Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Stenkollsåklart
Inlägg: 198
Blev medlem: 2023-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Stenkollsåklart »

nalland skrev: 2024-02-09 23:15:30
Stenkollsåklart skrev: 2024-02-09 22:59:45
nalland skrev: 2024-02-09 22:55:48
klintan85 skrev: 2024-02-09 22:06:39 ''undrar vad detta gäller https://www.difhockey.se/article/zodas8k-1lead/view
Låter inte jättebra.
Kan det kanske avse den förändring som det varit tal om gällande hur SHL-degradering/HA-avancemang ska fördelad hädanefter. Har varit löst snack i medier om att upplägget ska förändras, även om antalet lag i båda serierna ska vara oförändrade. Tror inte att det är en stängd serie, sådant skulle vara väldigt kontroversiellt och sannolikt föregås av en intensiv debatt.
Inte så kontroversiellt…

https://www.swehockey.se/media/bqppnavi ... e-2024.pdf
Att stänga helt vore nog det, tror du inte?
Du kunde väl ha läst vad mötet handlade om? Spekulationerna skenar. Informationen finns där. Det var därför jag skickade länken…
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7210
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

#10 skrev: 2024-02-09 22:34:39 Hade vi tagit Brynäs och gjort det vi SKULLE idag hade vi varit etta i serien med 1 poäng…. Vi tar aldrig chanserna vi får…
Vi har fortfarande chansen, men missar vi förstaplatsen är det ju mest pga inledning av säsongen, Garpentiden.
Vi låg väl ca 15 pinnar efter täten då Honken kom in?
Men det underlättar ju inte att åka in med en skridsko mot bottenlagen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
thelinho
Inlägg: 1030
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av thelinho »

Björklöven torsk igår mot Östersund. Brynäs utspelade av Mora.

Det är många givna 3-poängare man hade velat ha tillbaks nu.

Vi lär behöva hemmafördel till våren....
Wikegårds järnkaminer
dr111DIF
Inlägg: 1133
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-10 10:16:52
#10 skrev: 2024-02-09 22:34:39 Hade vi tagit Brynäs och gjort det vi SKULLE idag hade vi varit etta i serien med 1 poäng…. Vi tar aldrig chanserna vi får…
Vi har fortfarande chansen, men missar vi förstaplatsen är det ju mest pga inledning av säsongen, Garpentiden.
Vi låg väl ca 15 pinnar efter täten då Honken kom in?
Men det underlättar ju inte att åka in med en skridsko mot bottenlagen.
Ja utan den mardrömssvackan där vi gick ner oss helt mentalt hade vi lett serien med några poängs marginal tom. Typ det som är skillnaden mot Brunäs. Sen har vi varit bättre mot andra topplag bortsett AIK medans Brunäs städat av smålagen något bättre.

Sen är vi inne i en period där vi i lite för ofta slarvar med detaljerna och det egna ansvaret som Honken satte så fint när han tog över. Det måste han lyckas med igen under sista 9 matcherna.

Jag är inte helt såld på att stoppa in Krüger med Klasen igen, skulle hellre ge dem varsinn kedja att ta ansvar för.

Tycker det känns vidöppet inför slutspelet 5 lag kan blanda sig i det hela tycker jag med lite olika styrkor och svagheter. Tycker mig inte ha sett tyngden och nivån på matcherna mellan DIF och Brynäs någon annanstans dock.
dr111DIF
Inlägg: 1133
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av dr111DIF »

thelinho skrev: 2024-02-10 10:35:15 Björklöven torsk igår mot Östersund. Brynäs utspelade av Mora.

Det är många givna 3-poängare man hade velat ha tillbaks nu.

Vi lär behöva hemmafördel till våren....
Jag tror hemmafördelen är som viktigast om vi möter Mora eller Råtta. Med det sagt ska vi fan kunna skärpa till oss och vara motiverade för en slutspurt.
Rolv
Inlägg: 253
Blev medlem: 2009-10-29

Säsongen 23/24

Inlägg av Rolv »

thelinho skrev: 2024-02-10 10:35:15 Björklöven torsk igår mot Östersund. Brynäs utspelade av Mora.

Det är många givna 3-poängare man hade velat ha tillbaks nu.

Vi lär behöva hemmafördel till våren....

Givna 3-poängare som vi har missat och ser som missräkning, har givetvis de andra topplagen också missat om du frågar i deras supporterled.
Björklövens torsk mot Östersund var garanterat en sådan.
Det är lätt att älta ”förluster vi givna 3-poängare”. När våra toppkonkurrenter går på samma minor ser vi det som vilken förlust som helst.
Givetvis tappar alla lag poäng som de har räknat in på förhand.
En förlust är en förlust sen är förstås vissa mer sura än andra, men det är lätt å glömma att det inte bara är vi som har missat ”givna 3-poängare”.
thelinho
Inlägg: 1030
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av thelinho »

Linus Klasen har ett år kvar på sitt kontrakt med Djurgården och han tänker inte sätta sig på bussen en säsong till och åka till Västervik eller Östersund.

Klasen ska ta limousinen till Scandinavium och Deflinen. Han ska tillbaka till finrummet om han så ska bära Djurgården på sina bara axlar.

https://hockeynews.se/columns/33079/

För ett år sen satt vi och snackade om att hans ljumskar var slut.. Helvete vad han kör efter operationen. 38 år gammal.
Wikegårds järnkaminer
EspenK
Inlägg: 9135
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

Från Hockeynews:

”Ek: Gubbgrinig och målkåt- då är Klasen som bäst.”

Sitter och tänker att tvärtom hade varit ett riktigt clickbait.

(Gubbkåt och målgrinig).
Nattuggla_
Inlägg: 3550
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Det som håller mig kvar i tron om att vi kan leverera i slutspel, det är att vi fortfarande spelar upp oss mot de bästa lagen.

Sen är man ju vansinnig ändå alla kvällar vi går ner oss 2-3 nivåer så fort vi möter Östersund och Tingsryd.
Men med lite distans och helst morgonen efter när man gör någon sorts analys så har man fortfarande det att gå på.

Det sistnämnda kommer dock göra att vi förlorar Topp-2. Tror Södertälje och Brynäs är för starka. Men vi har bra chans att hamna 3a.
#10
Inlägg: 13796
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Säsongen 23/24

Inlägg av #10 »

dr111DIF skrev: 2024-02-10 10:37:02
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-10 10:16:52
#10 skrev: 2024-02-09 22:34:39 Hade vi tagit Brynäs och gjort det vi SKULLE idag hade vi varit etta i serien med 1 poäng…. Vi tar aldrig chanserna vi får…
Vi har fortfarande chansen, men missar vi förstaplatsen är det ju mest pga inledning av säsongen, Garpentiden.
Vi låg väl ca 15 pinnar efter täten då Honken kom in?
Men det underlättar ju inte att åka in med en skridsko mot bottenlagen.
Ja utan den mardrömssvackan där vi gick ner oss helt mentalt hade vi lett serien med några poängs marginal tom. Typ det som är skillnaden mot Brunäs. Sen har vi varit bättre mot andra topplag bortsett AIK medans Brunäs städat av smålagen något bättre.

Sen är vi inne i en period där vi i lite för ofta slarvar med detaljerna och det egna ansvaret som Honken satte så fint när han tog över. Det måste han lyckas med igen under sista 9 matcherna.

Jag är inte helt såld på att stoppa in Krüger med Klasen igen, skulle hellre ge dem varsinn kedja att ta ansvar för.

Tycker det känns vidöppet inför slutspelet 5 lag kan blanda sig i det hela tycker jag med lite olika styrkor och svagheter. Tycker mig inte ha sett tyngden och nivån på matcherna mellan DIF och Brynäs någon annanstans dock.
Utan mardrömssvackan hade förmodligen Garpen varit kvar, och vi hade kanske harvat på med betydligt färre poäng än nu,
Stenkollsåklart
Inlägg: 198
Blev medlem: 2023-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Stenkollsåklart »

dr111DIF skrev: 2024-02-10 10:37:02
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-10 10:16:52
#10 skrev: 2024-02-09 22:34:39 Hade vi tagit Brynäs och gjort det vi SKULLE idag hade vi varit etta i serien med 1 poäng…. Vi tar aldrig chanserna vi får…
Vi har fortfarande chansen, men missar vi förstaplatsen är det ju mest pga inledning av säsongen, Garpentiden.
Vi låg väl ca 15 pinnar efter täten då Honken kom in?
Men det underlättar ju inte att åka in med en skridsko mot bottenlagen.
Ja utan den mardrömssvackan där vi gick ner oss helt mentalt hade vi lett serien med några poängs marginal tom. Typ det som är skillnaden mot Brunäs. Sen har vi varit bättre mot andra topplag bortsett AIK medans Brunäs städat av smålagen något bättre.

Sen är vi inne i en period där vi i lite för ofta slarvar med detaljerna och det egna ansvaret som Honken satte så fint när han tog över. Det måste han lyckas med igen under sista 9 matcherna.

Jag är inte helt såld på att stoppa in Krüger med Klasen igen, skulle hellre ge dem varsinn kedja att ta ansvar för.

Tycker det känns vidöppet inför slutspelet 5 lag kan blanda sig i det hela tycker jag med lite olika styrkor och svagheter. Tycker mig inte ha sett tyngden och nivån på matcherna mellan DIF och Brynäs någon annanstans dock.
Klasen är svår att bygga något runt. Han är extremt skicklig offensivt, men bryr sig inte i spelet utan puck. Det gör att han måste spela med spelare som tar mycket ansvar. Ska man få ut maximalt av honom så behöver det få vara så. Han gnäller på alla sina medspelare, vilket gör att de spelare han spelar med dels behöver kunna ta det och sålla i den feedback man får, men sedan behöver Klasen även hysa någon typ av respekt för sina medspelare för att det ska funka. Jag vet att han avsatt en hel del kedjekamrater under säsongen…. Det är en speciell kille 😋


Tycker det känns vidöppet också. Brynäs, ssk och dif håller jag som favoriter. Björklöven tror jag kan bli en riktig darkhorse. Man har varit riktigt dåliga många matcher, men de har ett lag som med lite vind under seglen är riktigt starkt.
Nattuggla_
Inlägg: 3550
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Brynäs har 21-2 i skott på mål efter 32 minuter mot Almtuna. Då ska sägas att Almtunas båda skott kom i första.
Kan inte minnas en enda gång på snart två säsonger i Hockeyallsvenskan då vi haft sådant extremt övertag.

Jag kollar matchen, skottstatistiken ljuger inte heller. Det är spel mot ett mål.

Edit: HAHAHH så gör Almtuna 2-2 på sitt tredje skott, första skottet i andra perioden.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8201
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Mattias_87 »

Nattuggla_ skrev: 2024-02-10 19:07:57 Brynäs har 21-2 i skott på mål efter 32 minuter mot Almtuna. Då ska sägas att Almtunas båda skott kom i första.
Kan inte minnas en enda gång på snart två säsonger i Hockeyallsvenskan då vi haft sådant extremt övertag.

Jag kollar matchen, skottstatistiken ljuger inte heller. Det är spel mot ett mål.

Edit: HAHAHH så gör Almtuna 2-2 på sitt tredje skott, första skottet i andra perioden.
Helt galen dominans, men Brynäs har inte så många vassa målchanser utan dom åker bara runt och runt.

Men ja 2-2 är sjukt, hockey kan vara jävligt orättvist. Kom igen nu Almtuna, förstör Brynäs kväll.
Avskaffa tre mot tre.
#10
Inlägg: 13796
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Säsongen 23/24

Inlägg av #10 »

Mattias_87 skrev: 2024-02-10 19:24:42
Nattuggla_ skrev: 2024-02-10 19:07:57 Brynäs har 21-2 i skott på mål efter 32 minuter mot Almtuna. Då ska sägas att Almtunas båda skott kom i första.
Kan inte minnas en enda gång på snart två säsonger i Hockeyallsvenskan då vi haft sådant extremt övertag.

Jag kollar matchen, skottstatistiken ljuger inte heller. Det är spel mot ett mål.

Edit: HAHAHH så gör Almtuna 2-2 på sitt tredje skott, första skottet i andra perioden.
Helt galen dominans, men Brynäs har inte så många vassa målchanser utan dom åker bara runt och runt.

Men ja 2-2 är sjukt, hockey kan vara jävligt orättvist. Kom igen nu Almtuna, förstör Brynäs kväll.
Domaren gör iaf allt han kan för att hjälpa Brynäs
Erik af Sibirien
Inlägg: 284
Blev medlem: 2007-08-21

Säsongen 23/24

Inlägg av Erik af Sibirien »

#10 skrev: 2024-02-10 19:49:33
Mattias_87 skrev: 2024-02-10 19:24:42
Nattuggla_ skrev: 2024-02-10 19:07:57 Brynäs har 21-2 i skott på mål efter 32 minuter mot Almtuna. Då ska sägas att Almtunas båda skott kom i första.
Kan inte minnas en enda gång på snart två säsonger i Hockeyallsvenskan då vi haft sådant extremt övertag.

Jag kollar matchen, skottstatistiken ljuger inte heller. Det är spel mot ett mål.

Edit: HAHAHH så gör Almtuna 2-2 på sitt tredje skott, första skottet i andra perioden.
Helt galen dominans, men Brynäs har inte så många vassa målchanser utan dom åker bara runt och runt.

Men ja 2-2 är sjukt, hockey kan vara jävligt orättvist. Kom igen nu Almtuna, förstör Brynäs kväll.
Domaren gör iaf allt han kan för att hjälpa Brynäs
Sparkrörelse?
Skriv svar