Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag ser Engqvist som betydligt mer offensiv än Falk...
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Jag ser Engqvist som betydligt mer offensiv än Falk...
Väl talat. Falk är en mycket bra spelare, men han har begränsningar. Jag hoppas att Enqvist blir en mer komplett tredjecenter än Falken som sannolikt gör sitt sista år i DIF i tredjekedjan. Kommande två år önskar jag gärna se honom som en offensiv back i en snarlik roll som Challe hade sitt sista år.

Värvningen av Holmqvist ger DIF fyra bra centrar, nämligen Holmqvist, Otto, Falk och Engqvist. Säsongen 09/10 heter centrarna sannolikt Holmqvist, Otto, Engqvist och Jacob Josefsson. Den centerbesättningen är om Linkan och Ragge stannar tillräckligt bra för att DIF ska kunna utmana om SM Guld. Framtiden ser ljus ut om nu inte André Matsson helt plötsligt dyker upp i första backpar...

Jag ser fram mot säsongen 08/09, men än mer mot 09/10 (jag ber om ursäkt för tilltaget att redan fundera om 09/10, men jag kunde inte hålla mig):

Fredrik Bremberg - Michael Holmqvist - Nicklas Danielsson
Marcus Ragnarsson - Niklas Andersson

Nils Ekman - Kristofer Ottosson - Henrik Eriksson/William Wallén
Timmy Pettersson - Nichlas Falk

Tim Eriksson - Jacob Josefsson - Christian Eklund
David Printz - Oscar Eklund

Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Carl Gustafsson
Alexander Urbom - Alexander Deilert

De spelare som eventuellt gör sitt sista år säsongen 08/09 i DIF är Edvin Frylén (AIK), Ronnie Pettersson (slutar), Dick Axelsson (NHL) och Niklas Anger (AIK/Brynäs).
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

Robin Figren lånas ut till oss av New York Islanders!!

http://islanders.nhl.com/team/app?artic ... rvice=page
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

blocco skrev:Robin Figren lånas ut till oss av New York Islanders!!

http://islanders.nhl.com/team/app?artic ... rvice=page
Synd om han är tänkt för förstakedjan. Ganska bra om han är tänkt som ersättare för Dick.
Senast redigerad av Emil Svelander den 2008-05-07 21:38:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Det är väl hur bra som helst. Fattar inte hur man kan klaga på något sådant. Antagligen inte speciellt dyr dessutom. Och än en gång.. att man sagt att man ska ha ett visst antal forwards är inte skrivet i sten.. det beror nog ganska mycket på vilka möjligheter man har att få tag på de spelare man vill ha.

Ser att klagomålsinlägget är redigerat nu. Hursomhelst, jag är nöjd, tror ju inte att han är den spetsspelare som det pratas om.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kul med Figren. Fattar inte riktigt vad som har hänt och undrar varför DIF helt plötsligt blivit laget alla forwards vill spela för. Undrar bara hur alla spelare ska få plats, men hur kul som helst.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Visst är det kul med unga talanger, men är det inte bättre att satsa på spelare som kan stanna i föreningen länge? Figren lär ju max stanna i DIF i 2 år, om vi har tur.

Förhoppningsvis så sänder det här inte dåliga signaler ner i juniorlagen. Vi vill ju inte att de killarna ska börja tro att DIF hellre plockar hem talang från kanadensiska juniorligan än j20 superelit. Och så behöver vi ju inte att Figren ger våra ungdomar dumma idéer om att sticka över för tidigt. Det räcker med att vi blev av med Möller, Fällström och Hanson här om året.

Fast det spelar nog ingen roll, vi lär nog bli av med ett par av våra duktiga 91:or till nästa år oavsett.
mankan

Inlägg av mankan »

Javisst detta låter kul ska bli riktigt intressant och se vad han kan göra
för vårt kära hockeylag.. Men jag är mest nyfiken på vem den där klassbacken kan bli som dif ledningen snackat om att dom skulle värva, aja kommade säsong kan bli rolig mycket rolig..
Mankan
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Figren blir skitbra om vi struntar i Dicken. Då har vi minst sagt bytt upp oss. Förutsättningarna blir ju desamma eftersom Dick antagligen stannar högst ett år till, och Figren likaså.

