Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
TomyMörth

Inlägg av TomyMörth »

Printz hadde ju mer än dubbelt så många utvisnings minuter jämfört med Fryhlén! Vilket tyder på att han inte hänger med på skridskona!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Caveman skrev:
Kall-El skrev:
jensa85 skrev:
Östgöten skrev:
jensa85 skrev:När vi ändå pratar om "betyg" på våra backar tänkte jag göra en analys av hela laget. Det enda som ska in är ju en toppback och en forward,(Dick) så det känns som att det är på sin plats att analysera laget.

Va tycker ni andra om mina uppställningar o "betyg"?
Uppskattar framförallt arbetsinsatsen och du tänkt igenom vad du vill ha sagt. Är inte helt överens med dig om första och andrakedjan, men som sagt snyggt uppställt. Du borde dock justera ner betygen något i laget som helhet. En fyra (4) till Dick A och en trea (3) till Niklas A känns sammantaget lite högt. Dick A var för ojämn förra året för att få en fyra (4). Niklas A vet jag inget om, men han spelade i Allsvenskan föregående säsong och en trea (3) känns därför något optimistiskt (det kan dock stämma).
Som sagt, det är ju mina högst personliga förväntningar på dom. Och jag tror absolut att Dick kan bli en forward av god elitserieklass (4) kommande säsong.
Och jag tror även att Niklas Andersson kan bli en okej fungerande elitserieback (3).
Sluta upp och ljug din tomte. Jag såg på ett eller annat sätt samtliga matcher förra säsongen utom 2. En stor majoritet av dessa var på TV vilket i jämförelse med live är betydligt bättre om man har för avsikt att bedöma en spelares kvalité då TV ger möjlighet till både repriser och närbilder.

För övrigt verkar det som att dina argument börjar tryta alltmer då du måste ge dig in på personangrepp istället för att försöka föra fram vettiga synpunkter.

Vidare kan man fråga sig hur många matcher du sett, eller om du möjligvis behöver glasögon då du vid ett flertal tillfällen hävdat att Daniel Larsson gjorde fler svaga insatser / missar jämfört med Printz...

Nej, du ser inte bättre på tv´n, man ska inte bara följa pucken i hockey, det händer mycket intressanta saker där pucken inte alltid är och detta ser du bäst live.

Passa dig, vem är du att kalla mig tomte?

Du kunde väl inte gå på matcherna för dom startade vid fel klockslag, eller spelades på fel dagar, eller?

Daniel Larsson gjorde en klart godkänd serie men stod för 4-5 st riktigt stora tavlor, detta är kostsamt då man är målvakt, men du missade väl det?

Jag har aldrig jämfört Printz och Larsson däremot med backkollegorna i laget.

Mina argument tryter inte då jag aldrig påstått att Printz är en spelande PP-back ( nu var han iofs framgångsrik i PP också), mitt argument är som tidigare att han är en av dom bästa BP spelarna i elitserien. Han hade en jobbig inledning men efter jul visade han mer sitt rätta jag.

Men du som alltid ska mästra i alla möjliga trådar verkar har missat det viktigaste och det är själv sporten och hur den ska spelas..

(jag har säsongskort både till hockey och fotbollen)
Larsson gjorde en klart godkänd säsong. Herre jösses.... Du kanske skulle pröva och se lite matcher på TV så kanske du skulle snappa upp att Larsson var bäste spelare i DIF sett över hela förra säsongen. Ossi hade kunnat varit med i racet också, men hans svagare slutspel sänker honom i den tävlingen. Att han dessutom blev årets rookie samt uttagen i landslaget torde säga en hel del om hans kvalité. Jo just det ja, Detroit råkade visst också vara lite imponerade då de valde att signa honom och plocka över honom direkt...

Du har vid ett flertal tillfällen i olika trådar hävdat att Larsson gjort fler misstag än Printz.

Jag kan bara tala för mig själv här, men jag följer en match minst lika bra framför TVn som på plats på arenan om inte bättre då man hemma i lugn och ro kan koncentrera sig på spelet utan att bli störd av annat i sin omgivning.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Kall-El. Jag håller med dig i din kritik emot Caveman! Men man behöver inte vara särskilt bra för att plockas över till NHL... Dennis Persson blev idag nyss signad på 3 år av Buffalo Sabres! Vilket han absolut inte kommer få spela många matcher på några år... :o
Kall-El

Re: Kom inte och snacka om att gå på matcher!

Inlägg av Kall-El »

Diffe89 skrev:
Remy Lebeau skrev:Nu vet inte jag vad du hittade din information, men Printz hade -7 och Edvin -10.

Kan dock sägas att både Printz och Edvin hade sämst +/- i hela laget.
De lirade t.o.m. tillsammans ett tag väl? Printz är en helt okej elitserieback sett över en hel säsong förutsatt att han får spela med en spelskicklig och snabb back.
Du har precis fångat in kärnan i det största problemet DIF-truppen har just nu. Om man bortser från Timmy har vi inte mycket till spelande backar kvar. Har känslan av att Frylén panikvärvades in för att täcka in detta hål delvis och vi såg ju alla hur bra det föll ut. Överlag måste rekryteringen av backar till föreningen ifrågasättas rejält. Hur många av alla backar som signats de senaste åren har varit tokfloppar? Om man bortser från "dyra" värvningar som t ex Ossi kan jag inte komma på en enda "mindre namnkunnig back" som faktiskt kommit in i laget och förbättrat det. Jämför gärna här med anfallssidan där Bengan, Dick och Danielsson alla plockats in som "oslipade diamanter", när plockade man in en liknande back senast?

Vidare kan man ju fråga sig vad de värvningsansvariga sysslat med då de två backar som signades på 2-års kontrakt inför förra säsongen ståtar med sämst +\- av samtliga DIFs spelare. Det är bara att be till högre makter att Ragnarsson hänger med i elitserietempot samt att Tjärnqvist kritar på för oss kombinerat med att hans kropp håller får att lira hockey annars ser försvaret väldigt klent ut.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Tabbarna syns mycket. Över 92% med en medioker backuppsättning talar dock sitt tydliga språk. Larsson var elitseriens bästa målvakt.
Highwind

Inlägg av Highwind »

TJ, Marusak, Timmy, Fernholm var spelare som gjorde laget bättre säsong 06/07 jämfört med 05/06.

Sedan är frågan denna:

Var det backarna som gjorde Daniel Larsson bra eller var det Daniel Larsson som gjorde backarna bra? (vi släppte inte in speciellt många mål).
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

stolpskott skrev:Kall-El. Jag håller med dig i din kritik emot Caveman! Men man behöver inte vara särskilt bra för att plockas över till NHL... Dennis Persson blev idag nyss signad på 3 år av Buffalo Sabres! Vilket han absolut inte kommer få spela många matcher på några år... :o
Jag såg det också och kan inte fatta varför. Nu kostar han visserligen inte klubben ett öre, lönen undantagen, men jag skulle bli mycket förvånad om Dennis får spela en sekund i NHL. Om han får detta måste det vara enormt illa ställt med Buffalos försvar. Själv trodde jag att Dennis skulle hamna i AIK kan jag ju säga. Troligaste är väl att Persson hamnar i AHL och frågan ä om han ens får någon speltid där.
karl

Inlägg av karl »

Gissar på att dom tycker att Dennis har blivit felbehandlad i DIF!
Och Buffalo ser säkert något annat!

Men ryktet säger att Dennis lånas ut till Timrå kommande säsong för att sedan åka över säsongen efter.

Intressant i så fall eftersom CHALLE är coach i Timrå o tidigare i DIF.
Måste tyda på att han anser att Dennis har högre kapacitet än han fick visa i DIF!
Vi får se!
janne08

Inlägg av janne08 »

TomyMörth skrev:Caveman!

Kom inte och snacka om att gå på matcher!

Printz var 4-5 back i DIF! Inte i närheten av landslaget! Inte ens påtänkt till landslaget! Tom Fryhlén hadde bättre +- än prins!

Lägg ner ditt snack!

Dåde du och EL-Kalle måste ha missat något !
Printz var en av backarna som fick mest speltid mot slutet av serien och även så i slutspelet, han var dessutom näst bäste poängplockande back.... Det måste betyda att DIF:s tränar trojka har gjort en gruvlig felbedömmning av Davids spel....

Nä nu måste DIF:s ledning skapa ordning på torpet och anställa dig och EL-Kalle som nya tränare....
Jag roat mig med att läsa era inlägg under en lång tid, och jag måste säja att era inlägg sprudlar av positiv energi och jag är imponerad av de ledaregenskaper som ni besitter, för att inte tala om hockeykunskaper.....

Nu är det bara 4 månader kvar
Senast redigerad av janne08 den 2008-06-03 22:02:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

karl skrev:Gissar på att dom tycker att Dennis har blivit felbehandlad i DIF!
Och Buffalo ser säkert något annat!

Men ryktet säger att Dennis lånas ut till Timrå kommande säsong för att sedan åka över säsongen efter.

Intressant i så fall eftersom CHALLE är coach i Timrå o tidigare i DIF.
Måste tyda på att han anser att Dennis har högre kapacitet än han fick visa i DIF!
Vi får se!
Låt dem ta honom. Dennis är en av de osäkraste backar jag sett i DIF.
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Personligen tycker jag Printz är jävligt bra på de han ska vara bra på!
Han spelar hårt å rensar bort motståndarnas forward och hjälper målvakten hur bra som helst. Vågar också ta en fajt för att visa att ingen ska få röra DIFs målvakt. Printz är en jävligt duktig defensiv back helt enkelt.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

robin_dif skrev:Personligen tycker jag Printz är jävligt bra på de han ska vara bra på!
Han spelar hårt å rensar bort motståndarnas forward och hjälper målvakten hur bra som helst. Vågar också ta en fajt för att visa att ingen ska få röra DIFs målvakt. Printz är en jävligt duktig defensiv back helt enkelt.
EDIT : När han hänger med, annars håller jag med. Printz är en back som smäller på, är allmänt tuff(I Svensk Defination av tuff). Men, att han inte hänger med så är det inte hans största problem. Det är hans katastrofala uppspel/teknik. Vilket satte DIF i en sån otrolig knipa match efter match. Men när han väl slutade med det, DÅ var han bra.
Steef

Inlägg av Steef »

Många här inne gnäller på våra backar och målvakter men förra säsongen så var vi ett av lagen som släppte in absolut mins mål, kan ni non belivers förklara det isåfall?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

janne08 skrev:
TomyMörth skrev:Caveman!

Kom inte och snacka om att gå på matcher!

Printz var 4-5 back i DIF! Inte i närheten av landslaget! Inte ens påtänkt till landslaget! Tom Fryhlén hadde bättre +- än prins!

Lägg ner ditt snack!

Dåde du och EL-Kalle måste ha missat något !
Printz var en av backarna som fick mest speltid mot slutet av serien och även så i slutspelet, han var dessutom näst bäste poängplockande back.... Det måste betyda att DIF:s tränar trojka har gjort en gruvlig felbedömmning av Davids spel....

Nä nu måste DIF:s ledning skapa ordning på torpet och anställa dig och EL-Kalle som nya tränare....
Jag roat mig med att läsa era inlägg under en lång tid, och jag måste säja att era inlägg sprudlar av positiv energi och jag är imponerad av de ledaregenskaper som ni besitter, för att inte tala om hockeykunskaper.....

Nu är det bara 4 månader kvar
Jag har visserligen aldrig varit ute efter något jobb, däremot är jag av den fasta övertygelsen att det måste finnas personer mer lämpade för uppgiften jämfört med de som gör den nu. Här tänker jag alltså främst på de värvningsansvariga och mindre på tränarna.

Printz hade nästsämst +\- av samtliga spelare i DIF-truppen vilket torde säga en hel del om hans kvalité. Att han skulle vara tung i defensiven ställer jag mig också lite tveksam till bara för att ta ett exempel så matchades t ex Ronnie i spelet 3-5 vilket rimligtvis borde betyda att hans defensiva kunskaper är vassare än Printz.

Printz har tyvärr två stora brister vilka ställer till stora bekymmer. Dels blir pucken väldigt ofta kvar i vår zon när han är på isen pga hans fastlåsningar av både motståndare och puck. Vidare är hans uppspel så bedrövliga att om han tvingas stå för dessa blir det antingen en indianare eller i bästa fall en puck som glider ner mot icing. Pucken går alltså tur och retur vår zon väldigt ofta när David är inne på isen.

En grundförutsättning för att kunna ha ett bra anfallssspel är att man har backar som är kapabla att sköta uppspel samt se till att man inte blir fastlåsta i egen zon.

För att sedan då svara på en annan fråga. Orsaken till varför vi släpper in reltivt få mål står att finna i orsakerna till varför vi gör relativt få; Vi har ett hyfsat defensiv tankesätt med hela laget. Alltså även forwards jobbar för att undvika att släppa in mål samtidigt som vi spelar tight och försöker minimera våra misstag. Det är antagligen pga detta som vi ofta lyckats plocka poäng mot "lite bättre lag" som vill anfalla medan vi haft förtvivlat svårt mot lag som likt oss vill bjuda på så lite som möjligt.

Häri ligger för övrigt ett stort problem som jag innerligt hoppas få se bättring på under nästa säsong nämligen avsaknaden av ett eget offensivt tänkande. Under större delen av Säckens tid som tränare har vi tyvärr nästan helt varit beroende av kontringar för att skapa målchanser. Detta fungerar självfallet inte utan ett lag måste förutom kontringarna också ha ett eget offensivt spel så att man kan klara av att skapa chanser på egen hand också. Denna punkt tillsammans med att få ordning på PP är de två största utmaningarna som vår nya tränarduo har att möta. Man kan bara hoppas att de lyckas komma en liten bit på vägen i båda fallen.
Användarvisningsbild
Caveman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Printz är en spelare som oftas ställs mot motståndarnas bästa spelare, kan det ha att något att göra angående +- & utvisningminuter.

TommyMörth

Du har inte följt DIF i elitserien det märker man då du helt obegripligt säger att Printz var 4-5 bäst i DIF, det är nästintill skrattretande och därför helt logiskt att jag ifrågarsätter hur många matcher du sett...

Daniel Larsson, En klart godkänd säsong är 4/5 i betyg, tavlorna gör att det inte blir en femma.
Jag vet att man inte kan jämföra en målvakts missar med en utespelares därför har jag heller aldrig gjort den jämförelsen.
Låst