Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
sportfåne
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av sportfåne »

aa det får vi hoppas :) vill gärna se danne å dicken kvar nästa år. dicken tror jag kan utvecklas ordenkligt om han skärper till sig lite med det sociala
DIF <3
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Är det bara jag som känner att en värvning/förlängning av Dick är relativt onödig nu när Tim Eriksson är klar för klubben? Vi har massvis med spelare med playmaker-egenskaper (Bremberg, Tim Eriksson, Ottosson, Anger och till viss mån Holmqvist samt Falk) medans vi bara har en renodlad målskytt (Danielsson), vi bör fylla en av de sista forwardsplatserna med en spelare som besitter ett bra skott, bra på rören och jobbar stenhårt. Att bara ha en renodlad målskytt i laget kan kosta oss dyrt om han skulle bli skadad. (Bremberg har näsa för mål men är i grund och botten ingen notorisk målskytt).
Bild
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

det kan jag hålla med om men jag tycker axelsson är bra att ha för han e välldigt utvecklingsbar. men jag håller med om att vi behöver en målskytt. något förslag? ekman ?
DIF <3
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Ekman skulle vara bra, men jag skulle personligen vilja ha in någon som är snäppet bättre på att göra mål men snäppet sämre passningsläggare.
Bild
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

varför inte snäppet bättre i båda ;) hehe :P vad tror du om lintner till DIF ? jag vill ha hem marcus nilsson är det omöjligt ?
DIF <3
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Det som skulle behövas är en obekväm spelare som alltid går in och stör målvakt och retas och spelar småfult. Tex Mackan
Vipul

Inlägg av Vipul »

sportfåne skrev:varför inte snäppet bättre i båda ;) hehe :P vad tror du om lintner till DIF ? jag vill ha hem marcus nilsson är det omöjligt ?
Marcus Nilsson kan ju komma han är ju utfryst i nordamerika..vi har ju bara en backplats kvar och den tycker jag vi tar Tjärna med..men jag tycker också att vi inte borde satsa på Deilert..Har sett honom spela och han e inte så bra..så honom kan man ta bort och sätta in lintner med..sen har vi ossi kvar också..undrar vart vi ska lägga hnm:S
sedan har jag 3 önskningar på fortward sidan sen tycker jag att laget är klart
1.Nils Ekman
2. Marcus Nilson
3. Daniel Rudslätt
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

sportfåne skrev:varför inte snäppet bättre i båda ;)
Därför att en sådan spelare är snuskigt dyr och inte ens AEG miljoner kan finansiera en sådan värvning i princip (om man vill kvalité dvs.).

Mackan Nilson kommer INTE komma hem till DIF 07/08. Han har ett NHL-kontrakt i en säsong till och man kan inte bryta såna kontrakt hur som helst. Han måste först gå igenom waiver-draften för att kunna bryta sitt kontrakt, waiver-draften innebär att de övriga 29 klubbarna kan ta över hans kontrakt och rättigheter vilket betyder att han byter klubb.

Jag skulle personligen gärna vilja se Lintner i DIF då vi verkligen behöver en högerfattad PP-back.
Bild
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Algot2003 skrev:
Sidney Crosby skrev:Spelar Macke Nilson i Florida Panthers nu?

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/tr ... ?id=234137
Du kunde inte letat upp någon lite äldre artikel ?

Nej han spelar i Calgary Flames

Nej men jag läste på VM-Truppen 2008, där stog det också Florida Panthers. Så var det en artikel som var länkad så jag tog den. Du kan kolla själv på svenskafans, om dom inte har ändrat.
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

Algot2003 skrev:
Sidney Crosby skrev:Spelar Macke Nilson i Florida Panthers nu?

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/tr ... ?id=234137
Du kunde inte letat upp någon lite äldre artikel ?

Nej han spelar i Calgary Flames
Där ljög du. Han sitter på bänken i Calgary Flames.
Algot2003

Inlägg av Algot2003 »

Blocco; Måhända att han inte är deras stjärnspelare men 47 matcher under säsongen blev det (+ 2 i slutspelet). Så inte bara bänknötare.

Sidney; Såg det nu med....hmm skumt och väldigt okunnigt. Speciellt som klubbytet ägde rum för fyra år sedan. Har man så lite koll kanske man inte borde vara redaktör om det heller.
Senast redigerad av Algot2003 den 2008-05-03 09:39:05, redigerad totalt 1 gånger.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Antagligen förblir det bara en dröm, men den bästa spelare vi kunde få hem igen är nog Thoresen. Där har du en tuff spelare som dessutom har spelförståelse och gör en hel del poäng. Av alla gamla DIF-hjältar tror jag att han är den tillsammans med Kronwall som skulle göra störst nytta.

