Ja vi har ett SHL-lån kvar. Skulle någon av Costmar eller PJ skriva på permanent blir det ett till vi kan göra.LG08 skrev: ↑2024-01-02 19:03:31Okej. Får hoppas på det då .thelinho skrev: ↑2024-01-02 17:52:01Att lösa Costmar permanent och låna PJ resten av säsongen tror jag är huvudspåret. Så det borde gå.
Att Hävelid storspelar i JVM löser ev målvaktssituationen kortsiktigt, Andrén har gjort det bättre under Honken men kommer troligtvis få konkurrens från en nytänd Hävelid.
Men så jag förstår rätt, det är inte omöjligt rent tekniskt att få in en back och en forward, tex PJ + Arvid, och ett lån. Det går rent tekniskt?
Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget
Någon som kan målvakter?
Tänker på att HH blir låg när han går ner med benskydden på isen. Han kan vara tät och snabb där och vinna framgång på det sättet, som tex hittills i JVM.
Men hur löser man problemet som uppstår längst ribban? Tycker det ser ut att vara mycket nät att skjuta på och det är väl också där mycket gått in när han stått hos oss.
Man kan ju gärna inte säga åt honom att träna på att bli längre.
Tänker på att HH blir låg när han går ner med benskydden på isen. Han kan vara tät och snabb där och vinna framgång på det sättet, som tex hittills i JVM.
Men hur löser man problemet som uppstår längst ribban? Tycker det ser ut att vara mycket nät att skjuta på och det är väl också där mycket gått in när han stått hos oss.
När man ser Lekkerimäki och Östlund dominera i jvm så känns det lite sorligt.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag vill kräkas varje gång jag blir påmind att dom spelar i andra lag i Sverige inkl Lindbom.
Avskaffa tre mot tre.
Stör mig ngt vedervärdigt på att fbk, växjö o örebro utnyttjar våra duktiga juniorer. Hade varit mer uthärdligt om de i stället lämnat för NHL
Senast redigerad av Doyle 1 den 2024-01-02 21:29:04, redigerad totalt 1 gånger.
Jag hade tagit att släppa juniorerna till JVM alla dagar i veckan mot att de spelade kvar hos oss denna säsongen, jag hade till och med förlängt JVM med tre veckor om det betydde att de stannade! I det stora hela gör det extremt lite skillnad jämfört med hur viktiga de hade varit i ett slutspel!
Du skulle kolla lite mer noga vad det var som flög över ditt huvud?Simpan skrev: ↑2024-01-02 20:39:47Jag hade tagit att släppa juniorerna till JVM alla dagar i veckan mot att de spelade kvar hos oss denna säsongen, jag hade till och med förlängt JVM med tre veckor om det betydde att de stannade! I det stora hela gör det extremt lite skillnad jämfört med hur viktiga de hade varit i ett slutspel!
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Hans litenhet är ju främsta orsaken till att han inte är draftad. Finns väl inte en enda i NHL som är kortare?LG08 skrev: ↑2024-01-02 19:21:48 Någon som kan målvakter?
Vår u14 målvakt är större och kan redan nu täcka mer av målet. Hugo måste kompensera med att helt enkelt vara en bättre målvakt än andra längre och större målvakter. Med samma teknik och spelsätt blir han ju annars självklart utkonkurrerad.
Men han kan såklart bli en SHL- målvakt.
Joel Lassinantti är bara 175 cm och har ju klarat sig bra i SHL.
Men det är definitivt en nackdel att vara så kort som målvakt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Han är ganska exakt lika liten/stor som Juuse Saros som har förstaspaden i Predators. Men ja en stor/lång målvakt kan komma undan med en annan spelstil. Jag tror dock fortfarande att det mentala är den absolut svåraste biten för målvakterna. En större långsammare målvakt eller en mindre och rörligare gör nog mindre skillnad än vad som rör sig innanför pannbenet när den avgörande sekvensen i den avgörande matchen skall utspelas. Förmodligen värre än för utespelarna som kan få fler chanser på sig att göra rätt medan en målvakt blir utpekad om han så gjort 100 bra räddningar och 1 tveksam.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-01-02 22:46:08Hans litenhet är ju främsta orsaken till att han inte är draftad. Finns väl inte en enda i NHL som är kortare?LG08 skrev: ↑2024-01-02 19:21:48 Någon som kan målvakter?
Vår u14 målvakt är större och kan redan nu täcka mer av målet. Hugo måste kompensera med att helt enkelt vara en bättre målvakt än andra längre och större målvakter. Med samma teknik och spelsätt blir han ju annars självklart utkonkurrerad.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Isåfall är kortare målvakter mentalt svagare än längre.Praetori skrev: ↑2024-01-03 10:36:02Han är ganska exakt lika liten/stor som Juuse Saros som har förstaspaden i Predators. Men ja en stor/lång målvakt kan komma undan med en annan spelstil. Jag tror dock fortfarande att det mentala är den absolut svåraste biten för målvakterna. En större långsammare målvakt eller en mindre och rörligare gör nog mindre skillnad än vad som rör sig innanför pannbenet när den avgörande sekvensen i den avgörande matchen skall utspelas. Förmodligen värre än för utespelarna som kan få fler chanser på sig att göra rätt medan en målvakt blir utpekad om han så gjort 100 bra räddningar och 1 tveksam.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-01-02 22:46:08Hans litenhet är ju främsta orsaken till att han inte är draftad. Finns väl inte en enda i NHL som är kortare?LG08 skrev: ↑2024-01-02 19:21:48 Någon som kan målvakter?

För jag tror inte du kan gräva fram särskilt många fler exempel på korta NHL- målvakter.
De flesta är nog snarare över 190 cm.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Tror NHL keepers klockar in på en snittlängd på ~187cm men det är ur minnet. Liten rink och statistik som gör det vettigt att jobba längre in i målet och hur stora skydd man kan ha gör ju att NHL-lagen gärna satsar på säkra kort över tid men det finns nån sweetspot. Binnington som är en personlig favorit loggar in på 188cm i strumplästen men han är fortfarande snabb som en oljad blixt. Hävelid kan säkert växa ett par cm till men nån Markström lär han inte bli i fråga om längd och då måste det finnas snabbhet, förmåga att läsa spelet, konsekvent agerande och talang för att ha en chans till en förstaspade i NHL. Moderna hybridkeepers står ju upp mycket mer och längre än bara för ett par år sedan i takt med att skyttar och klubbor gör att fler mål görs däruppe (och målvakterna med stora pads är otroligt duktiga på att täcka av längs isen) så det är andra faktorer som börjar spela in.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-01-03 13:57:52Isåfall är kortare målvakter mentalt svagare än längre.Praetori skrev: ↑2024-01-03 10:36:02Han är ganska exakt lika liten/stor som Juuse Saros som har förstaspaden i Predators. Men ja en stor/lång målvakt kan komma undan med en annan spelstil. Jag tror dock fortfarande att det mentala är den absolut svåraste biten för målvakterna. En större långsammare målvakt eller en mindre och rörligare gör nog mindre skillnad än vad som rör sig innanför pannbenet när den avgörande sekvensen i den avgörande matchen skall utspelas. Förmodligen värre än för utespelarna som kan få fler chanser på sig att göra rätt medan en målvakt blir utpekad om han så gjort 100 bra räddningar och 1 tveksam.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2024-01-02 22:46:08Hans litenhet är ju främsta orsaken till att han inte är draftad. Finns väl inte en enda i NHL som är kortare?LG08 skrev: ↑2024-01-02 19:21:48 Någon som kan målvakter?
Men det är definitivt en nackdel att vara så kort som målvakt.![]()
För jag tror inte du kan gräva fram särskilt många fler exempel på korta NHL- målvakter.
De flesta är nog snarare över 190 cm.
Ovan är ju Off-Topic men för att knyta det till sillytråden så är Halak ledig (apropå NHL-målvakter under 180cm).

- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Om vi ska förstärka något så är det målvakt/back.
Forwards har vi gott om då juniorerna är så pass bra.
Forwards har vi gott om då juniorerna är så pass bra.
-
Håller med om att degnell och Bergström gör det helt ok idag, dock så möter vi ett lag som i princip inte ställer oss på något som helst prov under hela matchen (bortsett sista 10 min) utan de fokuserar helt på försvar, vilket se för övrigt gör bra. (Vi gör typ 4 mål på 6 vettiga målchanser) Jag tycker de är helt ok som 7-8 back, som kan gå in när vingar skador, men att ha båda givna på 6 backe - det är inte tillräckligt bra i mina ögon - de är fortfarande juniorer och har en bra bit kvar än. För att gå långt så tycker jag att vi saknar hårdhet på backsidan, det är ganska mjukt rakt igenom och när det vankas slutspel så skulle vi verkligen må bra utav att få in lite kraft, tycker jag.
Om jag ska vara krass så skulle vi behöva ha tillbaka pj och Costmar, addera någon defensiv back och sen Armanis som namngiven målvakt. Leksand ut direkt i slutspel osv
Linus Eriksson är en blivande stjärna dock. Han kommer bli riktigt bra - lär spela jvm den här tiden nästa år