Nu är det klart - Djurgården Hockey bolagiseras

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kagen skrev:Jag är jäkligt kluven till om det här är bra för DIF. Att en sådan som Philip Anschutz köper in sig i Djurgården handlar bara om pengar.

Fördelen med det beskedet är att det finns goda möjligheter för DIF att tjäna stora pengar i framtiden. Men så många fler fördelar än så ser jag inte.

En viktig sak som tummas när det blir en sådan här ägare är föreningskänslan. Ni vet det där med att jobba lite extra för varandra i föreningen. Philip Anschutz skiter i dig, förmodligen tycker han inte alls som du i väldigt många viktiga frågor.

Har Philip Anschutz hjärta för Djurgården? Har han sett en enda match? Kan han namnet på en enda spelare? Skulle han vara den första att överge 'projektet' om det visar sig bli dåligt ekonomiskt - utan att blinka.

Malmö har sin Percy som lägger sig i en massa saker han säkert borde låta bli. Han brinner för klubben, han pratar med fans, spelare, media, tränare och ställer säkert till en sjuhelsikes oreda. Men han finns där iaf. Försök att ens få en reaktion kring en djurgårdsfråga från Philip Anschutz, ett möte med Järnkaminerna. Lycka till.

Dick Axelsson skrek snutdjävel och hamnade i fyllecell. Det är sådana saker som skulle kunna få en reaktion från Philip Anschutz. Inte om killen gjorde tio mål i en match.

Varför köpa in sig i Djurgården? Ja, inte ens den störste optimisten kan tro att det på något vis skulle kunna handla om att "han gillar djurgården" sådant kan få Svanberg att pynta in några miljoner i föreningen som han hållit på trots att han vuxit upp i Norrland.
Nej, för Philip Anschutz handlar det om pengar. Därmed är det lätt att tro att nästa steg är Globen. Anschutz har pengar. Han skulle kunna köpa Globen och fylla den med rödvin och sätta en tapp på skiten ville. Philip Anschutz är snuskigt rik helt enkelt.

Philip Anschutz är första steget till ett slagkraftigt stockholmslag som spelar i Globen, det är efterlängtat. Sen om det laget heter Djurgården eller Stockholm Vikings det skiter han fullständigt i.
Jag förstår överhuvudtaget inte problematiken? Du är rädd för att 1) PA ska köpa in sig i DIF och sen skita i klubben och 2) Att investeringen är just en investering och inte en donation?

Kolla kalendern kompis. Det är 2008, sossarna sitter inte i Regeringskansliet och det är inte längre fult att tjäna pengar. Hockey är en av EAG:s kärnverksamheter och bolaget verkar onekligen ha kunskap och erfarenhet att driva denna typ av verksamhet. AEG får ingen majoritet och kommer inte kunna köra över resten av ägarna i viktiga beslut. Och att vilja bedriva en lönsam verksamheten är väl precis vad vi själva vill? Mer publik = mer deg = högre lönebudget = bättre lag = mer vinster = lyckligare supportrar...
Senast redigerad av Fricke den 2008-04-21 14:20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Nja, jag förstår att texten kan tolkas lite på det viset. Men jag är varken sosse eller skäms för att tjäna pengar.

Det finns olika typer av investorer. Gemensamt för Roman Abramovitj och Takaisin Shinawatra som köpte in sig i Chelsea respektive Man. City var att de var hotade på 'hemmaplan' och genom dessa köp gjorde sig ett namn utomlands. Det skulle med andra ord bli besvärligt medialt att börja begära att få ägaren till Manchester City tillika Svennis arbetsgivare att bli utlämnad. Köpen gjorde dem 'untouchable'.

Sen finns det andra investorer som går in med pengar för att de älskar klubben, för de klubbar som 'råkar ut för det' är det bara säga grattis.
AEG får ingen majoritet och kommer inte kunna köra över resten av ägarna i viktiga beslut.
Inte? AEG kommer vara den den enskilt starkaste ägarrösten, ha inga illusioner om att de inte kan få sin vilja fram på andras bekostnad i viktiga beslut.
Det är rimligt att anta att AEG, precis som de gjort andra fall, skaffar sig ägande och inflytande över faciliteterna. I detta fallet Globen/Hovet.

