Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
dr111DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2024-10-18 20:27:03
Vikas skrev: 2024-10-18 20:21:45 Börjar undra om Kimby & Honken har psyket för det här. Efter första förlusten på säsongen så kastar de runt hela laget på det här sättet trots att vi ändå spelat ganska bra. Hux flux så kollapsar spelet fullständigt och vi gör årets överlägset sämsta insats.

Det osar verkligen osäkerhet och panik över detta beteende.

Sen så vill jag verkligen ha in minst 1 ny back utöver att förlänge med Krogdahl. När Berg är tillbaks så måste istiden på Ragnarsson och Hammarlund minimeras så mycket man bara kan.
Tycker det är rätt svagt ledarskap att kasta om alla kedjor på grund av en derbyförlust faktiskt.

Det har sett väldigt bra ut och enligt underliggande krossade vi även gnaget. Att då göra tre helt nya kedjor och sprida ännu mer tvivel är nog orsaken till bottennappet ikväll. Fine, Dick är skadad men då kan man väl sätta in en placeholder istället?

Lägg ned med den där skiten genast, gå tillbaka till det som fungerat riktigt bra hittills och sluta försöka blidka högljudda supportrar.
Väldigt tveksamt och hoppas att de lär sig. Kritiken ska riktas där den hör hemma. Att coacha efter inspelade poäng eller resultattavla riskerar att få det att balla ur totalt.

Edit: Dick var dessutom skadad även i derbyt och att kunna slicka såren och trycka på det som är bra är minst lika viktigt som att trycka på det som är dåligt.
BigJ

Säsongen 2024/25

Inlägg av BigJ »

Många skriver att vi har för dålig fart och verkar mena farten på rören men vad hjälper den farten när passen hamnar 2 m framför eller bakom som de oftast gör?
Nä, fart är när passen sitter perfekt på en spelare som åkt sig till en bra position och som snabbt för spelet mot motståndarens mål.
Första perioden mot ssk tyckte jag man såg just det men i övrigt alltför sällan
EspenK

Säsongen 2024/25

Inlägg av EspenK »

BigJ skrev: 2024-10-18 21:26:32 Många skriver att vi har för dålig fart och verkar mena farten på rören men vad hjälper den farten när passen hamnar 2 m framför eller bakom som de oftast gör?
Nä, fart är när passen sitter perfekt på en spelare som åkt sig till en bra position och som snabbt för spelet mot motståndarens mål.
Håller med. Vi gick även rakt på mål mot ssk. Det jobbet görs allt för sällan.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Nybros vinst idag var en av de mest turliga jag har sett på ett tag. Alla deras fem mål var bara tur mål och målvaktstavlor. Det var en stöld som hette duga men som är gärna välkommen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Janzoo
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av Janzoo »

På tal om ingenting så kan jag inte minnas när man senast såg våra spelare i en topplista för mål eller poäng. Nu är jag ju en predikare för att vi har oändligt med matcher kvar för säsongen, men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att vi har kaliber att visa oss här redan nu.

Tråkigt att vår stora Dick ramlat av, men han ska nog få utrymme att visa sig. Tror också att Sissons kommer infinna sig här om ett tag, trots att han spelar för laget som aldrig dyker upp på topplistor.

https://www.hockeyallsvenskan.se/game-stats/overview
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

https://hockeynews.se/nyheter/interna-k ... skussioner

Något som nästan alla hade en oro för inför säsongen.
Bra att man markerar redan nu. Klasen verkade bänkad igår i tredje?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2024-10-19 08:10:45 https://hockeynews.se/nyheter/interna-k ... skussioner

Något som nästan alla hade en oro för inför säsongen.
Bra att man markerar redan nu. Klasen verkade bänkad igår i tredje?
Jag svär nog i kyrkan här man jag kan inte rättfärdiga att bänka en PPG-spelare som ligger tvåa med 10 poäng på 10 matcher för att han inte backcheckar lika mycket. Han är för mycket skillnad framåt för att man ska kunna ha honom helt utanför truppen.

