Det är ju helt ärligt inte långt från utdelningen Lövens brukar ha.... Nya Aik offensivt! Kommer man över 10 skott har man typ 2-3 mål.#10 skrev: ↑2024-12-07 18:57:54Tyvärr verka en sil stå i Västerås, 2 mål insläppta på 6 skottBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-12-07 18:38:18Umeå skämdes efter Almtuna. Lovade att vinna ikväll för fansen.
Återstår att se om det är snack och liten verkstad.
Säsongen 2024/25
Säsongen 2024/25
Säsongen 2024/25
Kollat lite vartefter på skottkartor. Långt ifrån mål dvs blueline är trenden att vi inte tar så mycket skott från mitten/point utan lassar in från hörnen. Närmare mål alltså cirklar och nedåt är det precis tvärtom, mycket centralt i farliga lägen. Ofta sett ut som en glasstrut in mot mål.benganfs skrev: ↑2024-12-07 12:24:32Svårt och säga känner jag. Tycker väl ändå vi skapar rätt mycket vissa matcher iaf. Men det är ju något som är ett tydligt fel där. Man kan inte kräva att målvakten ska hålla nollan för att vi ska ha chans att vinna i ett slutspel.EspenK skrev: ↑2024-12-07 10:00:23Intressanta är varför vi har så svårt att skapa bra lägen i 5v5. Är ju lätt att vi blir statiska och varken vågar eller vill låta en back droppa ner eller attackera kassen med mer än en person. Känslan är att vi tar många skott från kanterna.
Försvarsspelet har ju varit så mycket bättre nu senaste matcherna att man inte vill klaga men en oro finns absolut inför framtiden. För få målskyttar gör oss sårbara.
Säsongen 2024/25
Nu hade dom 3e pucken inne på 15 skottet, som tur bortdömtManijock skrev: ↑2024-12-07 19:07:24Det är ju helt ärligt inte långt från utdelningen Lövens brukar ha.... Nya Aik offensivt! Kommer man över 10 skott har man typ 2-3 mål.#10 skrev: ↑2024-12-07 18:57:54Tyvärr verka en sil stå i Västerås, 2 mål insläppta på 6 skottBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-12-07 18:38:18Umeå skämdes efter Almtuna. Lovade att vinna ikväll för fansen.
Säsongen 2024/25
Jaha, 3sn kom direkt efter, herrejesus, deras effektivitet måste avta snart, då blir det jobbigt för dom#10 skrev: ↑2024-12-07 19:14:55Nu hade dom 3e pucken inne på 15 skottet, som tur bortdömtManijock skrev: ↑2024-12-07 19:07:24Det är ju helt ärligt inte långt från utdelningen Lövens brukar ha.... Nya Aik offensivt! Kommer man över 10 skott har man typ 2-3 mål.#10 skrev: ↑2024-12-07 18:57:54Tyvärr verka en sil stå i Västerås, 2 mål insläppta på 6 skottBOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-12-07 18:38:18Umeå skämdes efter Almtuna. Lovade att vinna ikväll för fansen.
Säsongen 2024/25
Samma löven som alltid. Lever på målvaktsspel och effektivitet. Är det tredje gången gillt eller kommer Voutilainen plötsligt vika ner sig i slutspelet igen?
Säsongen 2024/25
Som konstaterats är att vi har en någorlunda välbalanserad trupp, ett bra grundspel och en mycket bredare trupp jämfört med tidigare trupper (helt klart ligans bredaste trupp), och att man taktiskt låter spelare vila när det är skavanker som går över en viss gräns. Så förutsättningarna borde absolut finnas för att spelare som Krüger, som har spelat de två senaste slutspelen halvt handikappad kan vara i mycket bättre skick i årets slutspel.
Tror att våra "gubbar" som alltid brinner bäst när det väl är slutspelsmatcher kommer att få chansen att verkligen visa det mot ett något mer utnött motstånd (och en Kelleher på det). Är inte helt säker på att en serievinst är lika avgörande i år, även fast det så klart är en fördel.
