Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Av de namnen som nämnts skulle jag nog vara mest intresserad av Dichow dock. Var ju grym i HA senast. Precis som vissa backar eller forwards så håller inte alla målvakter riktigt på högsta svensk nivå men är riktigt bra nivån under.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Svanken

Silly Season 2024/25

Inlägg av Svanken »

klintan85 skrev: 2024-11-22 15:02:27
Osten östlund skrev: 2024-11-22 12:36:32
Buford skrev: 2024-11-22 12:32:44
Osten östlund skrev: 2024-11-22 10:16:02 Kan han vara ngt, försöka på? HV lär försöka bli av/värva spelare? Pengamaskin har dom iallafall!

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... rik-dichow
Deras problem är knappast målvakterna, dom har gjort ett bra jobb! Finns ingen anledning för dom att skeppa dessa...
"Tror du dom kommit så långt själva, gällande analyser vad som gått fel"?

Jag tror dom fortfarande är "på reptilhjärne stadiet".

Ledningen vill rädda sina jobb, kan inte sparka tränarna igen. Prövar med spelare in/ut! Därav, hittar Abbot en ny slips? Så testar han säker det med!
Dichow är väl inte jättebra målvakt. Ligger nästan aldrig över 90% i räddning. Då ser jag hellre Ortio.
Han var väl seriens bäste målvakt senast han spelade i HA.
HCCL

Silly Season 2024/25

Inlägg av HCCL »

Som jag ser det så behöver vi ffa. en riktigt bra målvakt, sen skulle det inte skada med en riktigt bra back också, men jag tror också att vi skulle kunna tjäna mycket på att ta in en idrottspsykolog så att laget inte viker ner sig så fort det är allvar, typ derby eller slutspel…
Hardy
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Hardy »

Då målvaktsposten börjar kännas allt mer akut kommer här ett uppdaterat inlägg med tillgängliga målvakter i dagsläget. Komplettera gärna om det är någon jag missat. Rankar även de tillgängliga enligt min, såklart subjektiva, magkänsla som förvisso alltid är 100% korrekt.

1. Martin Jones 90,2 NHL 195cm 34år
Spelade 22 matcher i NHL förra säsongen. Inte fått något kontrakt än men kan komma att signas av någon NHL-klubb inom kort. Vore en fantastiskt värvning om han skulle vara sugen på att flytta till Europa.
Swishkampanj på denna? 2 miljoner för 5 månader kanske räcker? Möjligtvis kan Sörensen slänga in ett gott ord som gammal lagkamrat också :)
2. Kasimir Kaskisuo 90,9 AHL 191cm 31 år
Den tidigare Leksandsmålvakten har inte fått något kontrakt i Nordamerika efter förra säsongen där. Bör inte vara omöjlig att lösa.
3. Shane Starrett 88,7 ECHL 196cm 30 år
Storväxt målvakt med ex antal säsonger i ECHL/AHL i bagaget samt en i Storbrittanien bla. Känns som en spännande chansning som skulle kunna flyga. Bör inte heller vara speciellt dyr.
4. Joni Ortio 89,2 Liiga 186cm 33 år
Kontrakt med Ässät som löper till 15 dec. Känns fortfarande som att det är här vi kan landa.
5. Garrett Sparks 84,3 ECHL 191cm 31 år
Rutinerad AHL/NHL-målvakt som kraschat senare åren. Kanske skulle kunna få en nytändning här men känns som ett osäkert kort.
6. Matthew Galajda 93,5 DEL2 27 år
Jättefin målvakt enligt mig. Bra siffror förra året. Trivdes dessvärre inte i DIF som jag minns det. Avskrivs därav antar jag.
7. Thomas Lillie 91,2 AlpsHL 182cm 28 år
Dansk landslagsmålvakt i bra ålder. Gjorde en bra säsong i Italien förra säsongen. Skulle kunna vara en billig chansning med uppsida.
8. Niklas Svedberg 90,8 HA 186cm 35 år
Kommentarer överflödiga
9. Janis Kalnins 88,8 KHL 182cm 32 år
Lettisk landslagsmålvakt som spelat mestadels i KHL med OK siffror. Spelade enbart 7 matcher förra säsongen och känns med det inte som ett aktuellt alternativ.
10. Johan Gustafsson 86,4 Liiga 188cm 32 år
Känns inte som ett hett alternativ. Hade det tufft i Västerås föregående säsonger och spelade bara 11 matcher förra säsongen i Finland med strax över 86%. Inte heller som en målvakt med någon större uppsida. Avstår gärna denna.
11. David Rautio - 181cm 39 år-
Tecknade ett korttidskontrakt med Skellefteå. Inte aktuell