Ledsen att säga det men vissa spelare kommer åka lite gräddfil för att dom helt enkelt är för bra. Titta på Linkan.

Det finns grymma offensiva forwards som inte bidrar lika mycket defensivt som det finns grymma defensiva forwards som inte bidrar lika mycket offensivt. Vet inte varför dom alltid hålls till olika standarder.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
dlopajo

Säsongen 2024/25

Inlägg av dlopajo »

Men de ska väl bidra tillräckligt för att i nettotermer inte belasta laget?

Och om de bidrar med tillräcklig 'offensiv kraft' ska det över tid visa sig i nettotermer. Om laget därtill (exempelvis) lägger typ straffar och enormt mycket värdefull PP-tid på dig ökar kraven. Och om det även då över tid utmynnar i netto noll eller netto negativt. Vad är då värdet i det stora hela? Ungefär där tappar jag bort det logiska. Vad missar jag?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

dlopajo skrev: 2024-10-19 09:03:14 Men de ska väl bidra tillräckligt för att i nettotermer inte belasta laget?

Och om de bidrar med tillräcklig 'offensiv kraft' ska det över tid visa sig i nettotermer. Om laget därtill (exempelvis) lägger typ straffar och enormt mycket värdefull PP-tid på dig ökar kraven. Och om det även då över tid utmynnar i netto noll eller netto negativt. Vad är då värdet i det stora hela? Ungefär där tappar jag bort det logiska. Vad missar jag?
Klasen har ju avgjort många matcher redan den här säsongen med den avgörande passningen på antingen kvittering i slutet på tredje eller ledningsmål. Senast igår liksom men även mot SSK, Tingsryd, Västerås där hans poäng varit avgörande för att laget har tagit poäng.

Det kan man inte säga om många spelare. Titta sedan även på slutspelen. Han har avgjort många matcher och han är ju en sådan spelare som närsomhelst kan göra det. För mig blir det orimligt att han då ska bänkas för att han missar i någon backcheck.

Sedan kan jag förstå symbolvärdet och jag håller med om att det ser inte alltid bra ut, speciellt om vi förlorar men fördelarna väger över det symbolvärdet för mig.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Jim Morrison skrev: 2024-10-19 09:13:19
dlopajo skrev: 2024-10-19 09:03:14 Men de ska väl bidra tillräckligt för att i nettotermer inte belasta laget?

Klasen har ju avgjort många matcher redan den här säsongen med den avgörande passningen på antingen kvittering i slutet på tredje eller ledningsmål. Senast igår liksom men även mot SSK, Tingsryd, Västerås där hans poäng varit avgörande för att laget har tagit poäng.

Det kan man inte säga om många spelare. Titta sedan även på slutspelen. Han har avgjort många matcher och han är ju en sådan spelare som närsomhelst kan göra det. För mig blir det orimligt att han då ska bänkas för att han missar i någon backcheck.

Sedan kan jag förstå symbolvärdet och jag håller med om att det ser inte alltid bra ut, speciellt om vi förlorar men fördelarna väger över det symbolvärdet för mig.
Håller med ovan.
Man måste bidra tillräckligt för att inte belasta laget. Annars är det ju meningslöst.

Han gör ju sina poäng men han slänger också bort 9 av 10 puckar i varenda PP, och spelar ganska lojt över banan i 5v5.

Jag tycker det bör finnas en gräns för när man gör vad.
Spelar man som en påse skit mot Almtuna och måste kämpa för att vinna då måste alla chippa in, det var den utmaningen som framförallt Brynäs och HV gjorde så jävla bra.
När man låg under eller hade en dålig kväll så gjorde alla jobbet till 110%. Alla ökade sin kapacitet med någon ynka procent sen var man förbi.
Leder man med 5-0 mot Vimmerby med 10 min kvar kan man vara lite skön, däremot.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2024-10-19 09:16:18 Håller med ovan.
Man måste bidra tillräckligt för att inte belasta laget. Annars är det ju meningslöst.

