Känns för övrigt som att många som vill ha tillbaka Wikegård vill ha det för att han syns och hörs i media samt kan kasta ur sig hyggliga / roliga kommentarer med jämna mellanrum. Detta är kanonkunskaper att besitta om man skall jobba inom media, men om man skall vara tränare krävs det även en hel del taktiskt kunnande och här tycker i vart fall jag att det inte riktigt räcker hela vägen fram. Det är en sak att ta fram lite bilder på en monitor och tala om vad spelare gör bra eller mindre bra en helt annan att faktiskt få ett lag att spela på rätt sätt. Då jag inte har någon som helst relation till Wikegård är jag inte rätt man att avgöra hur hans personkemi är, men tyvärr räcker det inte med att ha DIF-hjärta för att träna en klubb det krävs betydligt mer än så.
Självklart har Wikegård gjort flera bra saker också, inte minst juniorsatsningen, men nu måste vi få in en tränare som kan få laget att prestera bättre samtidigt som han utvecklar individerna. Få tag på en tränare av den kalibern är självfallet inte det enklaste, men vill vi ta ett kliv till i utveckling känns detta som helt nödvändigt.
Tränarfrågan är inget vi egentligen kan styra från vår sits men tycka och tänka kan vi. Wikegård är kung men kanske inte den tränaren vi ska ha, vad vet jag. Tror Djurgår´n fixar en riktigt bra tränare till slut och vill härmed också hylla Säcken för att han 2 säonger i rad hållit oss från kvalserien där vi blivit tippade att hamna båda de säsongerna.
Låt Framtiden nu visa vem det blir...
robin_dif skrev:Niklas Wikegård och Ingvar Carlsson har idag setts på DIF kansliet.
Behöver ju dock inte betyda något.
Jag la precis på luren med Niklas Wikegård. Han skrattade och sa att han varit i Järfälla hela dagen idag.
För övrigt så kan vi glömma honom också som tränare.
Tack för det! Bara att hoppas att det stämmer. Wikegård känns ungefär lika hett och spännande som Lasse Falk. Nepp det behövs nytt blod och om man då promt måste ha in någon med DIF-anknytning, vilket känns som over-kill med tanke på att vi redan har micke i staben, får man väl helt enkelt satsa på Albelin.
Vissa rykten vill dock göra gällande att Dahlén med familj vill flytta till Stockholm...
Håller med dig fullständigt! Ulf Dahlén vore en optimal värvning eller Harald Luckner! Inga gamla stofiler i DIF! Ulf Dahlén vore den bästa lösningen i andra hand Luckner!
jag vill ha nån transatland eller tjeck....som tillför lite annat tänk....think outside the box..inte nån "vedertagen" tränare som hoppat runt och myst med varenda elitserieklubb som finns...
m0ng00se skrev:jag vill ha nån transatland eller tjeck....som tillför lite annat tänk....think outside the box..inte nån "vedertagen" tränare som hoppat runt och myst med varenda elitserieklubb som finns...
Den tanken har slagit mig. Eftersom Djurgården söker någon som kan förmedla den härliga Djurgårdsanda vi har så tror jag det finns enbart en "icke svensk" tränare som skulle klara av det.
Clement Jordoin (tror jag stavade rätt där). Han är personlig vän till Niklas Wikegård och fått lära sig en hel del om DIF de gånger han besökte Niklas och föreningen. Han har tränat NHL-lag och förra året var han med i Kanadas J20-lag här i Sverige under Juniorvm. Vet dock inte vad killen gör nu. Dock var det jäkligt intressant att snacka hockey med honom, verkar vara riktigt jävla duktig!
m0ng00se skrev:jag vill ha nån transatland eller tjeck....som tillför lite annat tänk....think outside the box..inte nån "vedertagen" tränare som hoppat runt och myst med varenda elitserieklubb som finns...
Den tanken har slagit mig. Eftersom Djurgården söker någon som kan förmedla den härliga Djurgårdsanda vi har så tror jag det finns enbart en "icke svensk" tränare som skulle klara av det.
Clement Jordoin (tror jag stavade rätt där). Han är personlig vän till Niklas Wikegård och fått lära sig en hel del om DIF de gånger han besökte Niklas och föreningen. Han har tränat NHL-lag och förra året var han med i Kanadas J20-lag här i Sverige under Juniorvm. Vet dock inte vad killen gör nu. Dock var det jäkligt intressant att snacka hockey med honom, verkar vara riktigt jävla duktig!
Ha det!
Räcker det inte att ha Micke JOhansson som bärare av DIF-andan? Kan väl inte bli mycket mera DIF än detta? Man måste tänka lite utanför boxen ibland annars blir det som i de gamla adelssläkterna med kusiner som gifter sig med varandra bara för att behålla släktens "renhet". De flesta torde väl dessutom känna till hur bra det gick för den gamla adeln / kungahusen i Europa. Lite nytt blod måste till annars går man mot en ofrånkomlig degenerering...
Ha det!
Räcker det inte att ha Micke JOhansson som bärare av DIF-andan? Kan väl inte bli mycket mera DIF än detta? Man måste tänka lite utanför boxen ibland annars blir det som i de gamla adelssläkterna med kusiner som gifter sig med varandra bara för att behålla släktens "renhet". De flesta torde väl dessutom känna till hur bra det gick för den gamla adeln / kungahusen i Europa. Lite nytt blod måste till annars går man mot en ofrånkomlig degenerering...