För jag håller med en del folk ovan. DIF saknar nog en del tuffa forwards som inte är räda att ta stryk. Bengan var en av få villiga förra säsongen och han finns ju tvärr inte kvar i truppen. Nu har vi väl bara Eklund och Ölvestad kvar och inget om dessa, men de besitter inte Bengans näsa för att hitta målet.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Det finns en ganska stor chans att Dick kommer att dominera och göra upp mot 40p. Han är en väldigt stor talang. Det är sällsynt starkt att gå in och producera 26p i sin debutsäsong.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:För jag håller med en del folk ovan. DIF saknar nog en del tuffa forwards som inte är räda att ta stryk. Bengan var en av få villiga förra säsongen och han finns ju tvärr inte kvar i truppen. Nu har vi väl bara Eklund och Ölvestad kvar och inget om dessa, men de besitter inte Bengans näsa för att hitta målet.
Här har tränarna en enormt stor uppgift att få lite småfega spelare med storlek såsom Anger, Axelsson, Engqvist, Falk att ställa sig i boxen framför mål. Otto ska ha heder av att både vara en spelare med bra händer som faktiskt vågar ställa sig framför mål. Danielsson väger för lätt och är stark i defensiven och jag förväntar mig inte av honom att han ska stå att böka framför mål.

Engqvist är inte en feg spelare utan snarare rädd och jag tolkar hans frånvaro framför mål som att han generellt sätt hamnar lite för långt bak i banan på grund av att han taktiskt hela tiden tänker hemåt. Engqvist har många fina offensiva kvaliteter som jag gärna skulle vilja att tränarna försökte plocka fram genom att ge honom en defensivt fungerande omgivning (Dick och Ryno hade väldigt svårt i defensiven förra året). Under sådana förhollanden skulle, tror jag, att tränarna skulle få honom att likt Hörnqvist bli hetare i boxen. Engqvist är väldigt laglojal och här har tränarna en enormt viktigt jobb att styra upp Engvists rörelsemönster bättre på isen. Jag skulle gå så lång att jag gärna skulle se honom som högerforward bredvid Holmqvist eller Falken så att han ges ett mer offensivt rörelsemönster.

Falken är mer en offenisvt spelande back än forward i vissa avseenden och han är för gammal för att lära sig att tänka offensivt.

Anger är amåfeg och jag misstänker att även Dicken är amåfeg. De är spelare som tänker framåt och inte är så starka i defensiven som Falk och Engqvist. Trots detta tar de väldigt sällan stryk framför mål utan att göra sig till. I år får DIF in Henrik Eriksson i laget och han är så pass modig att han kan hota Anger och Dick om en plats bradvid Otto just för hans förmåga att stå och böka framför mål.

Min rekommendation till tränarna är att ge Engqvist mer offensiva direktiv och tvinga honom att visa mer hjärta framför mål. Ge honom en mer defensivt fungerande omgivning och ersätt honom med Tim Eriksson som center om så krävs. Vidare bör Dick och Anger tvingas ta ett par nödvändiga boxnings- och brottningspass så att de inser att det inte gör ont utan snarare är ganska skönt att få stryk framför mål. Om de inte gör de kommer Dicks möjligheter att göra karriär i NHL att bli mindre samtidigt som Angers karriär i DIF riskerar avslutas när hans kontrakt löper ut i vår.

Jag vet att många på forumet tror att Ottos spel lossnade i år tack vare Angers sociala förmåga. Jag delar inte den uppfattningen, eftersom Otto de senaste åren placerats i väldigt svaga omgivningar. Jag tyckte synd om Otto när han placerades med de defensiva sållen Dragan och Ölvestad. Anger är ett stort steg framåt jämfört med Dragan både i defensiven och offensiven och det ska han givetvis ha all heder för. Han måste dock lyfta sig kommande säsong för att han ska få behålla sin plats bredvid Otto.
Användarvisningsbild
carl-bysen

Inlägg av carl-bysen »

Spelare som Martin Plúss(frölunda), Mikael Johansson(färjestad) och tex Anton Axelsson(timrå) tror jag skulle passa in i DIFs trupp 08/09. Dock så har de kontrakt med sina klubbar.
Låst