi och Tjärna som ville spela i NHL.

Vad avgör om det blir slutspel
1. Ridderwall måste hålla som förstamålvakt i Elitserien, annars är risken för KS hög (se BIF föregående säsong eller LHC året innan).
2. Ossi måste ersättas av en inte alltför mycket sämre back.
3. Forwards måste spela tufft, men inte fult. DIF:s numera kreativa forwards måste ta på sig blåstället varje match såsom motsvarigheterna i Detroit eller HV71. Anfallsspelet måste bli kreativa och rakare. Två pass och skott på skymd målvakt är en stor del av den moderna hockeyn.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Även jag tror att Lars Jonsson varit en smart värvning...
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Som det ser ut nu kommer vi åtta. Med en klassback och en eventuell forward är vi uppe och nosar på femteplatsen.
Sjunger avgå Johnny...
Skriv svar