Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

HVs nya/unga slips gör det bra!

Blir det här vår "lösning"?

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... rik-dichow
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2024/25

Inlägg av fryppe »

Osten östlund skrev: 2024-12-05 22:24:57 HVs nya/unga slips gör det bra!

Blir det här vår "lösning"?

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... rik-dichow
Dichow har varit väldigt svag vet inte om jag skulle vilja ha honom
Osten östlund

Silly Season 2024/25

"Någon som vaknat på rätt sida idag, dela"?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -och-flopp
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2024/25

Inlägg av fryppe »

Osten östlund skrev: 2024-12-06 09:55:22 "Någon som vaknat på rätt sida idag, dela"?

utan att har läst så kan jag väl se på bilden att mantas är där så min gissning är mantas?
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

fryppe skrev: 2024-12-06 10:57:26
Osten östlund skrev: 2024-12-06 09:55:22 "Någon som vaknat på rätt sida idag, dela"?

utan att har läst så kan jag väl se på bilden att mantas är där så min gissning är mantas?
Men tillhör inte alla frågetecknen Djurgården och Wikegård?
Helt rätt att det är Mantas, men det står ju spelarjakt, det tolkar jag som utespelare.
Skulle vara intressant att höra eftersom jag tror den längst ner i bild är Stian Solberg.
Daven
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Daven »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2024-12-06 11:16:18

Helt rätt att det är Mantas, men det står ju spelarjakt, det tolkar jag som utespelare.
Skulle vara intressant att höra eftersom jag tror den längst ner i bild är Stian Solberg.
Högst upp i bild ser ut som Ludvig Jansson, Luleå. Mittersta någon Örebrospelare?
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Daven skrev: 2024-12-06 11:34:22
DjurgårdareiNorrland skrev: 2024-12-06 11:16:18

Högst upp i bild ser ut som Ludvig Jansson, Luleå. Mittersta någon Örebrospelare?
"Gissningsleken ".

Är det ung back, från shl. Som Wiken vill ha in?

Då är det väll Jonnys plats, som är i fara?

Kan det vara han, örebro? Dock så har vi redan den typen...

https://www.eliteprospects.com/player/5 ... as-nilsson
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2024-12-06 12:04:28
"Gissningsleken ".

Tychonik? Han spelar näst mest i laget och har varit grym samt har uppenbarligen tränarnas förtroende. Varför skulle hans plats vara i fara?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Jim Morrison skrev: 2024-12-06 12:06:25
"Gissningsleken ".

Tychonik? Han spelar näst mest i laget och har varit grym samt har uppenbarligen tränarnas förtroende. Varför skulle hans plats vara i fara?

Ponera att Wiken plockar in en top 4 back!

Colb/Berg är säkra.

Max eller Blixt får "göra skitgörat". För den nya.

Eller är Wiken nöjd med backsidan, värva en back 5-7 helt meningslöst!
Användarvisningsbild
Hepsnastian

Silly Season 2024/25

Inlägg av Hepsnastian »

"Ikläd dig rollen som Niklas Wikegård. Vem försöker du värva till Djurgården i jakten på SHL?"

Tomas Ros:
-Man behöver en vass förstakedja vill jag säga. Kanske kolla på om Färjestad kan släppa några forwards när Per Åslund och Joakim Nygård är tillbaka i matchform. Eller lyssna med Kalmar vad det kostar att köpa loss Andy Vanderbeck.

Hans Abrahamsson:
-En målvakt och en back skulle stå högst upp på min lista för att Djurgården ska ha en riktigt bra chans att ta steget upp. 
Om vi börjar med målvakter så är givetvis Mantas Armalis drömnamnet. Både Jakob Hellsten och Marcus Gidlöf har storspelat under Armalis skadefrånvaro. Men att 1) Leksand ska släppa, när Gidlöf är tillbaka från JVM, och 2) Armalis vilja kliva ner ett hack (även om kopplingen till Djurgården är stark) har jag svårt att tro. 
Joni Ortio är ett annat namn. Han var riktigt vass för två år sedan när HV spurtade sig undan ett hotande kvalspel och finländaren var en stor anledning. Har, som jag förstått, en out med Ässät.
På backsidan skulle jag prioritera en spelskicklig back och ett drömnamn där är Färjestads Jonathan Andersson, som för tillfället mest sitter på läktaren. Men det är samma som med Armalis; är han beredd att ta steget ner i allsvenskan?

Jonathan Knekta:
-Det är ett långskott redan den här säsongen, men med tanke på succéjunioren Marcus Gidlöfs oväntade genombrott i Mantas Armalis frånvaro i Leksand så skulle den under hösten skadedrabbade målvakten vara en drömförstärkning. Han lämnade som bekant just Djurgården för Leksand 2021 och är det någon lagdel som har svajat i Wikegårds lagbygge så är det målvaktssidan (även om Hugo Hävlid har spelat upp sig).

