Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Burvaktarn
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Burvaktarn »

dr111DIF skrev: 2024-01-15 10:19:30
Jim Morrison skrev: 2024-01-15 09:20:05
Osten östlund skrev: 2024-01-15 09:03:27
Jim Morrison skrev: 2024-01-15 07:53:10 Både Costmar och Pontus helt avskrivna för framtida lån nu enligt Madhawk i deras podd.
Men alternativet att värva dem finns väll kvar?
Finns det säkert men det är väl samtidigt lite säljarens marknad nu? Blir nog inget rabatterat pris från klubbar som inte behöver sälja. Tror inte dom sitter på några jättelöner i LHC respektive Frölunda att det skulle vara en ”börda” att ha kvar dom.
Magwood-pengarna borde räcka för att ta över hela lönen för åtminstone en av dom, så borde inte vara problemet. Kanske vill klubbarna ha en lösensumma också med tanke på
marknaden.

Edit: Fallet Costmar lite annorlunda också, han används ju faktiskt på 12 fw av Cluben.
Oftast med importer så hanteras lön via sign-on, dvs vi betalar större delen av lönen då. Räkna inte med att 90 000 SEK/månad frigörs bara för att man häver kontraktet.
Eventuell kan det finnas sign-off klasuler också.

Rent hyptotetiskt så skulle kontraktet kunna vara utformat i ett 1-1-1 upplägg om 90 000 SEK/mån
90' * 10mån = 900 000.
300 000 = sign-on
300 000 = Månadslön för 10mån dvs 30 000mån
300 000 = sign-off

Med ett sådant upplägg frigör vi alltså ca 5 månadslöner, dvs 150 000 totalt.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Burvaktarn skrev: 2024-01-15 10:44:18
dr111DIF skrev: 2024-01-15 10:19:30
Jim Morrison skrev: 2024-01-15 09:20:05
Osten östlund skrev: 2024-01-15 09:03:27
Jim Morrison skrev: 2024-01-15 07:53:10 Både Costmar och Pontus helt avskrivna för framtida lån nu enligt Madhawk i deras podd.
Men alternativet att värva dem finns väll kvar?
Finns det säkert men det är väl samtidigt lite säljarens marknad nu? Blir nog inget rabatterat pris från klubbar som inte behöver sälja. Tror inte dom sitter på några jättelöner i LHC respektive Frölunda att det skulle vara en ”börda” att ha kvar dom.
Magwood-pengarna borde räcka för att ta över hela lönen för åtminstone en av dom, så borde inte vara problemet. Kanske vill klubbarna ha en lösensumma också med tanke på
marknaden.

Edit: Fallet Costmar lite annorlunda också, han används ju faktiskt på 12 fw av Cluben.
Oftast med importer så hanteras lön via sign-on, dvs vi betalar större delen av lönen då. Räkna inte med att 90 000 SEK/månad frigörs bara för att man häver kontraktet.
Eventuell kan det finnas sign-off klasuler också.

Rent hyptotetiskt så skulle kontraktet kunna vara utformat i ett 1-1-1 upplägg om 90 000 SEK/mån
90' * 10mån = 900 000.
300 000 = sign-on
300 000 = Månadslön för 10mån dvs 30 000mån
300 000 = sign-off

Med ett sådant upplägg frigör vi alltså ca 5 månadslöner, dvs 150 000 totalt.
Skulle även vara intressant att veta. Gällande Cam S, ifall vi " sparat " ngt på honom. Nu när han hittat ny klubb.
mb81

Inlägg av mb81 »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-15 08:55:48
Jävligt trist.
Vi satte oss i en sits där två SHL lån blev två av de viktigaste spelarna i truppen, då får man lite skylla sig själv.

Nu har vi altså 1 lån kvar från SHL (+målvakt).
Hade varit skönt att testa en senior från Division 1. Jag gillar våra juniorer men det får inte bli för många på en gång.
Finns väl knappt några spelare i ettan som är bättre än Linus eller Mini-Fimpen?
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

mb81 skrev: 2024-01-15 13:05:07
Nattuggla_ skrev: 2024-01-15 08:55:48
Jävligt trist.
Vi satte oss i en sits där två SHL lån blev två av de viktigaste spelarna i truppen, då får man lite skylla sig själv.

