Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
Jag var och såg Rögle- MIf för några dar sen och man kan lätt se att Salle (Johannes Salomonsson) tagit ett par steg framåt. Han behöver dock minst ett år till i HA där han får spela mycket och ta ansvar.
Jag tycker dock fortfarande att man ska behålla Ryno. Han är fortfarande på tok för ojämn, men med rätt fortroende och istid kan han bli mer stabil och en duktig elitseriespelare.
En spelare som många personer förslår är Angell och helt ärligt förstår jag inte varför. Han vill troligtvis ha ganska bra pröjs och jag tycker helt klart att det finns bättre spelare att få för samma pengar.
Om Leksand inet går upp så tycker jag att Pettinen är ett alternativ. Han lyckades ju inte i Frölunda, men de senaste gångerna jag sett Leksand tycker jag han varit bra. Han är ganska komplett och tar ansvar ute på isen (utan att ställa till det varannat byte som vissa av våra andra backar...).
Jag tycker också man ska hålla koll på de unga backarna Julius Larsson och Petter Ullman i Almtuna. Båda har varit stora överaskningar i år (speciellt Larsson som varit Almtunas näst bästa back efter Ragge). De är kanske inte redo för 08/09, men man bör som sagt har ögona öppna på dessa två inför framtiden.
Jag tycker dock fortfarande att man ska behålla Ryno. Han är fortfarande på tok för ojämn, men med rätt fortroende och istid kan han bli mer stabil och en duktig elitseriespelare.
En spelare som många personer förslår är Angell och helt ärligt förstår jag inte varför. Han vill troligtvis ha ganska bra pröjs och jag tycker helt klart att det finns bättre spelare att få för samma pengar.
Om Leksand inet går upp så tycker jag att Pettinen är ett alternativ. Han lyckades ju inte i Frölunda, men de senaste gångerna jag sett Leksand tycker jag han varit bra. Han är ganska komplett och tar ansvar ute på isen (utan att ställa till det varannat byte som vissa av våra andra backar...).
Jag tycker också man ska hålla koll på de unga backarna Julius Larsson och Petter Ullman i Almtuna. Båda har varit stora överaskningar i år (speciellt Larsson som varit Almtunas näst bästa back efter Ragge). De är kanske inte redo för 08/09, men man bör som sagt har ögona öppna på dessa två inför framtiden.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Ja, Petr Sykora i Pardubice är någon DIF vet om (har tipsat de ett par gånger om honom), så han kan ev. bli aktuell. Samma sak med Podhradský och Richie Regehr.corrado_boy skrev:Östgöten skrev:Du skriver nu på en sajt för djurgårdsfans. Det jag önskar från dig är att du försöker lägga ner lite tid på vad du skriver. Jag uppskattar The Rocket, Kall-El, DIF Soldier, Diffe och andra som anstränger sig och försöker bidra med något genomtänkt till andra läsare. För att du ska få samma respekt efterlyser jag mer eftertänksamhet och respekt för läsarna från ditt tangentbord.corrado_boy skrev:Jag trodde detta var ett forum för alla djurgårdsfans.
Petr sykora ddå??
detta e en center och då menar jag inte han i Nhl utan den anndra??
kan detta vara någonting??
kan någon av dom mer hög klassiga som therocker svara??

heihei.. er ny her men leser på forumet hver dag.. er fra norge men har fulgt dif i mange år. hva synes dere om disse som nya spelare til dif:
-tomas zizka från slavia praha.. back,28 år,produktiv och sikker med en mycket bra +/- statistik (+30 i år)
-roman cervenka från slavia praha.. center,23 år,har haft et genombrott i år,och har en bra statistik.. har också debuterad i landslaget. (+20 i år)
tittade på dessa spelare når jeg var i praha senast och blev mycket imponerad.
andra spelare er:
-janne niinimaa,back på artistkontrakt(har haft en bra sesong i sveits nu)
-tim stapleton,forward från jokerit (som kan putta pasningarna till linkan,mycket bra stats)
-andre benoit ,back från tappara(ung och bra offensivt.)