Om han är tänkt som ersättare till Bengan är jag absolut inte nöjd. Vi behöver en spelare som kan producera i flera år framöver vilket Figren inte kommer att göra, iallafall inte för oss. Kanon för stunden kanske, men långsiktigt hade Nisse varit ett bättre altenativ. Tyvärr, men så är det - Vi kan inte bygga oss till toppen igen om vi signar spelare tillfälligt.

Ritterwand har helt rätt som vanligt. Vi kommer att tappa talanger, och då gäller det att ha gett de absolut bästa chansen. När man nu sitter i den sits man sitter måste man också tänka på vilka av dessa som kan tänkas stanna länge i föreningen och förhoppningsvis bli trotjänare. Det är det bygga lag innebär.
Säg den glädje som varar
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Ska dock bli mkt kul med Figren!
Senast redigerad av Östgöten den 2008-05-07 22:24:35, redigerad totalt 2 gång.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Ritterwand skrev:Förhoppningsvis så sänder det här inte dåliga signaler ner i juniorlagen. Vi vill ju inte att de killarna ska börja tro att DIF hellre plockar hem talang från kanadensiska juniorligan än j20 superelit. Och så behöver vi ju inte att Figren ger våra ungdomar dumma idéer om att sticka över för tidigt. Det räcker med att vi blev av med Möller, Fällström och Hanson här om året.
Håller med till 100%. DIF gjorde helt rätt föregående säsong och spelade med 12 forwards så att Henrik E och Calle G kunde fylla på i samband med skador.

Om Dick, Holmqvist och även Ekman kritar på för DIF har klubben 15 forwards. Viktigt att vi inte gör en Brynäs. Det blir väl att låna ut Calle G till Almtuna medan Henrik E får spela i J20. Om Ekman ansluter får väl Falk bli back.

Ska dock bli mkt kul med Figren!
Highwind

Inlägg av Highwind »

Bremberg, Figren och Axelsson (får hoppas) nästa säsong..

3 riktiga hockeyartister..

Det blir hockeygodis på Hovet i höst..
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kan inte förstå de som inte tycker Figren är en smart satsning. När vi drabbades av skador förra säsongen hade vi knappt forwards till 3 kedjor. Vi behöver med andra ord få in lite fler anfallare och Figren känns som ett kul namn samtidigt som han knappast är direkt dyr med tanke på att han är utlånad.

Svåt att sia om vilken kedja han kan tänkas var tilltänkt till, men min spontana gissning är att han kan vara tänkt som en direkt erättare till Dick Axelsson.

Skönt också med en högerskytt till till truppen.

Dock börjar vi nu inte få slagsida på anfallsbesättningen? Är det inte väldigt många "artister", men få grovarbetande, tuffa spelare med visst målsinne? Spontant känns det i alla fall som att det saknas en tung elak målskytt i laget. dock kan vi nog med denna signing utg från att det endast finns utrymme för en back till, även m jag hoppas att Frylén sparkas oh att vi därmed får in två.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Dock börjar vi nu inte få slagsida på anfallsbesättningen? Är det inte väldigt många "artister", men få grovarbetande, tuffa spelare med visst målsinne? Spontant känns det i alla fall som att det saknas en tung elak målskytt i laget. dock kan vi nog med denna signing utg från att det endast finns utrymme för en back till, även m jag hoppas att Frylén sparkas oh att vi därmed får in två.
DIF tror mycket på Henrik Eriksson, som är den spelartypen du nämner. Killen är född 90 och det är svårt att veta var han står innan han åtminstone har spelat några försäsongsmatcher. Henrik vikaierade som kapten i Tre Kronors J18-lag och han har definitivt möjligheten att ta en ordinatie plats. I slutet av säsongen skulle jag inte bli "skakad" om han tar plats i följande formation:

Henrik Eriksson - Kristofer Ottosson - Robin Figren

I ovanstående formation finns två spelare som kan bli årets rookie och nu tänker jag inte på Otto.
Användarvisningsbild
Andy
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Figren är grymt kul - oavsett vart han är tänkt att stoppas in.

Graben är Stickholmare och jag tycker att den här modellen med lån från "over there" är kanon.

Det är viktigt för oss som i dagsläget inte kan konkurera lönemässigt med andra klubbar att:

A. Hitta kostnadseffektiva lösningar

B. Att tidigt bygga relationer till den här typen av killar så att de väljer DIF när de inte lyckas i NHL alternativt när de återvänder för att avsluta sina karriärer. Då ska de välja DIF även om lönen är lite lägre här.

Grattis oss!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Låst