Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
Ni är verkligen skrattretande toleranta mot Marusak. Att han hamnat i ett stim där han gör några poäng under ett par matcher förlåter alltså att han varit fruktansvärt dålig under resten av säsongen?
Lägg sedan till att han faktiskt kostar mycket, minns en artikel där ledningen sa att han var i den dyraste spelarkategorin, och ni måste bara inse att det inte är något att behålla.
Jag imponeras av att vissa av er hyllar allt som våra spelare gör, men ibland tar det för sjuka proportioner. Bara för att det finns sämre spelare i världen, och att de under vissa matcher inte varit sämst på planen betyder inte att dessa platsar eller förtjänar att spela i DIF.
Om vi jämför honom med resten av Elitseriens offensiva PP-backar som ska tillföra "spets" i respektive lag, så är resultatet pinsamt. Tycker ni verkligen att Marusak är av samma kvalitét eller bättre än följande spelare, som ryms inom samma ramar när det gäller spelartyp och ungefärlig lön. (Definitivt inte dyrare, bortsett från första namnet på listan)
Louma och Puistola i HV71 (32 & 29 poäng mot Marusaks 14), Johan Åkerman, Petrasek, Lintner, Granak, Angell, Söderholm, Fernholm, Hietanen, Jan Sandström, Thomas Rhodin, Andreas Holmqvist, Marttinen, Harmer, Hållberg, Skogs.,
Se där. ALLA lag (möjligt då att Skogs i Mora inte är så jävla bra, men han har ohyggligt mycket bättre statistik än Marusak trots att han spelare i ett riktigt skitlag) har bättre spelare på den mycket viktiga position som Jiri ska spela på. De flesta lag har flera.
Lägg sedan till att han faktiskt kostar mycket, minns en artikel där ledningen sa att han var i den dyraste spelarkategorin, och ni måste bara inse att det inte är något att behålla.
Jag imponeras av att vissa av er hyllar allt som våra spelare gör, men ibland tar det för sjuka proportioner. Bara för att det finns sämre spelare i världen, och att de under vissa matcher inte varit sämst på planen betyder inte att dessa platsar eller förtjänar att spela i DIF.
Om vi jämför honom med resten av Elitseriens offensiva PP-backar som ska tillföra "spets" i respektive lag, så är resultatet pinsamt. Tycker ni verkligen att Marusak är av samma kvalitét eller bättre än följande spelare, som ryms inom samma ramar när det gäller spelartyp och ungefärlig lön. (Definitivt inte dyrare, bortsett från första namnet på listan)
Louma och Puistola i HV71 (32 & 29 poäng mot Marusaks 14), Johan Åkerman, Petrasek, Lintner, Granak, Angell, Söderholm, Fernholm, Hietanen, Jan Sandström, Thomas Rhodin, Andreas Holmqvist, Marttinen, Harmer, Hållberg, Skogs.,
Se där. ALLA lag (möjligt då att Skogs i Mora inte är så jävla bra, men han har ohyggligt mycket bättre statistik än Marusak trots att han spelare i ett riktigt skitlag) har bättre spelare på den mycket viktiga position som Jiri ska spela på. De flesta lag har flera.
-
vet inte vad du har för källor, men Marusak är inte i nivå lönemässigt med spelare som Puistola, Lintner, Marttinen, Luoma och Andreas Holmqvist. Möjligen med Fernholm, Harmer och Skogs.
Är ingen fan av Marusak, men tycker inte han är sämre än de sistnämnda spelarna.
Calle G förlänger. Bra, men det viktigaste nu är att behålla Daniel Larsson. Samt att Dicken tecnkar nytt. Han kan bli grym nästa år.
Är ingen fan av Marusak, men tycker inte han är sämre än de sistnämnda spelarna.
Calle G förlänger. Bra, men det viktigaste nu är att behålla Daniel Larsson. Samt att Dicken tecnkar nytt. Han kan bli grym nästa år.
Har inga källor, drar bara mina egna slutsatser utifrån uttalandet om att han ska vara "förhållandevis dyr", vilket gör honom till extremt dyr hur lite han än tjänar med tanke på att han egentligen knappt platsar i vårt lag. Hade det inte varit för den extrema avsaknaden av andra alternativ i PP så skulle han inte ens få beträda isen. Och om man ser till att vi har massor med månader på oss att hitta nåt bättre inför nästa år så tycker jag att man ska försöka göra det.jensa öhling skrev:vet inte vad du har för källor
Skulle gissa att den dyraste spelaren vi har sett till prestation är Frylén. Man kritade dessutom på 2 år för killen som knappt har en siffra rätt och rör sig lika smidigt som en finlandsfärja. Dock håller jag med om att man borde kunna kräva mera av Jiri utifrån den lön han innehar.*Knirre skrev:Har inga källor, drar bara mina egna slutsatser utifrån uttalandet om att han ska vara "förhållandevis dyr", vilket gör honom till extremt dyr hur lite han än tjänar med tanke på att han egentligen knappt platsar i vårt lag. Hade det inte varit för den extrema avsaknaden av andra alternativ i PP så skulle han inte ens få beträda isen. Och om man ser till att vi har massor med månader på oss att hitta nåt bättre inför nästa år så tycker jag att man ska försöka göra det.jensa öhling skrev:vet inte vad du har för källor
-
Det höjs röster för att han ska vara kvar nästa säsong, vilket är det jag reagerar på. Självklart ska han ha cred när han är bra. Grymt snyggt och kyligt mål senast till exempel.stolpskott skrev:Knirre, nästan vartenda hyllar Marusak att han har blivit bra på slutet. Ingen som sagt nåt annat liknande, att dom förlåtit honom?
