Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
benganfs

Inlägg av benganfs »

SirDIFalot skrev: 2024-01-27 19:23:39
Osten östlund skrev: 2024-01-27 19:18:52
benganfs skrev: 2024-01-27 18:34:51
dr111DIF skrev: 2024-01-27 18:29:23
klintan85 skrev: 2024-01-27 17:30:48 Kan inte Örebro gå i konkurs så man kan låna in Arnesson, Philip Holm och Norell. :D
Ta en öl till vetja :wink:.

Landar vi en bra back i denna marknad är det med beröm godkänt av KG. Ambivalent kring Ytterells frånvaro. Gör sannolikt PP sämre men 5v5 bättre.

Bergström och Degnell känns inte som att de går att peta efter insatserna i senaste matcherna.
Verkar redan va typ klart med Ragnarsson?
Då hoppas jag han sitter på bussen nu, Tingsryd!
Nä, men i veckan som kommer så lär det smälla till.
Även Center?
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av EspenK »

Axel Kevin
Glad Odelius
Hammarn Ragnarsson

Känns inte som en stabil slutspelslineup för backsidan.

Däremot:
Axel Ny (PJ eller annan)
Kevin Glad
Hammarn Ragnarsson
Odelius( Kommer ta tid att få honom i spel)

Sedan tycker jag att både Degnell och Bergström gör det sjukt bra med junismått mätt.

Är helt inne på att en center är direkt onödigt om inte Kruger/Norman eller Berglund sitter på en skada som gör att det är tvek på slutspel.

Junisarna har ju gjort det bra. Främst Eriksson men även Eklund levererar bra och kan ersätta vid nya skador.

Hugo gav mig hopp igår. Hans högsta nivå är hög. Men jag är rädd för hans lägsta nivå. Att förhandla sig till att få namnge en av Färjestads tre målvakter kan bli oerhört värdefullt.
Stenkollsåklart

Inlägg av Stenkollsåklart »

EspenK skrev: 2024-01-27 20:11:59 Axel Kevin
Glad Odelius
Hammarn Ragnarsson

Däremot:
Axel Ny (PJ eller annan)
Kevin Glad
Hammarn Ragnarsson

Sedan tycker jag att både Degnell och Bergström gör det sjukt bra med junismått mätt.

Är helt inne på att en center är direkt onödigt om inte Kruger/Norman eller Berglund sitter på en skada som gör att det är tvek på slutspel.

Junisarna har ju gjort det bra. Främst Eriksson men även Eklund levererar bra och kan ersätta vid nya skador.

Hugo gav mig hopp igår. Hans högsta nivå är hög. Men jag är rädd för hans lägsta nivå. Att förhandla sig till att få namnge en av Färjestads tre målvakter kan bli oerhört värdefullt.
Har vi skeppat iväg ytterell, eller spelar han i juniorerna? 🙃 Om vi inte lyckas få in en vettig PP back så behöver vi nog ha honom på isen (tyvärr) 🙃
EspenK

Inlägg av EspenK »

Stenkollsåklart skrev: 2024-01-27 22:00:30
EspenK skrev: 2024-01-27 20:11:59 Axel Kevin
Glad Odelius
Hammarn Ragnarsson

Däremot:
Axel Ny (PJ eller annan)
Kevin Glad
Hammarn Ragnarsson

Har vi skeppat iväg ytterell, eller spelar han i juniorerna? 🙃 Om vi inte lyckas få in en vettig PP back så behöver vi nog ha honom på isen (tyvärr) 🙃
Tänker att han är långtidsskadad. Dragit upp knäskadan igen?
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Ytterell var ju bästa backen i December och då var han väldigt bra. Han har säkert spelat skadad den senaste tiden. Annars tror jag inte att han hade sjunkit så mycket i kvalité som han har gjort den senaste tiden. Hinner man få tillbaka honom till slutspel i den form han var i December så har man en väldigt bra back.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

klintan85 skrev: 2024-01-27 22:16:54 Ytterell var ju bästa backen i December och då var han väldigt bra. Han har säkert spelat skadad den senaste tiden. Annars tror jag inte att han hade sjunkit så mycket i kvalité som han har gjort den senaste tiden. Hinner man få tillbaka honom till slutspel i den form han var i December så har man en väldigt bra back.
3 matcher i veckan är tufft. Skaderisken ökar avsevärt!
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Osten östlund skrev: 2024-01-27 22:39:42
klintan85 skrev: 2024-01-27 22:16:54 Ytterell var ju bästa backen i December och då var han väldigt bra. Han har säkert spelat skadad den senaste tiden. Annars tror jag inte att han hade sjunkit så mycket i kvalité som han har gjort den senaste tiden. Hinner man få tillbaka honom till slutspel i den form han var i December så har man en väldigt bra back.
Ja särskilt när man börjar komma upp i åren.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Nu blir det ju aldrig som man tror. Men blickar vi framåt är ju forwardssidan i princip klar för nästa år.

Du vill ha max 14 forwards under kontrakt.

1. Blomgren
2. Brodin
3. Gradin
4. Grewe
5. Klasen
6. Nilsson (försvinner om vi blir kvar dock)
7. Rensfeldt
8. Schlyter

Du har utgående på Kruger, Norman, och Berglund, om du nog alla vill ha kvar. Liss också utgående men lär inte bli erbjuden nytt.

Då är du uppe i 11 forwards.

A-lagskontrakt på Wersäll, Linus E, Frondell och Eklund så är det stängt.
Expert.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2024-01-28 00:33:48 Nu blir det ju aldrig som man tror. Men blickar vi framåt är ju forwardssidan i princip klar för nästa år.

1. Blomgren
2. Brodin
3. Gradin
4. Grewe
5. Klasen
7. Rensfeldt
8. Schlyter

Du har utgående på Kruger, Norman, och Berglund, om du nog alla vill ha kvar. Liss också utgående men lär inte bli erbjuden nytt.

Tror Blomgren kommer bli erbjuden SHL kontrakt. Perfekt fjärdelinaspelare.
Och sen kanske det inte går men tror också man försöker bli av med Rensfeldt. Kostar alldeles för mycket.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-28 00:38:40
SirDIFalot skrev: 2024-01-28 00:33:48 Nu blir det ju aldrig som man tror. Men blickar vi framåt är ju forwardssidan i princip klar för nästa år.

1. Blomgren
2. Brodin
3. Gradin
4. Grewe
5. Klasen
7. Rensfeldt
8. Schlyter

Och sen kanske det inte går men tror också man försöker bli av med Rensfeldt. Kostar alldeles för mycket.
Det är synd att det är precis fel spelare som sitter på avtal. Man hade ju gärna sett att Brodin, Gradin, Rensfeldt, Schlyter och Grewe hade haft utgående. Inte för att dom nödvändigtvis är dåliga spelare. Men för att ge en ny ledning chansen att sätta sina prägel, och om vi hade velat förlänga med någon av dessa hade det nog varit en helt annan lönebild, istället för att dom faller in under KG-strukturen under ett år till.
Expert.
Olon

Inlägg av Olon »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-26 12:52:42
Olon skrev: 2024-01-26 12:38:10
jsson skrev: 2024-01-26 11:35:33
Nattuggla_ skrev: 2024-01-26 11:07:49 Det behöver ju inte vara en toppmålvakt. Men en stabil HA keeper. HV71 gick upp med Jonas Gunnarsson, han var inte någon supermålvakt.
Så antigen om man skulle kunna låna in en SHL-målvakt med stor chans att få spela, eller Lidö som en chansning.

Färjestad kommer ha Lagacé, Lindbom och Brattström när Lindbom är tillbaka.
Brattström misslyckades i Björklöven (två matcher bara), men han hade jag gärna lånat in, eller Lagacé kanske?
Räknar med att Lindbom är en av 2 som ska spela.

Målvakter kan väl gå mellan lagen hur de vill efter deadline oavsett ålder? Så här hade jag varit lite kylig om jag var K-G och ringt Wallin istället för att sikta in mig på bottenlagen.
Jag tycker Brattström är ett perfekt exempel på hur mycket som spelar roll utöver målvakten själv.
82,9% resp. 82,5% i kaosartade HV och Löven, för att sedan ha 93,4% i det stabila topplaget Färjestad.

När vi mötte Almtuna förra året fick vi med oss en vinst på fyra matcher. Andrén vann båda sina matcher och statsen var då:
29/30 - 96,7%
28/30 - 93,3%
Då hade vi en betydligt spetsigare spets framåt än i år.

