Diffe89 skrev:Caveman: Kan hålla med om den checkingkedjan.
Svelander: Vill nog byta plats på Tim och Jimmie vid närmare eftertanke. Tänkte dock att Anger och Otto behöver någon som kan ta skitjobbet framför mål. Vem ska tacklas och göra mål av Anger, Otto och Tim?
Då Otto är rätt intensiv i sitt spel så tror jag inte att kedjan är i något jättebehov av Jimmie. Mål kan ju verkligen inte Jimmie göra, så jag tror på Tim där.
Svelander: Vill nog byta plats på Tim och Jimmie vid närmare eftertanke. Tänkte dock att Anger och Otto behöver någon som kan ta skitjobbet framför mål. Vem ska tacklas och göra mål av Anger, Otto och Tim?
Då Otto är rätt intensiv i sitt spel så tror jag inte att kedjan är i något jättebehov av Jimmie. Mål kan ju verkligen inte Jimmie göra, så jag tror på Tim där.
Å andra sidan är Anger nästan ännu mer ineffektiv än Jimmie, och Tim är väl ingen målskytt?
[quote="Diffe89"][quote="Emil svelander"][quote="Diffe89"]Caveman: Kan hålla med om den checkingkedjan.
Svelander: Vill nog byta plats på Tim och Jimmie vid närmare eftertanke. Tänkte dock att Anger och Otto behöver någon som kan ta skitjobbet framför mål. Vem ska tacklas och göra mål av Anger, Otto och Tim?[/quote]
Då Otto är rätt intensiv i sitt spel så tror jag inte att kedjan är i något jättebehov av Jimmie. Mål kan ju verkligen inte Jimmie göra, så jag tror på Tim där.[/quote]
Å andra sidan är Anger nästan ännu mer ineffektiv än Jimmie, och Tim är väl ingen målskytt?[/quote]
Får Tim spela tillsammans med Anger och Otto kan han säkert göra upp
mot 20 mål. Han har ju producerat hyfsat med poäng tidigare och då har han säkert inte varit i första eller andra-kedjan. [/quote]
Å andra sidan är Anger nästan ännu mer ineffektiv än Jimmie, och Tim är väl ingen målskytt?
Du ser, Dick-Otto-Tim där har du 2:a linan.. Om nu inte Dick blir kvar så får väl Anger fortsätta där, kanske..
Skall man ha en ren checking line, vilket jag anser, bör denna byggas på tre saker. Energi, lungor och intensitet. Därför slår jag ett slag för följande tre spelare för denna uppgift:
Ölvestad - Engqvist - Gustavsson
Du får tyngd och elakhet i form av Ölvestad och Engqvist samtidigt som Gustavsson tillför en enorm frenesi och energi. En i mitt tycke mycket intressant checking line.
Då har vi då de tre andra kedjorna:
Bremberg - Holmqvist - Danielsson
Känns som den naturliga förstakedjan Bremberg förtjänar en bättre center och Danielsson är en av få spelare i dagens trupp som kan hitta målet Frågan är dock om denna trio saknar lite tuffhet?
Eklund - Ottosson - Figren
Eklund visade att han förtjänar mer än tredjekedjan förra säsongen och bumpas därför upp tillsammans med Ottosson. Här får även Figren chansen då jag gärna vill ha in en högerskytt här som förhoppningsvis kan göra en del poäng. Eklund tillför denna kedja både tuffhet och en hel del spelintelligens där det förstnämnda saknats rätt rejält om ni frågar mig.
Detta får tillföljd att vi kan formera en ganska intressant fjärde uppställning:
Anger - Falk - Eriksson
Kanske kan Anger få till det och fungera bättre i en ny omgivning. Falken tar i alla fall han om det defensiva medan de två andra kan inikta sig på offensiven. Vem vet Anger och Eriksson kan kanske börja hitta varandra?
Tanken med dessa 4 kedjor är dessutom att de skall spela ungefär lika mycket i spelet 5 mot 5 Sedan väljer man att "toppa till det hela" i BP samt PP. PÅ detta vis kommer inte de viktiga kuggarna att behöva slita lika ont längre oh kan därmed förhoppningsvis orka mera...
