Domarnivån
Domarnivån
Måste bara få vädra mitt missnöje med domarkåren i allmänhet och Lärking i synnerhet. Tolka inte inlägget som att jag skyller Djurgårdens knackiga första halva av serien på domarna för så är det inte. Jag anser bara att domarnivån i flera matcher varit under all kritik. I vissa matcher har Djurgården missgynnats, i andra matcher har det varit tvärtom.
Det som irriterar mest är inkonsekvensen, det är omöjligt att veta var nivån ligger för vad som är tillåtet. Jag tycker också att kompensationsutvisningar förekommer i alldeles för hög grad. Finns det någon outtalad regel som säger att båda lagen bör ha ungefär lika många utvisningar oavsett hur spelsituationen ser ut? Tyckte mig se tydliga tecken på det i gårdagens match.
Nedan följer några exempel på tveksamheter. En Brynässupporter kanske inte håller med till fullo men kanske kan vi enas om att domarinsatsen var svag igår.
- Period 1. Adam Andersson blir utvisad för kneeing då han står upp på offensiva blå och med kroppen på ett till synes regelriktigt sätt hindrar puckförande Brynäsare från att ta sig fram.
- Period 2. Patrick Thoresen blir i boxplay mycket tveksamt utvisad för tripping på en Brynäsare som faller lätt precis framför mål. Lärking står i utmärkt position precis intill. Utvisningen leder sedermera fram till Brynäs 1-0-mål.
- Djurgården spelar 5 mot 3 och startar anfall från egen zon. Brynäsare nummer 4 kliver ut från avbytarbåset och interferar en framstormande djurgårdare efter ett solklart felaktigt byte. Hela Globen ser avsikten med det för tidiga bytet, detta gör dock inte domartrion.
- Period 3. Antti-Pekka Lamberg (tror jag det var) blir tveksamt utvisad för tripping i egen zon efter att Brynäsare fallit mycket lätt. Visst kan Lärking blåsa för utvisning i detta läge men då liknande situationer uppstår i istortsett varje byte anser jag att det är bättre att avstå.
Vidare undrar jag varför linjedomarna har så svårt att släppa pucken.
Någon som vet vad Uffe Rådbjer tog vägen förresten? Sveriges bästa domare saknas. Tycker också att det börjar bli dags att låta Uffe Rönnmark dra på sig rören igen.
Det som irriterar mest är inkonsekvensen, det är omöjligt att veta var nivån ligger för vad som är tillåtet. Jag tycker också att kompensationsutvisningar förekommer i alldeles för hög grad. Finns det någon outtalad regel som säger att båda lagen bör ha ungefär lika många utvisningar oavsett hur spelsituationen ser ut? Tyckte mig se tydliga tecken på det i gårdagens match.
Nedan följer några exempel på tveksamheter. En Brynässupporter kanske inte håller med till fullo men kanske kan vi enas om att domarinsatsen var svag igår.
- Period 1. Adam Andersson blir utvisad för kneeing då han står upp på offensiva blå och med kroppen på ett till synes regelriktigt sätt hindrar puckförande Brynäsare från att ta sig fram.
- Period 2. Patrick Thoresen blir i boxplay mycket tveksamt utvisad för tripping på en Brynäsare som faller lätt precis framför mål. Lärking står i utmärkt position precis intill. Utvisningen leder sedermera fram till Brynäs 1-0-mål.
- Djurgården spelar 5 mot 3 och startar anfall från egen zon. Brynäsare nummer 4 kliver ut från avbytarbåset och interferar en framstormande djurgårdare efter ett solklart felaktigt byte. Hela Globen ser avsikten med det för tidiga bytet, detta gör dock inte domartrion.
- Period 3. Antti-Pekka Lamberg (tror jag det var) blir tveksamt utvisad för tripping i egen zon efter att Brynäsare fallit mycket lätt. Visst kan Lärking blåsa för utvisning i detta läge men då liknande situationer uppstår i istortsett varje byte anser jag att det är bättre att avstå.
