Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av #10 »

Fyfan vad man jublade när Rensfeldt och Söderlund blev kvar, Kruger, Brodin, Norman, värvades, sen Elliot, Shilling och Klasen på det under säsongen, kg var en riktig kung!

Hur i hela världen kunde det gå och se ut så här illa???
Knickedick
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Knickedick »

#10 skrev: 2023-02-15 13:24:10 Fyfan vad man jublade när Rensfeldt och Söderlund blev kvar, Kruger, Brodin, Norman, värvades, sen Elliot, Shilling och Klasen på det under säsongen, kg var en riktig kung!

Lägg där till att vi har fler av landets mest talangfulla juniorer......
Jag tror något förstör deras självförtroende totalt
m0ng00se

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

såg bara sista perioden igår men kändes som vi hade stort problem att ta oss igenom mittzonen mot ett hembackande TAIF. Varför mixar man inte upp spelet lite. när det inte går att "såga sig igenom" som vanligt så säg till backarna att skicka lite lobb-bomber på en förutbestämd sida och så sticker en/två forward och checkar backen. centern täcker upp. alltså lite åt det hållet som Odelius gjorde i förrförra matchen med lobbpassen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

m0ng00se skrev: 2023-02-14 16:52:37
jo man får ta statistik med en nypa salt men lite intressant att spana på kan jag tycka. när man kollar prestationerna senaste matcherna så tycker jag det har sett mycket bättr ut än tidigare. snabbare ur zom och mindre kladd. vilket formtabellen också visar. Men men mycket studsar och tillfälligheter som avgör. i ett slutspel brukar det vara en lite annan domarnivå och det gäller gör dom rätta sakerna ofta. minimera fel och risker. hålla sig på banan och vara bra i PP/BP och inte få skador på viktiga spelare.

Hoppas på en bra match ikväll och en ännu bättr eborta mot löven på fredag. skulle vara fiiiint att känna att vi kan rå på löven inför slutspelet! :D
Tycker du gjorde en intressant sammanställning.
Visade att vi var/är på gång.

Gårdagens match stoppar jag i papperskorgen.
Finns ju inget lag i världen som kan göra sig rättvisa med en så här stor frånvarolista.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
dr111DIF

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

m0ng00se skrev: 2023-02-15 14:00:16 såg bara sista perioden igår men kändes som vi hade stort problem att ta oss igenom mittzonen mot ett hembackande TAIF. Varför mixar man inte upp spelet lite. när det inte går att "såga sig igenom" som vanligt så säg till backarna att skicka lite lobb-bomber på en förutbestämd sida och så sticker en/två forward och checkar backen. centern täcker upp. alltså lite åt det hållet som Odelius gjorde i förrförra matchen med lobbpassen.
Eller så kanske man inte bör vara nöjd med att ha vunnit pucken i egen zon och försöka spela upp snabbt istället för att ta en 3-4 passar back back eller till felvänd forward som åker mot egen målis. När långa passen väl kom upp i mittzon har fw tappat momentum uppe vid blå och då funkar inte lösningen att skarva ner heller för ingen har fart nog att sätta press.

Roten till allt ont när det funkar så här dåligt är att man försöker spela kontrollerat possessionspel i egen zon utan självförtroende eller tydlighet i det. Det blir alldeles för mycket att självmant vända bakåt och bjuda på att göra sig felvänd vilket väl är en dröm för den som forecheckar. Normalt vill man väl hinna på backen innan den hinner göra sig rättvänd för en optimal chans att vinna pucken, nu vänder vi från rättvänd till felvänd helt gratis utan att pressen behöver vara särskilt synkad eller bra.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Knickedick skrev: 2023-02-15 13:31:34
#10 skrev: 2023-02-15 13:24:10 Fyfan vad man jublade när Rensfeldt och Söderlund blev kvar, Kruger, Brodin, Norman, värvades, sen Elliot, Shilling och Klasen på det under säsongen, kg var en riktig kung!

