SirDIFalot skrev: ↑2024-02-18 18:27:33
I stora grad är det helt fel spelare som sitter på avtal över nästa år. Även om det är spelare som man kanske velat ha kvar, så hade man gärna sett att många av dom hade utgående så att Kimby, Wikegård och ny sportchef kunde ta sitt beslut gällande dessa. Och gärna omförhandla efter en mer allsvensk lönestruktur.
Utifrån scenariot att vi blir kvar:
Man får väl hoppas att Krüger är förlängd på en mer rimlig hockeyallsvensk nivå? Tyvärr skulle samma behöva göras med Renen, Brodin och Klasen för att vi inte ska halka efter i truppbygget trots en allsvensk toppbudget. I övrigt är det väl ok spelare?
Krüger hade 2+2 så det är väl kontraktet han skrev på för 2 år sen som gäller som han aktiverade nu.
Som jag fattat spelar Klasen på ett billigt kontrakt men han fick en hög sign-on. Så den största kostnaden där är redan tagen.
Jobbigare med Rensfeldt och Brodins dumma KG-kontrakt. Står mycket i vägen för att faktiskt ha två producerande kedjor på allsvensk toppnivå likt våra konkurrenter.
Som jag förstått det angående Krüger hade han 2 år i HA + 2 till om vi gick upp till SHL, så det bör vara nytt HA-kontrakt som är skrivet. 175k för en spelare kommer vi ju bara inte ha råd med nästa säsong om vi inte går upp.
Jag kan förstå kritik mot höga löner etc, men när det gäller Krüger är det bara att lägga ner. Hans signatur är troligtvis värd 1000 säsongskortsförlängningar, om inte mer. Finns troligtvis sponsorer/finansiärer som kliver in och backar när det kommer till en så betydelsefull spelare.
Styrkebesked med en naturlig, men långt ifrån självklar förlängning.
Om man ser över forwardsidan kan man snabbt räkna ut att det inte är där problemet ligger.
Manijock skrev: ↑2024-02-18 18:50:04
Se till att förläng med Daniel Glad illa kvickt nu. Tidigt statement!
Jag har inget emot att behålla Glad och Kevin. Hammarlund däremot.. Vi har nog inte plats nog att ge honom en ny chans. Inte med Degnell, Carnebo och Bergström i pipen.
Jag har inget emot att behålla Glad och Kevin. Hammarlund däremot.. Vi har nog inte plats nog att ge honom en ny chans. Inte med Degnell, Carnebo och Bergström i pipen.
Axel drar om vi blir kvar.
Så vi har plats för Hammarlund. Blir det det budgivning och lönen skenar iväg hamnar saken i annat läge.
Då kan han ju testa lyckan hos plast eller vad det nu blir.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Så vi har plats för Hammarlund. Blir det det budgivning och lönen skenar iväg hamnar saken i annat läge.
Jag tror han blir kvar för att ingångslönen i SHL för en back som kommer från hockeyallsvenskan är rätt mycket lägre än vad han har hos oss.
Jag tror han blir kvar för att ingångslönen i SHL för en back som kommer från hockeyallsvenskan är rätt mycket lägre än vad han har hos oss.
Låter bra, i alla fall för mig.
Jag gillar Hammarlund.Tycker han har växt under andra halvan och håller en bra Allsvensk nivå. Stark i kroppen och är en backtyp vi inte har så många av. Tror att mycket av kritiken mot honom kommer från en lite orättvis jämförelse mot hans debutsäsong hos oss.
Han var bra då, överraskande bra med tanke på att han kom direkt från ettan. Men det blev lite som att allt han lyckades med förstorades och tvärtom. Numera granskas han med samma glasögon som övriga spelare.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Plus att han också har en betydligt större roll hos oss.
Tror också han blir kvar.
Jag gillar Hammarlund.Tycker han har växt under andra halvan och håller en bra Allsvensk nivå. Stark i kroppen och är en backtyp vi inte har så många av. Tror att mycket av kritiken mot honom kommer från en lite orättvis jämförelse mot hans debutsäsong hos oss.
Han var bra då, överraskande bra med tanke på att han kom direkt från ettan. Men det blev lite som att allt han lyckades med förstorades och tvärtom. Numera granskas han med samma glasögon som övriga spelare.
Jag är lite kluven vad gäller Hammarn. Han har absolut växt efter avgrunden i början av säsongen men är fortfarande lite för ojämn. Blandar rejält spel med lite för enkelt slarv. Men det är också hans första hela säsong på elitnivå absolut, samt så har du helt rätt i att det vara samma sak förra säsongen.
Vad gäller backsidan, i scenariot med fortsatt HA-spel, i övrigt släpper jag gärna Kevin till förmån för att jobba in PJ från frölunda. Glad har jag gärna kvar. Ytterell sitter vi tyvärr fast med.
SirDIFalot skrev: ↑2024-02-18 18:27:33
I stora grad är det helt fel spelare som sitter på avtal över nästa år. Även om det är spelare som man kanske velat ha kvar, så hade man gärna sett att många av dom hade utgående så att Kimby, Wikegård och ny sportchef kunde ta sitt beslut gällande dessa. Och gärna omförhandla efter en mer allsvensk lönestruktur.
Utifrån scenariot att vi blir kvar:
Man får väl hoppas att Krüger är förlängd på en mer rimlig hockeyallsvensk nivå? Tyvärr skulle samma behöva göras med Renen, Brodin och Klasen för att vi inte ska halka efter i truppbygget trots en allsvensk toppbudget. I övrigt är det väl ok spelare?
Krüger hade 2+2 så det är väl kontraktet han skrev på för 2 år sen som gäller som han aktiverade nu.
Som jag fattat spelar Klasen på ett billigt kontrakt men han fick en hög sign-on. Så den största kostnaden där är redan tagen.
Jobbigare med Rensfeldt och Brodins dumma KG-kontrakt. Står mycket i vägen för att faktiskt ha två producerande kedjor på allsvensk toppnivå likt våra konkurrenter.
Som jag förstått det angående Krüger hade han 2 år i HA + 2 till om vi gick upp till SHL, så det bör vara nytt HA-kontrakt som är skrivet. 175k för en spelare kommer vi ju bara inte ha råd med nästa säsong om vi inte går upp.
Jag kan förstå kritik mot höga löner etc, men när det gäller Krüger är det bara att lägga ner. Hans signatur är troligtvis värd 1000 säsongskortsförlängningar, om inte mer. Finns troligtvis sponsorer/finansiärer som kliver in och backar när det kommer till en så betydelsefull spelare.
Om man ser över forwardsidan kan man snabbt räkna ut att det inte är där problemet ligger.
Problemet med forwardssidan har väl ändå varit att spetsen inte levererat konsekvent, framför allt inte de tilltänkta målskyttarna. Rensfeldt sitter på kontrakt som kanske hade varit ok om han var en topproducerande förstacenter vilket han inte lever upp till. Brodin är det ännu värre med.
Jag tycker det var helt rätt att förlänga med Kruger och han är otroligt värdefull. Men jag tror han själv inser att om han tjänar upp emot 2x jämfort de flesta av motståndarnas största stjärnor kommer inte mycket bli över för annan välbehövlig spets om vi ska kapa 6-8 miljoner av budget till nästa år.
Problemet med forwardssidan har väl ändå varit att spetsen inte levererat konsekvent, framför allt inte de tilltänkta målskyttarna. Rensfeldt sitter på kontrakt som kanske hade varit ok om han var en topproducerande förstacenter vilket han inte lever upp till. Brodin är det ännu värre med.
Jag tycker det var helt rätt att förlänga med Kruger och han är otroligt värdefull. Men jag tror han själv inser att om han tjänar upp emot 2x jämfort de flesta av motståndarnas största stjärnor kommer inte mycket bli över för annan välbehövlig spets om vi ska kapa 6-8 miljoner av budget till nästa år.
Kan inte tänka mig något annat än att Krüger gått ner i lön (alternativt så tog vi resterande del av pengarna från insamlingen och la det på honom?)
Och jag tror det är väldigt viktigt för en sådan som Krüger att vi har ett slagkraftigt lag också. Han vill ju inte bara tjäna sina pengar och spela av 2 år, han vill ju nånstans med det här, han vill ju ha upp Djurgården.
Så i förhandlingarna med honom så är jag nästan helt säker på att man har fått förklara hur man ser på övriga truppen och vad som är tanken att plocka in.
En random spetsspelare från AHL/ECHL har ju inte samma tänk som en spelare som älskar föreningen på det sätt Marcus gör.
Nu blir det lite spekulation, men häng med. Tror att det var SirDIFalot som gjorde någon gissning på vad vi spenderat kontra hur mycket vi fick in va?
Rätta mig om jag har fel men tror han räknade det till cirka 1,2 miljoner. Kvar är då ca 500k. Slår man ut det på ett år (eller ger det direkt till Krüger som någon slags sign-on) så är det ca 42k per månad. Låt oss då säga att han skriver nytt kontrakt värt 150k, då behöver Djurgården bara täcka 110 k/månaden det här första året (sedan 150k andra året). Och det är ju helt klart värt det, isåfall.
Kruger kostar , men den kostnaden behöver vi inte fundera på. Då han bidrar med så mycket . Kommer väll troligtvis även jobba/ bidra till föreningen efter karriären.
Denna säsongen har vi en budget på ca 27 miljoner. Samt ca 1,7 miljoner insamling.
Om vi börjar göra rätt saker för dom pengarna vi har så blir det bra!
Nu har vi slösat bort alldeles för mycket pengar. På spelare och personal som ej bidrar efter lönekuvertet, typ:
- Fagervall
- Garpen
- Ragge
- Ex VDn.
- Hedda
- Cam S
- Falk
- Liss
- Rensfeldt
- Brodin
- Norman ( mycket skadad )
- Ytterell ( mycket skadad )
Blir ngr miljoner ovan. Tänk om vi hade haft 2- 3 spelare som levererade, efter lön istället.
Om vi blir kvar i HA, så tror jag dessa lämnar:
- Nilsson ( klar fisk )
- Axel A, han är ung. Kom tillbaka hit, för att sen " studsa till en bättre liga" .
- Blomgren ( där är jag nog mer tveksam )
- Hävelid drar nog, om han ej är önskvärd. Har gjort det bra i landslagen.
Vi kanske dumpar, men betalar del av lönen (Almtuna/ SSK tar nog gärna emot)?!
- Rensfeldt
- Andren
- Norman, är han villig att halvera sin lön?
- Linus Eriksson får A - kontrakt , är väll automatiskt efter visst antal matcher?
Bara hoppas vi kan hålla SHL klubbarna borta från junisarna, nästa säsong.
Jag är lite kluven vad gäller Hammarn. Han har absolut växt efter avgrunden i början av säsongen men är fortfarande lite för ojämn. Blandar rejält spel med lite för enkelt slarv. Men det är också hans första hela säsong på elitnivå absolut, samt så har du helt rätt i att det vara samma sak förra säsongen.
Vad gäller backsidan, i scenariot med fortsatt HA-spel, i övrigt släpper jag gärna Kevin till förmån för att jobba in PJ från frölunda. Glad har jag gärna kvar. Ytterell sitter vi tyvärr fast med.
Är inte Hammarn lite av Ronnie Pettersson typ? Borde finnas plats för honom. Vem vet, det kanske blir ett hat trick på bortaplan också.
Manijock skrev: ↑2024-02-19 09:49:07
Hammarlund kanske kan stanna om han accepterar en lägre roll. Kevin är jag kluven till. Där kan man snacka ojämnheten själv.
Glas däremot är en no brainer. Den perfekta tvåvägsbacken i topp 4. Problemet är väl att han varit lite för bra. Bör ha SHL-anbud.
Problemet är ju också att vi redan har för många spelare på alldeles för dyra kontrakt. Då blir det ett nödvändigt ont att släppa såna spelare vars kontrakt faktiskt går ut trots att dom varit riktigt bra och hitta mer billiga guldkorn.
Tror även vi kommer vara tvungna att spela rätt många juniorer nästa säsong som bredd med tanke på ovanstående. Vilket förvisso är bra och billigt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock skrev: ↑2024-02-19 09:49:07
Hammarlund kanske kan stanna om han accepterar en lägre roll. Kevin är jag kluven till. Där kan man snacka ojämnheten själv.
Glas däremot är en no brainer. Den perfekta tvåvägsbacken i topp 4. Problemet är väl att han varit lite för bra. Bör ha SHL-anbud.
Problemet är ju också att vi redan har för många spelare på alldeles för dyra kontrakt. Då blir det ett nödvändigt ont att släppa såna spelare vars kontrakt faktiskt går ut trots att dom varit riktigt bra och hitta mer billiga guldkorn.
Tror även vi kommer vara tvungna att spela rätt många juniorer nästa säsong som bredd med tanke på ovanstående. Vilket förvisso är bra och billigt.
Det beror på hur man hanterar dem och hur vi sprider ut dem tror jag.
Jag menar, en sådan som Linus Eriksson lär kunna få en andrakedjaroll, säkert?
Ska bli otroligt intressant hur Wikegård lägger upp truppen och speciellt första året då han får dras med många gamla lönekuvert.
Men tror du inte det blir en helt annan lönestruktur med Wiken in också?
En sådan som Norman som har utgående, kommer ju knappast få någon topplön om han får vara kvar.
Nattuggla_ skrev: ↑2024-02-19 10:09:50
Det beror på hur man hanterar dem och hur vi sprider ut dem tror jag.
Om man ska spela en hel juniorkedja och låta dem sitta i viktiga matcher då vi leder i tredje, det tror inte jag på alls.
Då är det bättre att sprida ut dem i kedjorna.
Blev ju som upplagt för förlust senast mot Brynäs när vi rullade på tre kedjor för att man förmodligen inte litade på juniorerna. Lät Krüger och Klasen spela 25 min vardera, förstnämnda fick knappt luft på bänken.
Men tror du inte det blir en helt annan lönestruktur med Wiken in också?
En sådan som Norman som har utgående, kommer ju knappast få någon topplön om han får vara kvar.
Vet inte hur kedjorna kommer formeras men tror att vi kommer vara ”tvungna” att ha en del juniorer vilket jag tycker är bra.
Sådana som Eklund, Frondell, Linus och Wersäll kommer nog kunna vara rätt tongivande med flera andra på väg upp. Samma sak på backsidan med Degnell, Bergström, Carnebo mfl.
Jag känner mig väldigt trygg i att dom kommer kunna spela 12-16 minuter per match och göra oss lika konkurrenskraftiga som med värvad bredd utifrån. Lägg dom få slantarna vi har på någon spets istället.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.