Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Bogart

Säsongen 23/24

Inlägg av Bogart »

Jim Morrison skrev: 2023-10-26 06:18:13 Magwood - Krüger - Wiktor
Klasen - Norman - Brodin
Grewe - Eriksson - Gradin
Berglund - Rensfeldt - Liss
Blomgren

Detta är de sista kedjekombinationerna jag lägger upp och det jag vill se i 10 matcher framöver. Det hade gett max antal spelare sina bästa positioner. Om det var upp till mig hade jag lätt spelat Linus som tredjecenter även om det inte är så troligt. Sätt Berglund där annars och flytta upp Blomgren. Fjärdekedjan är lite leftovers - jag hade kunnat tänka mig Liss med Krüger då dom hade bra kemi förra säsongen men jag kan inte helhjärtat sätta Wiktor i en fjärdekedja med Ludde.
Tycker inte Schlyter förtjänar petas, en av få som utvecklats och blivit bättre och är en utmärkt energispelare som dessutom börjar visa lite mer offensiv kraft, även om han inte fått utdelning än.

Liss ska tyvärr inte ha något att göra i laget, hans tank är slut och det syns i skridskoåkningen. Han har aldrig varit någon virtuos men det är värre än någonsin nu, han kan knappt åka styrfart och ta emot en puck längre. Dessutom är hans skott värdelöst när han inte kan ta sig till farliga positioner för att skjuta, nästan alla hans skott är från "ofarliga" lägen och man kan inte skylla på playmaking för flera andra spelare har betydligt fler skott än Liss i farliga ytor. Han tjänar massa pengar men det är fan dags att bita i det sura äpplet och peta honom, man måste betala honom oavsett och jag tror vi är bättre utan honom.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

Bogart skrev: 2023-10-26 07:02:50
Klasen - Norman - Brodin
Blomgren

Detta är de sista kedjekombinationerna jag lägger upp och det jag vill se i 10 matcher framöver. Det hade gett max antal spelare sina bästa positioner. Om det var upp till mig hade jag lätt spelat Linus som tredjecenter även om det inte är så troligt. Sätt Berglund där annars och flytta upp Blomgren. Fjärdekedjan är lite leftovers - jag hade kunnat tänka mig Liss med Krüger då dom hade bra kemi förra säsongen men jag kan inte helhjärtat sätta Wiktor i en fjärdekedja med Ludde.
Tycker inte Schlyter förtjänar petas, en av få som utvecklats och blivit bättre och är en utmärkt energispelare som dessutom börjar visa lite mer offensiv kraft, även om han inte fått utdelning än.

Liss ska tyvärr inte ha något att göra i laget, hans tank är slut och det syns i skridskoåkningen. Han har aldrig varit någon virtuos men det är värre än någonsin nu, han kan knappt åka styrfart och ta emot en puck längre. Dessutom är hans skott värdelöst när han inte kan ta sig till farliga positioner för att skjuta, nästan alla hans skott är från "ofarliga" lägen och man kan inte skylla på playmaking för flera andra spelare har betydligt fler skott än Liss i farliga ytor. Han tjänar massa pengar men det är fan dags att bita i det sura äpplet och peta honom, man måste betala honom oavsett och jag tror vi är bättre utan honom.
Schlyter har varit stabil men jag ser inte vem han petar i lineup dock. Gillar Linus Eriksson ohälsosamt mycket förvisso så kan vara något partisk där. Liss håller jag med om och det hade nog varit väldigt bra att bli av med hans lön.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Manijock »

Liss har ju fortfarande sin spets i PP. Han är fortfarande smart i ingångar och har sitt skott. Dock fortsätter ju Garpen med en dåres envishet att ha Olle som hackkyckling där... Spelade hellre med två backar tydligen, varav Ytterell på den positionen och Axel på blå! Nog blev man lite nostalgisk när man tänkte att de kanske ville prova med en på varsin sida blå ala Björn Nord eller Jiri Marusak som förr.... Men tusan vet om det skulle flyga idag :lol:

Skulle vilja köra ursprungsland ett tag:

Norman - Krüger - Nilsson
Klasen - Magwood - Gradin
Grewe - Rensfeldt - Brodin
Blomgren - Berglund - Liss
Eriksson/Schlyter
Praetori

Säsongen 23/24

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: 2023-10-26 07:34:18 Liss har ju fortfarande sin spets i PP. Han är fortfarande smart i ingångar och har sitt skott. Dock fortsätter ju Garpen med en dåres envishet att ha Olle som hackkyckling där... Spelade hellre med två backar tydligen, varav Ytterell på den positionen och Axel på blå! Nog blev man lite nostalgisk när man tänkte att de kanske ville prova med en på varsin sida blå ala Björn Nord eller Jiri Marusak som förr.... Men tusan vet om det skulle flyga idag :lol:
Liss var lagets bästa målgörare förra säsongen. Under normala omständigheter hade jag sagt att man får ge det tid och försöka hitta bra lekkamrater men förutom ett par riktigt fina aktioner i Premiären och Derbyt så har han inte visat framfötterna nog för mer än bänken. MEN det går å andra sidan att säga om en rad andra spelare i laget också så där får man väl lita på tränartrojkan.
Det är 3 spelare med lite klipp i åkningen och som konsekvent visar instinkt att driva på mål och det är VN, Magwood och Gradin. Sen har inte de heller varit särskilt lysande men jag stör mig åtminstone inte på deras insatser och de borde därför få mer speltid högt i hierarkin tills övriga steppar upp.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Bogart

Säsongen 23/24

Inlägg av Bogart »

Jim Morrison skrev: 2023-10-26 07:14:45
Bogart skrev: 2023-10-26 07:02:50
Klasen - Norman - Brodin
Blomgren

Schlyter har varit stabil men jag ser inte vem han petar i lineup dock. Gillar Linus Eriksson ohälsosamt mycket förvisso så kan vara något partisk där. Liss håller jag med om och det hade nog varit väldigt bra att bli av med hans lön.
Schlyter kan ju kliva in istället för Liss. Jag har också börjat gilla Blomgren-Nilsson-Magwood, jag tror ju inte på Nilsson som center generellt men det har sett bra ut med de tre tillsammans hittills, klart bäst utgångar och ingångar, högt tempo och de gör ett bra forecheck-jobb. Blomgren är för övrigt en av våra bästa på att hitta avslut i farliga lägen hittills. Schlyter har svårt att ta plats kanske men ser honom gärna spela över Liss i alla fall.
dr111DIF

Säsongen 23/24

Inlägg av dr111DIF »

Jag tycker det får vara färdigbökat i kedjorna för ett tag framöver om det inte tillstöter fler skador. Tror inte det är där våra problem ligger. När vi blir sämre tror jag det är för att spelarna inte vågar göra det jag antar att man kommit överens om, man tvekar och backar ifrån så att ingen sätter press på puckföraraen i egen zon och då får man aldrig stopp. Sen är det flera gånger igår i tredje när vi har en C/FW omarkerad centralt högt i egen zon som vi hittar i första perioden. Det alternativet finns för att motståndarna överbelastar och stänger sargerna med backar men i tredje vågar vi inte utan tar alibialternativet att försöka slå den längs redan stängd sarg istället. I första blir det massa chanser på rush för att vi vågar men många spelare är i djupa hål just nu. T.ex. Hammarn och Kevin. Kontinuitet i kedjor, Axel A tillbaka och jobba med detaljerna som gör att vi sätter oss under press periodvis är melodin.

Vad gäller Liss kommer vi aldrig kunna dumpa kontraktet och även om han är kass nu så vet vi vad han kan. Han är i samma hål som många andra. Att få igång han kan vara sklinnaden mellan play-in och att kunna hota i någon mån i ett slutspel.

Sen måste Ytterell bort från PP! Han är mer ensidig än Liss där.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 23/24

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Blev lite ljusare igår i den mörka hockeytillvaron.

Positivt:
Riktigt bra förstaperiod igår. Och vinst.
Vi spelade en härlig Djurgårdshockey i premiären mot Björklöven.
Jag tycker också vi var det bättre laget mot Brynäs borta (dessvärre bara i 2 perioder).
Stabil seger över SSK.

Så förutom att vi inte kan vinna över de typiska mellanmjölksbonnalagen (Typ Kalmar) finns nu ändå något att bygga vidare på.

Finns såklart massor av mer negativt att skriva, men är så less på det så jag avstår denna gång.

Kääääämpa DIF!
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Tellqvist32
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Tellqvist32 »

Skön seger igår!

Jättebra förstaperiod, därefter inte särskilt bra. Förståeligt att vi spelar som vi gör i tredje med vårt självförtroende.

Mycket att jobba på för det här laget.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-26 09:48:22 Blev lite ljusare igår i den mörka hockeytillvaron.

Positivt:
Jag tycker också vi var det bättre laget mot Brynäs borta (dessvärre bara i 2 perioder).
Stabil seger över SSK.

Så förutom att vi inte kan vinna över de typiska mellanmjölksbonnalagen (Typ Kalmar) finns nu ändå något att bygga vidare på.

Finns såklart massor av mer negativt att skriva, men är så less på det så jag avstår denna gång.

Kääääämpa DIF!
Om man går på statistik så är ju vi ju bättre rent spelmässigt den här säsongsinledningen jämfört med förra. Placeringen vi låg på då borde vi ligga på nu och vice versa.

En riktigt bra målvakt kan verkligen göra skillnad.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-10-26 10:54:18
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-26 09:48:22 Blev lite ljusare igår i den mörka hockeytillvaron.

Positivt:
Stabil seger över SSK.

Kääääämpa DIF!
Om man går på statistik så är ju vi ju bättre rent spelmässigt den här säsongsinledningen jämfört med förra. Placeringen vi låg på då borde vi ligga på nu och vice versa.

Visst är de underliggande siffrorna ganska bra nu va, jämfört med topplagen?
Hockeysiffror.se har ju en del man kan ta del av.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-10-26 11:20:48

Positivt:
Stabil seger över SSK.

Kääääämpa DIF!

Visst är de underliggande siffrorna ganska bra nu va, jämfört med topplagen?
Hockeysiffror.se har ju en del man kan ta del av.
Helt ok skulle jag säga. Superbra mot Björklöven och bra några matcher. Vi måste dock komma till mycket farligare lägen framåt även om vi spenderar väldigt mycket tid i offensiv zon kontra defensiv zon. Blivit lite mycket utsida tyvärr. Men rätt bra försvarsmässigt.

Om man plussar ihop det jättebra med det sämre skulle jag säga att vi har statistik som ett mittenlag.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 23/24

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Positivt:
Stabil seger över SSK.

Kääääämpa DIF!

Se där.
Sedan tycker jag vi varit bra mot AIK, SSK, Brynäs (bortsett sista ) och Björklöven, kontra Mora hemma och Kalmar borta- då vi var värdelösa i många stycken.
Så visst borde man kunna se att vi även har topplagskvalite rent statistiskt? Eller är det bara min bedömning som är åt skogen?
För visst är din sammanställning baserad på alla matcher som underlag?

Och helt rätt, in med Linus Eriksson som ordinarie. Där är vi helt överens. :)
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Döden

Säsongen 23/24

Inlägg av Döden »

Lite OT… men man njuter ju när ajks tränare slänger supportrarna under bussen efter matchen 🤗
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 23/24

Inlägg av Vikas »

11 omgångar spelade. 1 bra match, 10 bedrövliga.

En tredjedel av laget borde spela i en sämre liga.

En annan tredjedel är föredettingar som bara väntar ut pensionen.

Den sista tredjedelen är för hämmade av de första för att göra något.

Vi är inte bättre än så här. Kommer bli en kamp för att undvika nedflyttning. Och vi har absolut inga pengar för att göra förändringar tack vare KG's hjärndöda kontraktskrivningar förra säsongen.
Nattuggla_

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Så jävla trött på det här gänget.
Sinnesjukt.
Ingen kan säga att det bara är Lindbom som är skillnaden heller?

Varken Krüger, Liss eller Klasen kommer ens upp i godkänd nivå. Rensfeldt lika usel som ifjol.
Hammarlund är en vägkon och Karlsson… vad gör han?
Skriv svar