Highwind skrev:Bör det egentligen inte vara läge att flytta upp Otto tillsammans med Bremberg. Otto är ju en bättre center än Holmqvist.
Linkan behöver en målgörare. Ottosson har inte riktigt samma inställning till detta som Holmqvist. Tror inte att att DIF har en mer målkåt spelare än Holmqvist för tillfället.
Hörnqvist hade som de flesta vet denna uppgift de senaste 2 säsongerna, med det lilla problemet att han sumpade alldelles för många den gångna säsongen.
Highwind skrev:Bör det egentligen inte vara läge att flytta upp Otto tillsammans med Bremberg. Otto är ju en bättre center än Holmqvist.
Linkan behöver en målgörare. Ottosson har inte riktigt samma inställning till detta som Holmqvist. Tror inte att att DIF har en mer målkåt spelare än Holmqvist för tillfället.
Hörnqvist hade som de flesta vet denna uppgift de senaste 2 säsongerna, med det lilla problemet att han sumpade alldelles för många den gångna säsongen.
Å andra sidan bidrog Bengan med tuffhet och jag hyser en viss rädsla för att Holmqvist kanske inte kan axla den rollen helt... Skulle kanske behövts en Thoresen typ här, fast å andra sidan vilken kedja skulle inte behöva ha en Thorsen?
Nu har jag ingen jättebra koll på Figren förutom ett par JVM-matcher men han är väl inte riktigt samma spelartyp som Bengan? Oavsett vad så tycker jag nästan att man ska chansa eller ha lite fingertoppskänsla och sätta honom tillsammans med Linkan (om vi inte värvar en målskytt). Vi vet ju alla hur bra Bengan blev av att lira med just Linkan.
När det gäller Nicklas Danielsson så vet jag att han har potential att bli en av Elitseriens bästa målskyttar, men jag tror också att han kan utveckla det med en annan omgivning än Linkan-Holmqvist (t.ex.). Figren kommer ju bara att spela ett år och jag tror att om han får spela i tredje/fjärde-kedjan finns det en risk att han blir lika anonym som Johan Ryno. Misslyckas han har vi ju redan tolv andra forwards (plus Axelsson) som kan kliva fram.
Mina femmor just nu:
Linkan - Holmqvist - Figren
Ny back - Ragnarsson
Anger - Otto - Danielsson
Timmy - Andersson
Fimpen - Falk - Ölvestad
Ronnie - Printz
T. Eriksson - Engqvist - Axelsson
Frylén - Eklund/Deilert
Diffe89 skrev:Nu har jag ingen jättebra koll på Figren förutom ett par JVM-matcher men han är väl inte riktigt samma spelartyp som Bengan? Oavsett vad så tycker jag nästan att man ska chansa eller ha lite fingertoppskänsla och sätta honom tillsammans med Linkan (om vi inte värvar en målskytt). Vi vet ju alla hur bra Bengan blev av att lira med just Linkan.
När det gäller Nicklas Danielsson så vet jag att han har potential att bli en av Elitseriens bästa målskyttar, men jag tror också att han kan utveckla det med en annan omgivning än Linkan-Holmqvist (t.ex.). Figren kommer ju bara att spela ett år och jag tror att om han får spela i tredje/fjärde-kedjan finns det en risk att han blir lika anonym som Johan Ryno. Misslyckas han har vi ju redan tolv andra forwards (plus Axelsson) som kan kliva fram.
Mina femmor just nu:
Ny back - Ragnarsson
Timmy - Andersson
Fimpen - Falk - Ölvestad
Ronnie - Printz
Frylén - Eklund/Deilert
Extraspelare: H. Eriksson, Calle G, Josefson
Hmm, gillar inte tanken att låta våra junisar vara enbart extraspelare. Jag anser att Henrik framför allt förtjänar en plats i 3/4-kedjan.
Skall man ens överväga att ha med juniorer i a-truppen måste dessa få spela hyfsat med minutrar match efter match annars lär de inte utvecklas. Har vi en junis som är tillräkligt bra för någon av kedja 1-3 så skall han självfallet få lira med de stora killarna. Håller han någon form av "mellankvalité" tror jag det skulle vara mer utvecklande för honom att bli utlånad och spela matcher med ett lag i serien under. Det alla yngre spelare behöver är istid mot seniormotstånd. ( Senaste säsongerna har ju tyvärr 4e kedjan knappt fått nosa på isen än gång, fast det kanske blir ändring på detta med nya tränare. ) Det är på detta sätt en spelare utvecklas mest. Därför skulle jag gärna se att de mest lovande unga killarna, om nu detta är praktiskt möjligt, lånas ut till typ Almtuna eller liknande vid tillfälle så de verkligen får chansen att känna på seniorhockey.
Att värma DIFs bänk i ett antal matcher kan omöjligen vara direkt utvecklande i alla fall...
För övrigt tror jag att vi kan se signingen av Figren som ett tecken på att Axelsson INTE kommer förlänga med klubben...
Kan man nu be om att få ett klargörande beträffande Larssons framtid i klubben så är det inte många fler pusselbitar som behöver falla på plats innan tränarna förhoppningsvis börjar tokträna spelidé och PP.
Om Dick Axelsson stannar ytterligare ett år till i DIF får klubben ett mycket intressant lag att arbeta med. Nedanstående förslag är delvis baserade på Kall-El:s tankar:
Fredrik Bremberg - Michael Holmqvist - Nicklas Danielsson
En naturlig förstakedja. Bremberg kombineras med en bra tvåvägscenter som även har storlek. Danielsson är duktig hemåt samtidigt som han är en av få spelare i dagens trupp som kan hitta målet.
Fimpen Eklund - Kristofer Ottosson - Robin Figren
Eklund tillför denna kedja intensitet, tuffhet och förmågan att spela enkelt. Ottosson är både framspelare och målskytt. Figren är en högerfattad framspelare och målskytt, som även varit i Nordamerika där han förhoppningsvis lärt sig att spela enkelt i egen zon.
Niklas Anger - Niklas Falk - Dick Axelsson
Dick Axelsson hade varit intressant att placera tillsammans med Otto och Figren. Tyvärr lämnade Dicks defensiv en del att önska och han placeras därför tillsammans med Anger och Falk. i kedjan tar Falken hand om det defensiva medan de andra två kan inrikta sig på offensiven. Anger gillar att ha puck medan Dick gillar att utmana och gå på mål.
Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Tim Eriksson
En ren checking line, som kombinerar energi, lungor och intensitet. Ölvestad och Engqvist ger kedjan tyngd och elakhet samtidigt som Tim tillför frenesi och energi.
Tanken med kedjorna är att de skall spela ungefär lika mycket i spelet 5 mot 5 och BP kontra PP. De två första kedjorna spelar främst PP medan de två sista främst spelar BP.
Henrik Eriksson blir i följande uppställning extraspelare. Calle G lånas ut till Almtuna eller motsvarande och återkommer säsongen 09/10.
Om Ekman ansluter till truppen, något som inte är helt omöjligt, byter han plats med Eklund, som i sin tur byter plats med Tim som blir center i kedjan med Dick och Anger. Falk görs om till back bredvid Timmy Petersson. Jag kan inte tänka mig att Anger eller Dick Axelsson inte ska vara ordinarie
Diffe89 skrev:Nu har jag ingen jättebra koll på Figren förutom ett par JVM-matcher men han är väl inte riktigt samma spelartyp som Bengan? Oavsett vad så tycker jag nästan att man ska chansa eller ha lite fingertoppskänsla och sätta honom tillsammans med Linkan (om vi inte värvar en målskytt). Vi vet ju alla hur bra Bengan blev av att lira med just Linkan.
Mina femmor just nu:
Ny back - Ragnarsson
Timmy - Andersson
Fimpen - Falk - Ölvestad
Ronnie - Printz
Frylén - Eklund/Deilert
Extraspelare: H. Eriksson, Calle G, Josefson
Hmm, gillar inte tanken att låta våra junisar vara enbart extraspelare. Jag anser att Henrik framför allt förtjänar en plats i 3/4-kedjan.
Jag menade inte att de ska sitta på bänken varje match. Man får ju ändå inte ha med fler spelare än fyra femmor. Däremot anser jag inte vi ska peta Axelsson/Ölvestad/Tim/Fimpen för Henrik Eriksson.