Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
dr111DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av dr111DIF »

#10 skrev: 2023-05-03 20:06:01
Vikas skrev: 2023-05-03 20:02:19 Det bästa vore ju om vi slapp Brodin, Norman, Liss och Rensfeldt nästa år.

Men det kommer inte hända. För ingen kommer vilja ta över deras kontrakt.

Nu sitter vi här med ett gäng monsterlöner på spelare som inte bidrar. I typ 3 år till i vissa fall.
Dom har ju bidragit förr, kan se helt annorlunda ut nästa år
Rensfeldt tycker jag var en ledande spelare i höstas när vi hade det svårt med lagspelet, låg väl strax under 1p per match första 20 typ. Sen blev han skadad några veckor och kom tillbaka i kaoset kring JVM. Hade från det hela vägen till slutspel typ mest otacksamma rollen i laget där han var barnvakt nya Div1-lån eller juniorer typ varje match och produktionen rasade, sen kändes självförtroende stukat i slutspelet där han brände okarakteritiskt mycket lägen. Finns nog rejält sparkapital där om han vill vara kvar.

Brodin spelade upp sig i slutspelet, han blir bättre när laget jobbar bättre tillsammans.

Norman svårbedömd med sjukt strulig säsong.

Vad gäller ekonomin så måste det ju finnas en tanke med att så många hade kontrakt över nästa säsong, att vi helt enkelt har kapital för att ha en tillräckligt hög budget ett år till, om än inte riktigt som denna säsong?

Nyckeln tror jag blir att behålla så många som möjligt. Bygga vidare på de fundamentala grunder i spelet som vi inte fick på plats förrän alldeles i slutet. I ärlighetens namn så var det arbetet halvfärdigt jämfört med MoDo i finalen även om det var tillräckligt bra för att hota med de spelare vi ställde på banan. Framför allt det kollektiva spelet i offensiv zon och forecheck behöver utvecklas.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Något vi verkligen såg i årets slutspel är vikten av en bra grundserie. Modo sög på slutet men iom förstaplatsen de fixade redan i höstas så fick de en fantastisk väg hela slutspelet där DIF var enda värdemätaren. Visst älskar man slutspelskaraktärer. Men grundserien är brutalt viktig. Utan Liss hade vi inte ens klarat hemmafördel i kvarten.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Gradin kruger Klasen
Grewe Norman Brodin
Blomgren Rensfeldt Nilsson
Forsberg Berglund Liss(Ny)

Backsidan MÅSTE upp
Tror vi tappar Kevin, Hammarlund, Elliott åtminstone.
Brist på offensivt skickliga backar som Bernhardt /Nässen var det som tippade över enligt mig.

Backsidan måste prioriteras om möjligt så att vi får en spetsback.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Walli behöver aldrig komma tillbaka. Ganska vidrigt att hoppa in i Modos trupp när vi inte gick upp…
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Dalton skrev: 2023-05-03 20:12:19 Kanske att jag missat det, men vart tog Fredrik Forsberg vägen i alla olika varianter av laguppställningar som diskuteras här?
Jag tror att det en sån spelare vi gör avkall på. Billigare att satsa på någon i 4:e linan från J20 eller division 1 rentav, och håller dom inte får man ersätta under säsongen (billigare).
Expert.
Användarvisningsbild
Exile

Inlägg av Exile »

EspenK skrev: 2023-05-03 21:10:03 Gradin kruger Klasen
Grewe Norman Brodin
Blomgren Rensfeldt Nilsson
Forsberg Berglund Liss(Ny)

Backsidan MÅSTE upp
Tror vi tappar Kevin, Hammarlund, Elliott åtminstone.
Brist på offensivt skickliga backar som Bernhardt /Nässen var det som tippade över enligt mig.

Backsidan måste prioriteras om möjligt så att vi får en spetsback.
Den forwarduppställningen ser faktiskt ganska så bra ut, så länge Norman/Rensfeldt/Brodin gör en betydligt bättre säsong (potentialen finns där). Brodin+Grewe kan bli en otroligt tuff fysiskt kombo!

