Det var väl rätt väntat om man tittar på laguppställningen? Är ju ett sjukt dyrt allsvenskt lag vi har rakt igenom.
Säsongen 2024/25
-
Säsongen 2024/25
BIK Karlskoga 14 mille i spelarbudget (7a), SSK 17,5 mille (5a).
Djurgården 28-29 miljoner.
Nu fattar jag till viss del varför vi ligger där vi ligger den här säsongen med tanke på att många kontrakt ligger kvar som KG skrev.
Men hoppas det blir ändring med Wikegård i det långa loppet för det kommer inte hålla att ligga på den nivån.
Samtidigt som vi klagar på att det inte går att bedriva en verksamhet i Stockholm så ligger vi 12-15 miljoner över konkurrenter som presterar lika bra på isen, det säger en hel del om hur slarvigt den här föreningen skött saker och ting, och just den biten har inget med Stockholms Stad att göra.
Nu fattar jag till viss del varför vi ligger där vi ligger den här säsongen med tanke på att många kontrakt ligger kvar som KG skrev.
Men hoppas det blir ändring med Wikegård i det långa loppet för det kommer inte hålla att ligga på den nivån.
Samtidigt som vi klagar på att det inte går att bedriva en verksamhet i Stockholm så ligger vi 12-15 miljoner över konkurrenter som presterar lika bra på isen, det säger en hel del om hur slarvigt den här föreningen skött saker och ting, och just den biten har inget med Stockholms Stad att göra.
Säsongen 2024/25
Självklart men han brukar ha hyfsad koll säger inte att det stämmer varje gång.
-
Säsongen 2024/25
Säsongen 2024/25
Ja agenter är ju kända för att vara helt sanningsenliga och aldrig haft någon egen agenda. Säger inte att det är omöjligt att det stämmer bara att man ska ta det med en nypa salt.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 10:07:18Det är inte bara gissningar heller. Han har pratat med agenter och sportchefer inför dessa sammanställningar.
Säsongen 2024/25
Det är ju mycket dyrare att driva hockey i Stockholm än i resten av landet. Spelar inte så stor roll heller hur dyra och bra spelare man har när man inte har förutsättningar som de andra klubbarna har.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 09:51:34 BIK Karlskoga 14 mille i spelarbudget (7a), SSK 17,5 mille (5a).
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Säsongen 2024/25
Björklöven är lite av ett konstigt fall iår. Man är överlägsna framåt men är också överlägset sämst bakåt av topplagen. Det är verkligen High Chaparral när de spelar. Det är nog lätt att vaggas in i en falsk trygghet när de går så bra framåt.
Man måste producera väldigt mycket mål varje match för att vinna. Björklöven är nog sämsta laget på att stänga matcher och bara spela på resultat. Såg man på matchen mot Vimmerby när Vimmerby vann sin första bortamatch just p.g.a. de slutade spela och tänkte att de kunde spela av matchen. Och de ska ha ligans bästa målvaktspar också, men det känns som de har större målvaktsproblem än DIF nu.
Man måste producera väldigt mycket mål varje match för att vinna. Björklöven är nog sämsta laget på att stänga matcher och bara spela på resultat. Såg man på matchen mot Vimmerby när Vimmerby vann sin första bortamatch just p.g.a. de slutade spela och tänkte att de kunde spela av matchen. Och de ska ha ligans bästa målvaktspar också, men det känns som de har större målvaktsproblem än DIF nu.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
-
Säsongen 2024/25
Fast jag köper inte det riktigt. Det behöver inte stiga till dessa absurda nivåer ändå. Jag menar, även fast vi inte har de bästa förutsättningarna här så jämför det med att bo i Karlskoga och hålla till i deras sunkiga hall till vardags.klintan85 skrev: ↑2024-12-16 10:41:38Det är ju mycket dyrare att driva hockey i Stockholm än i resten av landet. Spelar inte så stor roll heller hur dyra och bra spelare man har när man inte har förutsättningar som de andra klubbarna har.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 09:51:34 BIK Karlskoga 14 mille i spelarbudget (7a), SSK 17,5 mille (5a).
Och har vi det tuffare så ska vi ju driva ännu hårdare på scouting, och det är det jag tror Wiken kommer jobba hårt med (med rekryteringen av Due-Boje som scout och Jonas som analytiker exempelvis).
