Tycker han gjorde en hygglig insats ändå. Att gå från Div2 till AS-nivå på typ 2 säsonger måste ändå vägas in. Ett fynd är det oavsett vilka parametrar man tittar på. Förväntningarna bör vara därefter.Donkels-3.0 skrev: ↑2023-11-22 23:45:51 Sämsta backen Hammarlund hoppas att Peter Andersson kan lära honom vett och ettikett i hans beslutsfattande
Säsongen 23/24
Säsongen 23/24
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Säsongen 23/24
Den största skillnaden de senaste matcherna är att de spelar mer avslappnat och spelar enklare när de är i egen zon. De spelar mer efter sin kapacitet istället för att spela med den kapaciteten de tror de har.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Säsongen 23/24
Så Liss och Grewe borta mot SSK då sannolikt när tramsnämnden fått gå in och kladda. Hoppas Krüger kan lira.
Säsongen 23/24
Helt sjukt om de stänger av spelare för lite gurgel, borde inte ens blivit matchstraff...
Säsongen 23/24
" När slagsmålet har börjat lugna ned sig åker Olle Liss förbi en klubba som Viktor Lennartsson i BIK Karlskoga ska plocka upp. Liss slår då undan klubban för Lennartsson. Direkt därpå sparkar han till klubban vilket ytterligare försvårar för Lennartsson att plocka upp den. Lennartsson knuffar då in Liss i sargen"
haha... låter som ett samtal på dagis när man hämtar barn
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 23/24
Han var bra igår. Motsvarade lönen och mer därtill. Han är inte problemet i vår backsida eller i vår laguppställningen överhuvudtaget.Praetori skrev: ↑2023-11-22 23:51:46Tycker han gjorde en hygglig insats ändå. Att gå från Div2 till AS-nivå på typ 2 säsonger måste ändå vägas in. Ett fynd är det oavsett vilka parametrar man tittar på. Förväntningarna bör vara därefter.Donkels-3.0 skrev: ↑2023-11-22 23:45:51 Sämsta backen Hammarlund hoppas att Peter Andersson kan lära honom vett och ettikett i hans beslutsfattande
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
- Säsongskort: Ja
Säsongen 23/24
Hygglig nja fortfarande vår mest oskolade och osäkra back och Andersson har ett digert arbete framför sig hoppas att han är en bättre instruktör en Ragge som mest verkat ha varit backtränare på papperetPraetori skrev: ↑2023-11-22 23:51:46Tycker han gjorde en hygglig insats ändå. Att gå från Div2 till AS-nivå på typ 2 säsonger måste ändå vägas in. Ett fynd är det oavsett vilka parametrar man tittar på. Förväntningarna bör vara därefter.Donkels-3.0 skrev: ↑2023-11-22 23:45:51 Sämsta backen Hammarlund hoppas att Peter Andersson kan lära honom vett och ettikett i hans beslutsfattande
-
- Säsongskort: Ja
Säsongen 23/24
Självklart kommer det korrupta bajenvraket Elo yrka på avstängningar. Förövrigt den sämsta målvakten efter Schweizerosten Östlund att vara målis i Djurgården någonsin
Säsongen 23/24
Gick igenom lite statistik från säsongen som jag har tillgång till, vet inte hur rätt allt är från just det här verktyget men det ger en fingervisning på hur saker ser ut. Och jag är medveten om att inte alla är superfans av statistik men det är intressant att dyka ner i för det säger en del om spelet, även om det så klart inte säger allt. Jag använder statistik som ett komplement till det man ser, om det hjälper att förstå min syn på det hela.
Det som förvånade mig mest med statistiken var att vår förväntade mål emot (xG against) var fjärde lägst i serien. Det betyder alltså att vi släpper till färre farliga chanser än alla i serien förutom Brynäs, Södertälje och Östersund. Det är ytterligare ett tecken på att målvaktsspelet inte varit på topp så här långt under säsongen (men det har sett bättre ut senaste tiden). Det är också ett tecken på att själva försvarsspelet utan puck och det system vi spelat inte varit helt uselt.
Det som varit ett stort problem försvarsmässigt dock är spelet med puck där vi har fjärde flest tappade puckar i egen zon och bara Östersund, Tingsryd och Västervik har varit sämre än oss där. Det förvånar för om det är något vi har så är det rätt spelskickliga backar. Jag tycker dock detta har förbättrats under Honken där våra forwards kommer med mer fart och är mer rättvända när de får passningar från våra backar. Tidigare har vi varit lite för statiska och felvända i uppspelsfasen. Så det kan man kanske inte helt skylla på våra backar bara men det är ändå intressant att vi är så dåliga just där.
Tittar man på allas favorit-statistik Corsi, som alltså är en procentsats där man väger skott för och skott emot, så är vi bäst i serien. Skillnaden mellan hur många skott vi skjuter och hur många skott vi får emot oss är alltså bäst i serien, vilket är bra! Även om det inte säger allt så klart. Saker som man inte ser genom Corsi är t.ex hur farliga skott man tar och tittar man på förväntade mål för (xG) så ligger vi i mitten av serien. Tittar man däremot på vad som klassas som målchanser per match av verktyget jag använder (vet inte vad de klassar som målchanser) så är vi tredje sämst i serien. Vi missar även mål överlägset mest i serien där snittet ligger på 11 missade skott per match medan vi ligger på 14.5 missade skott per match.
