Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av klintan85 »

Jag har sagt förut att man ska slopa Brodin, Norman, Rensfeldt och Liss. Men nu tänker jag att det är bra grund att fortsätta att bygga på. Rensfeldt kanske man kan göra sig av med men de andra gjorde väl inte jätte dåliga säsonger. Visst Liss försvann helt i slutspelet men var en av de bästa i grundserien och den ända spelaren som spelade alla grundserie matcher. Norman kan man inte utvärdera p.g.a. skadorna och Brodin försvann mycket ur matcher men gjorde ju ändå näst mest mål av alla i grundserien i DIF.

Och det jag funderar mest på är om man kan hitta bättre spelare för de priset som de kostar. Och inte heller hittar några med större DIF hjärta. Men om man gör det visst men annars är det en bra grund att fortsätta på. Men man behöver en ny forward i första kedjan som tar Öhgrens plats för de tror jag inte Gradin är bra nog för.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Olon

Inlägg av Olon »

Knickedick skrev: 2023-05-22 20:57:04 Det är väl solklart att scoutingen är undermålig när t.o.m. de spelare som inte kräver scouting floppar?
Vilka tänker du på då? Lindbom? Elliot? Karlsson? Hammarlund?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

En breddback som ska in då. Konstigaste grejen dom kör med just nu alltså.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Tobbis

Inlägg av Tobbis »

Jim Morrison skrev: 2023-05-23 10:01:49

Både Östlund och Schilling lär försvinna, säkert Hedström/falk också.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Att man ens har Odelius och Östlund där när K-G själv säger att de blir svåra att behålla är lite konstigt, men samtidigt förstår jag, de har ju kontrakt. Tills Östlund faktiskt har gjort klart med annan klubb så tillhör han ju oss.

Men det verkar ju vara tydligt att man försöker hitta ersättare till Östlund iallafall, iom svaret om Vela.
Användarvisningsbild
Mattemadskill
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattemadskill »

Helt klart märkligt att man räknar in dom i lagbygget på ett sådant sätt när K-G varit tydlig med att t.ex. Cam försöker man hitta en lösning att bryta kontraktet med. Och att Östlund står med men har en fot i lejkers...

Men med det sagt om vi utgår ifrån att ovan lämnar så ska vi ha in en center (ersätta östlund), en toppback (ersätta Cam), en breddback och en andramålis?
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Positivt att se Kruger på "uppstarten". Tror på Norman med detta år...

August Berg o Vela tar dom 2 sista platserna!?

Så kommer det säker in 1-2 "top spelare " i nov -dec.
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-23 10:11:21

Att man ens har Odelius och Östlund där när K-G själv säger att de blir svåra att behålla är lite konstigt, men samtidigt förstår jag, de har ju kontrakt. Tills Östlund faktiskt har gjort klart med annan klubb så tillhör han ju oss.

Men det verkar ju vara tydligt att man försöker hitta ersättare till Östlund iallafall, iom svaret om Vela.
Så onödigt att göra en sån där lagbyggetgrej nu när det är så mycket som är osäkert. Nu tror många att Östlund, Schilling, Odelius med flera kommer spela för oss kommande säsong.
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Om ändå någon i kostnadsklassen som Vela ska in ser jag hellre en annan skickligare spelartyp, gärna fw, för att täcka upp förmodad förlust av Östlund. Vela står enligt mig för egenskaper vi redan har mycket och bättre av.

Tar vi in Vela känns det som att Renen eller Norman är på väg. Ytterst tveksam till det. Vela hade en resa med tydligare större roll än Renen och jämförbar poängproduktion. Sannolikt är Renen lite dyrare men det finns potential för mycket mer poäng än förra året om vi får igång våra kedjor offensivt. Dessutom krävs att ett lag i SHL/EU köper ut om vi inte ska ha döda kontraktskostnader, inget att räkna med.

Vad för spelare som ska in hänger väl också mycket på om man ser Norman som center eller fw.

Med ny spelskicklig playmaker-fw in skulle vi kunna spela såhär:

Liss - Krüger - Ny : Liss och Krüger bra ihop under säsongen.

Brodin - Rensfeldt - Klasen : Ihop med en puckstark spelare och ett rivjärn vet vi att Rensfeldt kommit till sin rätt tidigare.

Gradin - Norman - Blomgren/Grewe

Sedan komponera en fjärde av resten. Flera junisar som Ounas, Milfors och Wersäll bör kunna bidra med konkurrens också.

Om vi inte landar en ny fw kan Norman köra i första och WN eller Schlyter centra tredje. Sammantaget tycker jag inte det är så bråttom med något så att Vela är aktuell. Vi är längre fram i lagbygget nu än förra säsongen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Och domedagsprofeterna får nu ta och vända på kappan, alternativt krypa tillbaka under stenarna i väntan på nästa möjliga DIF- kräkning.

Den där truppen är verkligen ljusår från domedagstrupperna som presenterades för ett par veckor sedan.
Vi skulle knappt få ett lag för slutspel. Hälften skulle bort. Nu står vi där med Norman, Liss, Kruger, Hammarlund, Brodin, Ytterell, Glad, Karlsson och inte minst Klasen. Övriga spelare inte kattskit heller.

Sedan vet de flesta att detta lag inte är en garanti för framgång, men det är ett Allsvenskt dyrt och namnkunnigt lag. Lååååååångt från ättestupan.

Bra jobbat KG. Och mycket talar för att det kommer mera under vintern.
Och sämst av allt, vi lär tappa både Lindbom och Östlund. Med dem i laget…..ojojoj.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Olon skrev: 2023-05-23 01:34:29
Knickedick skrev: 2023-05-22 20:57:04 Det är väl solklart att scoutingen är undermålig när t.o.m. de spelare som inte kräver scouting floppar?
Vilka tänker du på då? Lindbom? Elliot? Karlsson? Hammarlund?
Bland andra
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-23 14:00:51 Och domedagsprofeterna får nu ta och vända på kappan, alternativt krypa tillbaka under stenarna i väntan på nästa möjliga DIF- kräkning.

Den där truppen är verkligen ljusår från domedagstrupperna som presenterades för ett par veckor sedan.
Vi skulle knappt få ett lag för slutspel. Hälften skulle bort. Nu står vi där med Norman, Liss, Kruger, Hammarlund, Brodin, Ytterell, Glad, Karlsson och inte minst Klasen. Övriga spelare inte kattskit heller.

Sedan vet de flesta att detta lag inte är en garanti för framgång, men det är ett Allsvenskt dyrt och namnkunnigt lag. Lååååååångt från ättestupan.

Bra jobbat KG. Och mycket talar för att det kommer mera under vintern.
Och sämst av allt, vi lär tappa både Lindbom och Östlund. Med dem i laget…..ojojoj.
Hade Lindbom gjort en u-turn och valt att stanna så hade jag nog faktiskt kissat på mig och det hade nog Brunsås också gjort!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Vi behöver mer fart! Bättre skridskoåkare... men de ska kunna hantera pucken i fart också. Vi behöver Turbo-Tim
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

SirDIFalot skrev: 2023-04-30 20:23:40 Tror någon på riktigt att Bladet har rätt i att Schilling, Klasen, Norman, Krüger och Brodin allihop kommer spela för DIF kommande år?
Verkar så, ja. Även om KG försöker lösa Schillings dyra kontrakt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-24 05:40:46
SirDIFalot skrev: 2023-04-30 20:23:40 Tror någon på riktigt att Bladet har rätt i att Schilling, Klasen, Norman, Krüger och Brodin allihop kommer spela för DIF kommande år?
Verkar så, ja. Även om KG försöker lösa Schillings dyra kontrakt.
Alla utom Schilling kommer spela i DIF kommande år, ganska säker på det.
Krüger och Klasen har redan gett tumme upp, Brodin och Norman var med på uppstarten vad jag såg.

Skulle säga att Schilling och Rensfeldt är närmast att gå. Schilling till och med bekräftad att man försöker hitta lösningar.
Låst