Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Osten östlund

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-20 06:12:46
Cyber skrev: 2023-10-19 15:43:08 Jag tycker man kan placera Garpenlöv som sportchef och ta in en riktig tränare.
Jag har full förståelse för att en sådan som Liss (som var riktigt bra under Fagervall) tappar självförtroendet när han stundtals är utanför laget, stundtals spelar i fjärdekedjan och stundtals får mycket förtroende inklusive i PP. Samma sak för sådana som Magwood och Gradin. Till och med Klasen har spelats med Grewe.
Nu säger jag inte att de är fantastiska och att om de fått spela kontinuerligt skulle man varit i toppen, men jag tror Garpens vansinniga coachning verkligen skapar väldigt dåligt självförtroende hos många spelare som verkligen behöver det.
Jag tror att Grewe och Berglund är glada över speltid och går ut och kör med en rätt enkel hockey, men de som spelar med mer teknik måste våga ta skotten, dribblingarna osv utan att direkt hamna i Garpens frysbox. En Gradin som inte törs skjuta direktskott av rädsla av att bänkas vid en miss är en bortkastad värvning.
Spot on. Förutom att Garpen inte lyckas sätta ett framgångsrikt spel coachar han som en gammal 80- talstränare.
Han har verkligen förstört Liss. Sedan som sagt givit förtroende till våra minst spelskickliga spelare.
Då är det inte konstigt att det ser ut som det gör.
Han verkar inte se storheten i Magwood heller. Den enda som tillsammans med Gradin och juniorerna som verkligen ville något senast och samtidigt visade klass. Blir väl bänken för juniorerna och en topp 3 roll för Brodin. :shock:

Så länge Garpen är kvar känner jag inget större hopp. Det är ett välkänt faktum att i ett topplag presterar spetsspelarna.
Det är väll olika att coacha ett landslag. Med top spelare. Inte så mycket relationer, utan mer kör bara.

Kontra ett bottenlag i HA. Där vi har en mix av ex OS -spelare, talang och gubbar som har "syltryggs-psyken"!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Osten östlund skrev: 2023-10-20 07:48:26

Det är väll olika att coacha ett landslag. Med top spelare. Inte så mycket relationer, utan mer kör bara.

Kontra ett bottenlag i HA. Där vi har en mix av ex OS -spelare, talang och gubbar som har "syltryggs-psyken"!
Jo, en stor skillnad. Men han lyckades ju inte där heller.
Det är frustrerande att se hur han i stort sett mobbar ut en del spelare.
Klart man presterar sämre i en otrygg miljö.
Vi har material för så mycket mer. Fast just nu blir allt vi rör till skit.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
made0714
Kontakt:

Säsongen 23/24

Inlägg av made0714 »

Det kan ju vara så att hela organisationen tappat gruppen.

1. KG på flera poster där resultatet blir relativt dåligt gång på gång.
Han tar in skadebenägna spelare som ger osäkerhet till gruppen då man aldrig vet vem som kan spela.
Kastat 3 spelare under bussen vilket gör att kanske fler spelare oroar sig för samma behandling.
Gruppen har inget förtroende längre.

2. Garpen med övriga ledarstab
Har dom en tydlig spelidé som gruppen köper eller spretar det åt alla möjliga håll?
Spela enkelt och med fart. Individuell skicklighet har vi men som grupp får vi inte ihop det alls och känslan är lite att man inte litar på varandra. Imorgon kanske en spelare är bänkad trots bra genomförd match. Prestation måste gå före namn på ryggen.
Känslan är att man tappat gruppen helt.

Lösning
1. KG måste återgå till sin ursprungsroll, släpp posten som VD och SC.
Helt OK om Garpen blir SC om man tror att han kan göra ett bra jobb.

2. Rekrytera en ny tränare.
Hitta någon som vill vara i DIF och har en tydlig spelidé som gruppen anmanar.
Små saker kan göra otrolig skillnad.

3. Rekrytera en ny VD. Vi har famlat i mörkret sedan Jenny lämnade oss.
En person som kan driva en verksamhet och förening framåt. Vi har förutsättningar att göra det bra (Även om vi inte äger arenan) men utfallet blir gång på gång dåligt. Personen måste i fråga kunna samla hela Djurgården. All från marknadsföring, biljettförsäljning, sponsorer och supportrar.

3. Ta tillbaka dom arbetsbefriade spelarna?
Är en känslig fråga men vi betalar deras löner, låt dom träna och vara tillgängliga.
Behövs extraspelare så kasta in dom. Falk körde forward ett par matcher förra säsongen och kan avlasta ifall någon presterar dåligt.