Det ska bli väldigt intressant att följa DIF/AEG-samarbetet framöver.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Vad jag har förstått, jag säger inte att det är så - jag säger vad jag har förstått, kommer AEG bli minsta enskilda aktieägare med 12% medan DIF Hockey Intressenter AB äger 13% i förening.

Således kan man inte själv eller i annan konstellation än med föreningen få igenom ett förslag.
Jerker Dammbro
Djurgården Hockey

Inlägg av Jerker Dammbro »

Kagen skrev:Det finns olika typer av investorer. Gemensamt för Roman Abramovitj och Takaisin Shinawatra som köpte in sig i Chelsea respektive Man. City var att de var hotade på 'hemmaplan' och genom dessa köp gjorde sig ett namn utomlands. Det skulle med andra ord bli besvärligt medialt att börja begära att få ägaren till Manchester City tillika Svennis arbetsgivare att bli utlämnad. Köpen gjorde dem 'untouchable'.

Sen finns det andra investorer som går in med pengar för att de älskar klubben, för de klubbar som 'råkar ut för det' är det bara säga grattis.
Fast i det här fallet är det ju uppenbart att AEG vill tjäna pengar, eftersom de varken är djurgårdare, bajare eller något annat. De verkar inom idrottsindustrin genom att deläga/äga idrottsklubbar och helst även deras arenor. Går det bra för laget så går det bra för arenan och tvärtom.
Kagen skrev:
AEG får ingen majoritet och kommer inte kunna köra över resten av ägarna i viktiga beslut.
Inte? AEG kommer vara den den enskilt starkaste ägarrösten, ha inga illusioner om att de inte kan få sin vilja fram på andras bekostnad i viktiga beslut.
Det är rimligt att anta att AEG, precis som de gjort andra fall, skaffar sig ägande och inflytande över faciliteterna. I detta fallet Globen/Hovet.

Det ska bli väldigt intressant att följa DIF/AEG-samarbetet framöver.
Jag håller med dig om att det ska bli intressant att följa samarbetet. När det gäller makten över bolaget så är det ju så att när det vankas omröstning så kommer föreningen att ha över 50% av rösterna vilket innebär att det alternativ som föreningar röstar på också vinner.
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Eftersom jag blir anklagad för att inte känna till fakta vill jag klargöra:

HAMMARBY

Uppgång

AEG gick in i Hammarby 2001/2002 (är inte hundra säker på vilket år det var). Den uttalade ambitionen från klubben var att ta sig upp i Elitserien. Det gick nästan. Klubben slutade på andra plats i Allsvenskan, men vek ner sig i play off.

Fall

Hammarbys styrelse beslutade om konkurs vid styrelsemötet på Zibkesdam den 14 april klockan 21.30.

AIK

Uppgång

2000 gick den finske kastrullmiljonären etcetera in och köpte 20 % av aktierna i det nybildade AIK bolaget. Detta kom att markera den första utländska investeringen någonsin i svensk hockey. 2000/2001 nådde AIK kvartsfinal i Elitserien.

Fall

2001/2002 slutade man elva i serien och spelade ner sig i Allsvenskan.
De ekonomiska bekymmer som följde på bolagisering och friska investerare ledde till att klubben tvångsförflyttades till division 1 2004/05 då klubben stod på ruinens brant.

SENSMORAL

Bolagisering och friska pengar är ingen garant för framgång. Hammarby har kursat trots samarbete med den investerare som vi nu skall samarbeta med. AIK gick samma väg med sina finska pengar. AIK var då också en klubb som sportsligt stod sig väl, men som totalt kolapsade efter bolagisering och ekonomisk storsatsning.

VAD TROR JAG

Jag har ingen uppfattning. Kan inte riktigt bedöma läget med den information jag har.

Jag vill dock göra alla uppmärksamma på de öden som drabbade våra grannklubbar AIK och Hammarby.

Av de elitklubbar som gått den väg vi nu anträder i Stockholm har 100% slutat mycket illa. Jag vill att vi har det med oss när vi siktar framåt.

Kanske är AEG vår räddning, kanske är det vår undergång…
[/b]
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Kagen

Inlägg av Kagen »

Fricke skrev:Vad jag har förstått, jag säger inte att det är så - jag säger vad jag har förstått, kommer AEG bli minsta enskilda aktieägare med 12% medan DIF Hockey Intressenter AB äger 13% i förening.

Således kan man inte själv eller i annan konstellation än med föreningen få igenom ett förslag.
Jag menar att AEG ändå är blir enskilt starkaste ägaren. I kraft av sina pengar och därmed möjlighet att utöva påtryckning, köpa Globen/Johanneshov och liknande. Precis om Jerker skriver ovan, AEG är inte Djurgårdare, Bajrare, Aikare utan de är ute efter att tjäna pengar. Passar inte AEG's upplägg för Djurgården så får det väl vara. De kan lika gärna erbjuda sig att köpa in sig i Hammarby Hockey, AIK eller what not och ta närmast ockerhyror för övriga föreningar som vill nyttja Globen/Johanneshov.

Nu målar jag fan på väggen naturligtvis men det är, Sven Melander må ursäkta, men det är inte bara procenten som räknas. :wink:

Om AEG skulle köpa in sig i Globen / Johanneshov är det naturligtvis fanken så mycket bättre att de har affärsintressen i Djurgården än att de skulle leva och dö för AIK.

Andy tar upp några intressanta fall. Jag minns när "VM-kedjan" köpes in till AIK och mina AIK-vänner jublande och pratade om SM-guld. Prochaska, Vejvoda, Patera - med ursäkt för stavning. De nya pengarna och den nya kedjan lyfte AIK från bottenträsket, (sist 95/96 tror jag) till en femteplats 96/97. Sen hände något - finnen och pengarna försvann och vips spelade AIK i kvalserien nästföljande år.
Djurgårdens tillvägagångsätt känns mer balanserat, så jag tror varken på någon inhandlad "VM-kedja" eller på några våldsamma kast i tabellen från ena året till det andra.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Flera jättebra inlägg Kagen, delar din oro.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kagen skrev:

Jag menar att AEG ändå är blir enskilt starkaste ägaren. I kraft av sina pengar och därmed möjlighet att utöva påtryckning, köpa Globen/Johanneshov och liknande. Precis om Jerker skriver ovan, AEG är inte Djurgårdare, Bajrare, Aikare utan de är ute efter att tjäna pengar. Passar inte AEG's upplägg för Djurgården så får det väl vara. De kan lika gärna erbjuda sig att köpa in sig i Hammarby Hockey, AIK eller what not och ta närmast ockerhyror för övriga föreningar som vill nyttja Globen/Johanneshov.
Jag är ledsen men jag förstår inte vad du menar. För 12% får AEG 12% av rösterna och DIF 1M € (minns inte siffran exakt). Pengarna hamnar i DIF:s kassa och när beslut tas om hur dessa ska disponeras har AEG 12% av rösterna. Det är uttalat från Mats Larssons sida att tillskottet (precis som du nämner) INTE ska användas till att värva en ny tjeck-kedja utan för att skapa en bas/plattform att vidareutveckla DIF-hockey på. Jag förstår bara inte varför du är rädd för AEG:s resurser?

Att inte bara få in nödvändiga pengar i verksamheten utan även få in "smart-money" med spetskompetens och erfarenhet är i min bok oslagbart. Uppenbarligen tror AEG sig vara tillräckligt vassa på bidra till drift av hockeyföreningar för att räkna hem affären - vilket skulle betyda att DIF hockey också skulle visa bättre resultat.

Kanon säger jag och Mats Larsson du har min röst - du har gjort ett lika viktigt arbete de sista tre säsongerna som Säcken och Linkan. Och det vill inte säga så lite.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Vad man kan oroa sig för är att man om fyra år igen står med negativt egetkapital och måste sälja ut ytterligare 12%... Och vad vi kan göra för att motverka detta är att fortsätta gå på matcher samtidigt som laget fortsätter vinna...
Kagen

Inlägg av Kagen »

Ritterwand, tackar!

