Utöka Elitserien med Finska lag?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
Strömberg=power

Re: ...

Inlägg av Strömberg=power »

Om det skulle funka med resor o.s.v så skulle det kunna vara ett bra altenativ i framtiden för utvecklingen. Kolla bara vilka prestige-möten det brukar vara mellan Sverige och Finland i landslagsturneringar mm. Skulle vara bra för båda nationerna, för att de har två helt olika spelstilar.

Ser det bara som positivt, men tycker inte att vi ska möta finska lag lika ofta som vi möter svenska. För att jag tycker att vi ska behålla den svenska spelstilen. Men tycker att dem ska ta lärdom av varandra. Ett exempel på den lösningen kan vara som i NHL, de två olika nationena delas upp i två divisioner, ett med svenska lag, och ett med finska lag. Och då och då möts lagen i de olika divisionerna.

Då har man tre olika tabeller, en för den finska divisionen, en för den svenska, och en för alla lagen. Men det krävs stor vilja och mycket arbete innan något sådant blir till verklighet. Men billigare resaltenativ för supporters som är medlemmar i någon elitsklubb är ett måste i så fall.
Det är min åsikt. (Rätta mig gärna om jag skrivit något fel)
Djurgården-Ett lag i med och motvind
Användarvisningsbild
Goalie
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Goalie »

Låter perfekt med tre divisoner och att svenska lag möter finnarna bara ibland!
isolerad

Inlägg av isolerad »

Jag började tänka på det här idag när jag såg att NT utökas med två lag. Rätt kul.

Det jag skulle kunna tänka mig är att halva säsongen spelas som nu i vardera land. Sen efter halva tas de sex bästa lagen från Sverige respektive Finland och möter varandra i en serie med säg 22 omgångar eller nåt. Därefter spelar åtta bästa lagen i slutspel om titeln som nordisk mästare.

Vad övriga lag ska pyssla med har jag inte riktigt tänkt på än :p men de kan väl också spela i en serie kan jag tänka mig, eller att man utökar kvalserien. Sex sämsta lagen från elitserien möter sex bästa från allsvenskan i en serie över 22 omgångar. De sex bästa går upp.

Annars något mycket simplare men ändå roligt vore ju ifall svenska mästarna mötte finska mästarna i en serie matcher efter slutspelet för att kora en nordisk mästare. Då blir det blir ju typ som NHL.
i
blyrr3
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av blyrr3 »

Håller med inga finska lag i serien bättre att utöka ES till 14 eller 16 lag!
Alltid oavsett - Förevigt Djurgården !

Djurgårdens IF - Mesta Mästarna
1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961
1962 - 1963 - 1983 - 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001
Skriv svar