Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 23/24

Inlägg av Jim Morrison »

dr111DIF skrev: 2023-10-07 08:54:57 Den kollektiva tryggheten i spelet hängde på en skör tråd kan man lugnt säga. Nu har det gått så långt att ledande spelare ser ut att ha tappat suget, Krüger inkluderat. Hängande huvuden och frustration. 30 ramträffar kontra 12 mål på det. Vägen tillbaka från detta känns lång.

Enda klena trösten är att alla topplag utom brynäs verkar ha problem.

Men det är ingen idé att ställa till någon dyrköpt rotvälta i år också. Det får bära eller brista. Tålamod och jobba på. En till dyr back lär inte lösa allt. Nästa säsong är budgeten i stort sett frigjord från gamla kontrakt och man kan förhandla om och göra förändringar. Möjligen en utökning av SHL att spela mot också.
Nej, vi har absolut inte råd att sparka någon tränare eller sportchef eller spelare till. Vi får hoppas på att laget kan tråckla sig till slutspel och att därefter komma upp i motivationsnivå och spela på den nivån alla vet att dom kan.

Sportchefen efter KG kommer bli extremt viktig, kanske till och med att vår existens kommer hänga på det. Jag är inte säker på att Garpen är rätt namn så jag hoppas verkligen att man har varit extremt noggrann i rekryteringsprocessen vad gäller honom.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund

Säsongen 23/24

Inlägg av Osten östlund »

Jim Morrison skrev: 2023-10-07 09:11:15
dr111DIF skrev: 2023-10-07 08:54:57 Den kollektiva tryggheten i spelet hängde på en skör tråd kan man lugnt säga. Nu har det gått så långt att ledande spelare ser ut att ha tappat suget, Krüger inkluderat. Hängande huvuden och frustration. 30 ramträffar kontra 12 mål på det. Vägen tillbaka från detta känns lång.

Men det är ingen idé att ställa till någon dyrköpt rotvälta i år också. Det får bära eller brista. Tålamod och jobba på. En till dyr back lär inte lösa allt. Nästa säsong är budgeten i stort sett frigjord från gamla kontrakt och man kan förhandla om och göra förändringar. Möjligen en utökning av SHL att spela mot också.
Nej, vi har absolut inte råd att sparka någon tränare eller sportchef eller spelare till. Vi får hoppas på att laget kan tråckla sig till slutspel och att därefter komma upp i motivationsnivå och spela på den nivån alla vet att dom kan.

Sportchefen efter KG kommer bli extremt viktig, kanske till och med att vår existens kommer hänga på det. Jag är inte säker på att Garpen är rätt namn så jag hoppas verkligen att man har varit extremt noggrann i rekryteringsprocessen vad gäller honom.
Håller med. Respekt för KG tid i DIF. Men den är över nu. Han är trött.

Se exempelvis konkurrenternas sportchefer,Brynäs Björklöven, SSK, Råtta.... "unga" hungriga.

Helst hade man önskat att vi rekryterat en ny sportchef nu. Som kan börja rensa upp "röran". Så kan KG få halvsova som VD denna säsong!

Tor dock att sportchefs jobbet är Garpens fr om nästa säsong.
Nattuggla_

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Hur bra tror ni Garpen är som SC kontra tränare? Skulle vi kunna köra vidare med honom som SC, men ta in en tränare utifrån och bygga vidare på ett nytt Djurgården på det sättet. Eller tror ni det kommer bli ytterligare en gammal klubbikon i båset om Garpen blir SC?

Några tunga kontrakt försvinner nästa säsong:
Alexander Falk
Ludvig Hedström
Cam Schilling
(om man inte lyckas bli av med dessa redan nu)
Emil Berglund
Daniel Glad
Olle Liss

Jag gillar Berglund men det har ju inte fallit väl ut.
Och jag vill inte ens tänka på vad killen har i lön om Hedström sitter på 45k.

Det tråkiga dock är att Normans kontrakt går ut, och jag är osäker på om Krüger vill utnyttja optionsåren eller om han har tröttnat? På det så är vi fast med Rensfeldt ytterligare en säsong och Schlyter som skrev 2 år, och sedan Brodin till 26/27(!) sweet lord.
Nilsson kommer aldrig vara kvar då SHL knackar på den dörren och Magwood är väl borta innan lucia.

Realistisk Topp-6 nästa år när budgeten är så gott som i botten:
Grewe-Rensfeldt-Brodin
Blomgren-NY-Gradin

Topp-4:
Ytterell-Carnebo
Andersson-NY

Kanonlag. Heheh
Osten östlund

Säsongen 23/24

Nattuggla_ skrev: 2023-10-07 11:15:55

Hur bra tror ni Garpen är som SC kontra tränare? Skulle vi kunna köra vidare med honom som SC, men ta in en tränare utifrån och bygga vidare på ett nytt Djurgården på det sättet. Eller tror ni det kommer bli ytterligare en gammal klubbikon i båset om Garpen blir SC?