Tack också till Fricke för lite mothugg!

Fricke, när jag menar att AEG blir den enskilt starkaste ägaren och du pekar på deras 12 ngt procent samt på DIF Hockeyintressenters 13% och säger "Nähe, kolla tolv är mindre än tretton" så gör vi helt enkelt olika tolkningar av maktbegreppet.

AEG äger 49% av Hammarby fotboll. Hammarby fotboll spelar på Söderstadion.

AEG äger 12% av Djurgården Hockey. Djurgården hockey spelar i Hovet/Globen.

Stockholmsstad äger Globenarenorna som består av Söderstadion, Hovet, Globen och Annexet.

EAG har tidigare visat att de gärna kombinerar ägande av arena och förening. Det är inte någon vild gissning att AEG uppvaktar Stockholmsstad, eller vice versa.

Som en sidenote: Löfbergs Lila äger så vitt jag vet ingenting av Färjestads BK. Däremot ska de tydligt ha påpekat hur olämpligt det är att förknippa Per Ledins uttalanden med föreningen. Ni minns "jävla tattare", "jävla tjockis" osv. Det är en offentlig hemlighet att ledningen för Löfbergs Lila såg till att Per Ledin fick lämna FBK.

Fricke skriver att han inte förstår varför jag är rädd för EAG's resurser. Rädd vet jag inte om det är rätt ord, men låt mig ta ett exempel:

München Barons, kanske inte världens mest kända hockeylag men de spelade i DEL den tyska motsvarigheten till vår Elitserie. Deutsche Eishockey Liga. Säsongen 2000 kom de tvåa i serien och tog hem titeln Tyska mästare. Säsongen 2001 kom de trea i serien och spelade semifinal och säsongen 2003 vann de serien men föll i finalen.

Varför talar jag om München Barons, ett hockeylag som inte ens finns idag trots att det såg så lovande ut? Ja, finns och finns. Ägaren till laget beslöt att det vore bättre - för ekonomin - om laget bytte stad och namn. Så gjordes 2003.
Valet föll på Hamburg och namnet blev Hamburg Freezers.
Sedan dess har det gått sämre, i serien har placeringarna blivit 8 3 8 6 7 7 för åren 2003 t.o.m. 2008. En gång nådde laget semifinal i övrigt har det blivit respass i första rundan.

I Deutsche Eishockey Liga spelar också Eisbären Berlin. EAG/Philip Anschultz äger Eisbären Berlin och laget vann mästerskapet 2005 och 2006 och nådde final i år.

Men Philip Anschultz ägde också München Barons och kan han flytta och döpa om ett lag som just dominerat tyska ligan i tre år i rad för att få en "bättre produkt att sälja" - han äger också Hamburg Freezers - så kan han nog gå emot Järnkamineras vilja med.

Jaha och vad har det här med Djurgårdens IF att göra då? Kanske inte ett smack. Men säg att EAG låter några konsulter undersöka "marknaden" i Stockholmsområdet. När de fakturerat de första hundratusen kronorna så konstaterar de att delar av marknaden aldrig går till Hovet/Globen för att köpa biljetter och öl när just Djurgården spelar. Två av dessa "marknadsandelar" eller statistiska kohorter pekas ut som AIKare och Hammarbyare.

Vi kan vara lugna för att EAG i alla fall kommer undersöka om ett Stockholm Vikings eller Stockholm Capitals rent affärsmässigt skulle vara bättre än Djurgårdens IF.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Jag köper ditt resonemang i teorin även om det i praktiken krävs aktiemajoritet för att klubba ett liknande förslag på en bolagsstämma. Det är bra att farhågor luftas och det är absolut något att hålla i åtanke om förslaget godkänns.

Jag tycker fördelarna i den tänkta affären med bred marginal överväger nackdelarna med densamma.
Jerker Dammbro
Djurgården Hockey

Inlägg av Jerker Dammbro »

Kagen skrev:AEG äger 49% av Hammarby fotboll. Hammarby fotboll spelar på Söderstadion.

AEG äger 12% av Djurgården Hockey. Djurgården hockey spelar i Hovet/Globen.

Stockholmsstad äger Globenarenorna som består av Söderstadion, Hovet, Globen och Annexet.

EAG har tidigare visat att de gärna kombinerar ägande av arena och förening. Det är inte någon vild gissning att AEG uppvaktar Stockholmsstad, eller vice versa.
Är det en utveckling du räds? Om vi inte själva kan äga en arena, vore det inte bra om att företag som deläger Djurgården också kontrollerar vår arena eller skulle det vara bättre om någon annan, t.ex. staden (som idag), äger vår arena?
Kagen skrev:Som en sidenote: Löfbergs Lila äger så vitt jag vet ingenting av Färjestads BK. Däremot ska de tydligt ha påpekat hur olämpligt det är att förknippa Per Ledins uttalanden med föreningen. Ni minns "jävla tattare", "jävla tjockis" osv. Det är en offentlig hemlighet att ledningen för Löfbergs Lila såg till att Per Ledin fick lämna FBK.
Men det betyder ju bara att företag med ekonomiska intressen kan göra sina röster hörda, precis som supportrar och andra som en förening är beroende av. Om det du säger är sant så vägde FBK behovet av Löfbergs Lilas sponsring mot värdet av Per Ledin och kom fram till att Löfbergs Lila betyder mer. Sådana avvägningar, låt vara av mindre betydelse, måste ju göras dagligen.
Kagen skrev:Jaha och vad har det här med Djurgårdens IF att göra då? Kanske inte ett smack. Men säg att EAG låter några konsulter undersöka "marknaden" i Stockholmsområdet. När de fakturerat de första hundratusen kronorna så konstaterar de att delar av marknaden aldrig går till Hovet/Globen för att köpa biljetter och öl när just Djurgården spelar. Två av dessa "marknadsandelar" eller statistiska kohorter pekas ut som AIKare och Hammarbyare.

Vi kan vara lugna för att EAG i alla fall kommer undersöka om ett Stockholm Vikings eller Stockholm Capitals rent affärsmässigt skulle vara bättre än Djurgårdens IF.
Det här börjar få helt absurda proportioner. Det spelar ingen roll om AEG, Baldakinen, Marcus Ragnarsson, Marcus Nilson eller någon av de andra minoritetsägarna var för sig eller tillsammans vill namnändra bolaget, eftersom föreningen ändå kontrollerar bolaget genom att äga aktiemajoriteten.

Jag har all respekt för att man kan känna skepsis och oro inför något nytt och unikt, som det faktiskt är med ett IdrottsAB i Elitserien, men att måla fan på väggen på det här sättet känns verklighetsfrämmande.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Jerker Dammbro skrev: Är det en utveckling du räds? Om vi inte själva kan äga en arena, vore det inte bra om att företag som deläger Djurgården också kontrollerar vår arena eller skulle det vara bättre om någon annan, t.ex. staden (som idag), äger vår arena?
Det här börjar få helt absurda proportioner. Det spelar ingen roll om AEG, Baldakinen, Marcus Ragnarsson, Marcus Nilson eller någon av de andra minoritetsägarna var för sig eller tillsammans vill namnändra bolaget, eftersom föreningen ändå kontrollerar bolaget genom att äga aktiemajoriteten.

Jag har all respekt för att man kan känna skepsis och oro inför något nytt och unikt, som det faktiskt är med ett IdrottsAB i Elitserien, men att måla fan på väggen på det här sättet känns verklighetsfrämmande.
Nej, jag räds inte mycket när det gäller detta. Förorättade kvinnor där har du något jag är rädd för :wink:

Ja, jag målar möjligen fan på väggen. Jag har också skrivit att jag just gjort detta - målat fan på väggen - i vissa fall. Det här är ett forum där olika åsikter och vinklar får ventileras. Hade de tio första skribenterna skrikit fan, satan, skit och undergång hade jag kanske valt att skriva på ett annorlunda sätt. Men jag blev lite förvånad när reaktionen mest blev "toppen nu får vi pengar, vilken spelare ska vi köpa för dem?"
Pengar är nära förknippade med mynt, och mynt har som bekant två sidor. Minst. Båda behöver inte vara blanka.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Kagen skrev:
Jerker Dammbro skrev: Är det en utveckling du räds? Om vi inte själva kan äga en arena, vore det inte bra om att företag som deläger Djurgården också kontrollerar vår arena eller skulle det vara bättre om någon annan, t.ex. staden (som idag), äger vår arena?