Spelare som hittat klubb/slutat sedan mitt förra inlägg:
Matt Jurusik(KHL)
Edward Pasquale(ICEHL)
Oskari Salminen(Liiga)
Henri Kiviaho(SVK)
Cale Morris(RET)
Joe Cannata(ECHL)
Christopher Gibson(SVK)
Michael Hutchinson(Liiga)
Dustin Tokarski(AHL tryout)
Senast redigerad av Hardy den 2024-11-24 00:53:08, redigerad totalt 8 gång.
Hardy

Silly Season 2024/25

Inlägg av Hardy »

Vidare, vad tror ni om ett lån av Wilhelm Hallquisth i HV? Får allt mindre speltid i ett krisande lag. För hans utveckling kanske det skulle vara bra att komma hem och få en lite större roll i ett mer spelförande lag som DIF är i HA kontra HV i SHL. Högerskytt och rörlig, spelskicklig back.
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Hardy skrev: 2024-11-23 22:33:14 Vidare, vad tror ni om ett lån av Wilhelm Hallquisth i HV? Får allt mindre speltid i ett krisande lag. För hans utveckling kanske det skulle vara bra att komma hem och få en lite större roll i ett mer spelförande lag som DIF är i HA kontra HV i SHL. Högerskytt och rörlig, spelskicklig back.
Bra span, kanske försöka låna först. Samtliga våra toppkonkurenter har använt lån.

Finns ingen konkurrens på backsidan, kommer aldrig vara helt skadefria!
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Svanken skrev: 2024-11-23 14:37:16
klintan85 skrev: 2024-11-22 15:02:27
Osten östlund skrev: 2024-11-22 12:36:32
Buford skrev: 2024-11-22 12:32:44
Osten östlund skrev: 2024-11-22 10:16:02 Kan han vara ngt, försöka på? HV lär försöka bli av/värva spelare? Pengamaskin har dom iallafall!

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... rik-dichow
Deras problem är knappast målvakterna, dom har gjort ett bra jobb! Finns ingen anledning för dom att skeppa dessa...
"Tror du dom kommit så långt själva, gällande analyser vad som gått fel"?

Jag tror dom fortfarande är "på reptilhjärne stadiet".

Ledningen vill rädda sina jobb, kan inte sparka tränarna igen. Prövar med spelare in/ut! Därav, hittar Abbot en ny slips? Så testar han säker det med!
Dichow är väl inte jättebra målvakt. Ligger nästan aldrig över 90% i räddning. Då ser jag hellre Ortio.
Han var väl seriens bäste målvakt senast han spelade i HA.
Kanske det men då var inte hockeyallsvenskan lika bra som den är nu. Det är både svårare att vara målvakt nu och konkurrensen är mycket större. Jag vill ha en målvakt med lite större erfaranhet. Som inte har varit andra målvakt i SHL som bäst. Chansen är väldigt liten att man får en ny Lindbom, därför är det mindre risk med en målvakt som har spelat på lite högre nivåer.

Helst Mantas före både målvakten han konkurrerade ut i Leksand... Kaskisuo och Ortio men det känns omöjligt så då väljer jag hellre Ortio mellan Kaskisuo, Dichow och Ortio.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Hardy skrev: 2024-11-23 22:20:26 Då målvaktsposten börjar kännas allt mer akut kommer här ett uppdaterat inlägg med tillgängliga målvakter i dagsläget. Komplettera gärna om det är någon jag missat. Rankar även de tillgängliga enligt min, såklart subjektiva, magkänsla som förvisso alltid är 100% korrekt.

