Åfan, trodde jag var utsparkad för gott.

Well, jag behövde väl sola, dricka bärs och vila en stund, det medges. No hard feelings vem som nu skvallrade till fröken admin, ta inget personligt <3 (blev bannad/varnad eller både och)
Är någon förvånad? Wikegård och Klasen var dömt från början. För alla positiva sidor Wikegård uppvisar har han ändå kvar sin benägenhet att visa stridskuken. Man hade hoppats att 60 bast hade fått honom att slakna något, men nej. Testosteron, blyväst, käka puck osv. En gång intensiv, alltid intensiv. Klasen och Wiken är ett lika dåligt äktenskap som Hårde Hardy och Linkan Bremberg. Det visste man dagen Wikegård blev klar. Men det oroar mig.
Inte kommer en 38-årig Klasen med en grilla på hyllan spotta i näven när han lovades balsam för själen i Sthlm efter alla familjeproblem. Jag ser ett skräckscenario där han full av bitterhet och revansch står med mössan i hand hos SSK, som i gengäld likt fallet Videll står med öppna armar beredda att skrapa ur det sista som finns i botten av #86-tunnan. Det.. skrämmer livet ur mig. Linkan i Timrå, Klasen i SSK, its all coming back. "Har man lärt sig läxan i DIF?" Inte här, inte. Man måste förstå vad Klasen är och vad han alltid varit. Adapt or die. Visst, han gör inte ett dyft 5v5 och drar ned tempot mer än min döda mormor, men han är likt förbannat en jävla X-factor som kommer bli tungan på vågen. Kompromissa, annars riskerar det att bita oss i arslet ruggigt hårt. Vi vet att du aldrig hade värvat Klasen själv, Wiken, men fan, deal with it.
WIkegård har byggt ett kollektiv. Hårt jobbande, stundtals naivt kollektiv. Men grunderna är bättre, attityden bättre, fysiken bättre. Men ack så ineffektivt. Stora sorgebarnet för mig är Tyler Kelleher. Någon nämnde skada men jag vetifan: Han kör ju. Men för sig själv och passar inte pucken. Tror han är Pavel Bure. Nu kanske han
ser ut så, men kroppsspråket verkar uppgivet stundtals. Axlarna mot öronen, näsan i vädret. Kan det vara så att han också är petad pga attityd? Kommer Wiken rea ut honom till IKO innan slutspelet? Oro även där. När Klasen ställdes åt sidan tänkte jag direkt att även Kelleher således låg pyrt till. Jag gillar inte var detta är på väg.
Väldigt bra att Andréns start inte sänkte laget. Nu har vi andrum, tror på det, spelar med glädje. Men det var en jävla vågskål efter derbyt, 50/50 om vi skulle rasa eller lyfta. Om Andrén har glaspsyke är inte hockeyspelare i allmänhet långt efter. Gruppen lät sig inte knäckas. Och jag tror att det beror på en viss norrman. Vilken jävla gubbe! Jag skiter lite i hur han spelar helt ärligt. Vetskapen att han är där, lägger över några hundra kilo från Kryckans axlar och lägger på sina egna är värt alla långsamma skridskoskär i världen. Satt här och log för mig själv när jag såg honom åka runt därute idag, vetskapen att han är där i omklädningsrummet och leder med exempel. Man vill fan grina, Thore den store.
Fint att Hävelid börjar tro på sig själv. Andrén.. tyvärr alltså. Du har fått tid, du har fått förtroende, du har rykt ihop med målvaktstränare, fått denne avsatt, fått din egen favorit som ersättare. Har en klubb nånsin vidtagit så stora åtgärder för en enskild spelare? Men ändå går det inte. Why?
Hampus Larsson och Johnny "Tytjånnik" (som nån envisas med att uttala honom) är jag mycket imponerad av. (det uttalas"Taj-con-ick"). JT är inte bara smart och spelande, han är heller inte rädd att grisa och skydda buren. Har vi nånsin haft en sån nordamerikan? Och Hampus, som trots mördande konkurrens gått in och befäst en ordinarie som trea i interna skytteligan. Jag gillar årets upplaga, och det är bra att Kimby får betalt för sitt hårda strukturjobb.
Min bestående känsla är att det största hotet just nu är inifrån. Om det blir kladd med Klasen och Kelleher för att Wiken vill visa sin slagkraftighet kan det verkligen välta båten. För just nu gungar det, och utöver det skakiga målvaktsspelet är det faktiskt Wikegård själv som gungar, han är farligt nära att bli sin och Djurgårns egen värsta fiende. Snubbla inte på egna skor här nu. För det finns nåt riktigt bra på gång.