Betygsätt spelarna 2007/08

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
TheGreatOne

Betygsätt spelarna 2007/08

Inlägg av TheGreatOne »

Betygskala
+ = Underkänd
++ = Godkänd
+++ = Bra
++++ = Mycket bra
+++++ = Toppklass

Spelarna bedöms efter de förväntningar som finns på en Elitseriespelare i samma position, d.v.s. en sjätteback jämförs med sjättebackar och en reservmålvakt jämförs med reservmålvakter.

Daniel Larsson, +++++
Det går inte att begära mer av Daniel Larsson. Han var Elitseriens bästa målvakt den här säsongen och vann många matcher åt oss. Om vi bara hade gjort lite mål i slutspelet så hade han fått matchhjälterollen där också.

Stefan Ridderwall, ++++
Riktigt bra start, svaga insatser I mitten och sedan en riktigt stark comeback I slutet av säsongen. Har utvecklats i rätt riktning och det känns inte främmande att satsa på Stefan fullt ut nästa säsong, om Larsson lämnar för NHL.

Allmänna målvaktskommentarer
Det ser bra ut på målvaktssidan om vi får behålla någon av våra målvakter. Det är bara att ha is i magen och avvakta NHL-förhandlingarna.

Timmy Pettersson, ++++
Timmy är vår backklippa, inget snack om saken. All heder åt Ossi, men Timmy är minst lika viktig för laget. Jag hoppas att han blir kvar i Djurgården riktigt länge.

Thomas Johansson, +
Nej, sämre toppback får man leta efter i den här serien. När Thomas lämnade oss var han stabil bakåt och bidrog med 15 mål. Nu är han en säkerhetsrisk och har slutat göra mål. Återkomsten till Djurgården blev ingen succé och att han nu lägger skridskorna på hyllan känns naturligt.

David Printz, +++
Riktigt dåligt slutspel, men i grundserien var han bra när han fick spela enkelt, d.v.s. på bortaplan. Inte alls lika bra när han ska vara konstruktiv.

Ossi Väänänen, +++
Värvades som vår superback och levererade direkt. Ossi ägde isen i början av hans tid i Djurgården, men hans avslutning… Herregud, var höll Ossi hus den sista månaden? När vår ledande back sviker oss på det sättet Ossi gjorde i slutet av serien så drar det ned betyget rejält.

Edvin Frylén, +
Delvis petad under säsongen, Frylén värvades ju inte för en plats på bänken. I år hade han en jättechans att ta plats på blålinjen och smälla in puckarna, men han tog den inte. En floppvärvning som vi får stå ut med en säsong till. Hoppet står till att han kommer mer till sin rätt i ett mer offensivt Djurgården, sarg ut är ju inte Fryléns styrka.

Jiri Marusak, +
Svensk mästare i att skjuta på täckande spelare. Livrädd i uppspelsfasen. Kom igång någorlunda på slutet av säsongen, men värvningen kändes inte prisvärd på något sätt.

Ronnie Pettersson, ++
Ronnie är Ronnie, han är Mr. Godkänd. Säsongen förstördes av skador och får han en ny chans nästa säsong så avslutar han säkert med stil.

Fredrik Ericson, +
Djurgården fick bita i det sura äpplet för tvåårskontraktet. Passade inte i Djurgårdens spel och kanske är han inte en Elitserieback under några förutsättningar.

Oscar Eklund, +
En misslyckad säsong för Oscar, men det beror nog till stor del på skadorna. Hoppas att han får ett litet genombrott nästa säsong.

Dennis Persson, +
Man ska aldrig säga aldrig, men Dennis Persson blir nog inte en Elitserieback. Inget har hänt i hans utveckling på två säsonger och det är inte bra.

Allmänna backkommentarer
Konstruktiva backar misslyckas och sarg ut-backar hyllas. Det känns som att det beror lika mycket på vår kontringshockey som på brister hos spelarna. Nästa år hoppas jag att vi kan kombinera en säker defensiv med lite mer offensiva backar.

Kristofer Ottosson, ++++
Det är en lögn att säga att Otto är tillbaka i gammal god form, för det är han inte. Men han gör sin bästa säsong på mycket länge och kurvan pekar spikrakt uppåt. Grym i slutspelet när många andra svek.

Fredrik Bremberg, ++++
45 poäng är grymt bra, även om det är 19 poäng från hans fjolårsprestation. Det känns som om ”Linkan” var lika bra i år, men att hans medspelare inte förvaltade lägena på samma sätt.

Patric Hörnqvist, +++
Njae, 18 mål bredvid ”Linkan” är i minsta laget. De var säkert mer uppvaktade i år, men Hörnqvist tog inte ett stort steg framåt i år. Gör ändå ett bra jobb och 18 mål är bäst i laget.

Niklas Anger, +++
Jag hade förväntat mig lite fler mål från Angers klubba, men varför gnälla när hans formation fungerade så bra som den ändå gjorde. Anger har sett till att vi numera har två kedjor som producerar.

Nichlas Falk, +++
Det ser lite segt ut för Falken, men något annat betyg än tre plus är inte aktuellt. Visst kan man drömma sig tillbaka till tiden då Falk var en landslagscenter, men nu är han i slutet av karriären och sköter arbetet som center i tredjefemman med bravur.

Christian Eklund, ++++
Grym säsong! ”Fimpen” har fått riktigt bra betalt för sitt slit i år. Han är alltid värdefull i box play och som grovjobbare, men den här säsongen har han även gjort några viktiga mål trots begränsat med speltid.

Nicklas Danielsson, ++++
Vilket fantastiskt lyft han har fått. Det som imponerar mest på mig är hans sätt att kämpa på under svackan i mitten av säsongen. Kan han ta ytterligare ett steg i rätt riktning och smälla in puckar bredvid ”Linkan” nästa säsong?

Pär Bäcker, +
Livrädd på isen, karriären är körd för värmlänningen. Han kommer aldrig med bli en landslagscenter igen. Gjorde ett okej jobb med ”Linkan” och ”Bengan” ifjol, men vem hade inte gjort det?

Dick Axelsson, +++
Spelade riktigt bra under hösten då han med ett härligt självförtroende satte puck efter puck. Hans avslutning är dessvärre än riktig katastrof och drar ned betyget, även om han spelade upp sig lite i slutspelet.

Andreas Engqvist, +++
Det tar tid att bli en riktigt bra Elitseriecenter, se bara på Falk och Ottosson. Engqvist gör en bra säsong för sin ålder och jag tror stenhårt på honom i framtiden.

Jimmie Ölvestad, +++
Med det slutspel han gör så finns det inget annat betyg än bra, men hans grundserie är inte acceptabel. Få poäng kan man leva med, men var fanns gnistan? Hur många gånger trängde han sig förbi en back på ren vilja och fixade en målchans eller utvisning? Två på 55 matcher? Hoppas att slutspelet innebar en nytändning som håller i sig till nästa slutspel i mars 2009.

Johan Ryno, +
Precis som för många andra hypade allsvenska spelare ser det ut att gå åt skogen för Ryno. Som en gnuggare i fjärdefemman fungerar han, men Ryno har nog större ambitioner än så.

Carl Gustafsson, ++
Man ska inte ställa högra krav på en 89:a, men två poäng trots att han fick ganska mycket speltid känns inte okej. Även om man lyfts upp som junior så måste man faktiskt producera lite. Jag motiverar mitt betyg med att Calle gör det man kan förvänta sig av en junior: kämpar så att han får blodsmak i munnen. Jag är övertygad om att flera andra spelare i juniorlaget hade gjort det lika bra som Calle. Däremot är det helt rätt att satsa på honom inför framtiden.

Morten Ask, +
Ask gjorde några mål då och då, men visst blev han en flopp. Han ville ha en större roll i laget men klarade inte av att producera på den nivån.

Allmänna forwardskommentarer
Det ser riktigt bra ut på forwardssidan. Alla viktiga kuggar har skrivit på kontrakt nästa säsong och Hörnqvists 18 mål känns inte omöjliga att ersätta.
Adam Blomster

Inlägg av Adam Blomster »

Gör en något kortare variant där jag nämner topp3 och flopp3:

Topp3; Backar-O.Väänänen
-T.Pettersson
-D.Printz

Flopp3; Backar-E.Frylén
-J.Marusak
-T.Johansson

Summering: Toppen är solklar, inga kommentarer till denna. Flopp3 är ganska klar den med.

Topp3; Forward-K.Ottosson
-C.Eklund
-F.Bremberg

Flopp3; Forward-P.Bäcker
-D.Axelsson
-?

Summering: Eklund är med i topp3 pga hans underbara inställning, Axelsson är med i flopp3 pga att han tappade rejält under senare del av säsongen, trodde mer på honom faktiskt men han har framtiden för sig.
"Well, I got this guitar and I learned how to make it talk"- The boss 1975 Thunder road
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Daniel Larsson har gjort ett par tabbar för många för att få toppbetyg av mig.
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Danielsson får ++++, räknas inte hans slutspel in? Då borde han ligga på ett + i betyg. Sanningen är den att efter sin hjärnskakning så kom han inte upp till sin normala standard.

Sedan så tycker kanske jag att man ska betygsätta grundserien och slutspelet var för sig då det är helt andra förutsättningar som gäller.
janne08

Re: Betygsätt spelarna 2007/08

Inlägg av janne08 »

TheGreatOne skrev:Betygskala
+ = Underkänd
++ = Godkänd
+++ = Bra
++++ = Mycket bra
+++++ = Toppklass

Spelarna bedöms efter de förväntningar som finns på en Elitseriespelare i samma position, d.v.s. en sjätteback jämförs med sjättebackar och en reservmålvakt jämförs med reservmålvakter.

Daniel Larsson, +++++
Det går inte att begära mer av Daniel Larsson. Han var Elitseriens bästa målvakt den här säsongen och vann många matcher åt oss. Om vi bara hade gjort lite mål i slutspelet så hade han fått matchhjälterollen där också.

Stefan Ridderwall, ++++
Riktigt bra start, svaga insatser I mitten och sedan en riktigt stark comeback I slutet av säsongen. Har utvecklats i rätt riktning och det känns inte främmande att satsa på Stefan fullt ut nästa säsong, om Larsson lämnar för NHL.

Allmänna målvaktskommentarer
Det ser bra ut på målvaktssidan om vi får behålla någon av våra målvakter. Det är bara att ha is i magen och avvakta NHL-förhandlingarna.

Timmy Pettersson, ++++
Timmy är vår backklippa, inget snack om saken. All heder åt Ossi, men Timmy är minst lika viktig för laget. Jag hoppas att han blir kvar i Djurgården riktigt länge.

Thomas Johansson, +
Nej, sämre toppback får man leta efter i den här serien. När Thomas lämnade oss var han stabil bakåt och bidrog med 15 mål. Nu är han en säkerhetsrisk och har slutat göra mål. Återkomsten till Djurgården blev ingen succé och att han nu lägger skridskorna på hyllan känns naturligt.

David Printz, +++
Riktigt dåligt slutspel, men i grundserien var han bra när han fick spela enkelt, d.v.s. på bortaplan. Inte alls lika bra när han ska vara konstruktiv.

Ossi Väänänen, +++
Värvades som vår superback och levererade direkt. Ossi ägde isen i början av hans tid i Djurgården, men hans avslutning… Herregud, var höll Ossi hus den sista månaden? När vår ledande back sviker oss på det sättet Ossi gjorde i slutet av serien så drar det ned betyget rejält.

Edvin Frylén, +
Delvis petad under säsongen, Frylén värvades ju inte för en plats på bänken. I år hade han en jättechans att ta plats på blålinjen och smälla in puckarna, men han tog den inte. En floppvärvning som vi får stå ut med en säsong till. Hoppet står till att han kommer mer till sin rätt i ett mer offensivt Djurgården, sarg ut är ju inte Fryléns styrka.

Jiri Marusak, +
Svensk mästare i att skjuta på täckande spelare. Livrädd i uppspelsfasen. Kom igång någorlunda på slutet av säsongen, men värvningen kändes inte prisvärd på något sätt.

Ronnie Pettersson, ++
Ronnie är Ronnie, han är Mr. Godkänd. Säsongen förstördes av skador och får han en ny chans nästa säsong så avslutar han säkert med stil.

Fredrik Ericson, +
Djurgården fick bita i det sura äpplet för tvåårskontraktet. Passade inte i Djurgårdens spel och kanske är han inte en Elitserieback under några förutsättningar.

Oscar Eklund, +
En misslyckad säsong för Oscar, men det beror nog till stor del på skadorna. Hoppas att han får ett litet genombrott nästa säsong.

Dennis Persson, +
Man ska aldrig säga aldrig, men Dennis Persson blir nog inte en Elitserieback. Inget har hänt i hans utveckling på två säsonger och det är inte bra.

Allmänna backkommentarer
Konstruktiva backar misslyckas och sarg ut-backar hyllas. Det känns som att det beror lika mycket på vår kontringshockey som på brister hos spelarna. Nästa år hoppas jag att vi kan kombinera en säker defensiv med lite mer offensiva backar.

Kristofer Ottosson, ++++
Det är en lögn att säga att Otto är tillbaka i gammal god form, för det är han inte. Men han gör sin bästa säsong på mycket länge och kurvan pekar spikrakt uppåt. Grym i slutspelet när många andra svek.

Fredrik Bremberg, ++++
45 poäng är grymt bra, även om det är 19 poäng från hans fjolårsprestation. Det känns som om ”Linkan” var lika bra i år, men att hans medspelare inte förvaltade lägena på samma sätt.

Patric Hörnqvist, +++
Njae, 18 mål bredvid ”Linkan” är i minsta laget. De var säkert mer uppvaktade i år, men Hörnqvist tog inte ett stort steg framåt i år. Gör ändå ett bra jobb och 18 mål är bäst i laget.

Niklas Anger, +++
Jag hade förväntat mig lite fler mål från Angers klubba, men varför gnälla när hans formation fungerade så bra som den ändå gjorde. Anger har sett till att vi numera har två kedjor som producerar.

Nichlas Falk, +++
Det ser lite segt ut för Falken, men något annat betyg än tre plus är inte aktuellt. Visst kan man drömma sig tillbaka till tiden då Falk var en landslagscenter, men nu är han i slutet av karriären och sköter arbetet som center i tredjefemman med bravur.

Christian Eklund, ++++
Grym säsong! ”Fimpen” har fått riktigt bra betalt för sitt slit i år. Han är alltid värdefull i box play och som grovjobbare, men den här säsongen har han även gjort några viktiga mål trots begränsat med speltid.

Nicklas Danielsson, ++++
Vilket fantastiskt lyft han har fått. Det som imponerar mest på mig är hans sätt att kämpa på under svackan i mitten av säsongen. Kan han ta ytterligare ett steg i rätt riktning och smälla in puckar bredvid ”Linkan” nästa säsong?

Pär Bäcker, +
Livrädd på isen, karriären är körd för värmlänningen. Han kommer aldrig med bli en landslagscenter igen. Gjorde ett okej jobb med ”Linkan” och ”Bengan” ifjol, men vem hade inte gjort det?

Dick Axelsson, +++
Spelade riktigt bra under hösten då han med ett härligt självförtroende satte puck efter puck. Hans avslutning är dessvärre än riktig katastrof och drar ned betyget, även om han spelade upp sig lite i slutspelet.

Andreas Engqvist, +++
Det tar tid att bli en riktigt bra Elitseriecenter, se bara på Falk och Ottosson. Engqvist gör en bra säsong för sin ålder och jag tror stenhårt på honom i framtiden.

Jimmie Ölvestad, +++
Med det slutspel han gör så finns det inget annat betyg än bra, men hans grundserie är inte acceptabel. Få poäng kan man leva med, men var fanns gnistan? Hur många gånger trängde han sig förbi en back på ren vilja och fixade en målchans eller utvisning? Två på 55 matcher? Hoppas att slutspelet innebar en nytändning som håller i sig till nästa slutspel i mars 2009.

Johan Ryno, +
Precis som för många andra hypade allsvenska spelare ser det ut att gå åt skogen för Ryno. Som en gnuggare i fjärdefemman fungerar han, men Ryno har nog större ambitioner än så.

Carl Gustafsson, ++
Man ska inte ställa högra krav på en 89:a, men två poäng trots att han fick ganska mycket speltid känns inte okej. Även om man lyfts upp som junior så måste man faktiskt producera lite. Jag motiverar mitt betyg med att Calle gör det man kan förvänta sig av en junior: kämpar så att han får blodsmak i munnen. Jag är övertygad om att flera andra spelare i juniorlaget hade gjort det lika bra som Calle. Däremot är det helt rätt att satsa på honom inför framtiden.

Morten Ask, +
Ask gjorde några mål då och då, men visst blev han en flopp. Han ville ha en större roll i laget men klarade inte av att producera på den nivån.

Allmänna forwardskommentarer
Det ser riktigt bra ut på forwardssidan. Alla viktiga kuggar har skrivit på kontrakt nästa säsong och Hörnqvists 18 mål känns inte omöjliga att ersätta.
Riktigt bra sammanfattning ! ! !

Ps
Öva mycket PP inför nästa säsong !!!
sportfåne

Re: Betygsätt spelarna 2007/08

Inlägg av sportfåne »

Fredrik Bremberg, ++++

håller fullständigt med dig. dom flesta matcherna jag har varit på har jag suttit å sett linkan göra sina perfekta passningar men medspelarna får inte riktigt in pucken välldigt frustrerande
DIF <3
Användarvisningsbild
Diffe89
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Orkar inte göra några direkta motiveringar, men kan vara kul att betygsätta spelarna i alla fall. Gör inte en AB och kör +, utan istället 1-5 samt +/-.

Målvakter

Daniel Larsson 5
Stefan Ridderwall 4-

Backar

David Printz 3+
Ossi Väänänen 4+
Ronnie Pettersson 3
Dennis Persson 1-
Oscar Eklund 2-
Thomas Johansson 1
Jiri Marusak 2-
Timmy Pettersson 3
Edvin Frylén 2

Forwards

Kristofer Ottosson 4
Patric Hörnqvist 3
Dick Axelsson 3-
Nichlas Falk 3
Niklas Anger 3-
Jimmie Ölvestad 2-
Christian Eklund 2+
Andreas Engqvist 2+
Fredrik Bremberg 4
Pär Bäcker 2
Carl Gustafsson 3
Nicklas Danielsson 3-
Johan Ryno 1+
djurgårdarn3

?

Inlägg av djurgårdarn3 »

Diffe89 skrev:Orkar inte göra några direkta motiveringar, men kan vara kul att betygsätta spelarna i alla fall. Gör inte en AB och kör +, utan istället 1-5 samt +/-.

Målvakter

Daniel Larsson 5
Stefan Ridderwall 4-

Backar

David Printz 3+
Ossi Väänänen 4+
Ronnie Pettersson 3
Dennis Persson 1-
Oscar Eklund 2-
Thomas Johansson 1
Jiri Marusak 2-
Timmy Pettersson 3
Edvin Frylén 2

Forwards

Kristofer Ottosson 4
Patric Hörnqvist 3
Dick Axelsson 3-
Nichlas Falk 3
Niklas Anger 3-
Jimmie Ölvestad 2-
Christian Eklund 2+
Andreas Engqvist 2+
Fredrik Bremberg 4
Pär Bäcker 2
Carl Gustafsson 3
Nicklas Danielsson 3-
Johan Ryno 1+

det var ärligt talat den mest missvisande betygsättningen utav dom här tycker inte det stämmer för 5 öre
åhh vad det är skönt att se Djurgårn göra mål!
Användarvisningsbild
Crashmash

Re: ?

Inlägg av Crashmash »

djurgårdarn3 skrev:det var ärligt talat den mest missvisande betygsättningen utav dom här tycker inte det stämmer för 5 öre
Vadå missvisande? Anger en svag trea, Väänänen en stark fyra osv. Sen är det väl vad han tycker så ingen kan säga att det inte stämmer.
DIF_rest of my life
Kontakt:

Inlägg av DIF_rest of my life »

Diffe89 skrev:Orkar inte göra några direkta motiveringar, men kan vara kul att betygsätta spelarna i alla fall. Gör inte en AB och kör +, utan istället 1-5 samt +/-.

Målvakter

Daniel Larsson 5
Stefan Ridderwall 4-

Backar

David Printz 3+
Ossi Väänänen 4+
Ronnie Pettersson 3
Dennis Persson 1-
Oscar Eklund 2-
Thomas Johansson 1
Jiri Marusak 2-
Timmy Pettersson 3
Edvin Frylén 2

Forwards

Kristofer Ottosson 4
Patric Hörnqvist 3
Dick Axelsson 3-
Nichlas Falk 3
Niklas Anger 3-
Jimmie Ölvestad 2-
Christian Eklund 2+
Andreas Engqvist 2+
Fredrik Bremberg 4
Pär Bäcker 2
Carl Gustafsson 3
Nicklas Danielsson 3-
Johan Ryno 1+

JAG tycker som du, nästan iallafall.
Personligen tycker jag att Danielsson ska få 4+ då han har varit helt outstanding iår. Nästa år blir det ännu bättre? :)

Sedan tycker jag man kan ge Johan Ryno en 2:a iallafall. Det är inte så lätt att komma in mitt under säsongen. Stundtals visade han bra ifrån sig, men det gäller som sagt att få in lite kontinunitet (felstavat?), att få han att vara mindre ojämn. Men en 1:a eller 2:a kanske spelar mindre roll iofs...

Sedan undrar jag om du ger Axelsson mindre betyg för den såkallade "skandalen"? Bara undrar, lite halvt nyfiket.
Men han har ju inte rosat marknaden iår heller. Jag tror att om man ger han lite mer förtroende än vad Säcken gjorde så kommer det gå bra. Det är trots allt skillnad på Allsvenskan och Elitserien.
DIF for rest of my life!
Användarvisningsbild
blocco

Re: ?

Inlägg av blocco »

djurgårdarn3 skrev:

Målvakter

Daniel Larsson 5
Stefan Ridderwall 4-

Backar

David Printz 3+
Ossi Väänänen 4+
Ronnie Pettersson 3
Dennis Persson 1-
Oscar Eklund 2-
Thomas Johansson 1
Jiri Marusak 2-
Timmy Pettersson 3
Edvin Frylén 2

Forwards

Kristofer Ottosson 4
Patric Hörnqvist 3
Dick Axelsson 3-
Nichlas Falk 3
Niklas Anger 3-
Jimmie Ölvestad 2-
Christian Eklund 2+
Andreas Engqvist 2+
Fredrik Bremberg 4
Pär Bäcker 2
Carl Gustafsson 3
Nicklas Danielsson 3-
Johan Ryno 1+

det var ärligt talat den mest missvisande betygsättningen utav dom här tycker inte det stämmer för 5 öre
Missvisande? Den ända förändringen jag skulle göra är att höja Fimpen till 3+ istället för 2+.

Annars var det en klockren betygsättning.
Skriv svar