Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
Visserligen är Mats Zuccarello Aasen intressant, men jag bedömer att DIF har tillräckligt många talanger. Är det inte mer intressant att titta på en riktigt bra högerskjutande back eller en klasscenter. Mats verkar dessutom väga ganska lätt och i det läget föredrar jag att DIF satsar på Calle Gustafsson istället.
Just nu har DIF så många talanger såsom Jacob Josefsson, Henrik Eriksson och William Wallén att det är tveksamt om Tobias Lindström och Linus Persson får plats. Att i det läget plocka in Mats känns onödigt.
Just nu har DIF så många talanger såsom Jacob Josefsson, Henrik Eriksson och William Wallén att det är tveksamt om Tobias Lindström och Linus Persson får plats. Att i det läget plocka in Mats känns onödigt.
- Remy Lebeau
Det ska sägas att Spets är mer utav en Powerforward än en poängkung. Att han inte producerade mycket i Elitserien är därför ingen större överraskning. Aasen däremot är en väldigt teknisk spelare som kan göra det oväntade. Lite som Dicken ungefär. Sedan kan det diskuteras om han inte skulle vara överflödig på grund av just Dick.kungK2 skrev: Dock har vi ju bommat heta norrbaggar tidigare då väl vi var med och ryckte i den rejält uppskrivne Spets för något/några år sen? Fast med facit i hand gör det ju knappast nåt att han gick till Brynäs istället.
Personligen skulle jag gärna se Aasen i Djurgården, men inte till villket pris som helst.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Exakt. Inte till vilket pris som helst. Men att säga som östgöten: "men jag bedömer att DIF har tillräckligt många talanger" kanske känns lite ihåligt. Vadå för många talanger? Är han så bra som det sägs finns ju inte så mycket att snacka om (ska sägas att jag inte har sett honom spela).Remy Lebeau skrev:Det ska sägas att Spets är mer utav en Powerforward än en poängkung. Att han inte producerade mycket i Elitserien är därför ingen större överraskning. Aasen däremot är en väldigt teknisk spelare som kan göra det oväntade. Lite som Dicken ungefär. Sedan kan det diskuteras om han inte skulle vara överflödig på grund av just Dick.kungK2 skrev: Dock har vi ju bommat heta norrbaggar tidigare då väl vi var med och ryckte i den rejält uppskrivne Spets för något/några år sen? Fast med facit i hand gör det ju knappast nåt att han gick till Brynäs istället.
Personligen skulle jag gärna se Aasen i Djurgården, men inte till villket pris som helst.
Blue Brigade Sthlm
Gör som de flesta redan gjort och ger min synpunkt på laget till nästa säsong.
Kontrakterade:
Mark Owuya
Oscar Eklund
Edvin Frylén
Timmy Pettersson
David Printz
Niklas Anger
Fredrik Bremberg
Nicklas Danielsson
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Kristofer Ottosson
Följande spelare vars kontrakt löper ut efter nuvarande säsong:
Daniel Larsson: Stort målvaktslöfte och en blivande sjärna. Har visat att han håller jämnheten och pressen på den här nivån. Utan tvekan den enskilt viktigaste spelaren att förlänga med. Kan Larsson vara kvar ett par säsonger till är det guld värt.
Slutsats: Förläng
Stefan Ridderwall: Flitigt matchande med juniorerna och ett års mer erfarenhet gör Riddarn till en strålande backup till Larsson. Har inte gjort bort sig när han väl fått chansen och inger en trygghet mellan stolparna.
Thomas Johansson: Här får en epok ta slut. Offensivlustan har försvunnit och allt fler brister i defensiven syns tydligare. Bedrövlig +/- statistik. Betyder mycket utanför isen men spelmässigt har Tompa gjort sitt på den här nivån.
Slutsats: Förläng ej
Jiri Marusak: Har inte infriat förväntningarna och bristerna i defensiven är skrämmande. Poängmässigt ligger han långt ifrån den kapacitet han besitter. Tryggheten och enkelheten med puck går inte att känna igen. Sitter nog med en bra lön i handen och det bästa är att låta Jiri gå efter säsongen och satsa på nytt hungrigare blod.
Ronnie Pettersson: Svåbedömd med tanke på skadebekymren. Fått sporadiskt med speltid men har skött sig galant. Säker och stabil i defensiven och slår sällan bort pucken i egen zon. Har kommit tillbaka starkt och känner Ronnie själv att han håller för en säsong till är det bara att förlänga.
Dick Axelsson: Imponerade starkt med sin kedja i början av säsongen. Sedan mattades han av och har kommit i en kraftig formsvacka efter jul.
Visar stort mod ute på isen med sina härliga dribblingsräder, tar för sig. Sevärd spelare med andra ord och har en enorm potential. Jämnheten och fysiken är vad som krävs för att Dick småningom ska kunna etablera sig. Nästa säsong kommer Dickens stora genombrott.
Pär Bäcker: Gjorde bra ifrån sig i sin första säsong med DIF där han fick spela med rätt kedjekamrater. Tenderar väldigt ofta att snabbt komma in i formsvackor och inställningen till sporten kan man ifrågasätta stundtals.
Känns som att killen spelar halvdant och en förlust här känns inte alltför mycket.
Nichlas Falk: Oerhört nyttig och guldvärd för dem andra spelarna att ha med sig. Jobbar hårt överlag, grym i BP och ovärderlig viktig i defensiven.
Behöver skjuta mer och vara rakare på mål sedan skadar det inte om han håller i pucken ett tag när han är i anfallszon. Falken visar samma gamla goda takter och han håller definitivt för en säsong till.
Johan Ryno: Svårbedömd då han fått minimal med speltid. Har fortfarande inte hittat rollen i laget känns det som. Bidrar inte poängmässigt och fysiken behöver skärpas till markant. Vill se Ryno ta för sig mer och öppna upp mer för sina medspelare. Hade inte direkt större förväntningar på killen och det skadar inte att låta en junior ta hans plats i fjärde kedjan. Kan möjligtvis bli bra på sikt.
Jimmie Ölvestad: Tung säsong bakom sig med eländiga skadeföljder. Har inte riktigt kunnat spela fullt ut och giftigheten framför mål är saknad.
Orsak kan delvis skyllas på att Jimpa ej spelat med rätt omgivning men tyngden, farten och uppoffringen behöver höjas. Har efter ett par bra säsonger kommit i en dala men betydelsen av Jimpas närvaro är stor och det är viktigt att ha kvar stommen i laget.
Ossi Väänänen och Patric Hörnqvist har jag ej nämnt bland med denna lista, då jag räknar kallt med att de inte ingår i truppen till nästa säsong.
Följande spelare bör ej förlängas med:
Thomas Johansson
Jiri Marusak
Pär Bäcker
Johan Ryno
Kontrakterade:
Mark Owuya
Oscar Eklund
Edvin Frylén
Timmy Pettersson
David Printz
Niklas Anger
Fredrik Bremberg
Nicklas Danielsson
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Kristofer Ottosson
Följande spelare vars kontrakt löper ut efter nuvarande säsong:
Daniel Larsson: Stort målvaktslöfte och en blivande sjärna. Har visat att han håller jämnheten och pressen på den här nivån. Utan tvekan den enskilt viktigaste spelaren att förlänga med. Kan Larsson vara kvar ett par säsonger till är det guld värt.
Stefan Ridderwall: Flitigt matchande med juniorerna och ett års mer erfarenhet gör Riddarn till en strålande backup till Larsson. Har inte gjort bort sig när han väl fått chansen och inger en trygghet mellan stolparna.
Thomas Johansson: Här får en epok ta slut. Offensivlustan har försvunnit och allt fler brister i defensiven syns tydligare. Bedrövlig +/- statistik. Betyder mycket utanför isen men spelmässigt har Tompa gjort sitt på den här nivån.
Jiri Marusak: Har inte infriat förväntningarna och bristerna i defensiven är skrämmande. Poängmässigt ligger han långt ifrån den kapacitet han besitter. Tryggheten och enkelheten med puck går inte att känna igen. Sitter nog med en bra lön i handen och det bästa är att låta Jiri gå efter säsongen och satsa på nytt hungrigare blod.
Ronnie Pettersson: Svåbedömd med tanke på skadebekymren. Fått sporadiskt med speltid men har skött sig galant. Säker och stabil i defensiven och slår sällan bort pucken i egen zon. Har kommit tillbaka starkt och känner Ronnie själv att han håller för en säsong till är det bara att förlänga.
Dick Axelsson: Imponerade starkt med sin kedja i början av säsongen. Sedan mattades han av och har kommit i en kraftig formsvacka efter jul.
Visar stort mod ute på isen med sina härliga dribblingsräder, tar för sig. Sevärd spelare med andra ord och har en enorm potential. Jämnheten och fysiken är vad som krävs för att Dick småningom ska kunna etablera sig. Nästa säsong kommer Dickens stora genombrott.
Pär Bäcker: Gjorde bra ifrån sig i sin första säsong med DIF där han fick spela med rätt kedjekamrater. Tenderar väldigt ofta att snabbt komma in i formsvackor och inställningen till sporten kan man ifrågasätta stundtals.
Känns som att killen spelar halvdant och en förlust här känns inte alltför mycket.
Nichlas Falk: Oerhört nyttig och guldvärd för dem andra spelarna att ha med sig. Jobbar hårt överlag, grym i BP och ovärderlig viktig i defensiven.
Behöver skjuta mer och vara rakare på mål sedan skadar det inte om han håller i pucken ett tag när han är i anfallszon. Falken visar samma gamla goda takter och han håller definitivt för en säsong till.
Johan Ryno: Svårbedömd då han fått minimal med speltid. Har fortfarande inte hittat rollen i laget känns det som. Bidrar inte poängmässigt och fysiken behöver skärpas till markant. Vill se Ryno ta för sig mer och öppna upp mer för sina medspelare. Hade inte direkt större förväntningar på killen och det skadar inte att låta en junior ta hans plats i fjärde kedjan. Kan möjligtvis bli bra på sikt.
Jimmie Ölvestad: Tung säsong bakom sig med eländiga skadeföljder. Har inte riktigt kunnat spela fullt ut och giftigheten framför mål är saknad.
Orsak kan delvis skyllas på att Jimpa ej spelat med rätt omgivning men tyngden, farten och uppoffringen behöver höjas. Har efter ett par bra säsonger kommit i en dala men betydelsen av Jimpas närvaro är stor och det är viktigt att ha kvar stommen i laget.
Ossi Väänänen och Patric Hörnqvist har jag ej nämnt bland med denna lista, då jag räknar kallt med att de inte ingår i truppen till nästa säsong.
Följande spelare bör ej förlängas med:
Thomas Johansson
Jiri Marusak
Pär Bäcker
Johan Ryno
- reservjesus
Ryno kan bli bra, men han behöver nog trygghet för att kunna utvecklas. För att fara runt som han har gjort nu i Elitserien så förstår jag om han inte känner någon trygghet. Låt han stanna i Djurgården nästa säsong (till ett rimmligt pris) så kan han nog blomma ut.
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
- Remy Lebeau
Det stämmer bra det.
"I Grand Rapids blev det sju poäng på tolv matcher innan han värvades av Djurgården.
– Skönt att vi äntligen har hittat en forward. Johan kommer att addera tyngd till vårt anfall, säger Janne Järlefelt, sportchef i Djurgården.
Djurgården hyr Johan Ryno av Detroit under hela den här säsongen."
Så han lär med stor säkerhet återvända till Detroit nästa säsong.
"I Grand Rapids blev det sju poäng på tolv matcher innan han värvades av Djurgården.
– Skönt att vi äntligen har hittat en forward. Johan kommer att addera tyngd till vårt anfall, säger Janne Järlefelt, sportchef i Djurgården.
Djurgården hyr Johan Ryno av Detroit under hela den här säsongen."
Så han lär med stor säkerhet återvända till Detroit nästa säsong.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Vad är ihåligt?spiik skrev:Exakt. Inte till vilket pris som helst. Men att säga som östgöten: "men jag bedömer att DIF har tillräckligt många talanger" kanske känns lite ihåligt. Vadå för många talanger? Är han så bra som det sägs finns ju inte så mycket att snacka om (ska sägas att jag inte har sett honom spela).Remy Lebeau skrev:Personligen skulle jag gärna se Aasen i Djurgården, men inte till villket pris som helst.
I DIF spelar just nu följande lovande forwards:
Patric Hörnqvist (född 1987), Johan Ryno (född 1986), Carl Gustafsson (född 1989), Andreas Engqvist (född 1987) och Dick Axelsson (1987).
I DIF är följande lovande forwards förhoppningsvis på ingång i A-laget nästa år eller året efter:
Tobias Lindström (1988), duktig center, högerskytt och gör många mål
Linus Persson (1988), duktig forward
Henrik Eriksson (1990), duktig center som spelar i U18 i landslaget
Jacob Josefsson (1991), duktig center som spelar i U18 i landslaget
William Wallén (1991), duktig forward som spelar i U17 i landslaget
Cehlin Patrik (1991), duktig forward som spelar i U17 i landslaget
Problemet för våra yngre spelare är att de får lite speltid. Orsaken till en begränsad speltid är att unga spelare har en dålig +- statistik eftersom de gör många "enkla" misstag i försvarszon. För att underlätta för yngre spelare är det bra att inte bygga kedjor med bara yngre spelare utan att bland dem med en eller två gamla "rävar".
Just nu har DIF väldigt många unga extremt lovande spelare. Fem av 13 forwards är födda 1986 eller senare. Om Aasen (född 1987) ska vara intressant för DIF bör han kunna gå in och dominera i första eller andrakedjan. Om han inte gör det så får han samsas med Ryno, Axelsson, Calle Gustavsson och Engqvist om den begränsade speltid som ges till unga spelare som gör för många enkla misstag.
Idag har DIF 13 forwards, det vill säga en för mycket. DIF kommer sannolikt att nästa säsong förlora två etablerade forwards, nämligen Pär Bäcker och Patric Hörnqvist. DIF behöver därför bara en ny forward. Jag föredrar i ett sådant fall att DIF försöker plocka in en etablerad center i som spelar bredvid Linkan. Aasen är en liten spelare. Jag föredrar en större och tyngre spelare som likt Hörnqvist kan böka framför mål.
Aasen kan vara en kanonspelare, men frågan är om han är den spelartyp som DIF behöver? Färjestad och andra elitserieklubbar är intresserade av honom och han är därför sannolikt inte billig.
Min generella kritik av att värva Aasen eller andra lovande spelare såsom Klasen är att DIF redan har många unga lovande spelare. För vad vore Klasen utan att spela bredvid Petri Pakaslahti? En spelare som uppväger Klasens brister i försvarszonen. Visst hade det varit kul med Klasen i DIF, men hur mycket roligare hade det inte varit med Petri Pakaslahti.
Generellt sett hoppas jag att vi slutar värva äldre utfyllnadsspelare. SKulle t o m vilja gå så långt och hävda att vi inte borde värva spelare alls som är påtänkta för något annat än någon av de två första kedjorna. Norrbaggen har jag svårt att uttala mig om då jag knappt sett han spela, men DIF behöver flera fina handleder och spelare som kan skapa något. Brunkare har vi så många av redan att detta inte känns lika nödvändigt.
Personligen räknar jag också med att Bengan försvinner samt att Bäcker och antagligen även Ölvestad försvinner. Ryno är ett frågetecken i sammanhanget, men jag har svårt att se hur han skall platsa i Detroit så om killen är smart väljer han att stanna kvar i DIF.
Antagligen förvinner då alltså 3 anfallare och egentligen känns det som att dessa 3 spelare bara borde ersättas med en riktig klasscenter. Alltså en skapande center, inte en defensiv sådan då vi redan har flertalet av dessa i truppen. Lyckas man få centern räcker det nog med att flytta upp Calle G till a-truppen permanent och sedan fylla på med junisar vid skador.
Oavsett vilket tycker nog jag dock att man bör ta sig ett litet snack med spelare som Möller och Figren då dessa besitter en del egenskaper som vi saknar i dagens DIF. Möllers målfarlighet skulle vi t ex må väldigt bra av, likaså Figrens handleder. Att de båda dessutom är från Stockholm gör dem än mer intressanta. Kunbde man fått i någon av de spelarna hade det varit kalas.
Backsidan är egentligen det STORA bekymret då det här finns för många spelare som varit för dåliga. Utgår personligen från att Frylén, Johansson och Jiri försvinner direkt. Dennis Persson lär inte heller få förnyat och frågan är om vi får behålla Ossi?
Räknar med att Timmy, Ronnie, Oskar och David blir kvar till nästa säsong. Detta betyder att minst två backar av klass måste in. Med tanke på att de dessutom är ganska många defensivt starka backar bland dessa fyra krävs det backar som har vilja och kunskap att vara konstruktiva. En högerskjutande back som är bra i PP måste vara prioritet nummer 1. Proritet nummer två måste vara att få in en back som är jämnbra både offensivt och defensivt. Alltså en back som både kan ta tag i defensiven samt sköta uppspelen. Båda dessa backar skall dessutom helst vara kvicka på isen. Tjärnqvist vore givetvis drömmen här, men frågan är om han vill lämna Ryssland.
När det kommer till etablerade spelare är det givetvis svårt att sia om vilka som kan bli aktuella för oss, men det vore snudd på tjänstefel om man inte tog sig ett snack med följande pjäser:
Andreas Karlsson
Nisse Ekman
Patrick Thoresen
Daniel Tjärnqvist
Staffan Kronwall
Sedan kan man ju fråga sig hur mycket speltid Robban NIlsson och Mathias Tjärnqvist får, men frågan är hur stor nytta vi skulle få av någon av de båda spelarna med tanke på vad de skulle kosta.
Personligen räknar jag också med att Bengan försvinner samt att Bäcker och antagligen även Ölvestad försvinner. Ryno är ett frågetecken i sammanhanget, men jag har svårt att se hur han skall platsa i Detroit så om killen är smart väljer han att stanna kvar i DIF.
Antagligen förvinner då alltså 3 anfallare och egentligen känns det som att dessa 3 spelare bara borde ersättas med en riktig klasscenter. Alltså en skapande center, inte en defensiv sådan då vi redan har flertalet av dessa i truppen. Lyckas man få centern räcker det nog med att flytta upp Calle G till a-truppen permanent och sedan fylla på med junisar vid skador.
Oavsett vilket tycker nog jag dock att man bör ta sig ett litet snack med spelare som Möller och Figren då dessa besitter en del egenskaper som vi saknar i dagens DIF. Möllers målfarlighet skulle vi t ex må väldigt bra av, likaså Figrens handleder. Att de båda dessutom är från Stockholm gör dem än mer intressanta. Kunbde man fått i någon av de spelarna hade det varit kalas.
Backsidan är egentligen det STORA bekymret då det här finns för många spelare som varit för dåliga. Utgår personligen från att Frylén, Johansson och Jiri försvinner direkt. Dennis Persson lär inte heller få förnyat och frågan är om vi får behålla Ossi?
Räknar med att Timmy, Ronnie, Oskar och David blir kvar till nästa säsong. Detta betyder att minst två backar av klass måste in. Med tanke på att de dessutom är ganska många defensivt starka backar bland dessa fyra krävs det backar som har vilja och kunskap att vara konstruktiva. En högerskjutande back som är bra i PP måste vara prioritet nummer 1. Proritet nummer två måste vara att få in en back som är jämnbra både offensivt och defensivt. Alltså en back som både kan ta tag i defensiven samt sköta uppspelen. Båda dessa backar skall dessutom helst vara kvicka på isen. Tjärnqvist vore givetvis drömmen här, men frågan är om han vill lämna Ryssland.
När det kommer till etablerade spelare är det givetvis svårt att sia om vilka som kan bli aktuella för oss, men det vore snudd på tjänstefel om man inte tog sig ett snack med följande pjäser:
Andreas Karlsson
Nisse Ekman
Patrick Thoresen
Daniel Tjärnqvist
Staffan Kronwall
Sedan kan man ju fråga sig hur mycket speltid Robban NIlsson och Mathias Tjärnqvist får, men frågan är hur stor nytta vi skulle få av någon av de båda spelarna med tanke på vad de skulle kosta.
När Elitserien startar i höst kommer vi ha cirka 8 backar och 13 forwards. Vi kommer garanterat inte ha 16 backar och 34 forwards, som man lätt får uppfattningen när man läser det här forumet. Allvarligt talat, har det funnits en enda ledig europeisk hockeyspelare som majoriteten på det här forumet INTE vill se i DIF? Så fort det dyker upp ett namn så ska det värvas...
Nästa säsong har vi följande anfallare under kontrakt: Anger, Bremberg, Danielsson, Ottosson, Engqvist och Eklund. Minst fyra av dessa ska spela i de två första femmorna. Räkna också med att en ersättare till Hörnqvist ska in där. Utrymmet för kvalitetsförstärkningar är alltså rätt litet och norsken är definitivt ingen som garanterat går in i de två första femmorna.
När det gäller bredden så ser jag det som helt självklart att vi ska fylla på med spelare från vår egen juniorverksamhet i första hand. Nästa år kommer Calle Gustafsson, Mattias Guter, Tobias Lindström, Linus Persson, Henrik Eriksson och kanske även William Wallén och Jacob Josefson att knacka på dörren till A-laget. Om vi då ska plocka in spelare som den här norrbaggen så kan vi lika gärna bygga ett massivt långfinger i frigolit med baggens bild på och ställa upp utanför juniorernas omklädningsrum.
Bra snack av Kall-El och Östgöten.
Nästa säsong har vi följande anfallare under kontrakt: Anger, Bremberg, Danielsson, Ottosson, Engqvist och Eklund. Minst fyra av dessa ska spela i de två första femmorna. Räkna också med att en ersättare till Hörnqvist ska in där. Utrymmet för kvalitetsförstärkningar är alltså rätt litet och norsken är definitivt ingen som garanterat går in i de två första femmorna.
När det gäller bredden så ser jag det som helt självklart att vi ska fylla på med spelare från vår egen juniorverksamhet i första hand. Nästa år kommer Calle Gustafsson, Mattias Guter, Tobias Lindström, Linus Persson, Henrik Eriksson och kanske även William Wallén och Jacob Josefson att knacka på dörren till A-laget. Om vi då ska plocka in spelare som den här norrbaggen så kan vi lika gärna bygga ett massivt långfinger i frigolit med baggens bild på och ställa upp utanför juniorernas omklädningsrum.
Bra snack av Kall-El och Östgöten.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Några spelare som kan tänkas vara intressanta, både ur en ekonomisk, social och kvalitetsmässig synvinkel.
Centrar:
Petr Sýkora
Jan Márek
Milan Kraft
Tomáš Netík
Backar:
Peter Podhrádský
Jan Novák
Ondřej Němec
Lukáš Zíb
Jan Snopek
René Vydarený
Petr Kadlec
Ha i åtanke att man inte bokför andra assist i den tjeckiska ligan.
Centrar:
Petr Sýkora
Jan Márek
Milan Kraft
Tomáš Netík
Backar:
Peter Podhrádský
Jan Novák
Ondřej Němec
Lukáš Zíb
Jan Snopek
René Vydarený
Petr Kadlec

Känns nästa som att det räcker med att få in 1 center samt 2 backar av klass, under förutsättning att vi får behålla stommen av spelare från denna säsong. Men då snackar vi alltså riktigt klass och inte halvtaskiga dyra medelmåttor. ( Edvin Frylén torde vara typexemplet på detta. ) Hittar man inte klassen kan man lika gärna fimpa värvningen helt och istället plocka upp junisar. Dock känns två klassbackar som nödvändigt om man vill ta sig till slutspel och vill man vara med och ställa till lite trubblen även här krävs det nog en center till dessutom. Hela detta resone,ag baserar sig i mångt och mycket på att Ossi lär försvinna kanske skall tilläggas.
Ja, framför allt Jan Novak vore ju en klockren värvning för DIF. Om vi fixar en dispens och värvar honom nu så kanske han hinner få kicken från tre klubbar samma säsong?Therocket1 skrev:Några spelare som kan tänkas vara intressanta, både ur en ekonomisk, social och kvalitetsmässig synvinkel.
Centrar:
Petr Sýkora
Jan Márek
Milan Kraft
Tomáš Netík
Backar:
Peter Podhrádský
Jan Novák
Ondřej Němec
Lukáš Zíb
Jan Snopek
René Vydarený
Petr Kadlec