Som sagt, något är riktigt fel i föreningen.
Men jag tänker försöka vänta till efter denna säsong innan jag vädrar alldeles för mycket.
Visst har vi haft mycket skador. Men Videll, Söderlund - gates. Att de flesta underpresterar. Belastningsskador som inte läker.
Ett spel som är hackigare än en gammal Samanta Fox -LP, oavsett tränare eller spelarmaterial.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Knickedick

Säsongen 22/23

Inlägg av Knickedick »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-15 14:46:28
Knickedick skrev: 2023-02-15 13:31:34

Som sagt, något är riktigt fel i föreningen.
Men jag tänker försöka vänta till efter denna säsong innan jag vädrar alldeles för mycket.
Visst har vi haft mycket skador. Men Videll, Söderlund - gates. Att de flesta underpresterar. Belastningsskador som inte läker.
Ett spel som är hackigare än en gammal Samanta Fox -LP, oavsett tränare eller spelarmaterial.
Mmm, försöker hålla mig lugn här också, men det är tyvärr lättare sagt än gjort när man ser det som ser ut som det gör.
Man hör inte mycket från de som var med förra säsongen prata om förra säsongen......inte ens de som slutat.....
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Med tanke på vad som sker med Kevin Karlsson nu så börjar man fundera på Videll-gate igen.
Hur ser klimatet ut inne hos Djurgården Hockey egentligen? Hur mår föreningen?

Jag vet inte, men det känns inte som om vi mår något vidare.
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Döden skrev: 2023-02-15 09:18:17 Jag blir inte riktigt klok på den där problematiken fakstiskt... då det varit ett problem hela säsongen undrar man ju var problemet ligger. Kollade lite extra efter det igår... ofta har en back en puck, men ingen att passa och det är då det går åt helvete... då är frågan.... är det forwards som inte är spelbara? Är det backar som tänker för långsamt? Är det systemet i sig som är sönderläst av motståndare? Har väldigt svårt att tro att spelare som Elliot, Arnesson, Schilling inte ska klara av att leverera en förstapass. Det känns som att HELA spelet inte fungerar... varsågod, en lekmannafundering :)
Problemet är att om alla gör rätt ska backen inte behöva tänka (i en optimal värld förvisso, det finns ju motståndare också). I samma stund som han får pucken skall det finnas minst 2 alternativ framåt, eller åtminstone 1 och kanske 1 med lätt förflyttning. Finns det inte presenterade blad, eller nån som är på väg in i en yta, med bortvända motståndarklubbor så är det osynk nånstans.
OM det sker en offensiv passning mot ett strukturerat motstånd brukar i vårat fall 1 av 2 saker hända.
1) Puck slås till forward med hygglig fart men som har 0 chans att ta pucken förbi motståndaren. De hinner knappt ta emot den innan de krigar mot sarg.
2) Puck slås till forward utan fart som tvingas vända ner eller passa hem.

Problemet som får mig att bli gråhårig är att det ibland ser ut som en felnavlad mekanisk klocka som tickar på fastän tiden visar fel. Man slår passningar som inte leder nånvart i ett försök att vara offensiv när vi precis lyckats få lite andrum. Med resultatet att spelet vänder och motståndarna kan fortsätta rulla på momentum. Alternativt så såsas det och ska passas back-back och forwards vänder och alternativen försvinner och plötsligt är det tidsnöd och så har vi checkat fast oss själva i egen zon när intentionen förmodligen var att etablera lite pucktid och bygga kraft.

