Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Döden skrev: 2023-11-11 00:47:16 Helt ärligt så ser jag hellre att man bygger med yngre och kryddar med äldre än tvärtom
Speciellt i Hockeyallsvenskan.
Vi ska ju helt klart utnyttja våran fina Juniorverksamhet och därav är det viktigt att vi får in en coach som förstår värdet i det.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-11-11 10:11:07
Döden skrev: 2023-11-11 00:47:16 Helt ärligt så ser jag hellre att man bygger med yngre och kryddar med äldre än tvärtom
Vi ska ju helt klart utnyttja våran fina Juniorverksamhet och därav är det viktigt att vi får in en coach som förstår värdet i det.
Det är ju en otrolig edge vi sitter på egentligen. Finns ju bara fördelar med att kunna plocka upp bredd underifrån istället för att köpa bredd.

Dels är det mycket billigare så att du kan lägga alla pengar på spetsen istället och sedan blir det attraktivt för nya talanger att välja oss för att man vet att man alltid får chansen i A-laget vad det lider. Eftersom att vi då har satt det i system.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-11-11 10:23:01
Nattuggla_ skrev: 2023-11-11 10:11:07
Det är ju en otrolig edge vi sitter på egentligen. Finns ju bara fördelar med att kunna plocka upp bredd underifrån istället för att köpa bredd.

Dels är det mycket billigare så att du kan lägga alla pengar på spetsen istället och sedan blir det attraktivt för nya talanger att välja oss för att man vet att man alltid får chansen i A-laget vad det lider. Eftersom att vi då har satt det i system.
Exakt så.
Och det för mig in på Michael Holmqvist.
Han har ju jobbat mycket med våra juniorer så det är en enorm fördel om vi vill ha honom kvar.
Man hör mycket gott om honom bland typ… alla?
Styrelsen verkar gillar honom också.

Det kanske är så enkelt att vi testar honom nu ett antal veckor och kommer fram till att han ska få leda laget och sen letar vi assisterande istället?
Vet inte. Men har en stark känsla av att vi inte ska ”kasta bort” Honken. Och frågan är hur länge han vill gå som assisterande?
Det kanske är hans tur nu?

Jag önskade ju själv att vi slutar letar meriter och istället går på kompetens. Att våga tänka nytt, modernt.

Och visst, då blir det ju en ”in house” lösning igen.
Men det är ju skillnad mot tidigare.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Grunander om nästa tränare:
”Om vi säger så här då, vad vill du att nästa tränare i Djurgården ska ha för egenskaper?
– Jag tror att en tränare måste vara mer modern, vi måste spela en modern hockey. Och det innehåller en massa faktorer: bra anfallshockey, bra försvarshockey, bra utan puck, bra med puck och så vidare, det är många komponenter. Vi måste bli mera moderna i vårt spel, det är den diskussionen jag hör. Nu är inte jag någon jätteexpert på det här även om jag är uppväxt i en hockeyfamilj och gått på hockey hela mitt liv, men jag känner att vi måste utveckla spelet på ett bra sätt och bli lite mera moderna i vårt spel.”

Läs hela här: https://hockeynews.se/articles/31048/
Han gör ett gott intryck tycker jag.
benganfs

Inlägg av benganfs »

Nattuggla_ skrev: 2023-11-11 10:08:03 Blir lite fel tråd och går händelserna i förväg.
Men undra hur man ser på Krügers kontrakt till nästa säsong, och hur han ser på det själv.

Jag älskar honom, det gör vi alla.
Men i ärlighetens namn så måste han vara otroligt dyr på den här nivån?
Om vi ska försöka nå någon form av normalnivå på våran budget så behöver vi få bort alla dyra, äldre spelare.

Krüger
Norman
Brodin
Rensfeldt
Liss

Jag undrar egentligen hur mycket dessa fem kostar oss.
Om alla satt på utgående så hade jag prioriterat Krüger. Utan tvekan. Hellre han än de fyra andra. Men nu har vi fel spelare på fel kontaktlängd.
Undrar jag om vi har råd att ha kvar honom när vi har Brodin och Rensfeldt kvar på kontrakt.
Där känner jag på den listan att 1 borde vi har råd med. Om Krüger vill förlänga så ska vi göra det. Sen kan vi göra oss av med dom andra det har ja inget emot. Dels som du säger. Men Krüger gör nog så mycket än att bara lira hockey. Han är Djurgården typ.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

benganfs skrev: 2023-11-11 11:36:43
Nattuggla_ skrev: 2023-11-11 10:08:03 Blir lite fel tråd och går händelserna i förväg.
Men undra hur man ser på Krügers kontrakt till nästa säsong, och hur han ser på det själv.

Om vi ska försöka nå någon form av normalnivå på våran budget så behöver vi få bort alla dyra, äldre spelare.

Krüger
Norman
Brodin
Rensfeldt
Liss

Om alla satt på utgående så hade jag prioriterat Krüger. Utan tvekan. Hellre han än de fyra andra. Men nu har vi fel spelare på fel kontaktlängd.
Undrar jag om vi har råd att ha kvar honom när vi har Brodin och Rensfeldt kvar på kontrakt.
Där känner jag på den listan att 1 borde vi har råd med. Om Krüger vill förlänga så ska vi göra det. Sen kan vi göra oss av med dom andra det har ja inget emot. Dels som du säger. Men Krüger gör nog så mycket än att bara lira hockey. Han är Djurgården typ.
Instämmer Kruger måste behållas till vilket pris som helst. Sedan skall han förhoppningsvis vara kvar i föreningen eftee det.

Resterande kommer bara bli sämre, men kosta lika mycket.

Kruger har nog högst, ngt rykte runt 175k (Han är dock underbetald).

Skulle tippa på att spelarna ovan kostar mellan 120- 160k i månaden. Släng på Klasen på det med.

Magwood har säkert runt 90- 100k
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

benganfs skrev: 2023-11-11 11:36:43

Krüger
Norman
Brodin
Rensfeldt
Liss

Absolut om vi hittar andra klubbar som tar över kontrakten. Men vi har inte råd att förlänga med Krüger samtidigt som man ska betala av delar av löner till spelare som inte spelar här.
Med tanke på att ingen ville ta över Schilling, Hedström, Falk och Liss kontrakt i somras så vittnar det om att vi har alldeles för höga löner. Och jag tvivlar på att Rensfeldt kommer hitta annan klubb med den lön han har här, då han haft en nedåtgående kurva sedan SHL uttåget.
Så det här blir en svår nöt att knäcka om vi vill behålla Krüger samtidigt som att få ihop en slagkraftig trupp.
PETTAX

Inlägg av PETTAX »

Garpen talar ut. Har tyvärr inte plus, men någon annan kanske kan bjuda på nått från den artikeln?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -ratt-till
Jag skäms aldrig för att hålla på DIF. Djurgårdare tills jag dör!
DagUggla

Inlägg av DagUggla »

PETTAX skrev: 2023-11-11 17:06:53 Garpen talar ut. Har tyvärr inte plus, men någon annan kanske kan bjuda på nått från den artikeln?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -ratt-till
Du missar inget. Artikeln säger i princip inte ett dugg.
Användarvisningsbild
Doyle 1

Inlägg av Doyle 1 »

Albelin inte hört nått från DIF ???

https://hockeynews.se/articles/31071/?f ... YQCsNE3fg0
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Vad tycker forumet. Om att eventuellt plocka in Albelin?
Har alldeles för lite koll på hans tränarkarriär. Men erfarenhet saknar han ju inte.
Användarvisningsbild
Doyle 1

Inlägg av Doyle 1 »

Är nog inte billig tyvärr…
Vi sitter ju redan med tre avlönade tränare som inte finns i båset😡
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av EspenK »

Nattuggla_ skrev: 2023-11-12 15:34:05
Har alldeles för lite koll på hans tränarkarriär. Men erfarenhet saknar han ju inte.
Albelin är ett bra namn. Men albelins kommentar om spelarmaterialet är korrekt. Spelarmaterialet är helt enkelt för dåligt. Främst på backsidan.

Vi ska klara oss kvar och sedan bygga från grunden med en skicklig sportchef.
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av klintan85 »

Nattuggla_ skrev: 2023-11-12 15:34:05
Albelin är intressant val med erfarenhet av ass. tränare i NHL, och ass. tränare i AHL. Och sen har ju han och Fischer gjort ett bra jobb med schweizisk hockey. Jag ser honom hellre än Kimby, men han är nog för dyr som sagt. Det hade varit schyst med Albelin som tränare och Garpen som sportchef.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Enligt Madhawk har vi har ställt frågan till Victor Grönberg, ung coach i Brynäs J20, att bli assisterande/backansvarig. Låter skönt att vi mer och mer lutar mot att låta Honken köra fullt ut nu.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst