Andspe skrev: ↑2024-12-29 23:52:22
Praetori skrev: ↑2024-12-29 21:31:37
Rolv skrev: ↑2024-12-29 21:05:39
Praetori skrev: ↑2024-12-29 20:10:54
Henkos skrev: ↑2024-12-29 19:48:45
Snittet i NHL sen 2005 är 68 så allt över 50 skulle jag inte säga är ok. Inte på långa vägar.
Att snittet i NHL är högre än i övriga hockeyvärlden är inte jättekonstig. Ungefär lika lite som att det görs betydligt fler mål per skott i lägre ligor/juniorligor.
Hade Andrén hållt NHL-nivå hade vi förmodligem inte haft den här diskussionen. Eller i alla fall inte om han spelat någon annanstans.
Jag minns att folk hade åsikter om Théodore och Turco under lockoutsäsongen också.
Men då hade vi backar som Oduya och framförallt Pettersson som stal mestadelen av negativt fokus.
Utan å ha belägg för det jag skriver känns det som 50% är ganska lågt. Känns som det sällan görs m
3 mål eller fler vid straffavgöranden. Visserligen får ju inte alla 6 straffarna slås jämt (om det är avgjort tidigare).
Tur då att statsen inte är därefter. Ett gäng keepers hos motståndarna som har sämre straffstats som forumet inte kommenterat när det begav sig utan att våra fått skit.
Hävelid är tex seriens näst bästa keeper men bedömt på forumet är det panik i målvaktsfrågan. Andrén senaste matcherna tillhör övre halvan men "de är ändå usla kombinerat".
Målvakter och backar är vår synbart svagaste sida denna säsong sett till pappret (men inte i verkligheten sett till resultat). Det är helt sant räknat på förra årets prestation. Inget snack egentligen.
Men sett till det stora hela så är det ett ilandsproblem med tanke på vad som leveretats.
Tänk ett scenario där keepers och backar stått på huvudet och överpresterat. Vart skulle samma illvilja hamna? Är det ännu mer fokus på Thoresen? Hade det varit Krüger, eller Blomman x2? De senaste årens toxiska kravställning har alltid krävt offer, alltid oavsett. Men av fel anledningar.
Tror Hävelid har bevisat att han håller och tystat många härinne(mig bl.a.). Hävelid ligger i dagsläget på 91.2% vilket måste anses godkänt. 7:a av de 25 målvakter som startat minst 10 matcher.
Men faktum kvarstår att vår tilltänkta förstakeeper kostat oss många poäng i år. Det är det som folk störs sig på. Det är inte påhittat. Andrén ligger på plats 22 av de 25 målvakter som spelar minst 10 matcher sett till räddningsprocent. Och börjar man kolla vart skotten kommer ifrån iom att vi varit spelledande i många matcher så blir det alltmer tydligt. Går Hävelid sönder i ett slutspel får vi problem.
(För förtydligandets skull så är inte detta riktat mot dig Andspe, utan en generell kommentar om ämnet)
Det är först under de senaste omgångarna där det slutat med smutskastning mot Hävelid, trots han många gånger visat att han faktiskt håller måttet, för ett allsvenskt lag. Flera gånger har han förtjänat beröm, och jag menar inte att det uteblivit, men han har nog förtjänat mer hyll än vad han fått - samtidigt som att jag köper att vi ställer extremt höga krav, trots att vi spelar i andraligan.
Alla vet nog att Andrén inte håller. Har det ens funnits starka argument emot det? Finns det starka åsikter om att Andrén är tillräckligt bra? Jag må inte läsa allt, så rätta mig om jag har fel, men jag ser inte att någon tänker dö på en kulle för att försvara att han är bra nog. Från vad jag ser så handlar det bara om att han hamnar i fokus, när han inte har med saken att göra.
Från vad jag ser så handlar det om att Andrén blir slagpåse när hela matchen påverkas av allt annat än vem som står mellan stolparna. Ja, Andrén håller inte. Men det spelar väl ingen roll om vi har ett helt lag som skiter i att spela hockey mot det sämsta laget i serien? Med samma insats så hade vi förmodligen kryssat om de tre bästa målvakterna i världen samtidigt fick stå och skydda buren.
Det är helt otroligt att Andrén hamnar i fokus i en match där det ENDA problemet är att utespelarna inte spelar.