Några tunga kontrakt försvinner nästa säsong:
Alexander Falk
Ludvig Hedström
Cam Schilling
(om man inte lyckas bli av med dessa redan nu)
Emil Berglund
Daniel Glad
Olle Liss

Jag gillar Berglund men det har ju inte fallit väl ut.
Och jag vill inte ens tänka på vad killen har i lön om Hedström sitter på 45k.

Det tråkiga dock är att Normans kontrakt går ut, och jag är osäker på om Krüger vill utnyttja optionsåren eller om han har tröttnat? På det så är vi fast med Rensfeldt ytterligare en säsong och Schlyter som skrev 2 år, och sedan Brodin till 26/27(!) sweet lord.
Inne på samma som du.

Måste börja högst upp. Tror hade varit bra att ta in ngn utifrån.

Tror svårt att hålla kvar Kruger 2 år till. Om det fortsätter så här. Enda skulle vara familjesituation isåfall.

Glad tror jag man vill behålla.

Men övriga kontrakt, som många är "felskrivna". Kontra motprestation.

Kommer behöva sparas in ngn säsong el 2. Samt så tappar vi även i publik. Om vi beter oss som "ett mittenlag".

Fortsätter vi så här, är det endast tur, som kan hjälpa oss i ett ev. slutspel.

Mest troliga är att vi flyttas upp om 2-3 säsonger. Då SHL ev utökas.
Senast redigerad av Osten östlund den 2023-10-07 11:30:57, redigerad totalt 1 gånger.
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

Lag som Modo, Leksand, Hv,brynäs och DIF har alla haft samma problem.
Svågerpolitik genom många år där man tagit in gamla/ föredettingar som ledare utan att titta på kompetensen eller de resultat de faktiskt gjort.
När Leksand och Modo ändrade synsätt så hände ngt. Leksand ex In med Tjomme och tränare utifrån. Modernisera speliden.

Modo plockade förvisso hem en Karlin men först efter att han visat resultat i flera klubbar. Men på spelarsidan hittar man rätt med värvningar som ingen egentligen tror på.
Hv(en av de rikaste klubbarna) satte Davidsson och Hult som sportchefer. Det gick helt åt skogen. Man plockar hem föredettingar som i stort sett är slut och väntar för länge med att avsluta kontrakten.

DIF går allra längst. En 08 strategi som är dödfödd i dagens hockey. Man vill så klart ha kulturbärare men satsar på spelare med tveksam skadehistorik och gamla meriter.
Hela coachteamet är DIF trots att ingen av dem har goda meriter på elitnivå som tränare. Tvärtom.
Vi gör samma fel tre år i rad.
När alla andra lag förstått att man måste jobba med fler importer så tycker vi att det är viktigare att spelare kommer från Stockholmsområdet och är DIF. Betalar högt pris för dessa spelare så att vi inte har pengar till ett helt slagkraftigt lag. Vår spets består av i huvudsak defensivt skickliga spelare och vår defensiv består av ett kopkok av div 1 spelare och spelare med kompetens att spela i tredje backpar i allsvenskan. Lag ska byggas bakifrån. Då behövs ett första backpar som kan logga 25-30 min match . Det behövs en offensiv förstakedja som gör poäng match efter match. Vi har inget av det och får därför exakt det resultat vi kan förvänta.

Först när vi ändrar på detta så kan vi börja hoppas på en framtid.

Det bästa hade varit att börja bygga om redan i år för att ha en chans att börja bygga något starkt nästa år när Kruger och Norman tröttnat på allsvenskan och går till lag som LHC och skellefteå.
Användarvisningsbild
Hepsnastian

Säsongen 23/24

Inlägg av Hepsnastian »

Ställ Enqvist, Josefson och bengan på träningarna.
Släpp lös dom helt, och låt dom jobba på idéer med spelarna.
Delägare
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Mattias_87 »

Jag har redan en klump i magen inför nästa vecka. Dubbla förluster på hemmais då kommer hela den här säsongen gå åt helvete och publiken tröttna.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Rudi

Säsongen 23/24

Inlägg av Rudi »

Brynäs tappar poäng mot Västervik på hemmaplan. Ännu sämre än oss. Alltså är vi bättre än Brynäs enligt muntergökarnas logik.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 23/24

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Mattias_87 skrev: 2023-10-07 15:41:55 Jag har redan en klump i magen inför nästa vecka. Dubbla förluster på hemmais då kommer hela den här säsongen gå åt helvete och publiken tröttna.
Min klump har släppt. Det är över med förhoppningar. Orkar inte ens se hela matcher längre. Ser bara kortare och kortare segment. Ser uselt och viljelöst ut.

DIF verkar vara en kravlös förening utan stake. Förr var vi stolta och starka och vägrade torska 2 raka.
Nu är vi mjuka och menlösa. Lagen från små samhällen kör över mesarna från Stockholm.