Rent krasst så trodde nog KG det gick att köpa sig en plats upp i SHL och valde att ge löner därefter, men som inte alls slog väl ut. På sikt bör vi nog försöka landa kring 20-22 miljoner för att överleva om vi spelar kvar i Hockeyallsvenskan. SSK och BIK bevisar att det går att spela riktigt bra hockey på dessa lönenivåer.
Satsa mer på scoutade spelare och våra grymma juniorer sen krydda med spets.
Säsongen 2024/25
Vi ska inte ha en budget på under 20 mille säger jag.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 11:06:13Fast jag köper inte det riktigt. Det behöver inte stiga till dessa absurda nivåer ändå. Jag menar, även fast vi inte har de bästa förutsättningarna här så jämför det med att bo i Karlskoga och hålla till i deras sunkiga hall till vardags.klintan85 skrev: ↑2024-12-16 10:41:38Det är ju mycket dyrare att driva hockey i Stockholm än i resten av landet. Spelar inte så stor roll heller hur dyra och bra spelare man har när man inte har förutsättningar som de andra klubbarna har.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 09:51:34 BIK Karlskoga 14 mille i spelarbudget (7a), SSK 17,5 mille (5a).
Och har vi det tuffare så ska vi ju driva ännu hårdare på scouting, och det är det jag tror Wiken kommer jobba hårt med (med rekryteringen av Due-Boje som scout och Jonas som analytiker exempelvis).
Rent krasst så trodde nog KG det gick att köpa sig en plats upp i SHL och valde att ge löner därefter, men som inte alls slog väl ut. På sikt bör vi nog försöka landa kring 20-22 miljoner för att överleva om vi spelar kvar i Hockeyallsvenskan. SSK och BIK bevisar att det går att spela riktigt bra hockey på dessa lönenivåer.
Satsa mer på scoutade spelare och våra grymma juniorer sen krydda med spets.
Visst, BIK har varit ett "topplag" i AS i många år men dom har ju ändå inte varit nära på riktigt att gå upp. Tvivlar starkt på att dem ens försöker gå upp. De spenderar och spelar för att vara på övre halvan i serien. Ingen kommer hänga dem om de kommer 6:a istället för 3:a. De har inte heller intäkterna som vi har (publik och sponsorer) och ska därför inte heller ha en högre budget.
Jag tar ju hellre att vi spenderar bra mycket mer än dem, spelar hyfsat jämnt i serien men går till final och verkligen har chansen att gå upp.
Klart vi kan göra allt bättre, t.ex. med scouting, det säger jag inte emot men jag hade varit orolig om vi trott/chansar på att vi skulle hantera AS och ska gå upp om vi hållit oss under 20 millar.
Så länge man vet att vi har kapital nästa dag så säger jag "kör på". Dra i handbromsen kan vi göra när sponsorerna säger nej till mer kapital, bara vår publik ska kunna köra runt oss på en budget kring 15 millar.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 2024/25
Jag har försökt påtala detta länge. Ändå imponeras folk av att vi "hittar sätt att vinna" över Tingsryd borta.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 09:51:34 BIK Karlskoga 14 mille i spelarbudget (7a), SSK 17,5 mille (5a).

Vad har de i budget? 7 mille?
Misstänker att Brodin ensam kostar mer än Tingsryd´s förstafemma.
Och som sagt, om vi inte tar chansen i år.....och inväntar HV eller Modo nästa säsong, voi voi.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 2024/25
Va, är väl ändå spelarbudgeten som är (ska vara) avgörande? Totala omsättningen är en sak, men med två likvärdigt kompetenta sportchefer så sätter ju den med klart högre spelarbudget ihop ett klart bättre lag.klintan85 skrev: ↑2024-12-16 10:41:38Det är ju mycket dyrare att driva hockey i Stockholm än i resten av landet. Spelar inte så stor roll heller hur dyra och bra spelare man har när man inte har förutsättningar som de andra klubbarna har.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 09:51:34 BIK Karlskoga 14 mille i spelarbudget (7a), SSK 17,5 mille (5a).
Sedan att det är stora nackdelar att bedriva hockeyverksamhet i Stockholm är ju en annan diskussion, men nu diskuterar vi ju utifrån att vi i år har de bästa förutsättningarna att lyckas. Lägg därtill all extern hjälp vi kan få till spelare bara vi ber om hjälp så tycker jag vi ska tona ned gnället om hur synd det är om Stockholmslagen en smula.

– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 2024/25
Var hittar man den listan?DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-12-16 09:51:34 BIK Karlskoga 14 mille i spelarbudget (7a), SSK 17,5 mille (5a).