Nu har vi altså 1 lån kvar från SHL (+målvakt).
Hade varit skönt att testa en senior från Division 1. Jag gillar våra juniorer men det får inte bli för många på en gång.
Finns väl knappt några spelare i ettan som är bättre än Linus eller Mini-Fimpen?
Jag gillar Victor och Linus. Men vi kan inte spela hälften J20 i matcherna.
Blir för valpigt.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-15 13:51:03 Jag gillar Victor och Linus. Men vi kan inte spela hälften J20 i matcherna.
Blir för valpigt.
Har ju bara hänt en enda match hittills vilket var ett extremfall. Matchen efter det var det ju bara tre juniorer med som dessutom var bäst på isen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Men nu verkar Pontus klar för lån i alla fall.
"I veckans två matcher har Djurgården klart med ett nytt lån av Frölundabacken Pontus Johansson, som ersätter avstängde Daniel Glad mot BIK Karlskoga på onsdag och hemma mot AIK på söndag", enligt Hockeynews.
https://hockeynews.se/articles/32503/
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-01-15 13:58:14
Nattuggla_ skrev: 2024-01-15 13:51:03 Jag gillar Victor och Linus. Men vi kan inte spela hälften J20 i matcherna.
Blir för valpigt.
Har ju bara hänt en enda match hittills vilket var ett extremfall. Matchen efter det var det ju bara tre juniorer med som dessutom var bäst på isen.
Mot Almtuna ja, slutspel mot Brynäs eller Björklöven är lite annat. Och med tanke på att våra stjärnspelare konstant är skadade så hoppas jag vi utnyttjar sista SHL lånet, och med lite tur kanske det blir jackpot. Likt Pontus eller Arvid.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-01-15 14:32:39
Blir för valpigt.
Mot Almtuna ja, slutspel mot Brynäs eller Björklöven är lite annat. Och med tanke på att våra stjärnspelare konstant är skadade så hoppas jag vi utnyttjar sista SHL lånet, och med lite tur kanske det blir jackpot. Likt Pontus eller Arvid.

Och vilken slutsats kan vi dra av en match egentligen?
När folk vill ha in Carl Lidö så är ditt resonemang att vi inte kan bedöma så snabbt, men när juniorerna gör en bra match mot ganska avslaget motstånd så är det något slags underlag på att vi inte behöver låna in spelare.
Min poäng är att vi inte kan dra slutsatsen att vi har för mycket juniorer i laget när vi typ haft två forwards i fjärdekedjan samt någon back under hela säsongen förutom en match. Plus att dessa juniorer varit bland dom bästa på isen när dom väl har fått spela, inte bara mot Almtuna.

Jag vill alltså inte låna in division 1-spelare för att spela i fjärdekedjan istället för våra egna juniorer. Om det finns någon bra SHL-center så absolut.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2024-01-15 14:39:50, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-01-15 14:28:15
"I veckans två matcher har Djurgården klart med ett nytt lån av Frölundabacken Pontus Johansson, som ersätter avstängde Daniel Glad mot BIK Karlskoga på onsdag och hemma mot AIK på söndag", enligt Hockeynews.
Ja, skönt att han kan täcka upp för Glad. Men efter det ska det vara stängt enligt madhawk i alla fall.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Den har nog KG/Wikegård fått böna o be för en extra gång eller två. Frölunda sa ju tidigare att det var "slut lånat" denna säsong.

Känslan är att "något" blir klar inom 1v eller så?

3 matcher i veckan nu framöver, kort om folk. Otur med ny avstängning/skada så lär vi sjunka som en sten i tabellen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jim Morrison skrev: 2024-01-15 14:37:27
Ja, skönt att han kan täcka upp för Glad. Men efter det ska det vara stängt enligt madhawk i alla fall.
Jo, enligt Hockeynews också. Men såklart finns ett managerspel med tillgång/efterfrågan med i detta.

Sedan om en permanent övergång är möjlig är en annan sak.
Är ju inte säkert Frölunda vill ha en (ev?) irriterad och omotiverad bänknötare. Kanske ändå hellre tar in någon annan, billigare och lämpligare bänknötare och skickar PJ till oss.
Tror också Frölunda mer än gärna säljer till just oss, om det blir aktuellt att vilja bli av med honom. De har garanterat inget emot att öka våra chanser att gå upp.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-01-15 14:46:06
Jim Morrison skrev: 2024-01-15 14:37:27
Jo, enligt Hockeynews också. Men såklart finns ett managerspel med tillgång/efterfrågan med i detta.

Sedan om en permanent övergång är möjlig är en annan sak.
Är ju inte säkert Frölunda vill ha en (ev?) irriterad och omotiverad bänknötare. Kanske ändå hellre tar in någon annan, billigare och lämpligare bänknötare och skickar PJ till oss.
Tror också Frölunda mer än gärna säljer till just oss, om det blir aktuellt att vilja bli av med honom. De har garanterat inget emot att öka våra chanser att gå upp.
Jag hade gärna köpt loss Pontus om det var möjligt. Känns mer sannolikt än Costmar också som faktiskt spelar matcher. Kan se mig Pontus som en grym förstaback hos oss i HA nästa säsong eller en bra breddback i SHL.

Tyvärr tror jag inte vi har ekonomin för det.
Användarvisningsbild
MarcusDaze

Inlägg av MarcusDaze »

Angående spelare från ettan tycker jag att man ska försöka lösa Jesper Lindén från Mariestad. Har sett honom en hel del live under de senaste åren. Bra storlek, ålder och fart på skridskorna. Otroligt rivig powerforward med bra näsa för mål.

Tänk er lite W. Nilsson.

Har levererat på en hög nivå konstant de senaste 6 åren i Mariestad. Tvekar inte en sekund på att han håller i HA.

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... per-linden
Stenkollsåklart

Inlägg av Stenkollsåklart »

Jim Morrison skrev: 2024-01-15 14:36:05
Nattuggla_ skrev: 2024-01-15 14:32:39
Blir för valpigt.

Och vilken slutsats kan vi dra av en match egentligen?
När folk vill ha in Carl Lidö så är ditt resonemang att vi inte kan bedöma så snabbt, men när juniorerna gör en bra match mot ganska avslaget motstånd så är det något slags underlag på att vi inte behöver låna in spelare.
Min poäng är att vi inte kan dra slutsatsen att vi har för mycket juniorer i laget när vi typ haft två forwards i fjärdekedjan samt någon back under hela säsongen förutom en match. Plus att dessa juniorer varit bland dom bästa på isen när dom väl har fått spela, inte bara mot Almtuna.

Jag vill alltså inte låna in division 1-spelare för att spela i fjärdekedjan istället för våra egna juniorer. Om det finns någon bra SHL-center så absolut.
Jag håller med Nattuggla helt och hållet här. Att ha någon av killarna som går in i en fjärdelina behöver inte betyda särskilt mycket, men hårdheten att spela seniorhockey saknas och det kommer betyda mycket i ett slutspel. Och att de är bäst på isen i dessa matcher är inte så konstigt, motivation slår klass osv. MEN att ha 5-6 juniorer i truppen i ett slutspel blir för mjukt, eller som Nattuggla beskriver det - valpigt. Samtidigt, vi kan kanske inte göra så mycket åt situationen, utan får väl gilla läget och hoppas att folk håller sig hela friska :)
mb81

Inlägg av mb81 »

MarcusDaze skrev: 2024-01-15 15:14:20 Angående spelare från ettan tycker jag att man ska försöka lösa Jesper Lindén från Mariestad. Har sett honom en hel del live under de senaste åren. Bra storlek, ålder och fart på skridskorna. Otroligt rivig powerforward med bra näsa för mål.

Tänk er lite W. Nilsson.

Har levererat på en hög nivå konstant de senaste 6 åren i Mariestad. Tvekar inte en sekund på att han håller i HA.

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... per-linden
Ryktades väl till oss i våras eller när det var? Säger inte att det inte finns spelare i ettan han är väl en till exempel. Men blir vi bättre med honom som forward 12/13 istället för Linus eller Fimpen? Tror knappast det av vad jag sett av Linus och Fimpen.
Låst