-zdenek kutlak,back från ambri piotta(tung och hård back)
-quinn hancock,forward från sødertalje(inte så dyr,men produktiv forward)
-dwight helminen,forward från jyp(amerikan med hyfsad stats i båda ahl och sm-liiga..
tar också ekman,tjarnquist,hannula och johansson+++,men tenkte å komma med någon nya navn
-tomas zizka från slavia praha.. back,28 år,produktiv och sikker med en mycket bra +/- statistik (+30 i år)
-roman cervenka från slavia praha.. center,23 år,har haft et genombrott i år,och har en bra statistik.. har också debuterad i landslaget. (+20 i år)
tittade på dessa spelare når jeg var i praha senast och blev mycket imponerad.
andra spelare er:
-janne niinimaa,back på artistkontrakt(har haft en bra sesong i sveits nu)
-tim stapleton,forward från jokerit (som kan putta pasningarna till linkan,mycket bra stats)
-andre benoit ,back från tappara(ung och bra offensivt.)
-zdenek kutlak,back från ambri piotta(tung och hård back)
-quinn hancock,forward från sødertalje(inte så dyr,men produktiv forward)
-dwight helminen,forward från jyp(amerikan med hyfsad stats i båda ahl och sm-liiga..
tar också ekman,tjarnquist,hannula och johansson+++,men tenkte å komma med någon nya navn

-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
-
-
Stort steg från Allsvenskan till Elitserien, och det är tveksamt om han klarar av det. Spelat 10 Elitseriematcher, dock för ett tag sen, utan att göra några poäng. Så han känns tveksam till Bengans ersättare, om det var det du syftade på.Örebroarn skrev:Mattias Beck då från AIK. Gör hyfsat med mål och e bra på grillorna.
Jo precis. Men tänk på att många spelare kan sitta en hel match på bänken och ändå få game point. Jag tror att Beck skulle klara av det. Med hans skridskoåkning tror jag också att motståndarna får det svårt att checka fast honom. Tror inte heller att han e särskilt dyr heller så det kan vara värt att chansa
Senast redigerad av Örebroarn den 2008-03-24 21:36:50, redigerad totalt 1 gånger.
Skönt att se lite vettiga skribenter ta över taktpinnen i den här urspårade tråden. Jag har inte heller något problem med dyslexi, men att spamma forumet med en massa menlösa inlägg är bara respektlöst mot alla djurgårdare. Om vi ska hålla SM-guldklass på alla plan så gäller det även forumet, och då kan väl alla som skriver här först tänka efter och sedan kolla igenom det som skrivits innan (knappen Förhandsgranska finns där av ett skäl) det skickas iväg.
Så här ställde DIF upp anfallarna i första kvarten:
Patric Hörnqvist - Pär Bäcker - Fredrik Bremberg
Niklas Anger - Kristofer Ottosson - Dick Axelsson
Nicklas Danielsson - Nichlas Falk - Christian Eklund
Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Johan Ryno
Reserv: Carl Gustafsson.
Det här är samma laguppställning om vi plockar bort spelare utan kontrakt:
Forward 1 - Center 1 - Fredrik Bremberg
Niklas Anger - Kristofer Ottosson - Forward 2
Nicklas Danielsson - Nichlas Falk (klar enligt City) - Christian Eklund
Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Forward 3
Så här tror jag att de spelare vi har under kontrakt är tänkta att användas:
Forward 1 - Andreas Engqvist - Fredrik Bremberg
Jimmie Ölvestad - Center - Carl Gustafsson
Ottosson, Falk och Engqvist är uppenbart menade för de tre förstafemmorna, centerbehovet löses alltså av att Engqvist får ett större ansvar. Dessutom lär Ölvestad vara hetare nästa säsong och då vill han också spela i någon av de tre första femmorna. Skriver Dick på blir det riktigt trångt, men så ska det ju vara i ett topplag.
Summan av det hela blir alltså att DIF jagar en ersättare till Hörnqvist och sedan utfyllnad. Utfyllnaden lär komma i form av juniorer, allt annat är vansinne, och vår målspruta bredvid Linkan heter definitivt inte Johannes Salmonsson, Markus Matthiasson eller någon annan medelmåtta.