-
Joo, det kan jag hålla med dig om. Men om han kommer in med försäsong, och allt nästa säsong så blir han nog giftig från början!*Knirre skrev:Det höjs röster för att han ska vara kvar nästa säsong, vilket är det jag reagerar på. Självklart ska han ha cred när han är bra. Grymt snyggt och kyligt mål senast till exempel.stolpskott skrev:Knirre, nästan vartenda hyllar Marusak att han har blivit bra på slutet. Ingen som sagt nåt annat liknande, att dom förlåtit honom?

Så tycker jag, iallafall.
För er som inte sett:
Daniel Larsson nära nytt DIF-kontrakt
Länk:
http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... f-kontrakt
Länk:
- Diffe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Där låter det ju som att han skriver på för DIF och inte Detroit, vilket i så fall skulle betyda att han (som det ser ut nu med inget avtal mellan ES och NHL) stannar i DIF tills det nya ev. kontraktet går ut. Det vore fan en dröm, men det känns som att han gör en "Bengan" och blir utlånad ett år.Freddeman skrev:För er som inte sett:
Länk:
-
Tja, Lintner har väl inte rosat hela säsongen direkt och har dessutom haft fler omgångar på sig att leverera.*Knirre skrev:........Louma och Puistola i HV71 (32 & 29 poäng mot Marusaks 14), Johan Åkerman, Petrasek, Lintner, Granak, Angell, Söderholm, Fernholm, Hietanen, Jan Sandström, Thomas Rhodin, Andreas Holmqvist, Marttinen, Harmer, Hållberg, Skogs.,
Nog tror jag Marusak skulle platsa i DIF nästa säsong om han bara är med från början. Kan dock vara möjligt att man får förhandla ner lönen lite. DIFs förhandlingsläge har väl förbättrats en aning, sett till Ms prestation så här långt.
Jag har suttit nu ett tag och titta igenom lite nyförvärv och vilka som det ska förlängas med och vilka som ska bort, det ser nästan likadant ut som det gjorde förra gången jag la in mitt lag 
Målvakt:
Danne (förläng med Danne)
Riddarn(förläng med Riddarn)
Backar:
Timmy Pettersson
David Printz
Oskar Eklund
Ossi Väänänen(försök att behålla Ossi en säsong till)
Daniel Tjärnqvist(alla vet ju vad Tjärna kan tillföra)(nyförvärv från Lokomotiv Y)
Teemu Aalto(Poängstark rightback nyttig i PP)(nyförvärv från Tappara)
Jyri Marttinen(Har gjort det bra i SAIK sen han lämnade TIK)(Nyförvärv från Skellefteå)
Lee Sweat(Gör Mycket Poäng i SM-Liiga)(nyförvärv från TPS)
Linus Kjell(Lånas ut till allsvenskan, han måste testa på i AS först)
Edwin Frylén(Bort med han)
Forward/Center:
Kristofer Ottosson
Niklas Anger
Nicklas Danielsson
Fredrik Bremberg
Andreas Enqvist
Cristian Eklund
Nichlas Falk(Om Falken får ett kontrakterbjudande av DIF så kritar han på)
Dick Axelsson(Hoppas han kritar på, han kommer bli grym nästa säsong)
Johan Ryno(Hoppas han stannar, om han får chansen i DIF nästa säsong så blir han grym)
Nikls Persson(Defensivcenter som gör endel poäng)(nyförvärv från Linköping)
Nils Ekman(Poängstark forward som är lite grinig också)(nyförvärv från Khimik Mytischny)
Mika Hannula(Mycket duktig tvåvägs forward)(nyförvärv från SKA St. Petersburg)
Mikael Johansson(Ung center som gör ganska mycket poäng)(nyförvärv från Färjestad)
Carl Gustavsson(Lånas Ut till allsvenskan, han är inte riktigt redo för ES än)
Förslag på kedjor:
Målvakt: Danne - Riddarn
1.Nils Ekman - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Teemu Aalto - Daniel Tjärnqvist
2.Nicklas Danielsson - Niklas Persson - Fredrik Bremberg
Jyri Marttinen - David Printz
3. Mikael Johansson - Falk/Enqvist - Mika Hannula
Ossi Väänänen - Timmy Pettersson
4.Johan Ryno - Enqvist/Falk - Christian Eklund
Lee Sweat - Oskar Eklund
Vi blir lite starkare på försvars sidan nu än vad vi blev förra gången jag slängde in mitt lag och vi har ganska bra chans till dessa spelare, Inte så dyra heller.
Släng gärna en kommentar om vad ni tycker.

Målvakt:
Danne (förläng med Danne)
Riddarn(förläng med Riddarn)
Backar:
Timmy Pettersson
David Printz
Oskar Eklund
Ossi Väänänen(försök att behålla Ossi en säsong till)
Daniel Tjärnqvist(alla vet ju vad Tjärna kan tillföra)(nyförvärv från Lokomotiv Y)
Teemu Aalto(Poängstark rightback nyttig i PP)(nyförvärv från Tappara)
Jyri Marttinen(Har gjort det bra i SAIK sen han lämnade TIK)(Nyförvärv från Skellefteå)
Lee Sweat(Gör Mycket Poäng i SM-Liiga)(nyförvärv från TPS)
Linus Kjell(Lånas ut till allsvenskan, han måste testa på i AS först)
Edwin Frylén(Bort med han)
Forward/Center:
Kristofer Ottosson
Niklas Anger
Nicklas Danielsson
Fredrik Bremberg
Andreas Enqvist
Cristian Eklund
Nichlas Falk(Om Falken får ett kontrakterbjudande av DIF så kritar han på)
Dick Axelsson(Hoppas han kritar på, han kommer bli grym nästa säsong)
Johan Ryno(Hoppas han stannar, om han får chansen i DIF nästa säsong så blir han grym)
Nikls Persson(Defensivcenter som gör endel poäng)(nyförvärv från Linköping)
Nils Ekman(Poängstark forward som är lite grinig också)(nyförvärv från Khimik Mytischny)
Mika Hannula(Mycket duktig tvåvägs forward)(nyförvärv från SKA St. Petersburg)
Mikael Johansson(Ung center som gör ganska mycket poäng)(nyförvärv från Färjestad)
Carl Gustavsson(Lånas Ut till allsvenskan, han är inte riktigt redo för ES än)
Förslag på kedjor:
Målvakt: Danne - Riddarn
1.Nils Ekman - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Teemu Aalto - Daniel Tjärnqvist
2.Nicklas Danielsson - Niklas Persson - Fredrik Bremberg
Jyri Marttinen - David Printz
3. Mikael Johansson - Falk/Enqvist - Mika Hannula
Ossi Väänänen - Timmy Pettersson
4.Johan Ryno - Enqvist/Falk - Christian Eklund
Lee Sweat - Oskar Eklund
Vi blir lite starkare på försvars sidan nu än vad vi blev förra gången jag slängde in mitt lag och vi har ganska bra chans till dessa spelare, Inte så dyra heller.
Släng gärna en kommentar om vad ni tycker.
- Lee Harvey Oswald
Carl Gustafsson är inte så stor han heller.Rocker skrev:Ja, jävlar! Synd att han är så liten bara...X3M skrev:Han verkar kunna göra några poäng iaf. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10881robin_dif skrev:Frisk Askers stjernespiller Mats Zuccarello Aasen (20) reiser mandag til Örnskoldsvik for å se på forholdene i den svenske toppklubben Modo.
Han drar til Örnskoldsvik for å kikke på forholdene. Det er ikke aktuelt for ham å skrive under kontrakt nå, men etter sesongen vil det skje noe, sier agent Bjarne Lundh til VG.
Djurgården er også interessert i Frisk-spilleren. Torsdag vant Frisk 7-4 mot Vålerenga. Alt tyder på at askerbøringene blir årets seriemestere
Även här kunde man läsa att DIF är intresserade av Norrmannen!
länk: http://www.nrksport.no/ishockey/1.4830863
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
-
Calle är till längden, som en tretton åring. Men killen är ett muskelpaket, 168 Lång, 78 kg muskler!Cellus skrev:Carl Gustafsson är inte så stor han heller.Rocker skrev:Ja, jävlar! Synd att han är så liten bara...X3M skrev:Han verkar kunna göra några poäng iaf. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10881robin_dif skrev:Frisk Askers stjernespiller Mats Zuccarello Aasen (20) reiser mandag til Örnskoldsvik for å se på forholdene i den svenske toppklubben Modo.
Han drar til Örnskoldsvik for å kikke på forholdene. Det er ikke aktuelt for ham å skrive under kontrakt nå, men etter sesongen vil det skje noe, sier agent Bjarne Lundh til VG.
Djurgården er også interessert i Frisk-spilleren. Torsdag vant Frisk 7-4 mot Vålerenga. Alt tyder på at askerbøringene blir årets seriemestere
Även här kunde man läsa att DIF är intresserade av Norrmannen!
länk: http://www.nrksport.no/ishockey/1.4830863
Tror att första säsongen, så kommer han inte vara bättre än t.ex Klasen. (Även om Klasén är hyfsat grym.) Men sen, blir han riktigt riktigt bra.
Men skall detta bli vår förste center?
Aasen
Falk
Otto
Engqvist
Håller det tro?