Skulle vi få in en solklar etta i målet så ska det mycket till för att slå oss.
P.S. "Omöjliga" Björklöven har en betydligt tunnare trupp, en otroligt dålig defensiv, och en målis med dåligt slutspelspsyke.
Tror att våra "gubbar" som alltid brinner bäst när det väl är slutspelsmatcher kommer att få chansen att verkligen visa det mot ett något mer utnött motstånd (och en Kelleher på det). Är inte helt säker på att en serievinst är lika avgörande i år, även fast det så klart är en fördel.
Skulle vi få in en solklar etta i målet så ska det mycket till för att slå oss.
P.S. "Omöjliga" Björklöven har en betydligt tunnare trupp, en otroligt dålig defensiv, och en målis med dåligt slutspelspsyke.
Säsongen 2024/25
Svävar på moln!
Kul att vi halvvägs in i säsongen tagit 5 pinnar mer än Brynäs vid samma tidpunkt ifjol och poäng mer än HV halvvägs in.
Kul att vi halvvägs in i säsongen tagit 5 pinnar mer än Brynäs vid samma tidpunkt ifjol och poäng mer än HV halvvägs in.
Säsongen 2024/25
I år känns det hoppfullt. Lagbygget känns ändå stabilt trots tveksamma målvakter, men forwards väger upp och har räddat oss otaliga matcher.
Förväntansfull inför våren. Kan det bli april än?!
Förväntansfull inför våren. Kan det bli april än?!
Säsongen 2024/25
Costmar var så jävla taggad på råttslakt idag. Han hade längtat länge. Han ville göra mål, tog några för ivriga avslut, men vad gör det när han driver på och slänger sig in i vartenda gurgel han kom åt?
Som krona på verket ger han sig efter två råttor i egen zon som står med puck och väntar ut gonggongen när det är fem sekunder kvar. En sista slashing, bara för att pissa på dom ytterligare.
Nu fanns det tyvärr ingen bortaklack att förnedra, men det för tankarna till Gulliksens straff-firande i Solna. Det är exakt det här Djurgårdsfamiljen behöver. Det är sånt här som gör att våra barn vill bära skölden i skolorna imorgon.
Sen visar han klacken, ja, vår kurva, hur vi KAN och SKA låta.
Ett rop från Johanneshov.
Som krona på verket ger han sig efter två råttor i egen zon som står med puck och väntar ut gonggongen när det är fem sekunder kvar. En sista slashing, bara för att pissa på dom ytterligare.
Nu fanns det tyvärr ingen bortaklack att förnedra, men det för tankarna till Gulliksens straff-firande i Solna. Det är exakt det här Djurgårdsfamiljen behöver. Det är sånt här som gör att våra barn vill bära skölden i skolorna imorgon.
Sen visar han klacken, ja, vår kurva, hur vi KAN och SKA låta.
Ett rop från Johanneshov.
Sväva i det blå
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 2024/25
Och trots det ligger vi 4:a. Visserligen bara någon poäng bakom, men serien är väldigt märklig i år.
Tyvärr verkar bottenlagen blivit klart sämre. Känns nästan som top4 är avgjort.
Med vårt poängsnitt borde vi inte ha med oss 3 andra lag i toppen.
Men jag ska inte klaga för mycket på det. Blir oerhört viktigt att vinna serien. Kunna välja bort råttorna i kvarten och undvika Löven så länge det går, förhoppningsvis slås de ut av Tälje eller Biken innan final.
Ovanlig känsla att vinna derby, en härlig känsla.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- DIF_Soldier
Säsongen 2024/25
Det gnälls mycket på gul gröna forumet på just Jona. Men även på Kentää. Det är samma tendenser som tidigare, bra offensiv men ingen balans i i laget. Det gnälls också på Lilliz tror jag det var för sina härliga drop-pass som är livsfarliga. Jag tror björklöven fansen känner att på sig att laget är ett fuskbygge.
Björklöven skulle behöva någon som Georgsson för att bygga ett jävligt bra lag.
–Ni gömmer er som ubåtar där ute, men inte du, Fimpen. Du ligger och flyter som en död jävla planka
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 2024/25
Möter hellre SSK än Löven, hellre Oskarshamn än AIK i ett slutspel just nu.
Sedan har vi ju kvar dubbelmöten med alla i serien, så saker hinner såklart hända, men mycket har börjat "sätta sig".
Jag grundar mycket av mina argument på hur det ser ut i matcherna i inbördes möten, i varje fall mer än tabellplaceringar och dagsform.
Mot SSK har vi gjort våra spelmässigt bästa matcher (enligt mig) medan vi varit klart efter i matcherna mot Löven.
Nu har jag följt hockeyn nära sedan säsongen 1987/1988 och kan såklart rada upp exempel på när serieresultaten inte alls visat sig följas upp i slutspelsmötena. (vem kommer inte ihåg finalvinsten mot omöjliga Leksand 1989 )
Därför har jag mer börjat se mönster i matchbilderna och inte resultaten i första hand.
Exempelvis så var AIK det bättre laget första perioden igår. Som tur var la de krokben på sig själva och gav bort matchen med korkade utvisningar.
Men spelbilden 5 mot 5 oroar och jag vill absolut inte möta ett nedskrivet AIK i kvartsfinal.
För mig säger inbördes möten mycket, mer än exempelvis tabellplacering.
Sedan har vi ju kvar dubbelmöten med alla i serien, så saker hinner såklart hända, men mycket har börjat "sätta sig".
Jag grundar mycket av mina argument på hur det ser ut i matcherna i inbördes möten, i varje fall mer än tabellplaceringar och dagsform.
Mot SSK har vi gjort våra spelmässigt bästa matcher (enligt mig) medan vi varit klart efter i matcherna mot Löven.
Nu har jag följt hockeyn nära sedan säsongen 1987/1988 och kan såklart rada upp exempel på när serieresultaten inte alls visat sig följas upp i slutspelsmötena. (vem kommer inte ihåg finalvinsten mot omöjliga Leksand 1989 )
Därför har jag mer börjat se mönster i matchbilderna och inte resultaten i första hand.
Exempelvis så var AIK det bättre laget första perioden igår. Som tur var la de krokben på sig själva och gav bort matchen med korkade utvisningar.
Men spelbilden 5 mot 5 oroar och jag vill absolut inte möta ett nedskrivet AIK i kvartsfinal.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 2024/25
Var bara sju bast men har inget minne av att tvåan Leksand skulle vara omöjliga för ettan DIF.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-12-12 11:21:06 Möter hellre SSK än Löven, hellre Oskarshamn än AIK i ett slutspel just nu.
Möter nog också helst ssk . Bofors tycker jag vi haft svårt för trots 4 av 6 poäng.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 2024/25
Var en hemsk grundserie mot Leksand.mb81 skrev: ↑2024-12-12 13:38:56BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-12-12 11:21:06 Möter hellre SSK än Löven, hellre Oskarshamn än AIK i ett slutspel just nu.
Var bara sju bast men har inget minne av att tvåan Leksand skulle vara omöjliga för ettan DIF.
Möter nog också helst ssk . Bofors tycker jag vi haft svårt för trots 4 av 6 poäng.
• 2 oktober 1988 Djurgårdens IF-Leksands IF 2-6 (0-0, 0-2, 2-4) 6808 Johanneshovs Isstadion
• 11 december 1988 Leksands IF-Djurgårdens IF 5-1 (1-0, 3-1, 1-0) 5107 Leksands Isstadion
• 29 december 1988 Leksands IF-Djurgårdens IF 5-1 (1-0, 1-0, 3-1) 6007 Leksands Isstadion
• 9 februari 1989 Djurgårdens IF-Leksands IF 5-7 (0-2, 3-2, 2-3) 9393 Johanneshovs Isstadion
Sedan vann de första mötet i finalserien också borta mot oss , så saken var klar enligt alla experter.