Mattias Karlsson:
-Tålamodet kring målvakterna i Djurgården i Hockeyallsvenskan och Färjestad i SHL har varit tröttsamt. Totalt sett handlar det om fyra målvakter som är bra i grunden. Det känns inte som Färjestad har några stora problem längre, det har inte Djurgården heller. Viktor Andrén och Hugo Hävelid har börjat göra starka matcher. Om Niklas Wikegård ändå skulle vilja agera, så borde han fråga om att låna åsidosatte Carl Lindbom från februari och framåt.

Svante Störlinge:
-Jaha, nähä. Ska vi ta målvaktssoppan ett varv till? Jag tror nog inte det. Då är frågan vad Djurgården skulle behöva få in... en rörligare back, kanske. Så jag slänger in tre namn i leken som fått känna på SHL-spel i olika mån under hösten (och seniorspel även under fjolåret) i Arttu Tuhkala (Luleå), Niklas Nilsson (Örebro) och Stian Solberg (Färjestad). Samtliga är tillräckligt stora talanger för att hantera att kliva in i hockeyallsvenskt spel även med puck, trots att ett par av dem främst har visat upp ett fysiskt spel i början på sina seniorkarriärer. Beroende på om Tuhkala tas ut till JVM eller inte kan han nog vilja ha fler seniorminuter när Oskari Laaksonen också är på väg tillbaka. Niklas Nilsson är även han på väg tillbaka efter en operation och kan så småningom vilja ha minuter på seniornivå igen. På det har Stian Solberg inte riktigt fått det där lyftet i Färjestad. Ni bad om namn, ni fick namn. Hur rimligt (eller snarare orimligt) det än är i verkligheten och utan att kunna läsa Niklas Wikegårds tankar.
Delägare
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Silly Season 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Osten östlund skrev: 2024-12-06 12:12:38
Jim Morrison skrev: 2024-12-06 12:06:25
"Gissningsleken ".

Ponera att Wiken plockar in en top 4 back!

Colb/Berg är säkra.

Max eller Blixt får "göra skitgörat". För den nya.

Eller är Wiken nöjd med backsidan, värva en back 5-7 helt meningslöst!
Tänker såhär. Top 4 snacket är lite förlegat. Alla bra lag behöver 3 riktigt väl fungerande och skickliga backpar.
Särskilt då nutida moderna lag matchar 3 backpar mot 4 kedjor.
Förr, med 3 rena femmor, kunde man ha en renodlad defensiv enhet som siktade på att spela 0-0.

Vilka backpar som sedan får mest istid kan vara från dagsform.
Vi behöver ha in en skicklig back till, ju skickligare desto bättre, resten löser tränarna utan problem.
Med en skicklig back till breddar vi nödvändigt vår backsida samt att vi får ett bättre djup.
Jag känner inget sug efter en som går in och i första hand konkurrerar om att sitta som sjundeback.
Vem som sedan hamnar utanför som sjundeback löses genom sund konkurrens, rätt ofta naturligt med skador osv.

Personligen tycker jag Berg varit blek sina senaste framträdanden, rent av dålig senast mot Almtuna, självklart påverkad av alla skador.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
dr111DIF

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Backsidan har varit såpass bra så det ska vara ren toppklass om det ska bli något. Målet har ju varit att bygga en fysisk backsida som kan få stopp och är starka framför mål, där tycker jag man lyckats. Sen kan man ju drömma sig lite om en rörlig högerfattad back som lassar på mål i offensiven, men det stannar oftast vid en dröm så här års. Sissons levererar ju ändå poäng så vad har vi att klaga på.
dr111DIF

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Man tar ju liksom ogärna in Ytterell igen även om han har en bra slägga.
Nypovich

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nypovich »

dr111DIF skrev: 2024-12-06 19:04:23 Backsidan har varit såpass bra så det ska vara ren toppklass om det ska bli något. Målet har ju varit att bygga en fysisk backsida som kan få stopp och är starka framför mål, där tycker jag man lyckats. Sen kan man ju drömma sig lite om en rörlig högerfattad back som lassar på mål i offensiven, men det stannar oftast vid en dröm så här års. Sissons levererar ju ändå poäng så vad har vi att klaga på.
Saken är väl att det lever lite på Sissons. Blir han skadad så sjunker vårt försvar rätt ordentligt. Lastar man in en back där så har man både bredd och trygghet när någon försvinner. Nu lever vi mycket på att månnga ska va hela o fräscha. Körde ju mer eller mindre på sex backar varje match Berg va skadad.
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Hade älskat att få in en sådan som Stian Solberg.
Har inte fått ut mycket av sitt spel i Färjestad men vi är trots allt en nivå ner.
Kan kliva in med lite pondus och tuffhet på backsidan inför stundande slutspel.
Har faktiskt ryktats om en utlåning, dock ej specifikt oss.
Låst