Spelade 22 matcher i NHL förra säsongen. Inte fått något kontrakt än men kan komma att signas av någon NHL-klubb inom kort. Vore en fantastiskt värvning om han skulle vara sugen på att flytta till Europa.
Swishkampanj på denna? 2 miljoner för 5 månader kanske räcker? Möjligtvis kan Sörensen slänga in ett gott ord som gammal lagkamrat också :)
Den tidigare Leksandsmålvakten har inte fått något kontrakt i Nordamerika efter förra säsongen där. Bör inte vara omöjlig att lösa.
Storväxt målvakt med ex antal säsonger i ECHL/AHL i bagaget samt en i Storbrittanien bla. Känns som en spännande chansning som skulle kunna flyga. Bör inte heller vara speciellt dyr.
Kontrakt med Ässät som löper till 15 dec. Känns fortfarande som att det är här vi kan landa.
Rutinerad AHL/NHL-målvakt som kraschat senare åren. Kanske skulle kunna få en nytändning här men känns som ett osäkert kort.
Jättefin målvakt enligt mig. Bra siffror förra året. Trivdes dessvärre inte i DIF som jag minns det. Avskrivs därav antar jag.
Dansk landslagsmålvakt i bra ålder. Gjorde en bra säsong i Italien förra säsongen. Skulle kunna vara en billig chansning med uppsida.
Kommentarer överflödiga
Lettisk landslagsmålvakt som spelat mestadels i KHL med OK siffror. Spelade enbart 7 matcher förra säsongen och känns med det inte som ett aktuellt alternativ.
Känns inte som ett hett alternativ. Hade det tufft i Västerås föregående säsonger och spelade bara 11 matcher förra säsongen i Finland med strax över 86%. Inte heller som en målvakt med någon större uppsida. Avstår gärna denna.

Matt Jurusik(KHL)
Edward Pasquale(ICEHL)
Oskari Salminen(Liiga)
Henri Kiviaho(SVK)
Cale Morris(RET)
Joe Cannata(ECHL)
Christopher Gibson(SVK)
Thomas Lillie har bra spelat i Danmark och Italien känns inte alls intressant. Har bara spelat junior hockey i Växjö som bäst.

Niklas Svendberg stor skaderisk och förbi sin prime för länge sen.

Janis Kalnins har spelat eller spelar i KHL efter krigets utbrott ska helt avskrivas.

Galdja var ju inte jättebra när han var i DIF fick inte så mycket speltid bakom en briljant Lindbom men övertygande inte när han väl fick chansen och kändes mer som en tredje målvakt i slutet på säsongen när man fick in Myrenberg.

Ortio och Kaskisou Kan vara intressanta.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
EspenK

Silly Season 2024/25

Inlägg av EspenK »

klintan85 skrev: 2024-11-24 03:15:05 [quote=Hardy post_id=584054 time=<a href="tel:1732396826">1732396826</a> user_id=34800]
Då målvaktsposten börjar kännas allt mer akut kommer här ett uppdaterat inlägg med tillgängliga målvakter i dagsläget. Komplettera gärna om det är någon jag missat. Rankar även de tillgängliga enligt min, såklart subjektiva, magkänsla som förvisso alltid är 100% korrekt.

Kommentarer överflödiga

Matt Jurusik(KHL)
Edward Pasquale(ICEHL)
Oskari Salminen(Liiga)
Henri Kiviaho(SVK)
Cale Morris(RET)
Joe Cannata(ECHL)
Christopher Gibson(SVK)
Thomas Lillie har bra spelat i Danmark och Italien känns inte alls intressant. Har bara spelat junior hockey i Växjö som bäst.

Niklas Svendberg stor skaderisk och förbi sin prime för länge sen.

Janis Kalnins har spelat eller spelar i KHL efter krigets utbrott ska helt avskrivas.

