Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Är inte löst ännu. Att man då som privatperson ska "driva det mot Ryssland" ( oavsett vilka principer man har) !?

"Säsongerna 2021 och 2022 var Aleksandr Vasiutin utlånad från Zenit till Djurgården, och det är kopplat till den affären som de blårandiga hamnat i bekymmer. På grund av Rysslands invasion av Ukraina och sanktionerna mot landet som följde av den har Djurgården inte kunnat betala hela summan som Zenit har rätt till enligt avtalet mellan klubbarna.

Zenit tog saken till internationella fotbollsförbundet Fifa och i en första instans fattades ett beslut om att Djurgården skulle drabbas av transferförbud över tre fönster eller fram till dess att Zenit fått sina pengar om man inte genomförde slutbetalningen på 30 000 euro (runt 340 000 kronor) plus ränta."
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2024-10-20 15:53:20 Skulle vara intressant att se någon driva ett rättsmål mot sin KHL-klubb för att slippa betala böter för kontraktsbrott (måste väl kunna hävda Force majuere?) men det är ju samtidigt en skön ursäkt att ha och samtidigt håva in resterande miljoner på sitt kontrakt.
Det går inte. Ryssland är paria. Det finns ingen motpart att hålla en juridisk process mot. Det är som att tro att det går att förhandla med gängkriminella.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Osten östlund skrev: 2024-10-20 16:12:07 Är inte löst ännu. Att man då som privatperson ska "driva det mot Ryssland" ( oavsett vilka principer man har) !?

"Säsongerna 2021 och 2022 var Aleksandr Vasiutin utlånad från Zenit till Djurgården, och det är kopplat till den affären som de blårandiga hamnat i bekymmer. På grund av Rysslands invasion av Ukraina och sanktionerna mot landet som följde av den har Djurgården inte kunnat betala hela summan som Zenit har rätt till enligt avtalet mellan klubbarna.

Zenit tog saken till internationella fotbollsförbundet Fifa och i en första instans fattades ett beslut om att Djurgården skulle drabbas av transferförbud över tre fönster eller fram till dess att Zenit fått sina pengar om man inte genomförde slutbetalningen på 30 000 euro (runt 340 000 kronor) plus ränta."
Det är bara att ta det till civil domstol. Det finns inte ett skit som korrupta fotbollsförbund kan göra åt saken.
Alltså det finns NOLL chans för några ryska föreningar, privatpersoner, företag eller ens staten, att hämta/vinna något i västerländska rättsinstanser i nuläget.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Praetori skrev: 2024-10-20 17:19:14
Jim Morrison skrev: 2024-10-20 15:53:20 Skulle vara intressant att se någon driva ett rättsmål mot sin KHL-klubb för att slippa betala böter för kontraktsbrott (måste väl kunna hävda Force majuere?) men det är ju samtidigt en skön ursäkt att ha och samtidigt håva in resterande miljoner på sitt kontrakt.
Det går inte. Ryssland är paria. Det finns ingen motpart att hålla en juridisk process mot. Det är som att tro att det går att förhandla med gängkriminella.
Jag bara undrar om man på riktigt kan undanhålla någon sitt transferkort (eller kräva en på pengar) för att den inte vill spela kvar i ett land som är mitt uppe i en invasion. Därför jag tycker själva frågan skulle vara intressant om den testades men jag förstår ju problematiken att det är svårt och dränerande som en person.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
dr111DIF

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Lycka till att driva en rättsprocess på det ämnet i Ryssland om man pratar kontrakten i sig. Finns inget internationellt rättssystem som fungerar på det sättet. De som kunnat utropa något liknande force majeure är IIHF och annulera transferkort hos KHL-klubbar men det valde såklart Putins hög med välmutade knähundar där att inte göra.
dr111DIF

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2024-10-20 17:23:51
Jag bara undrar om man på riktigt kan undanhålla någon sitt transferkort (eller kräva en på pengar) för att den inte vill spela kvar i ett land som är mitt uppe i en invasion. Därför jag tycker själva frågan skulle vara intressant om den testades men jag förstår ju problematiken att det är svårt och dränerande som en person.
Det beslutet låg på IIHF och ingen annan. Sen kan SIF välja att skita i vad IIHF säger och låta spelare lira i Sverige ändå men det gjorde man inte heller.
dr111DIF

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Praetori skrev: 2024-10-20 15:08:56
Osten östlund skrev: 2024-10-20 14:58:24
klintan85 skrev: 2024-10-20 14:47:07
Hepsnastian skrev: 2024-10-20 07:34:25
klintan85 skrev: 2024-10-20 01:44:50

