Jag vill med detta poängtera följande:Så mycket för traditionerna
(10:15, 19 Februari, 2008)
Ändå sedan Linköping gjorde sitt intåg på den stora scenen, Elitserien, så har jag som supporter fått höra att vi saknar traditioner och kultur. Detta har kommit främst från supportrar till Leksand (som numera skapar allsvensk tradition), Djurgården, Södertälje och Brynäs.
När LHC gjorde sin entré i högsta serien var Brynäs regerande mästare och dess supportrar, särskilt de i Linköping, missade aldrig en chans att tala om sitt fantastiska och traditionsrika Brynäs och hur mycket dessa traditioner betyder för framgång.
Idag är situationen lite annorlunda. Brynäs förlorar en halv miljon kronor per match [klick] på grund av att publiken uteblir i detta utsatta läge för det "traditionsrika" och "klassiska" laget. Är det så man bevarar sina traditioner så klarar jag mig utan såna...
Vad har traditioner att göra med Leksands, Brynäs, SSK:s eller våra prestationer just i år eller förra säsongen?
Det verkar som om skribenten i fråga totalt saknar tidsperspektiv, även om inte jag själv är så jäkla gammal heller så har jag respekt för de idrottsliga prestationer som utförts då inte jag gick på hockey.
Ta Anders Eldebrink eller Bengt-Åke som exempel. Fantastiska lirare vars meriter talar för sig själva. Såna grabbars perstationer sopar man inte under mattan för att det har gått trögt under en eller per säsonger, anor är INTE färskvara. Brynäs 12 SM-guld är inte kattskit, inte ens i mina ytterst trefärgade ögon. Meriter, anor och traditioner (som jag tycker kan dras under "samlingsordet" traditioner) ska man ha respekt för.
Det visade LHC-spelarna på isen när Falk satte sitt matchrekord och det visade Timrå när Micke Johansson fick sin flagga hissad, då t.o.m. Sanny L gav Micke en bukett rosor för att gratulera.
Det tragiska med det hela är att han också åsyftar på publiktrycket i de olika arenorna. Jag kan bara säga att hade LHC suttit i Brynäs minst sagt prekära sits, ffa på hemmaplan, idag, så hade inte de haft mer än 4,5 - 5000 på sina matcher heller. Eventpublik kommer och går med framgångar och deras klack är fan heller så hardcore som de tror. Vi låter mer i periodpauserna än vad de mäktar med på hemmaplan, så den dagen LHC ligger och svalpar i botten så ska jag se hur bra uppslutning det är i deras kakburk. Antagligen densamma som den i dagens halvfulla tablettask.
Egentligen så är det väl ett mirakel att skribenten har fått publicera sånt här skitsnack, men det är väl samma grabbar som buade ut Falken i Globen som förväntas läsa denna smörja och bli än mer insmetade i den nya hockeykulturen, där feta sponsorer och kvadratiska tvåplansrenor med 8 250 platser ploppar upp överallt i landet, där naiva snubbar som Helber och Glennert sätter två klackar bredvid varandra av ekonomiska skäl.
Nej, elitserien är inte NHL och tacka gud för att vi i DIF har anor och tradition och en ack så viktig influens ifrån fotbollskulturen. Annars hade väl vi också slutat som en klappklapp-historia i hörnet av en chokladask.
Fridens
odburt