Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
erik_gson89

Inlägg av erik_gson89 »

Fritiof skrev:DIF har ett antal spelare vars kontakt löper ut efter denna säsong och där jag anser att vi INTE skall förlänga kontraktet.

Thomas Johansson
Ronnie Pettersson
Jiri Marusak
Pär Bäcker
Johan Ryno

De två förstnämnda har ju visserligen en otrolig rutin, men det går alltför långsamt. Det känns samtidigt trist att gör sig av med två gamla trotjänare.
Vad gäller Marusak, så är jag helt övertygad om att vi kan hitta en bättre spelare för pengarna. En förutsättning för att DIF skall lyckas bättre inför nästa säsong blir att hitta en skicklig center som gärna skall spela ihop med Bremberg. M.a.o. så finns det inte längre plats för Pär Bäcker.
Johan Ryno har tyvärr inte imponerat på mig, och bör inte få en förlängning
Jag håller med dig till stora delar. Men jag tycker inte att djurgården ska göra sig av med Ronnie Pettersson. När han väl är hel så är han enligt en av elitseriens mest underskattade spelare, kanske till och med den mest underskattade. Riktigt stabil bakåt. Däremot så börjar han komma till åren, är inte den snabbaste och vart denna säsong lite skadad. Men håller sig Ronnie frisk så tycker jag att man ska förlänga med honom. Om man inte hittar någon klassback som är bättre.

Thomas Johansson är en kille mer rusktigt mycket rutin och väldigt erfaren, jag gillar Thomas men jag satsar nog hellre på Ronnie än på Thomas. Fast det är verkligen ett svårt val.

Angående Bäcker så borde inte han få något nytt kontrakt. Men Djurgården borde ersätta honom med en riktigt duktigcenter, hellst en bra målskytt som kan ta vara på alla underbara mackor från "Linkan". Tittar man här i Elitserien så vore Hahl ett väldigt bra alternativ, men tyvärr så är nog inte Djurgården ens i närheten av att kunna få honom. Det är synd att Hörnqvist försvinner för han är ett bra komplement till "Linkan". Men någon bra lekkamrat till "Linkan" kommer jag inte på just nu, måste förstås vara inom ett rimligt pris som Djurgården kan klara av att betala.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Ekman som forward och Tjärnqvist som back ska spela med Linkan nästa säsong. Otto kliver in som center.. Timmy Pettersson bildar backpar med Tjärnqvist..

Vad säger ni om den femman?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Highwind skrev:Ekman som forward och Tjärnqvist som back ska spela med Linkan nästa säsong. Otto kliver in som center.. Timmy Pettersson bildar backpar med Tjärnqvist..

Vad säger ni om den femman?
Kan bidra till topp 4-placering. Men att ha råd och sannolikheten att både Tjäna och Nisse skriver på är svårt. Och dyrt.

Ser nog hellre Marcus Nilson istället för Nisse om man fick lyxen att välja.
Mackan är tuff, hård, småful och kan användas i både defensiven och offensiven. Borde ta Linkans plats i BP. Mackan spelar även med stort hjärta vilket jag älskar.
Säg den glädje som varar
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Mackan är dessutom mer Djurgårdare än vad Nisse är.
Bild
Användarvisningsbild
blårandigt
Säsongskort: Ja

Inlägg av blårandigt »

Therocket1 skrev:Mackan är dessutom mer Djurgårdare än vad Nisse är.
Mackans föreldrar bor 3 mil väster om stockholm och han är uppvuxen där. Och sedan spelar ju hans bror i västerås.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

blårandigt skrev:
Mackans föreldrar bor 3 mil väster om stockholm och han är uppvuxen där. Och sedan spelar ju hans bror i västerås.
Ok? På vilket sätt är det relevant till mitt påstående?
Bild
Användarvisningsbild
blårandigt
Säsongskort: Ja

Inlägg av blårandigt »

Therocket1 skrev:
blårandigt skrev:
Ok? På vilket sätt är det relevant till mitt påstående?
Seg natt, ursäkta mig.
kungK2

Inlägg av kungK2 »

Intressant genomgång och väl skrivet av Östgöten. Jag är i stort beredd att skriva under på det mesta dock så tycker jag att vi ska behålla Dick, jag tror att han mycket väl kan göra en Bengan och blomma ut till en riktigt vass forward nästa säsong. Kan vi behålla honom så vore det fan tjänstefel av ledningen att nobba honom.

Sen kan det ju onekligen tänkas att han vill ha ett lönelyft men jämfört med att ta hit till exempel den där norrmannen som i stort sett hela elitserien vill ha så kanske det inte behöver bli såå dyrt?

Någon som hört något trovärdigt angående ev kontraktsförlängning med Dick?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Med Östgötens backbesättning är jag rädd för att det blir kvalserien.
Visst är det kul med juniorer på väg upp, men allvarligt, av Kjell, Deilert och Eklund är det då ingen som imponerat på mig.

Men det kanske bara är jag, Säcken och Pelle Mårts som inte ser storheten i Oskar Eklund, som väl ändå bör ses som den som ligger närmast till av våra juniorer att ta en plats.

Att Östgöten dessutom ser Jiri Marusak som ett alternativ känns skrämmande.

Jag måste däremot medge att det inte är så lätt att hitta bra backar som vi har råd med. Kan tyvärr bli så att Östgöten får många rätt.
Som ett alternativ till nyförvärv nämnde jag tidigare Kristoffer Berglund, Björklöven. Tyvärr lyckades Luleå ta honom. Han är klasser bättre än Eklund. Grattis Luleå!
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: Som ett alternativ till nyförvärv nämnde jag tidigare Kristoffer Berglund, Björklöven. Tyvärr lyckades Luleå ta honom. Han är klasser bättre än Eklund. Grattis Luleå!
Eklund har varit skadad till och från den senaste säsongen och det har ju påverkat hans utveckling rätt rejält. Medans Berglund har kunnat utvecklats spelmässigt så har Eklund fått köra rehab. Känns som om du jämför äpplen och päron.
Bild
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Therocket1 skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Som ett alternativ till nyförvärv nämnde jag tidigare Kristoffer Berglund, Björklöven. Tyvärr lyckades Luleå ta honom. Han är klasser bättre än Eklund. Grattis Luleå!
Eklund har varit skadad till och från den senaste säsongen och det har ju påverkat hans utveckling rätt rejält. Medans Berglund har kunnat utvecklats spelmässigt så har Eklund fått köra rehab. Känns som om du jämför äpplen och päron.
Inte på något sätt, jag jämför två hockeyspelare och hur bra de är och hur långt de kommit i sin utveckling. Hur bra Eklund skulle ha varit om han hade sluppit skador är en hypotetisk diskussion som jag inte tänker gå in på. Vi har helt enkelt olika uppfattning.
Skulle föredra Berglund alla dagar i veckan, äpple som päron. :lol:
erik_gson89

Inlägg av erik_gson89 »

En kedja med Fredrik "Linkan" Bremberg Kristoffer "Otto" Ottosson, Marcus "Mackan" Nilson skulle inte sitta helt fel. Mackan är en riktig slitvarg och har dessutom näsa för mål och är högerskytt vilken alltid är positivt enligt mig.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Med Östgötens backbesättning är jag rädd för att det blir kvalserien. Visst är det kul med juniorer på väg upp, men allvarligt, av Kjell, Deilert och Eklund är det då ingen som imponerat på mig...

...Att Östgöten dessutom ser Jiri Marusak som ett alternativ känns skrämmande...

...Som ett alternativ till nyförvärv nämnde jag tidigare Kristoffer Berglund, Björklöven.
Jag delar många av dina uppfattningar, men avviker på ett övergripande plan. Min utgångspunkt är att spelare som värvas till DIF ska gå direkt in i första eller andra formationen.

Tyvärr har stabbiga Thomas Johansson och Edvin Frylén inte imponerat på mig i år? En generationsväxling är nödvändig.

Om DIF ska etablera sig som lag som går till slutspel hyfsat ofta, måste klubben chansa på egna juniorer. DIF kommer aldrig att kunna konkurrera med LHC och motsvarande om kvalificerade spelare utifrån till tredjefemman och fjärdekedjan. Få juniorer, såsom Kristoffer Berglund, kommer att välja Djurgården. De är heller inte billiga.

Att Oscar Eklund skulle gjort bort sig i år kan jag absolut inte hålla med om. Linus Kjell är bästa backen i J20 och han är värd samma chans som Fredrik Ericson och Dennis Persson har fått de senaste två åren.

Alexander Deilert är en av Sveriges mest lovande backar och att han inte säsongen 08/09 skulle få chansen att spela någon minut då och då i A-laget varvat med spel i J20 är ett märkligt resonemang.

Visst har Jiri Marusak varit hopplös delar av säsongen, men han har bättre +/- statistik än David Printz, Edvin Frylén och Thomas Johansson. Vidare är han DIF:s mest poängproducerande back.

Vad finns det för alternativ?

Daniel Tjärnkvist tjänar i Ryssland, netto, över SEK 10 miljoner per år. Det är en tredjedel av DIF:s lönebudget (brutto).

Min ambition med mitt förslag var att göra ett realistiskt förslag inför säsongen 08/09, där ett generationsskifte inleds på backsidan. Poängen med att använda många juniorer är att det även öppnar för att värva de få spelare av klass som blivit över efter att NHL satt igång.

Visst kan DIF behålla Edvin Frylén eller Thomas Johansson, men i sådant fall får tankarna på en klasscenter avskrivas. Frågan är därför vad om är viktigast? Kom gärna med ett eget förslag, där du även försöker prissätta spelarna.
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

Thomas Johansson och Edvin Fryhlen ska bort
Adam Blomster

Inlägg av Adam Blomster »

Spelare som skall BORT:
E.Frylen (helt bedrövlig, seg och inget spelsinne, sämre än André Mattsson?)
T.Johansson (Seg gammal gjort sitt)
R.Pettersson (Se ovan)
J.Marusak (Seg, dålig på blå, överskattad)
-------
P.Bäcker (överskattad, platsar inte tillsammans med Linkan)
-------

Spelare som mes stor sanolikhet försvinner:
O.Väänänen
D.Larsson(?)
P.Hörnqvist

Alltså är det backsidan vi behöver lägga pengarna på, minst 2 klassbackar av typen Åkerman som kan styra upp spelet och passningssäker, DIF har under denna säsong inte haft någon sådan vilket var en stor orsak till att man knappt hade något eget spel.
"Well, I got this guitar and I learned how to make it talk"- The boss 1975 Thunder road
Låst