Helt allvarligt nu. Risken är större att vi åker ur i år än chansen att gå upp.
Att Garpen säger att spelet är bra i intervju efter intervju gör mig lika illamående som i våras när han tyckte vi var lika bra som Modo.
Karln kör antingen någon form av psykologiagenda eller så är han världsfrånvänd.
Vi spelar klappusel ishockey med en av seriens allra dyraste trupper. Klasen och Kruger är medelmåttor senaste matcherna.

Att bli överkörda hemma mot Mora efter 2 brutalt dåliga matcher gjorde mig vääääldigt oroad
Att då inte kunna kraftsamla och revanchera sig mot ett bottenlag fick mig att verkligen förstå hur illa det är.

Vi skulle kunna handplocka de 5 hetaste spelarna i övriga lag och sätta in i DIF.
Hand upp den som tror det skulle hjälpa.

Ik Göta någon?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm

Säsongen 23/24

Inlägg av #10 »

Rudi skrev: 2023-10-07 19:48:43 Brynäs tappar poäng mot Västervik på hemmaplan. Ännu sämre än oss. Alltså är vi bättre än Brynäs enligt muntergökarnas logik.
Såg du matchen?
Användarvisningsbild
Hepsnastian

Säsongen 23/24

Inlägg av Hepsnastian »

Vi får göra vad vi kan vid sidan av. Vi ses på Onsdag och Lördag!
..."sjung i ur å skur"..
Delägare
benganfs

Säsongen 23/24

Inlägg av benganfs »

1 värefull aspekt finns det som ja har tänkt på... Förra säsongen spelade vi typ lika uselt. Men fick med oss poängen. Nu är de likadant fast vi har missat ganska solklara poäng om ni frågar mig. Kan detta göra någon skillnad?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Mattias_87 »

benganfs skrev: 2023-10-07 21:16:32 1 värefull aspekt finns det som ja har tänkt på... Förra säsongen spelade vi typ lika uselt. Men fick med oss poängen. Nu är de likadant fast vi har missat ganska solklara poäng om ni frågar mig. Kan detta göra någon skillnad?
Ja det såg väldigt illa ut förra säsongen också men då hade vi Lindbom som var en vägg i målet. Jag är övertygad om att det kommer bli bättre spelmässigt. Frågan är hur länge det dröjer...
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Säsongen 23/24

Inlägg av diftobbe89 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-10-07 19:54:51
Mattias_87 skrev: 2023-10-07 15:41:55 Jag har redan en klump i magen inför nästa vecka. Dubbla förluster på hemmais då kommer hela den här säsongen gå åt helvete och publiken tröttna.
Min klump har släppt. Det är över med förhoppningar. Orkar inte ens se hela matcher längre. Ser bara kortare och kortare segment. Ser uselt och viljelöst ut.

DIF verkar vara en kravlös förening utan stake. Förr var vi stolta och starka och vägrade torska 2 raka.
Nu är vi mjuka och menlösa. Lagen från små samhällen kör över mesarna från Stockholm.

Helt allvarligt nu. Risken är större att vi åker ur i år än chansen att gå upp.
Att Garpen säger att spelet är bra i intervju efter intervju gör mig lika illamående som i våras när han tyckte vi var lika bra som Modo.
Karln kör antingen någon form av psykologiagenda eller så är han världsfrånvänd.
Vi spelar klappusel ishockey med en av seriens allra dyraste trupper. Klasen och Kruger är medelmåttor senaste matcherna.

Att bli överkörda hemma mot Mora efter 2 brutalt dåliga matcher gjorde mig vääääldigt oroad
Att då inte kunna kraftsamla och revanchera sig mot ett bottenlag fick mig att verkligen förstå hur illa det är.

Vi skulle kunna handplocka de 5 hetaste spelarna i övriga lag och sätta in i DIF.
Hand upp den som tror det skulle hjälpa.

Ik Göta någon?
Håller med.

Jag tror aldrig vi kommer gå upp med ¨ledare¨ som Rensfeldt och Brodin i laget, två spelare vi måste bli av med då dom är direkt dåliga föredömen för våra yngre spelare och är dom två som viker ner sig mest, dom passar inte in i den här ligan och om man ska hårdra det har dom varit kass enda sen vi åkte ur SHL.

Den enda lilla trösten hittills är att det ena ¨topplaget¨ efter det andra antingen förlorar eller tappar poäng mot botten. Och att vi gjort en riktigt bra match och vunnit mot det ena ¨topplaget¨ och att det är väldigt tidigt på säsongen att slipa på detaljer och få igång tjockskallarna. Greppa efter halmstrån :roll:
Spela fult
Osten östlund

Säsongen 23/24

Intervju i DN , med KG.

Ny sportchef ska presenters innan årsskiftet!

Vad tror ni Garpen, eller hans bror från Hanviken . Är mina gissningar!?
Skriv svar