Vidare undrar jag varför linjedomarna har så svårt att släppa pucken.
Någon som vet vad Uffe Rådbjer tog vägen förresten? Sveriges bästa domare saknas. Tycker också att det börjar bli dags att låta Uffe Rönnmark dra på sig rören igen.
-
Re: Domarnivån
Brynäsaren hade väl aldrig pucken? Vad jag minns så var den en bit bakom Andersson, därför stoppade han Brynäsaren. Men kneeing? Mycket tveksamt, interference möjligtvis.Hank skrev:- Period 1. Adam Andersson blir utvisad för kneeing då han står upp på offensiva blå och med kroppen på ett till synes regelriktigt sätt hindrar puckförande Brynäsare från att ta sig fram.
Re: Domarnivån
Vad jag kommer ihåg så bröt han benet.Hank skrev:Någon som vet vad Uffe Rådbjer tog vägen förresten? Sveriges bästa domare saknas.
DIF evigt trogen
Fel Ulf! Det är Rönnmark som inte får dömma för att han jobbar med marknadsföring åt Expekt. I den mån Rådbjer får jobba blir det nog ett betydligt mindre kvalificerat jobb ...ZtAvVe skrev:Ulf Rådbjer jobbar väll på något spelbolag om jag minns rätt, och englundarna tyckte inte att det var så bra...
- Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Våra etablerade domare och deras frånvaro
Ulf Rådbjer har så att säga dragit på sig matchstraff utanför isen och har därmed bestämt sig för att ta timeout på obestämt tid.Vad jag kommer ihåg så bröt han benet.
Ulf Rönnmark tog jobb på ett spelbolag som konkurerar med Svenska Spel (en av ES huvudsponsorer) och fick pga detta matchstraff ifrån förbundet.
[/quote]
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Fattar inte att Lärking får dömma Dif överhuvudtaget, senaste matchen så tycker jag Brynäs kan tacka honom för två av sina mål. Jävligt tveksamma insatser från honom hittils, matchen innan som jag såg honom dömma så var han helt j-vla kass. Har sett alla hemmamatcher utom en och i 1 kanske 2 matcher har domaren varit bra. Dessa matcher har det varit väldigt konsekvent och bra bedömning. Är ett jävla skämt om svenska domare skulle få döma i NHL som jag läste någonstans.
Rådbjer slet hälsenan i våras. Därefter har han haft lite trubbel på sidan om. Via rätt säker källa kommer han tillbaka på isen efter nyår om allt går som det ska.
Rönnmark är ett offer för Svenska Hockeyförbundets flathet. Svenska Spel vill inte att någon som håller på med ishockey, spelare, domare eller ledare ska förknippas med konkurrenter till dem. Motiveringen är att han inte ska kunna påverka reultatet så att företagen går Expect går med mer vinst.
Det bästa hade varit om Expect tagit bort spel från de matcher han skulle dömt. Enkel lösning på ett infekterat problem!
T Andersson har slitit av korsbandet och är borta rätt länge!
Rönnmark är ett offer för Svenska Hockeyförbundets flathet. Svenska Spel vill inte att någon som håller på med ishockey, spelare, domare eller ledare ska förknippas med konkurrenter till dem. Motiveringen är att han inte ska kunna påverka reultatet så att företagen går Expect går med mer vinst.
Det bästa hade varit om Expect tagit bort spel från de matcher han skulle dömt. Enkel lösning på ett infekterat problem!
T Andersson har slitit av korsbandet och är borta rätt länge!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
-
- Säsongskort: Ja
Danielsson, Ingarö
Håller helt klart med om att trion som diskuteras ovan saknas.
Men en domare jag vill lyfta fram lite är Danielsson, Ingarö. Har glömt hans förnamn.
Han verkar alltid få en bra nivå på matcherna. Någon annan som noterat detta?
Men en domare jag vill lyfta fram lite är Danielsson, Ingarö. Har glömt hans förnamn.
Han verkar alltid få en bra nivå på matcherna. Någon annan som noterat detta?