Han gör ju sina poäng men han slänger också bort 9 av 10 puckar i varenda PP, och spelar ganska lojt över banan i 5v5.

Jag tycker det bör finnas en gräns för när man gör vad.
Spelar man som en påse skit mot Almtuna och måste kämpa för att vinna då måste alla chippa in, det var den utmaningen som framförallt Brynäs och HV gjorde så jävla bra.
När man låg under eller hade en dålig kväll så gjorde alla jobbet till 110%. Alla ökade sin kapacitet med någon ynka procent sen var man förbi.
Leder man med 5-0 mot Vimmerby med 10 min kvar kan man vara lite skön, däremot.

Du förskönar det ju med hästlängder när du säger någon backcheck.
Du får lägga till både ganska och väldigt ofta.
För mig blir det en enkel ekvation helt enkelt. Hockey går ut på att göra mål. Så länge du bidrar mer till att vi gör mål än att vi släpper in mål så är du en tillgång. När den balansen börjar rubbas åt det andra hållet är du en börda.

Med Klasen i laget har vi fått avgjorda eller kvitterade matcher i slutskedet samtidigt som vi är laget som släppt till minst antal farliga chanser.

Men det är ju en känslig fråga såklart eftersom hockey alltid varit mycket av en sport där det premieras att kämpa hårt och visa på ett gott kroppsspråk. Sedan tror jag faktiskt inte att det här ens hade varit en diskussion om vi hade haft en duglig målvakt och legat tvåa i tabellen (med exakt samma spel)
Användarvisningsbild
dlopajo

Säsongen 2024/25

Inlägg av dlopajo »

Jim, jag köper ditt resonemang fullt ut. Men samtidigt tycker jag ett problem är att det är lite lättare att se när någon bidrar positivt i det offensiva. Ganska direkt koppling och kommer ofta med i statistiken och det som de flesta minns från matcherna. Det är inte fullt lika lätt att få den kopplingen på försvarssidan om din bristande backcheck skapar ett riskabelt vakuum i mittzon som 2-3 pass senare leder att vi är helt överspelade och släpper in mål.

Sen håller jag med om att Klasen specifikt är positiv som helhet i år och hoppas det håller i sig :)
thelinho
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av thelinho »

BigJ skrev: 2024-10-18 21:26:32 Många skriver att vi har för dålig fart och verkar mena farten på rören men vad hjälper den farten när passen hamnar 2 m framför eller bakom som de oftast gör?
Passningsspelet såg rätt bra ut inledningsvis under säsongen. Upplever att tempot kommit ner senaste matcherna. Gäller att hitta tillbaka till tryggheten vi började bygga på.

Vet inte varför men PP med Dick har ju varit som natt och dag jämfört med tidigare. Mer rörelse och snabbare puckförflyttningar. Utan Dick föll vi tillbaka i gamla hjulspår.
Sväva i det blå
DIFLuWi

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

thelinho skrev: 2024-10-19 10:24:48
Passningsspelet såg rätt bra ut inledningsvis under säsongen. Upplever att tempot kommit ner senaste matcherna. Gäller att hitta tillbaka till tryggheten vi började bygga på.

Vet inte varför men PP med Dick har ju varit som natt och dag jämfört med tidigare. Mer rörelse och snabbare puckförflyttningar. Utan Dick föll vi tillbaka i gamla hjulspår.
Dick har ju Klasens spetsegenskaper, men olikt Klasen så är Dick mer rörlig med puck, gillar att utmana, skottfintar osv.
Han är helt enkelt mer yvig och på så vis mer oberäknelig.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
DagUggla

Säsongen 2024/25

Inlägg av DagUggla »

Roade mig lite med statistik.

Löven har verkligen inga drömsiffror. PDO på 108 och mitten av tabellen i både corsi och fenwik.

Inget superstort urval dock.
Skriv svar