Om du hade haft lite kött på benen skulle det nog klarna för dog varför Novak haft det tufft denna säsong.Stambert skrev:Ja, framför allt Jan Novak vore ju en klockren värvning för DIF. Om vi fixar en dispens och värvar honom nu så kanske han hinner få kicken från tre klubbar samma säsong?Therocket1 skrev:Några spelare som kan tänkas vara intressanta, både ur en ekonomisk, social och kvalitetsmässig synvinkel.
Centrar:
Petr Sýkora
Jan Márek
Milan Kraft
Tomáš Netík
Backar:
Peter Podhrádský
Jan Novák
Ondřej Němec
Lukáš Zíb
Jan Snopek
René Vydarený
Petr Kadlec
Ha i åtanke att man inte bokför andra assist i den tjeckiska ligan.
Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
- Emil Svelander
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Men då kanske du skulle kunna vara så snäll och berätta då om du har så mycket "kött på benen.Emil svelander skrev:Om du hade haft lite kött på benen skulle det nog klarna för dog varför Novak haft det tufft denna säsong.Stambert skrev:Ja, framför allt Jan Novak vore ju en klockren värvning för DIF. Om vi fixar en dispens och värvar honom nu så kanske han hinner få kicken från tre klubbar samma säsong?Therocket1 skrev:Några spelare som kan tänkas vara intressanta, både ur en ekonomisk, social och kvalitetsmässig synvinkel.
Centrar:
Petr Sýkora
Jan Márek
Milan Kraft
Tomáš Netík
Backar:
Peter Podhrádský
Jan Novák
Ondřej Němec
Lukáš Zíb
Jan Snopek
René Vydarený
Petr Kadlec
Ha i åtanke att man inte bokför andra assist i den tjeckiska ligan.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Helt rätt. DIF ska bara värva spelare utifrån som går in i första och andrakedjan alternativt i första och andra backpar. En bra värvning i år var Ossi (första backpar). En dålig värvning i år är Frylén (tredje backpar). Alla andra spelare hämtas från juniorerna.Kall-El skrev:Generellt sett hoppas jag att vi slutar värva äldre utfyllnadsspelare. SKulle t o m vilja gå så långt och hävda att vi inte borde värva spelare alls som är påtänkta för något annat än någon av de två första kedjorna.
Här är det viktigt att DIF tänker rätt. Vad Djurgården framförallt saknar så är det en center och två backar som har förmågan att ha en hög +- statistik. Idag är följande fyra spelarna helt ovärderliga i DIF, nämligen:Kall-El skrev:DIF behöver flera fina handleder och spelare som kan skapa något. Brunkare har vi så många av redan att detta inte känns lika nödvändigt.
Name Team Pos +/-
Falk, Nichlas DIF CE 8
Danielsson, Nicklas DIF LW 10
Pettersson, Timmy DIF LD 11
Väänänen, Ossi DIF LD 12
Skälet till att ovanstående spelare är ovärderliga är att de har en hög +- statistik. Nämnda spelare håller ihop laget framförallt när det inte går bra. Av de 25 främsta spelarna med hög +- statistik är fyra från DIF och hela åtta är från HV71. Intressant är att SSK sannolikt kommer att gå till slutspel eftersom även de har fyra på listan med bäst +- statistik.
Jag vänder mig mot att DIF har för få eller för många "brunkare" eller spelare med "känsliga handleder". Det vi saknar är en center som kan hålla ihop en kedja, något Otto och Falken kan och Bäcker och Engkvist inte förmår. Bäcker ska lämna DIF på grund av att han är för dålig defensivt och en för svag tekare och inte på grund av hans svaga offensiv. Problemet med Ölvestad är inte hans offensiv utan hans svaghet i egen zon och att han drar på sig onödiga utvisningar.
Problemet med Edvin Frylén och Thomas Johansson är att de är för svaga i defensiven och inte att de är för dåliga offensivt.
DIF ska absolut prata med Figren och Möller. Båda är högerfattade och mycket duktiga. Om de knyts till DIF ska de ta platsen från en annan spelare. DIF ska inte knyta till sig unga talanger för att sätta dem på bänken. Om Figren och Möller ersätter Ölvestad eller Ryno spelar ingen roll, men i början av säsongen ska DIF bara ha 12 spelare så att Jacob Josefsson och Henrik Eriksson fyller ut vid skador eftersom de är lika lovande som nämnda Figren och Möller.Kall-El skrev:Oavsett vilket tycker nog jag dock att man bör ta sig ett litet snack med spelare som Möller och Figren då dessa besitter en del egenskaper som vi saknar i dagens DIF.
Patrick Thoresen skulle vara en drömvärvningen. Han är en duktig center och en spelare som DIF verkligen behöver som sannolikt inte är alltför dyr. En annan drömvärvning är Marcus Nilson som uppfyller samma kriterier som Patrick Thoresen.Kall-El skrev:När det kommer till etablerade spelare är det givetvis svårt att sia om vilka som kan bli aktuella för oss, men det vore snudd på tjänstefel om man inte tog sig ett snack med följande pjäser:
Andreas Karlsson
Nisse Ekman
Patrick Thoresen
Daniel Tjärnqvist
Staffan Kronwall
Jag vill dock återigen lyfta fram Joakim Eriksson som är en mycket bra tekare samtidigt som han är bra defensivt och offensivt. Joakim Eriksson skulle inte vara en spektakulär värvning, men den skulle vara mycket värdefull.
Johan Ryno - Kristofer Ottosson - Niklas Anger
Fredrik Bremberg - M. Nilson/P. Thoresen/J. Eriksson - Andreas Engqvist
Dick Axelsson - Nichlas Falk - Nicklas Danielsson
Christian Eklund - Carl Gustafsson - Jimmie Ölvestad/Figren/Möller
Vad gäller backarna skulle Nicholas Angell vara en mycket bra värvning och ersättare för antingen Ossi Väänänen eller Jiri Marusak.
Oscar Eklund - Ossi Väänänen/Nicholas Angell
Timmy Pettersson - Nicholas Angell/Jiri Marusak
Ronnie Pettersson - David Printz
Edvin Frylén - Alexander Deilert (spelar även J20)
Linus Kjell lånas ut till Huddinge i ett år för att utvecklas och återkommer 09/10, när han ersätter Edvin Frylén.
En ny center är prio ett till kommande säsong.
Räknar med att Bäcker försvinner och då har vi följande spelare att tillgå på centerpositionen:
Nichlas Falk
Kristofer Ottosson
Andreas Engqvist
Här kan man på rak arm snabbt konstatera att det är tre renodlade defensivt tänkande centrar. Här behövs kreativitet och teknik. Ingen av dessa tre nämnda producerar en bit över 25 poäng per säsong.
Framförallt behövs en ny klasscenter med stort spelsinne och som har kapacitet att bidra med mycket poäng. I spelvändningarna i mittzon har vi en bristvara i form av att vi saknar en spelbegåvad center som kan hålla i puck långt upp i banan.
Forwardsidan känns annars förhållandesvis bra ut. Finns en bra mix och en stomme att bibehålla. Troligtvis kommer tre spelare försvinna (Bengan, Bäcker, Ryno) och här hoppas jag DIF tänkt ut noggrant över situationen. Att Hörnqvist är borta är ingen nyhet och här har scoutinggruppen haft tid sedan våren att tänka ut en lösning. Här behövs framförallt spelare som kan producera. Vi har nog med renodlade grovjobbare i truppen. Finess och spelsinne är vad som snabbt måste komma in.
Räknar med att Bäcker försvinner och då har vi följande spelare att tillgå på centerpositionen:
Nichlas Falk
Kristofer Ottosson
Andreas Engqvist
Här kan man på rak arm snabbt konstatera att det är tre renodlade defensivt tänkande centrar. Här behövs kreativitet och teknik. Ingen av dessa tre nämnda producerar en bit över 25 poäng per säsong.
Framförallt behövs en ny klasscenter med stort spelsinne och som har kapacitet att bidra med mycket poäng. I spelvändningarna i mittzon har vi en bristvara i form av att vi saknar en spelbegåvad center som kan hålla i puck långt upp i banan.
Forwardsidan känns annars förhållandesvis bra ut. Finns en bra mix och en stomme att bibehålla. Troligtvis kommer tre spelare försvinna (Bengan, Bäcker, Ryno) och här hoppas jag DIF tänkt ut noggrant över situationen. Att Hörnqvist är borta är ingen nyhet och här har scoutinggruppen haft tid sedan våren att tänka ut en lösning. Här behövs framförallt spelare som kan producera. Vi har nog med renodlade grovjobbare i truppen. Finess och spelsinne är vad som snabbt måste komma in.
Angell känns som en typiskt dyr dussinspelare i mina ögon. Måste till bättre annars kan man lika gärna stå över.
För övrigt förutsätter jag också att Frylen får gå trots kontrakt. Ingen part vinner på att han blir kvar. Frylen är helt enkelt inte bättre än en allsvenskspelare just nu. Ett lite satsande AIK kan säkert vara sugna till nästa säsong. Hos oss just nu tar han bara en plats från en junis och detta känns helt fel.
För övrigt förutsätter jag också att Frylen får gå trots kontrakt. Ingen part vinner på att han blir kvar. Frylen är helt enkelt inte bättre än en allsvenskspelare just nu. Ett lite satsande AIK kan säkert vara sugna till nästa säsong. Hos oss just nu tar han bara en plats från en junis och detta känns helt fel.
Marusak har spelat upp sig bredvid Timmy P. Tycker du att DIF ska behålla honom framför Angell? Högerfattade backar är defenitivt en bristvara inom svensk Hockey. Att Robin Johnsson spelar i landslaget är defenitivt inget styrkebesked.Kall-El skrev:Angell känns som en typiskt dyr dussinspelare i mina ögon. Måste till bättre annars kan man lika gärna stå över.
NU ställde jag visserligen inte ANgell mot Jiri i en jämföresle, allt jag menade var att Angell inte är tillräckligt bra. Jiri bör man för övrigt inte heller behålla om man inte kan få han på ett mer vettigt kontrakt. Alltså ett vanligt kontrakt där hans lön ligger på en nivå som går hand i hand med det som han presterat.Östgöten skrev:Marusak har spelat upp sig bredvid Timmy P. Tycker du att DIF ska behålla honom framför Angell? Högerfattade backar är defenitivt en bristvara inom svensk Hockey. Att Robin Johnsson spelar i landslaget är defenitivt inget styrkebesked.Kall-El skrev:Angell känns som en typiskt dyr dussinspelare i mina ögon. Måste till bättre annars kan man lika gärna stå över.
Ser för övrigt Angell och Jiri som relativt likvärdiga som spelare. Vill helt enkelt att DIF plockar in någonting bättre eller satsar på ungt och lovande för sanningen är den att både Angell och Jiri kan sättas in under kategorin dyra medelmåttor, i alla fall efter vad de presterat denna säsong.
Har man producerat flera matcher i rad är det inte tursamt enligt mig, och jag tycker verkligen att man ''spelar upp sig'' om man dessutom avgör matcher.*Knirre skrev:Har ni inte sett matcherna eller? Marusak har varit fruktansvärt dålig hela säsongen!
Han har på slutet tursamt fått in några mål, och då tycker alla att han har "spelat upp sig". Det har han verkligen inte gjort bara för att Brynäs målvakt drabbas av en svår psykos under matchen mot oss.