Men som jag sa i mitt tidigare inlägg så är jag absolut inte såld på Berglund, inte ens för hans troligtvis ganska låga lön.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Wassenius eller Liljendahl från Väsby vore kanske nåt. Wassenius är väl gnagare men men…
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2023-05-03 21:16:00
Dalton skrev: 2023-05-03 20:12:19 Kanske att jag missat det, men vart tog Fredrik Forsberg vägen i alla olika varianter av laguppställningar som diskuteras här?
Jag tror att det en sån spelare vi gör avkall på. Billigare att satsa på någon i 4:e linan från J20 eller division 1 rentav, och håller dom inte får man ersätta under säsongen (billigare).
Är det något man sparar in på då?
Jag menar, skiljer det inte ganska lite på en spelare från ettan och Fredrik Forsberg lönemässigt?
Annars köper jag ditt resonemang rakt av, men tänkte mest att det verkar vara en +/- affär.
AlltidDIF
Säsongskort: Ja

Inlägg av AlltidDIF »

Om Hörnqvist kan spela igen och vill spela för en billig peng vore det väll en rätt bra värvning..
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

𝗖𝗵𝗿𝗶𝘀 Faber 🔥🎙
@ChrisFaber39
Lots of rumblings that Jonathan Lekkerimäki will be signing his entry-level contract with the Canucks and then be loaned to Leksands in the SHL for the 2023-24 season.

Also hearing Färjestad is a potential landing spot. They are targeting the young draft picks from Djurgården.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Osten östlund skrev: 2023-05-03 21:41:01 𝗖𝗵𝗿𝗶𝘀 Faber 🔥🎙
@ChrisFaber39
Lots of rumblings that Jonathan Lekkerimäki will be signing his entry-level contract with the Canucks and then be loaned to Leksands in the SHL for the 2023-24 season.

Also hearing Färjestad is a potential landing spot. They are targeting the young draft picks from Djurgården.
Kaskadspyr åt detta... Vidrighet i sin renaste form!
Manijock

Inlägg av Manijock »

Kan inte snorvalparna på riktigt avgöra vilka klubbar man helst avstår av respekt till supportrarna ens en gång? Örebro, Frölunda, Växjö, Skellefteå, Timrå är exempel på "helt okej". Men Färjestad, Leksand, Luleå? På riktigt?

Hade Aik legat i SHL är jag övertygad om att vissa av dessa sinnesvaga personer övervägt skiten av bekvämlighet.
Senast redigerad av Manijock den 2023-05-04 05:50:18, redigerad totalt 1 gånger.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Buford skrev: 2023-05-04 05:18:23
@ChrisFaber39

Bra att de signas i vilket fall som helst. Det ger mer pengar till oss jämfört med om de väntat någon säsong.
maag80

Inlägg av maag80 »

rikkard skrev: 2023-05-04 05:50:07
Buford skrev: 2023-05-04 05:18:23
@ChrisFaber39

Bra att de signas i vilket fall som helst. Det ger mer pengar till oss jämfört med om de väntat någon säsong.
Jag håller med.
Dels är nog killarna ganska styrda av NHL-klubbar, rådgivare, agenter, osv.
De blir för bra för att vara kvar i HA, och som du säger, det ger iaf pengar till oss om de signar med NHL direkt.
Vi får nog acceptera, OCH komma ihåg att Djurgården ses fortfarande som en av de största plantskolorna, vilket ger positiva effekter även om det är jobbigt när såna här supertalanger lämnar tidigt.

Rögle t.ex. har ju haft som "taktik" senaste åren att utveckla halvfärdiga spelare till stjärnor, och "sälja" dem till NHL.
Ingen dum ide, även om det blir lite hattigt.
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
DIF1010

Inlägg av DIF1010 »

EspenK skrev: 2023-05-03 21:12:20 Walli behöver aldrig komma tillbaka. Ganska vidrigt att hoppa in i Modos trupp när vi inte gick upp…
Har bekanta med honom som sa att han enbart hade shl kontrakt av djurgårn och han tackade nej till andra lag för han ville till DIF, sen måste ju han hitta andra lag och då var det nog bara Modo som fanns kvar
Låst