Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Dusinator

Säsongen 22/23

Inlägg av Dusinator »

Nattuggla_ skrev: 2023-02-09 08:54:06
Manijock skrev: 2023-02-08 16:16:47 Topp 6 är naturligtvis redan säkrat. Hoppas och tror att vi kommer 5a. Fjärdeplatssen känns nästan lika naivt som att vi skulle missa topp 6. 6a är troligast, 5a är förhoppningen.
Tror slutspelet denna säsong kommer vara extremt jämnt och ovisst iom att vi hamnar så långt ner, samt att Mora och Södertälje är bättre än många räknat med.
Gnaget exempelvis blir oerhört svåra att möta i bäst av 7 tror jag om de går vidare från sin åttondel. Karlskoga är också ganska otäckt.
Jag tror inte någon av topplagen vill välja oss i kvarten. Även om säsongen inte riktigt gått som vi velat så är högstanivån hög.
Håller med dig i detta. Känslan är ju (bortsett från Lövenmatchen) att vi steppar upp när vi möter bättre motstånd och tävlar bättre. kolla bara på gårdagen, en rövmatch som vi vinner Ja, men känslan är att vi skulle kunnat vinna med fler mål om vi tävlat bättre. När det är do or die så tror jag vi kan bli oerhört jobbiga att möta.....hoppas jag...
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Manijock skrev: 2023-02-08 16:16:47 Topp 6 är naturligtvis redan säkrat. Hoppas och tror att vi kommer 5a. Fjärdeplatssen känns nästan lika naivt som att vi skulle missa topp 6. 6a är troligast, 5a är förhoppningen.
Hur kan man säga att fjärdeplatsen känns lika naivt som att tappa 6e platsen när det bara är 5 poäng upp till tredje. Det var det konstigaste jag har hört.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
m0ng00se

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

Vilken markant skillnad det är mellan topp6 och från plats 7 och nedåt i tabellen. Både poängmässigt och plus/minus

står sig tabellen nu och vi förutsätter att AIK och ALmtuna som ligger 7a och 8a vinner sina resp playin

1an Modo väljer då mellan AIK/ALM

2an Löven väljer den som är kvar av AIK/ALM

3an Mora väljer mellan BIK/DIF

4an SSK väljer den som är kvar av BIK/DIF

Känns inte som det spelar jättestor roll att spela mot Mora eller SSK (eller BIK om det blir några inbördes tabelländringar sista 10 omg). Båda känns bra. Möjligen skulle jag säga att BIK kanske är lite mer av ett slutspelslag?

Så resterande 10 omgångar. Så ska vi välja/bli valda av nått annat än Mora, BIK, SSK i kvartsfinal så lär vi upp på 2a plats och dit är det 10poäng. Känns som en utopi.

Tycker vi ska fortsätta på den inslagna vägen och hitta ett vinnande lugn i vårt grundspel att falla tillbaka på. Mala på och inte förivra oss som juniorer om vi råkar hamna i underläget såsom mot TAIF igår. Enkelt, rakt snabbt spel bakifrån

Foooorrrzzzaa!
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Henkos »

Håller med det i det du skriver.

Dock - hemmaplansfördel vore ju viktigt.
m0ng00se

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

Henkos skrev: 2023-02-09 10:25:33 Håller med det i det du skriver.

Dock - hemmaplansfördel vore ju viktigt.
ja det är väl där det kan vara en fördel. absolut. lite klirr i kassan och en blå,röd, gul vägg som bär oss fram! :D
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av GULD »

Har lill Kruger levererats ?

Så vi kan räkna med Kruger
The DIF ONE
Manijock

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

klintan85 skrev: 2023-02-09 09:28:42
Hur kan man säga att fjärdeplatsen känns lika naivt som att tappa 6e platsen när det bara är 5 poäng upp till tredje. Det var det konstigaste jag har hört.
För att Modo, Löven, Ssk och Mora är tydligt långt före spelmässigt. De kommer inte tappa den mängden poäng som krävs med tanke på att vi knappast lär gå rent. Vårt spel svajar alldeles för mycket plus en frånvaro som är helt vansinnig.

Det kommer inte att ske. Men femma skulle jag vara nöjd med, med tanke på hur spelet sätt ut och hur laget leds.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

I och med att det blev klart att vi inte kunde bli etta i serien så bryr jag mig inte så mycket längre var vi hamnar.
Viktigast att vi nu fortsätter vinna och går in i slutspelet med en vinnande känsla och ett bra spel.
Hade vi slutat 2:a kunde vi mycket väl fått gnaget i en kvart.....jo jag tackar.

Sedan har det stått klart rätt länge att allt annat än en semi mot Löven är oundviklig i och med Modos serieseger.

Hemmaplansfördelen hade varit najs mot just Löven, det är sjukt tryck i den hallen (bästa genomsnittstrycket i Sverige?)
Men annars rätt skönt att börja borta, utan pressen att förlora hemmaplansfördelen. Börja med att få sno en match utan krav på prestation.

Genomsnittstryck. Det ni. :wink:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Daniel942
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Daniel942 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 13:45:05 I och med att det blev klart att vi inte kunde bli etta i serien så bryr jag mig inte så mycket längre var vi hamnar.
Viktigast att vi nu fortsätter vinna och går in i slutspelet med en vinnande känsla och ett bra spel.
Hade vi slutat 2:a kunde vi mycket väl fått gnaget i en kvart.....jo jag tackar.

Sedan har det stått klart rätt länge att allt annat än en semi mot Löven är oundviklig i och med Modos serieseger.

Hemmaplansfördelen hade varit najs mot just Löven, det är sjukt tryck i den hallen (bästa genomsnittstrycket i Sverige?)
Men annars rätt skönt att börja borta, utan pressen att förlora hemmaplansfördelen. Börja med att få sno en match utan krav på prestation.

Man väljer motståndare i HA, så det är fortfarande bra att komma högt upp.
DIF!
Cyber

Säsongen 22/23

Inlägg av Cyber »

Daniel942 skrev: 2023-02-09 13:51:43
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 13:45:05 I och med att det blev klart att vi inte kunde bli etta i serien så bryr jag mig inte så mycket längre var vi hamnar.

Ärligt talat. Kommer DIF femma eller sexa spelar det ingen roll. De väljs sist ändå, dvs av laget som kommer fyra. Nästa omgång blir det Löven om inget under sker. MoDo kommer aldrig ta Löven eller DIF, utan tar det fjärde laget där. Inte för att jag tror att MoDo är paniskt rädda för DIFs spel hittills, men det finns väldigt mycket rutin i DIF och ett fullsatt Hovet är inte roligt som motståndare.

Blir DIF trea eller fyra blir kvarten annorlunda, men det är nog Löven -> MoDo i semi respektive final i alla fall. Jag tror inte BIK, SSK eller Mora riktigt har tyngden i ett slutspel (eller SSK har tyngd, men inte riktigt bredden).
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

Daniel942 skrev: 2023-02-09 13:51:43

Så hur ska vi undvika Löven tänker du?
(jag vet hur slutspelsvalet fungerar :wink: )
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Jag är inte rädd för något lag i HA för DIF har bevisat att man kan spela jämt med det bästa och sen har man spelare som kommer höja sig när man kommer till slutspel.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 22/23

klintan85 skrev: 2023-02-09 16:24:32 Jag är inte rädd för något lag i HA för DIF har bevisat att man kan spela jämt med det bästa och sen har man spelare som kommer höja sig när man kommer till slutspel.
Är säker på att ingen i Djurgården är rädd för något lag. :D

Men de senaste åren har det laget som förlorat finalen kommit från en stentuff semifinal.
Och i en final mellan två på förhand jämna lag så kan vägen fram till finalen vara mycket avgörande.

Å andra sidan kan Mora mycket väl ge Modo en rejäl match i semifinalen.
Om nu alla kvartsfinaler går som de ska så blir det ju Löven-DIF i ena semifinalen och Modo-Mora i den andra.
Med det sagt, chanserna att jag ska pricka rätt på alla de fyra lagen är ju inte så stor. Blir ju aldrig som man tänkt sig.
Men kul att få spekulera lire. :D
dr111DIF

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 18:28:11
klintan85 skrev: 2023-02-09 16:24:32 Jag är inte rädd för något lag i HA för DIF har bevisat att man kan spela jämt med det bästa och sen har man spelare som kommer höja sig när man kommer till slutspel.

Men de senaste åren har det laget som förlorat finalen kommit från en stentuff semifinal.
Och i en final mellan två på förhand jämna lag så kan vägen fram till finalen vara mycket avgörande.

Om nu alla kvartsfinaler går som de ska så blir det ju Löven-DIF i ena semifinalen och Modo-Mora i den andra.
Med det sagt, chanserna att jag ska pricka rätt på alla de fyra lagen är ju inte så stor. Blir ju aldrig som man tänkt sig.
Såsom resultaten har gått dels efter nyår och nu senaste tiden känns det tämligen vidöppet med 6 lag som alla har chansen. Modo inte alls oslagbara på något sätt, hade ett stim i höstas men stannat av betänkligt. Alla av dessa 6 lag kan vara nästan lika svåra för varandra i en semi beroende på främst aktuell form känns det som.

DIF är väl enda laget som inte haft någon riktig formtopp än, hoppas hoppas...
Användarvisningsbild
crike

Säsongen 22/23

Inlägg av crike »

dr111DIF skrev: 2023-02-09 18:52:57
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-02-09 18:28:11

Såsom resultaten har gått dels efter nyår och nu senaste tiden känns det tämligen vidöppet med 6 lag som alla har chansen. Modo inte alls oslagbara på något sätt, hade ett stim i höstas men stannat av betänkligt. Alla av dessa 6 lag kan vara nästan lika svåra för varandra i en semi beroende på främst aktuell form känns det som.

DIF är väl enda laget som inte haft någon riktig formtopp än, hoppas hoppas...
När lagen väljer så tittar dom förstås på hur det gått historiskt. Är inte så säker på att man kommer försöka undvika oss om statistiken ser bra ut mot oss.

De mest klockrena är nog att löven inte vill ha Bofors medan SSK gärna möter Bofors.

Löven
0-4 i matcher mot Bofors
0-2 mot SSK
3-1 mot Mora
2-1 mot Modo
2-1 mot DIF

Bofors
0-4 mot SSK
2-1 mot Modo (alla till förlängning)
1-3 mot Mora
4-0 mot Löven
2-1 mot DIF