Galdja var ju inte jättebra när han var i DIF fick inte så mycket speltid bakom en briljant Lindbom men övertygande inte när han väl fick chansen och kändes mer som en tredje målvakt i slutet på säsongen när man fick in Myrenberg.

Ortio och Kaskisou Kan vara intressanta.
[/quote]

4 första på listan intressanta men alla utom Ortio är tyvärr osannolika. Tror nog mer på att en allt mer stukad Mantas kan ta en utlåning från Leksand snart som en utväg.

Alla övriga under 90% går bort då det blir en chansning vi ibte har råd att ta.

Har försvarat Andreen och Hävelid men för lagets och chanserna till avancemang så måste nog något hända. Alldeles för stort fokus på den här frågan i media,internt och bland supportrarna.
Användarvisningsbild
Ohddan

Silly Season 2024/25

Inlägg av Ohddan »

Tycker ändå Galajda hade något. Inte lätt att flytta över och bli totalt brädad av Lindbom som han blev.
Nypovich

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nypovich »

Väntar fortfarande på dom två värvningarna som skulle dykt upp för 2-3v sen ”enligt ett rykte från insidan”.
Hardy

Silly Season 2024/25

Inlägg av Hardy »

Hur hade ni känt för Patrik Bartosak? Verkar ju milt sagt vara en kontroversiell karaktär men stoppa puckar kan han.

https://www.eliteprospects.com/player/1 ... k-bartosak
Manijock

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Ohddan skrev: 2024-11-24 11:41:55 Tycker ändå Galajda hade något. Inte lätt att flytta över och bli totalt brädad av Lindbom som han blev.
Galajda var ju svag i jämförelse med Lindbom. Jämfört med Andrén däremot är han en fantom. Det är två helt olika ligor när det kommer till målvaktspar. Från seriens bästa till seriens sämsta. Skulle tagit Galajda rakt av!

Det enda som inte får ske, är att vi går in i slutet av säsongen med Andrén kvar. Jag tar vad fan som helst! Nu är vi ju cementerade fyra/femma. Topp 3 har dragit! Fördelen med det, är att vi köper oss lite tid. Vill ju ha ett så bra namn som möjligt. Men vem som helst av godkänd nivå är bättre än inget alls.

Oavsett, så länge Hugo är frisk och hel så ska han stå fram till en ny är på plats. Slopa Andreassons jävla lista nu!
Senast redigerad av Manijock den 2024-11-25 07:38:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av SirDIFalot »

Så jävla känsligt läge. Vi är helt klart desperata, eller är vi? Vi har en bra forwardssida och en bra backsida. Vi har ett välfungerande försvarspel, bra PP och tillräckligt mycket offensiv skicklighet för att över tid leverera bra i 5v5 också. MEN vi behöver givetvis en ny målvakt. Hela vår 1-årssatsning med Dick, Thore, Kelleher osv hänger på detta. Men vi har bara EN chans. Vi är en hungrig jägare ute i vildmarken som bara har en patron, vi måste vara säkra på den vi plockar in, men förr eller senare måste vi chansa.
Expert.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2024/25

Inlägg av fryppe »

SirDIFalot skrev: 2024-11-25 07:38:04 Så jävla känsligt läge. Vi är helt klart desperata, eller är vi? Vi har en bra forwardssida och en bra backsida. Vi har ett välfungerande försvarspel, bra PP och tillräckligt mycket offensiv skicklighet för att över tid leverera bra i 5v5 också. MEN vi behöver givetvis en ny målvakt. Hela vår 1-årssatsning med Dick, Thore, Kelleher osv hänger på detta. Men vi har bara EN chans. Vi är en hungrig jägare ute i vildmarken som bara har en patron, vi måste vara säkra på den vi plockar in, men förr eller senare måste vi chansa.
Håller med dig, MEN försvarspelet går utför mer och mer om det beror på att vi inte litar något på andren eller om vi kastar runt för mycket i kedjorna låter jag vara osagt, jag tycker det är kris vi behöver en ny målvakt snarast
Låst