Det är inte bara svart eller vitt det finns många gråzoner. Sen tycker jag också det beror på hur länge man är kvar efter kriget började. Ortio försvann därifrån rätt snabbt, men har man över ett år kvar på kontraket efter kriget började och man är kvar hela tiden och säger att man inte kan göra något åt det... det är bara skitsnack. Men ser man på en stor liga som NHL, de har under hela kriget tillåtit ryska spelare även fast de flesta sporter har förbjudit ryska idrottare. Men jag hoppas att en som Reideborg adrig kommer vara välkommen i DIF igen. Även hur välkommen en målvakt av den kalibern än hade varit nu.
(obs. Min åsikt)

Eller så kan man rikta kritiken mot regeringen/SIF, som hade kunnat gå in och lösa alla kontrakt för att få hem våra svenska idrottsutövare. Hur jävla svårt kan det ha varit? Nej, man strutsar, och vad händer? Media och folk på sociala medier osv går bananas och hänger ut en (Adam) som årtiondets Putin kompis, som en mördare, som en som är direkt inbland i Ukraina kriget?! Fatta att ha det på axlarna. Plus att inte få känna sig välkommen hem. Folk kommer att spotta efter honom om det fortsätter såhär.
Allt tack vare att han gjorde fullföljde sitt kontrakt som målvakt i ett förbannat hockeylag, som han dessutom skiter fullständigt i.
Och vad jag har läst så har detta runnit ut över hans familj.
Jag tycker inte att det är fair.

Nu har ju Adam förvisso sagt att det inte är aktuellt att åka hem till Sverige. Så det kan säkert dröja ett par år. Och då hoppas jag att folk svalnat gällande det här.

Det sista jag vill se är "Reideborn klar för Ajk 26/27" och spelar upp dom medans vi är kvar.

Har vi några Idrottare i Israel btw? Eller i något annat land i krig?
Reideborn valde att förlänga efter sitt kontrakt gick ut och ville fortsätta igen sen men fick inget kontrakt. Och detta i den värsta klubben av de alla... CSKA Moskva. Klubben som är en rysk militär klubb som tydligt har använts av Putin som en propaganda maskin.

Det är också väldig stor skillnad på Ryssland och Israel. Israel har inte hotat Sverige gång på gång. Och Ryssland anföll ett fredligt land som inte hade gjort något mot dem innan. All krig är hemskt men Ryssland är en säkerhetsrisk för hela världen.
Är omöjligt, samt ej rätt av oss "vanliga Svennar". Att gå ut och "stämpla människor ".

Krig är krig. Får konsekvenser i "väst", när man stöttar Israels krig. Så många oskyldiga som dör. Ukraina är lika hemskt.

Återigen blanda inte in politik och religion i idrott. Bra att man har principer, men tvinga inte på dom på någon annan ( oavsett vad det är ) !?
Nej tyvärr. Det fungerar inte så med ett skitland som dagens ryssland. Det finns inga förmildrande omständigheter. Inga ursäkter. Ett land som hotar med att atombomba oss alla och som bedriver och bedrivit hybridkrigföring mot oss i flera år och som för ett illegalt anfallskrig mot ett Europeiskt grannland i en ambulerande skenande krigsbrottscirkus skall ha noll och inget tillbaka.
Väljer man ÄNDÅ att stötta dem på något som helst sett så kan man dra åt helvete.
Enligt mig ska varenda en som skott sig på KHL sedan åtminstone 2008 ha sig en skopa ovett. Men om det ska drevas och portas för all framtid utan möjlighet till förlåtelse bör det rimligen gälla allihop och inte bara de som satt på gällande kontrakt med mer eller mindre enkla förutsättningar att bryta när decennier av det du beskriver råkade kulminera 2022.

De som upplevde februari 2022 som någon slags oväntad händelseutveckling borde ha goda förutsättningar att sätta sig in i hockeyspelarnas aningslöshet.
Osten östlund

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Ortio klar?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Mattias_87 »

Osten östlund skrev: 2024-10-20 17:58:22 Ortio klar?
Det är väl det ingen som vet? Men känslan är att han kommer till oss. Vi får se vad som händer.

Rätt eller fel diskussionen håller jag mig borta ifrån.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2024-10-20 17:23:51
Finns noll chans att vårat förbund skulle hindra en spelare. Noll.
Kolla alla som lämnat KHL. Noll konsekvenser.
Användarvisningsbild
klintan85

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Olon skrev: 2024-10-20 15:20:00
klintan85 skrev: 2024-10-20 14:47:07
Hepsnastian skrev: 2024-10-20 07:34:25
klintan85 skrev: 2024-10-20 01:44:50
DjurgårdareiNorrland skrev: 2024-10-19 22:23:41 Generellt menar folk att att alla som hade kontrakt skulle bryta det omgående och sticka från Ryssland dagen efter att kriget bröt ut.
Men det är helt orealistiska krav från en allmänhet som har noll insyn i varken spelarens ekonomiska eller familjesituation.