Almtuna är ett lag som prioriterar ordning och reda i egen zon och tillåter vilda västern i offensiv zon. Det reflekterar tillbaka på målvakten.
Vi har mycket kvar att hämta i våra slipsar. Mycket mål det senaste kommer från rent slarv i försvarsspelet.

Ska vi stänga dörren för en ny målvakt in? Absolut inte.
Är det rimligt att förvänta sig FBK-stats från Brattström i DIF? Nej
Behöver vi städa upp i egen zon? Absolut.
Oerhört komplicerat att bedöma målvakter, även för hockeyexperter som inte själva är gamla målvakter/målvaktstränare.

Brattström som du säger hade dåliga stats i HV på väldigt få matcher, samtidigt som Dichow har haft riktigt bra stats på ungefär lika många matcher med HV - men lyckades inte alls i Frölunda. Förmodligen säger det mer om HV:s säsong än om målvakterna i fråga.

Just nu är det väl i princip bara Färjestad och Luleå som har tre seniormålvakter i sina trupper, men Färjestad lär gå långt i slutspelet, så hade hellre riktat in mig på en målvakt från ett förmodat mittenlag. Varför inte Myrenberg på nytt? Gjort det bra i de fåtal matcher han fått stå och borde vara sugen på att förlänga säsongen. Även om LHC klarar en runda i slutspelet så lär han inte stå en minut, såvida Högberg inte skadar sig.
Det är ju lite det, att om Högberg skadar sig så är Myrenberg tydlig etta.
I Färjestad så finns 3 SHL målvakter som kan spela, men istället för att sitta på läktaren så skulle ju Brattström/Lagacé kunna spela hos oss.

Bottenlagen blir svårt, då många är indragna. För Olle Eriksson-Ek blir det SSK.
Jag tror inte att Färjestad skulle låna ut en av sina tre så länge som de är kvar i slutspelet pga skaderisken. Därför skulle jag hellre satsa på ett "mittenlag" som LHC som förmodligen ändå inte går längre än en runda.
Stenkollsåklart

Inlägg av Stenkollsåklart »

klintan85 skrev: 2024-01-27 23:10:02
Osten östlund skrev: 2024-01-27 22:39:42
Ja särskilt när man börjar komma upp i åren.
Han var bra offensivt i december, men fortfarande urusel defensivt. Jag tror att han har +siffror 2-3 matcher, resten oavgjort eller minus. I ett lag som knappt förlorade i december… om man dessutom kollar hur ofta han är på vift och är direkt inblandad i dessa mål ser man en tydligare bild. När Glad dessutom är borta så rasade han totalt. Har inget med antalet matcher, utan att spelat med backar som inte klarar av att täcka upp hans bristande defensiv. Toppback offensivt, men håller inte ens allsvensk bottennivå bakåt…
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2024-01-28 01:53:20
Nattuggla_ skrev: 2024-01-28 00:38:40

1. Blomgren
2. Brodin
3. Gradin
4. Grewe
5. Klasen
7. Rensfeldt
8. Schlyter

Det är synd att det är precis fel spelare som sitter på avtal. Man hade ju gärna sett att Brodin, Gradin, Rensfeldt, Schlyter och Grewe hade haft utgående. Inte för att dom nödvändigtvis är dåliga spelare. Men för att ge en ny ledning chansen att sätta sina prägel, och om vi hade velat förlänga med någon av dessa hade det nog varit en helt annan lönebild, istället för att dom faller in under KG-strukturen under ett år till.
Ja, jag håller helt med.
Blir ett tråkigt och lite svårt första år.
Hoppas man blir av med lite dyra kontrakt.
Sen försvinner väl både Garpens och Fagervalls lön också (även om sistnämnda blev mindre då han skrev på för Boden).
Manijock

Inlägg av Manijock »

Är det snack i katakomberna om att Ragge Jr är klar? Eller har man källa på det?

Blomgren kommer försvinna till SHL. Alldeles för bra!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev: 2024-01-28 10:37:10 Är det snack i katakomberna om att Ragge Jr är klar? Eller har man källa på det?

Blomgren kommer försvinna till SHL. Alldeles för bra!
Angående Lill-Ragge.
Ja, den kan jag ta gift på.
Expert.
Låst