4. Kravbilden
Får känslan att det ibland är lite mysfabrik i Djurgården och att man tillåts ta det lite piano.
Vänd på det, sätt nivån att: Detta krävs för att spela i Djurgården, möt den nivån och förväntan för att få spela.
Prestation före namn på ryggen.

Ekonomi
Vet att ekonomin är körd i botten och det inte finns utrymme.
Därför är det inte på tal om att värva spelare. Men om vi löser organisationen så tror jag även att alla mår bättre.

Presenteras en tydlig och rimlig åtgärdsplan så är jag övertygad om att sponsorer och supportrar ställer upp direkt.
How do you feel mjölk?
dr111DIF

Säsongen 23/24

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-20 08:30:29 Det är frustrerande att se hur han i stort sett mobbar ut en del spelare.
Klart man presterar sämre i en otrygg miljö.
Vi har material för så mycket mer. Fast just nu blir allt vi rör till skit.
Det här tror jag är grundproblemet i Garpens tränarskap. Han präglas av samma brist på tålamod som resten av föreningen och fansen senaste åren. Kedjorna ändras kors och tvärs efter en lite sämre insats och spelare hårdbänkas. 90-talsstuk som nog inte funkar på dagens generation. Därav saknas nu plötsligt tryggheten i spelet när vi har en sämre period i matcher. Man tvekar i timing och blir passiva i en del situationer vilket nog inte har med själva spelsystemet att göra.

Kolla tex på löven, deras förstakedja rosade inte direkt initialt men de fortsätter spela tillsammans och sen skördar man frukten.

DIF har visat tidigare i år att man har ett bra spel att ta fram men det kommer såklart inte funka om man kastar om i kedjor hela tiden och hackar på vissa spelare. Fatta att man inte får en komplett tvåvägsspelare i HA om man ska ha spetsegenskaper. Enkel detalj för Garpen att justera i sitt ledarskap.

Nu måste fans, ledning och tränare lugna ner sig. Sluta tänka på självbilden och lira hockey istället. Sparka en till tränare under säsong vore grovt osmart, begränsat utbud av ersättare om vi ens hade råd. Sen bygger man om till nästa säsong med en tydlig långsiktig plan om detta nu inte funkar.
Användarvisningsbild
Ohddan

Säsongen 23/24

Inlägg av Ohddan »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-20 08:30:29 Det är frustrerande att se hur han i stort sett mobbar ut en del spelare.
Reagerat på det med. Arbetsmiljön verkar ju åt helvete där inne. Det går ont i ett skyddsombud att se.
Osten östlund

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Ohddan skrev: 2023-10-20 10:57:32
Reagerat på det med. Arbetsmiljön verkar ju åt helvete där inne. Det går ont i ett skyddsombud att se.
Men det "sitter nog i väggarn". Hade vi inte haft "inkompetens högst upp". Så hade Linus Videll med spelat kvar.

Högsta prio är att lösa sportchefen nu, nyckelrekrytering. Sen kan KG "halvsova " som VD säsongen ut i värsta fall. Men han varken vill eller orkar städa upp " röran" ,som en Sportchef har framför sig att ta tag i.

Tror tyvärr att dom arbetsbefriade, har fått "papper" på att dom inte är välkomna . Det är nog "låst" så länge KG är kapten!
Detblir3poäng

Säsongen 23/24

Inlägg av Detblir3poäng »

Var tvungen och kolla totala poängligan i hockeyallsvenskan och det är inte så lite sjukt att den första spelaren som dyker upp är Kruger på en 49:e plats med 6 inspelade på 7 matcher. Inte dåligt på nåt sett men med vårat "sjärnfyllda" lag så är ju det helt otroligt att inte NÅN spelare är med i toppen av poängligan...
benganfs

Säsongen 23/24

Inlägg av benganfs »

Vad kommer krävas att man kör en utrensning av det gamla och in med nytt blod i Djurgården? Jag tror att de är det som krävs. Man blir bekväm i sitt jobb om man har varit där för länge. Spelar ingen roll hur mycket hjärta man har för klubben. Det är så det funkar. Köper på något sätt va KG ville ha ut med alla långa kontrakt / gamla Djurgårdare osvosv. Det är på något sätt rätt tänkt. Men blev så fel då det uppenbarligen inte funkar. Vi såg ju alla hur det gick för Jockes NHL idé den funkade sisådär med.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

benganfs skrev: 2023-10-20 11:52:13 Vad kommer krävas att man kör en utrensning av det gamla och in med nytt blod i Djurgården? Jag tror att de är det som krävs. Man blir bekväm i sitt jobb om man har varit där för länge. Spelar ingen roll hur mycket hjärta man har för klubben. Det är så det funkar. Köper på något sätt va KG ville ha ut med alla långa kontrakt / gamla Djurgårdare osvosv. Det är på något sätt rätt tänkt. Men blev så fel då det uppenbarligen inte funkar. Vi såg ju alla hur det gick för Jockes NHL idé den funkade sisådär med.
Det som kommer krävas är att styrelsen säger att nog är nog och börjar modernisera hela organisationen. Att våga ta obekväma beslut som går emot DIFs gamla 80talssätt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
benganfs