Nej, jag räds inte mycket när det gäller detta. Förorättade kvinnor där har du något jag är rädd för :wink:

Ja, jag målar möjligen fan på väggen. Jag har också skrivit att jag just gjort detta - målat fan på väggen - i vissa fall. Det här är ett forum där olika åsikter och vinklar får ventileras. Hade de tio första skribenterna skrikit fan, satan, skit och undergång hade jag kanske valt att skriva på ett annorlunda sätt. Men jag blev lite förvånad när reaktionen mest blev "toppen nu får vi pengar, vilken spelare ska vi köpa för dem?"
Pengar är nära förknippade med mynt, och mynt har som bekant två sidor. Minst. Båda behöver inte vara blanka.
Jag vill bara stötta Kagen i denna tråd och hävda att:

Det är otroligt viktigt att detta belyses och genomlyses på ett bra och balanserat sätt. Med all respekt för Jerker så känns hans vilja att "tillrättalägga" i det här läget lite läskig. Är man avlönad av klubben (av oss suportrar) och sitter på kansliet har man självklart dels ett informationsövertag, dels också självklart präglats av tongångarna på sin arbetsplats.

Vi enkla vanliga fans har i detta läge ett inforamtionsunderläge och är självklart oroade över utvecklingen. Det är så man ska se Kagen mfl och deras inlägg. Vi älskar DIF och är oroliga!

I min bok tyder hela den här soppan på att det antingen (A) ligger en hund begraven någonstans såsom Tommy Jacobsson hävdar på DIF.se eller att DIF (B) genom sitt "helighetsmakeri" och dåliga kommunikation i frågan bara misslyckats med att förklara upplägget för oss fans och medlemmar. Jag hoppas på B...

Infomötet i kväll är ett bra led i processen.

Än mer angeläget känns dock att fotbollen och hockeyn släpper all prestige och sätter sig ner för att äntligen tillsammans ta tag i våra framtidsfrågor.

Jag har i många år hävdat att vi behöver ett närmare samarbete mellan hockeyn och fotbollen. Det hävdar jag fortfarande-. Vi är djurgårdsfamiljen och håller ihop alltid oavsett!

Om hockeyn inte hållit fotbollen informerade eller avfärdat eventuellt samarbete så är det inte DIF.

Att lämna DIF hockey och efter 15 år sluta lösa säsongsbiljett som Tommy hotar med - det är inte heller DIF!

Jag hoppas därför att den här soppan kan leda till ett djupare samarbete mellan hockeyn och fotbollen. Det är något vi fans stark skulle välkomna! Det är samma sköld, med samma färger! Jag uppmanar företrädare för hockeyn och fotbollen att snarast sätta sig ner!

Samtidigt hoppas jag att Kagen mfl fortsätter att ställa kristiska frågor och föra debatten vidare.

Hoppas inte Jerker tar illa upp - jag har stor respekt för ditt arbete - men att du försöker se de kritiska och ifrågasättande rösterna som inget annat än uttryck för en outsinlig kärlek till DIF!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
TomyMörth

Inlägg av TomyMörth »

Hellre Milton som ägare än AEG! Snacka om intressekonflikt Hammarby Fotboll & DIF Hockey! Det här är clowneri på högnivå! Avgå Styrelsen! Sätt in kompetent folk! Håller med Tommy Jacobson fullständigt!

Förövrigt verkar Joijje haft rätt angående DIF Hockey! Varför tillfrågades inte medlemmarna att köpa aktier innan AEG? Det här stinker!
Senast redigerad av TomyMörth den 2008-04-22 12:18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar