Tomas Ros skrev:De bästa spelarna i elitserien kommer att lockas till nya hockeyligan KHL i Ryssland, som planeras att starta i höst. KHL kommer att strunta i att stjärnorna har kontrakt i Sverige – de kommer att erbjuda skattefria dollar till dess att elitserieklubben och spelaren inte kan säga njet längre.
Tomas Ros skrev:Andra spelare som är högvilt för de rika ryska klubbdirektörerna är Fredrik Bremberg, Daniel Larsson, Johan Davidsson, Riku Hahl, Esa Pirnes, Pavel Brendl, Kenny Jönsson (som dock har råd att tacka nej), Ossi Väänänen och Mattias Weinhandl, Stefan Liv och Johan Åkerman.
Tomas Ros skrev:De bästa spelarna i elitserien kommer att lockas till nya hockeyligan KHL i Ryssland, som planeras att starta i höst. KHL kommer att strunta i att stjärnorna har kontrakt i Sverige – de kommer att erbjuda skattefria dollar till dess att elitserieklubben och spelaren inte kan säga njet längre.
Tomas Ros skrev:Andra spelare som är högvilt för de rika ryska klubbdirektörerna är Fredrik Bremberg, Daniel Larsson, Johan Davidsson, Riku Hahl, Esa Pirnes, Pavel Brendl, Kenny Jönsson (som dock har råd att tacka nej), Ossi Väänänen och Mattias Weinhandl, Stefan Liv och Johan Åkerman.
Mycket oroväckande Konstigt dock att pengakåta Fernholm inte redan spelar där.
omgiviningen och privatlivet är tufft i Ryssland. Är man familjefar så passar det inte så bra vad jag förstått.
Ossi vet vi ju riskarna med. Och Larsson? Näe, jag skulle inte tro det - killen är ung och livet är hårt i Ryssland. Dessutom väntar NHL om ca. ett år så varför sticka till Ryssland och lämna tryggheten en kort sejour?
Daniels altenativ är de samma som förut. Djurgården ett år till eller NHL.
Det är vad jag tror iaf.
Bremberg är här minst ett år till. Så det så.
Om vi nu tappar honom så får vi bevisligen mycket cash.
Fördelen med KHL är ju att de (än så länge) inte har något avtal med SHL som reglerar övergångskostnader. Det gör att man precis som i fotbollens värld kan få stora övergångssummor för kontraktsbundna spelare.
Risken med DET scenariot är ju att inga spelare kommer vilja skriva på avtal längre än 1-2 år, alternativt att man förhandlar in vidareförsäljningsklausuler i spelarkontrakten.
Samtidigt så kan man lyssna på Nisse Ekman och lära av honom. Det är oerhört tufft att spela hockey i Ryssland, inte mycket socialt liv och så vidare. För många lirare i DIF hoppas jag att den sociala biten är lika viktig som den ekonomiska. Skrämmande annars...!
Det här är inte på någotsätt ett försvarstal utan mer en förklaring;
Det är oerhörda summor som det rör sig om i den ryska ligan. Läste att Hento tjänade lika mycket på 10 månader (han stannade inte så länge iofs) som han gjorde under sex säsonger i Elitserien. Johan Åkerman skulle tydligen få 10 miljoer netto för en säsong (om man ska tro tidningarna, vilket man inte alltid ska förstås) om han skrev på.
Ponera att du knegar på din Ica butik och plockar ut 20 k/månad. Helt plötsligt kommer Konsum ägaren och erbjuder dig att vara med och starta upp en butik uppe i kallaste Pajala under ett år. Du kommer under denna tid plocka ut 140 k/månad. Vem hade tackat nej ?
För många av spelarna är detta bara ett jobb och spelare med klubbkänsla finns det få av i dessa tider, tråkigt nog. Det är vi FANSEN som är klubben, och kommer förhoppningsvis så vara även i fortsättningen.
Däremot tycker jag det är riktigt illa att "hora" runt mellan elitklubbarna för betydade summor, men det är ju en annan historia (hmm Fernholm)
[quote="Algot2003"]
Ponera att du knegar på din Ica butik och plockar ut 20 k/månad. Helt plötsligt kommer Konsum ägaren och erbjuder dig att vara med och starta upp en butik uppe i kallaste Pajala under ett år. Du kommer under denna tid plocka ut 120 k/månad. Vem hade tackat nej ?
[quote]
Jag hade då hellre pantat burkar, lär få mer än 120 kr på en månad iallafal...
Algot2003 skrev:
Ponera att du knegar på din Ica butik och plockar ut 20 k/månad. Helt plötsligt kommer Konsum ägaren och erbjuder dig att vara med och starta upp en butik uppe i kallaste Pajala under ett år. Du kommer under denna tid plocka ut 120 k/månad. Vem hade tackat nej ?
Jag hade då hellre pantat burkar, lär få mer än 120 kr på en månad iallafal...
Det finns ju possetiva saker med det också, Jag tycker NHL behöver riktig konkurens(synd att det inte är elitserien men finns för lite pengar i sverige). sen kan man ju hoppas att dem tar in nån svensk klubb också(Färjestad tex som man slipper se dem).
Snart orkar man ju knappt bry sig om pajassporten hockey längre, vad är all en själ som fanns när man växte upp (80-90 tal). Utbytt mot pengar pengar pengar....tragiskt.