Säsongen 23/24

Inlägg av benganfs »

Jim Morrison skrev: 2023-10-20 12:04:40
benganfs skrev: 2023-10-20 11:52:13 Vad kommer krävas att man kör en utrensning av det gamla och in med nytt blod i Djurgården? Jag tror att de är det som krävs. Man blir bekväm i sitt jobb om man har varit där för länge. Spelar ingen roll hur mycket hjärta man har för klubben. Det är så det funkar. Köper på något sätt va KG ville ha ut med alla långa kontrakt / gamla Djurgårdare osvosv. Det är på något sätt rätt tänkt. Men blev så fel då det uppenbarligen inte funkar. Vi såg ju alla hur det gick för Jockes NHL idé den funkade sisådär med.
Det som kommer krävas är att styrelsen säger att nog är nog och börjar modernisera hela organisationen. Att våga ta obekväma beslut som går emot DIFs gamla 80talssätt.
Aldrig då med andra ord.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

benganfs skrev: 2023-10-20 12:21:48
Aldrig då med andra ord.
Förmodligen inte. Men det är en nysatt styrelse så man lägger väl lite hopp till att dom vill visa sig handlingskraftiga. Men det gäller verkligen att träffa 100% rätt vad gäller VD och sportchef nu. Man kan inte bara ta enklast möjliga utan närmare eftersökningar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
benganfs

Säsongen 23/24

Inlägg av benganfs »

Jim Morrison skrev: 2023-10-20 12:24:30
benganfs skrev: 2023-10-20 12:21:48
Aldrig då med andra ord.
Förmodligen inte. Men det är en nysatt styrelse så man lägger väl lite hopp till att dom vill visa sig handlingskraftiga. Men det gäller verkligen att träffa 100% rätt vad gäller VD och sportchef nu. Man kan inte bara ta enklast möjliga utan närmare eftersökningar.
Min önskelista hade varit Mårtensson / Kimby som sportchef / tränare men oddsen på det lär inte hända. Men där har man bevisat att med små medel nå framgång. VD rollen är jag inte alls påläst av vem som passar och inte därmed låter ja de vara osagt.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

benganfs skrev: 2023-10-20 13:02:23 Min önskelista hade varit Mårtensson / Kimby som sportchef / tränare men oddsen på det lär inte hända. Men där har man bevisat att med små medel nå framgång. VD rollen är jag inte alls påläst av vem som passar och inte därmed låter ja de vara osagt.
Träffar man rätt namn som sportchef så kan det ju gå väldigt fort i utvecklingen. Titta bara på SSK med Mikael Samuelsson kontra Georgsson. Väsentlig skillnad där SSK gick från bottenlag till topplag på bara några månader. En bra sportchef är verkligen A och O i den här sporten.

Men vem skulle vilja ta över DIF i nuläget? Noll förutsättningar.
benganfs

Säsongen 23/24

Inlägg av benganfs »

Jim Morrison skrev: 2023-10-20 13:13:32
benganfs skrev: 2023-10-20 13:02:23 Min önskelista hade varit Mårtensson / Kimby som sportchef / tränare men oddsen på det lär inte hända. Men där har man bevisat att med små medel nå framgång. VD rollen är jag inte alls påläst av vem som passar och inte därmed låter ja de vara osagt.
Träffar man rätt namn som sportchef så kan det ju gå väldigt fort i utvecklingen. Titta bara på SSK med Mikael Samuelsson kontra Georgsson. Väsentlig skillnad där SSK gick från bottenlag till topplag på bara några månader. En bra sportchef är verkligen A och O i den här sporten.

Men vem skulle vilja ta över DIF i nuläget? Noll förutsättningar.
Tråkigt när du har så rätt. 8 miljoner back hög kravställning från både supportrar till styrelse samt en otrygghet i att vi skickar tränare till höger och vänster. Bistra siffror talar för att vi får nöja oss av vad vi har.
benganfs

Säsongen 23/24

Inlägg av benganfs »

Va hände?
Skriv svar