Så här ställde DIF upp anfallarna i första kvarten:
Patric Hörnqvist - Pär Bäcker - Fredrik Bremberg
Niklas Anger - Kristofer Ottosson - Dick Axelsson
Nicklas Danielsson - Nichlas Falk - Christian Eklund
Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Johan Ryno
Det här är samma laguppställning om vi plockar bort spelare utan kontrakt:
Forward 1 - Center 1 - Fredrik Bremberg
Jimmie Ölvestad - Andreas Engqvist - Forward 3
Så här tror jag att de spelare vi har under kontrakt är tänkta att användas:
Forward 1 - Andreas Engqvist - Fredrik Bremberg
Jimmie Ölvestad - Center - Carl Gustafsson
Ottosson, Falk och Engqvist är uppenbart menade för de tre förstafemmorna, centerbehovet löses alltså av att Engqvist får ett större ansvar. Dessutom lär Ölvestad vara hetare nästa säsong och då vill han också spela i någon av de tre första femmorna. Skriver Dick på blir det riktigt trångt, men så ska det ju vara i ett topplag.
Summan av det hela blir alltså att DIF jagar en ersättare till Hörnqvist och sedan utfyllnad. Utfyllnaden lär komma i form av juniorer, allt annat är vansinne, och vår målspruta bredvid Linkan heter definitivt inte Johannes Salmonsson, Markus Matthiasson eller någon annan medelmåtta.
Djurgården har nio forwards (Niklas Anger, Fredrik Bremberg, Nicklas Danielsson, Christian Eklund, Andreas Engqvist, Nichlas Falk, Carl Gustafsson, Kristofer Ottosson, Jimmie Ölvestad) under kontrakt, förhandlar med Dick Axelsson och jagar en ersättare till Hörnqvist.Jockmaniac skrev:Man kanske borde ge Johannes Salmonsson en ny chans i DIF? Vad tror ni? Jag personligen tror att han skulle kunna lycka dugligt faktiskt.
Hur får du in en spelare som Johannes Salmonsson i det lagbygget? Ska vi ta honom istället för Dick Axelsson? Är Salmonsson vår nya Hörnqvist? Om svaret på de två frågorna är nej, vilka tre av ovanstående spelare är Salmonsson bättre än?
Djurgården har nio forwards (Niklas Anger, Fredrik Bremberg, Nicklas Danielsson, Christian Eklund, Andreas Engqvist, Nichlas Falk, Carl Gustafsson, Kristofer Ottosson, Jimmie Ölvestad) under kontrakt, förhandlar med Dick Axelsson och jagar en ersättare till Hörnqvist.Örebroarn skrev:Mattias Beck då från AIK. Gör hyfsat med mål och e bra på grillorna.
Hur får du in en spelare som Mattias Beck i det lagbygget? Ska vi ta honom istället för Dick Axelsson? Är Beck vår nya Hörnqvist? Om svaret på de två frågorna är nej, vilka tre av ovanstående spelare är Beck bättre än?
Djurgården har nio forwards (Niklas Anger, Fredrik Bremberg, Nicklas Danielsson, Christian Eklund, Andreas Engqvist, Nichlas Falk, Carl Gustafsson, Kristofer Ottosson, Jimmie Ölvestad) under kontrakt, förhandlar med Dick Axelsson och jagar en ersättare till Hörnqvist.Andy skrev:Har verkligen Markus Matthiasson skrivit på för Linz?
Annars vore han ju intressant
Hur får du in en spelare som Markus Matthiasson i det lagbygget? Ska vi ta honom istället för Dick Axelsson? Är Matthiasson vår nya Hörnqvist? Om svaret på de två frågorna är nej, vilka tre av ovanstående spelare är Matthiasson bättre än?
Beck kommer nog prestera bättre än Ryno och är i bra ålder. Carl Gustafsson e ung och är nog inte tänkt att vara något mer än reserv eller 4:e lina gubbe. DIF måste kanske ha iaf 12 forwards med skador osv. Niklas Danielsson var skit i brynäs men blommade ut här. Samma sak kan hända Beck.Stambert skrev:Djurgården har nio forwards (Niklas Anger, Fredrik Bremberg, Nicklas Danielsson, Christian Eklund, Andreas Engqvist, Nichlas Falk, Carl Gustafsson, Kristofer Ottosson, Jimmie Ölvestad) under kontrakt, förhandlar med Dick Axelsson och jagar en ersättare till Hörnqvist.Örebroarn skrev:Mattias Beck då från AIK. Gör hyfsat med mål och e bra på grillorna.
Hur får du in en spelare som Mattias Beck i det lagbygget? Ska vi ta honom istället för Dick Axelsson? Är Beck vår nya Hörnqvist? Om svaret på de två frågorna är nej, vilka tre av ovanstående spelare är Beck bättre än?