Det här säger så klart inte allt och ger inte en helhetsbild men det bekräftar ganska mycket av vad jag känt kring vårt spel den här säsongen. Vi skjuter mycket men inte från så farliga områden vilket gör att vi inte skapar jättemånga farliga chanser. Vi fungerar hyfsat bra systemmässigt i försvarsspelet utan puck men våra uppspel har inte fungerat bra vilket gör att motståndarna kan starta sina anfall betydligt närmare mål. Vi har dessutom inte haft målvaktsspelet på vår sida under mestadels av säsongen så vi har inte kunnat förvänta oss den där extra räddningen när vi behövt det men vi har också inte fått rutinräddningar alltid, många mål har gjorts från "ofarliga" lägen.
Det som förvånade mig mest med statistiken var att vår förväntade mål emot (xG against) var fjärde lägst i serien. Det betyder alltså att vi släpper till färre farliga chanser än alla i serien förutom Brynäs, Södertälje och Östersund. Det är ytterligare ett tecken på att målvaktsspelet inte varit på topp så här långt under säsongen (men det har sett bättre ut senaste tiden). Det är också ett tecken på att själva försvarsspelet utan puck och det system vi spelat inte varit helt uselt.
Det som varit ett stort problem försvarsmässigt dock är spelet med puck där vi har fjärde flest tappade puckar i egen zon och bara Östersund, Tingsryd och Västervik har varit sämre än oss där. Det förvånar för om det är något vi har så är det rätt spelskickliga backar. Jag tycker dock detta har förbättrats under Honken där våra forwards kommer med mer fart och är mer rättvända när de får passningar från våra backar. Tidigare har vi varit lite för statiska och felvända i uppspelsfasen. Så det kan man kanske inte helt skylla på våra backar bara men det är ändå intressant att vi är så dåliga just där.
Tittar man på allas favorit-statistik Corsi, som alltså är en procentsats där man väger skott för och skott emot, så är vi bäst i serien. Skillnaden mellan hur många skott vi skjuter och hur många skott vi får emot oss är alltså bäst i serien, vilket är bra! Även om det inte säger allt så klart. Saker som man inte ser genom Corsi är t.ex hur farliga skott man tar och tittar man på förväntade mål för (xG) så ligger vi i mitten av serien. Tittar man däremot på vad som klassas som målchanser per match av verktyget jag använder (vet inte vad de klassar som målchanser) så är vi tredje sämst i serien. Vi missar även mål överlägset mest i serien där snittet ligger på 11 missade skott per match medan vi ligger på 14.5 missade skott per match.
Det här säger så klart inte allt och ger inte en helhetsbild men det bekräftar ganska mycket av vad jag känt kring vårt spel den här säsongen. Vi skjuter mycket men inte från så farliga områden vilket gör att vi inte skapar jättemånga farliga chanser. Vi fungerar hyfsat bra systemmässigt i försvarsspelet utan puck men våra uppspel har inte fungerat bra vilket gör att motståndarna kan starta sina anfall betydligt närmare mål. Vi har dessutom inte haft målvaktsspelet på vår sida under mestadels av säsongen så vi har inte kunnat förvänta oss den där extra räddningen när vi behövt det men vi har också inte fått rutinräddningar alltid, många mål har gjorts från "ofarliga" lägen.
Säsongen 23/24
Får mig att tänka på ett tillfälle igår. Vi tar burskydd, resten av laget rätt stillastående. Backen börjar trampa och lägger passen på forwardens skridsko i mittzon som tappar puck. Omställning och vi blir fast i egen zon.
It's easier to be an asshole to words than to people
Säsongen 23/24
Ja, det har hänt en del gånger. Tycker framförallt rörligheten bland forwards/spelare utan puck varit vårt stora problem, vi tar oss inte ur zonen på ett effektivt sätt med kontroll på pucken och tappar pucken framförallt i dåliga situationer. Det är något som jag ser en tydlig skillnad på sen Honken tog över, rörligheten bland våra spelare och forwards har förbättrats markant även om situationer som du beskriver dyker upp ibland ändå, för det är hockey och sånt händer oavsett.
Säsongen 23/24
Jo det är aldrig perfekt men bättre. Klar skillnad är att man flera gånger går mycket snabbare istället för att lugna ner, vänta och vända tillbaka. Fler chanser på rush igår än hela övriga säsongen kombinerat typ. Då blir det farliga lägen. Vårt uppställda anfallsspel har varit helt ok eller tom bra under säsongen men det räcker inte som enda sätt att skapa lägen.
Säsongen 23/24
Vad gäller Andrén så har han förstås spelat upp sig men det är inte riktigt där än. Det duger såklart inte att ducka för ett slagskott hela vägen från point där våra backar jobbar fram fri sikt när vi leder 3-1. Upp med masken eller vad fan som helst. Det riskerar matchen och är skillnaden mot ganska bekväma sista 5 min och den nerv det blev istället.
Det var ett liknande agerande på PP mål han släppte mot gnaget, står lite lågt och duckar istället för att sträcka på sig. Kanske självförtroende men detalj för Mikko att jobba med. Annars bra matcher sista tre.
Det var ett liknande agerande på PP mål han släppte mot gnaget, står lite lågt och duckar istället för att sträcka på sig. Kanske självförtroende men detalj för Mikko att jobba med. Annars bra matcher sista tre.
Säsongen 23/24
3 resp 2 matcher, jäklar pajasar.Donkels-3.0 skrev: ↑2023-11-23 11:23:14 Självklart kommer det korrupta bajenvraket Elo yrka på avstängningar. Förövrigt den sämsta målvakten efter Schweizerosten Östlund att vara målis i Djurgården någonsin