Vi reder oftast ut det men gänget som precis hoppade in får tillbringa sitt byte med att försvara/återerövra puck och sen gör vi samma sak igen vilket gör att nästa byte direkt får börja i uppförsbacke.
Tempot blir på de rutinerade allsvenska lagens nivå och där slår vi dem inte utan det blir jämna kamper. Men när grabbarna fått stäm på grejerna så har de ju ganska bekymmersfritt spelat igenom perioder bara genom att flytta pucken som avtalat.
Det är nån sjuk brist på smartness eller matchförståelse som jag inte begriper eftersom det är ett gäng med rätt kloka spelare som borde fatta bättre beslut (och då menar jag inte tekniskt/individuellt utan hockeytempo-fingertoppskänsla för skedet).

Det är som att man gnuggat så hårt på spelsystemet och att inte göra "fel" (återigen inte tekniskt utan lagmässigt) att det låser sig åt andra hållet och ingen slår en sarg ut förrän man kan höra ljumskarna på Lindbom eller Galajda knirra av överbelastning ända upp till pressläktaren.

Sen är allt inte nattsvart. NÄR det funkar så spelar sig grabbarna ur situationer, väggar sig genom mittzon eller förlänger ner i kortplanket där en hårt arbetande Nilsson eller dylik krigar till sig pucken. Men det händer inte så konsekvent som man skulle vilja vid den här tiden på året.
Släpp ner axlarna liksom.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
m0ng00se

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

nån som vet vad vi har budgeterat med för publiksnitt den här sässen?

nästan 6000pers i snitt (derbyna mot AIK drar väl upp snittet) och det visar väl att AIK ligger på 3e plats i publikligan

vi har nästan 1500per i snitt mer än 2an Löven.

men det intressant är väl hur vi ligger till i jämförelse mot budgeterat publiksnitt

och så får vi väl gratulera HA som fått ett så fint tillskott som Djuuuuu då vi nästan drar 5000 i snitt på bortaplan (derbyna mot AIK där med antar jag)

https://www.hockeyallsvenskan.se/statis ... vert=false
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

https://hockeynews.se/articles/27767/
Skadeläget med K-G.

I kort kan man väl säga att Klasen och Arnesson är närmast spel, dag-till-dag och man vill inte stressa fram något beslut.
Öhgrens rehab går enligt plan, också snart tillbaka.
Men som sagt, Djurgården är inte kända för att ha rätt i dessa uppdateringar så jag tar allt med en nypa salt.
Tellqvist32
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Tellqvist32 »

Vi lär ju inte vara fria från skador i ett stentufft slutspel sedan heller... verkligen en miserabel säsong hittills.

Vi har ju knappt kunnat spela ihop laget överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Tellqvist32 skrev: 2023-02-16 12:15:57 Vi lär ju inte vara fria från skador i ett stentufft slutspel sedan heller... verkligen en miserabel säsong hittills.

Vi har ju knappt kunnat spela ihop laget överhuvudtaget.
Det är svårt att säga. Förhoppningsvis så har man sparat Klasen lite och att han inte har så jättestora skadeproblem utan att man är mer försiktig för att spara honom till slutspel. För i slutspel kan man spela lite småskadad. En stor nyckel i slutspelet är att man vinner kvartsfinalen snabbt så det inte blir en 7e match.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Wishes
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Wishes »

Nattuggla_ skrev: 2023-02-16 11:10:23 https://hockeynews.se/articles/27767/
Skadeläget med K-G.

I kort kan man väl säga att Klasen och Arnesson är närmast spel, dag-till-dag och man vill inte stressa fram något beslut.
Men som sagt, Djurgården är inte kända för att ha rätt i dessa uppdateringar så jag tar allt med en nypa salt.
Man kan ju undra varför sådan information inte läggs upp på DIF Hockey’s hemsida i första hand. Det är väl den primära informationskanalen till fans och sponsorer.
Stolt, men aldrig nöjd
dr111DIF

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2023-02-16 11:10:23 https://hockeynews.se/articles/27767/
Skadeläget med K-G.

Låter ju inte överdrivet positivt kring att få tillbaka Klasen eller Arne i morgon, bara att hoppas på Arne åtminstone så vi kan flytta fram Danielsson och köra 4 kedjor.
Skriv svar