"– Nu känner vi att hela organisationen är på väg in i en ny fas, och då är det naturligt att man samtidigt byter röst i omklädningsrummet. Vi letar även denna gång efter en tränare som passar in i vår Djurgårdsprofil och som kan förvalta och förädla den Djurgårdsanda som sitter i väggarna. Det finns några alternativ, men känner ingen brådska med rekryteringen eftersom vi redan har två duktiga tränare i Mikael Johansson och Tomas Montén, säger Ola Josefsson."
Jag personligen tolkar det där som att DIF tänker leta efter en till tränare men inte stressa fram något beslut så att de verkligen hittar RÄTT tränare. Och denna tränare ska, om jag tolkar Ola Josefsson rätt, passa in i deras Djurgårdsprofil och förädla den Djurgårdsanda som sitter i väggarna.
Sen kan man kanske tycka som du Stålis att det räcker med Micke. Men jag blir lite rädd om man tar in en tränare som inte förstår vad Djurgårdsanda, Djurgårdfamilj och Järnkaminernas stora hjärta, betyder för hela föreningen där supportrarna inkluderas.
Därför är jag lite rädd för Tornberg, då han inte gillar sådan supporterkultur vi står för.
Jag tolkar det uttalandet på precis samma sätt som du gör Nyllet inget snack om den saken. Det jag inte riktigt förstår mig på är den rädsla som verkar finnas för att få in lite nytänk i föreningen. Tycker det hela börjar likna mer och mer FBK där alla skall heta Glennert helst.
Sedan kan Tornberg vara ett uselt alternativ, men jag inbillar mig att det måste finnas kvalificerat folk villiga att ta över vår fina klubb utan att bryta för mycket med vår anda. En viss mängd anda är självfallet ett måste, men för mycket kan bli ett hinder t ex om det handlar om att göra sig av med heliga kor som inte längre presterar.
Vi har ju en grupp gamla DIF-hjältar med god insyn och makt i föreningen via den där sportgruppen eller vad de nu kallar sig. Borde inte dessa tillsammans med Micke och Montén kunna garantera att andan lever vidare och utvecklas tillsammans med ett par nya ögon? Skulle de inte klara av detta är inte denna grupp av personer inte tillräckligt kvalificerade för att sköta sina sysslor och bör därmed bytas ut.
Tycker hela tänket känns som en stor rädsla för att denna grupp inte känner sig starka nog att kunna stå upp mot en stark tränare.
Däremot håller jag tillfullo med om att man inte skall stressa sig fram med att hitta en ny tränare, inte minst då vi redan har två kontrakterade som utan problem kan sköta uppbyggnadsträningen. Ur värvningssynpunkt är det nog bra om han har klart med något namn med tanke på att eventuella nyförvärv säkerligen vill veta vem det är som i slutändan plockar ut laget till matcherna.
Hoppas dock innerligt att vi inte dammar av någon gammal tränare likt Lundh eller Boustedt m fl. Detta skulle kännas som minst ett steg tillbaka... Då ser jag betydligt hellre att Johansson - Montén för ansvaret tillsammans...
Allra bäst tror jag fortfarande Dalén skulle vara då killen sprider en härlig värme okring sig och hans kunskaper / rutin från NHL kan knappast någon bestrida.
Micke Nylander skrev:"– Nu känner vi att hela organisationen är på väg in i en ny fas, och då är det naturligt att man samtidigt byter röst i omklädningsrummet. Vi letar även denna gång efter en tränare som passar in i vår Djurgårdsprofil och som kan förvalta och förädla den Djurgårdsanda som sitter i väggarna. Det finns några alternativ, men känner ingen brådska med rekryteringen eftersom vi redan har två duktiga tränare i Mikael Johansson och Tomas Montén, säger Ola Josefsson."
Förstår inte riktigt varför citatet skulle peka på att en person som aldrig spelat eller tränat DIF i n t e skulle kunna passa in i en Djurgårdsprofil. Det står letar efter en person som passar in i Djurgårdsprofilen och som kan förvalta och förädla profilen. Djurgårdsprofil är att vara en vinnare. Tornberg liksom Dalén är vinnare och passar därför in i profilen. Om Gunde Svan hade spelat Hockey hade han varit gjuten, för han är en person som offrar allt för att vinna! Djurgårdens IF = passion för att vinna på ett rakryggat sätt och utan att gnälla.
Boustedt skulle knappast kännas som ett steg tillbaka. Han har ständigt utbildat (utvecklats) sig då han arbetar som utvecklingschef (det är väl det han är?) i Hockeyförbundet. Då de andra tränarna mest har flutit omkring i samma steg men bytt klubbar då och då. Nu kanske Boustedt trivs och har kontrakt med hockeyförbundet och är kanske inte intresserad eller för den delen intressant. Men skulle han bli aktuell så är det INTE ett steg tillbaka, finns inte många som besitter den kunskap som han gör.
Ingen har (vad jag sett) påmint om att Wikegård en gång rakt in i en TV4-mick (under en av semifinalerna mot VF tror jag) sade att "personligen tycker jag ju att TV4 är en pisskanal" :)
Känner jag måste yttra mig angående vissa namn:
Albelin: tror aldrig han kommer, och betvivlar hans lämplighet just på den aktuella posten.
Dahlén / Calle Johansson: kan bli fågel eller fisk. Leka GM med landslaget vs. coacha ett lag taktiskt under hel säsong? Jäkla skillnad.
Lite nyfiken på vad en tjeck eller annan kunde göra, minns att LHF var väldigt lyckosamma med Lehner i början. Men jag tror att om man vill ha ett stabilt kort med bra potential och stort DIF-hjärta som visserligen har varit i DIF men har hungern kvar är Lillis säkraste tipset.