Min personliga åsikt är att folk i sina TV-soffor hemma i Sverige inte har en jävla aning om nånting.
Sålänge man haft ett gällande kontrakt så tänker jag inte bedöma huruvida den personen ”bara kan dra” eller inte.
Har man dock skrivit på ett nytt kontrakt eller förlängt efter Februari 2022 då har man gjort ett aktivt val och det är en helt annan sak.
Det är inte bara svart eller vitt det finns många gråzoner. Sen tycker jag också det beror på hur länge man är kvar efter kriget började. Ortio försvann därifrån rätt snabbt, men har man över ett år kvar på kontraket efter kriget började och man är kvar hela tiden och säger att man inte kan göra något åt det... det är bara skitsnack. Men ser man på en stor liga som NHL, de har under hela kriget tillåtit ryska spelare även fast de flesta sporter har förbjudit ryska idrottare. Men jag hoppas att en som Reideborg adrig kommer vara välkommen i DIF igen. Även hur välkommen en målvakt av den kalibern än hade varit nu.
(obs. Min åsikt)

Eller så kan man rikta kritiken mot regeringen/SIF, som hade kunnat gå in och lösa alla kontrakt för att få hem våra svenska idrottsutövare. Hur jävla svårt kan det ha varit? Nej, man strutsar, och vad händer? Media och folk på sociala medier osv går bananas och hänger ut en (Adam) som årtiondets Putin kompis, som en mördare, som en som är direkt inbland i Ukraina kriget?! Fatta att ha det på axlarna. Plus att inte få känna sig välkommen hem. Folk kommer att spotta efter honom om det fortsätter såhär.
Allt tack vare att han gjorde fullföljde sitt kontrakt som målvakt i ett förbannat hockeylag, som han dessutom skiter fullständigt i.
Och vad jag har läst så har detta runnit ut över hans familj.
Jag tycker inte att det är fair.

Nu har ju Adam förvisso sagt att det inte är aktuellt att åka hem till Sverige. Så det kan säkert dröja ett par år. Och då hoppas jag att folk svalnat gällande det här.

Det sista jag vill se är "Reideborn klar för Ajk 26/27" och spelar upp dom medans vi är kvar.

Har vi några Idrottare i Israel btw? Eller i något annat land i krig?
Reideborn valde att förlänga efter sitt kontrakt gick ut och ville fortsätta igen sen men fick inget kontrakt. Och detta i den värsta klubben av de alla... CSKA Moskva. Klubben som är en rysk militär klubb som tydligt har använts av Putin som en propaganda maskin.

Det är också väldig stor skillnad på Ryssland och Israel. Israel har inte hotat Sverige gång på gång. Och Ryssland anföll ett fredligt land som inte hade gjort något mot dem innan. All krig är hemskt men Ryssland är en säkerhetsrisk för hela världen.
Nej det stämmer inte. Han skrev på ett tvåårskontrakt som han sen inte förlängde. Och att han sen ville förlänga det är inte heller riktigt, utan taget från en rysk skitartikel. Han försökte precis som andra ta sig ur kontraktet men tyckte att det var för dyrt.
[/quote

Varje spelare som deltar i KHL är direkt delaktik till att bidra till den ryska krigskassan. Och spela i det värsta propaganda laget av de alla är ännu värre. Det finns ingen ursäkt för det hur mycket han än försöker få det att se ut som att han är offret.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Nypovich

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nypovich »

Ni som diskuterar politiken kring spelare och andra länders krigsföring, kan ni ta det i ett annat forum? Högst personlig åsikt, men det hör kanske inte hemma i den hör tråden…
Praetori

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Nypovich skrev: 2024-10-20 19:23:38 Ni som diskuterar politiken kring spelare och andra länders krigsföring, kan ni ta det i ett annat forum? Högst personlig åsikt, men det hör kanske inte hemma i den hör tråden…
Rör det rekrytering/silly är det väl precis rätt tråd?
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Henkos »

Det rör ju silly men blir väldigt subspecifikt, hade också gärna sett att man tog det i en separat tråd. Upp till moderator om någon sådan är vaken.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Dags att förlänga med Krogdahl redan nu. Helst ikväll. Mycket bra back på den här nivån och jag tror inte att det finns någon offensiv virtuos på marknaden.

Kanske dyker det upp en senare i säsongen och då kan man ta den frågan då.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst