Caveman skrev:Dem är alltid där uppe och ställer till det.. Detta var inte första gången direkt...
Snälla! Om Ni inte vet om Ni ska använda DEM eller DOM, så använd det sistnämnda!
Mvh
Språkpolisen
Bauta där har du fel, fel, fel, det ska skrivas dem och INTE dom. Det är samma sak med sej, dej och mej, vilka är exempel på talspråksstavning. Det ska stå sig, dig och mig.
Caveman skrev:Dem är alltid där uppe och ställer till det.. Detta var inte första gången direkt...
Snälla! Om Ni inte vet om Ni ska använda DEM eller DOM, så använd det sistnämnda!
Mvh
Språkpolisen
Bauta där har du fel, fel, fel, det ska skrivas dem och INTE dom. Det är samma sak med sej, dej och mej, vilka är exempel på talspråksstavning. Det ska stå sig, dig och mig.
Alla kan skriva fel och så även du min Brutus!!!
''De'' används om man på samma ställe kan sätta in ''vi''. ''Dem'' används om man på samma ställe kan sätta in ''oss''.
För att förstöra tråden ytterligare måste jag tyvärr meddela språkpoliserna att det numera är helt acceptabelt att skriva dom i stället för de eller dem, tyvärr. En del av språkets utveckling...
Emil svelander skrev:'De'' används om man på samma ställe kan sätta in ''vi''. ''Dem'' används om man på samma ställe kan sätta in ''oss''.
Tack för klargörandet!
"Oss är alltid där uppe och ställer till det.."
Ergo - "Dom" eller "De" är alltid där uppe och ställer till det.." är det språkligt korrekta i sådana fall.
Rocker skrev:För att förstöra tråden ytterligare måste jag tyvärr meddela språkpoliserna att det numera är helt acceptabelt att skriva dom i stället för de eller dem, tyvärr. En del av språkets utveckling...
Jepp! Språket utvecklas, men som sagt, skriv gärna DE eller DOM om Ni är osäkra på om man kan använda DEM.
Emil svelander skrev:'De'' används om man på samma ställe kan sätta in ''vi''. ''Dem'' används om man på samma ställe kan sätta in ''oss''.
Tack för klargörandet!
"Oss är alltid där uppe och ställer till det.."
Ergo - "Dom" eller "De" är alltid där uppe och ställer till det.." är det språkligt korrekta i sådana fall.
Rocker skrev:För att förstöra tråden ytterligare måste jag tyvärr meddela språkpoliserna att det numera är helt acceptabelt att skriva dom i stället för de eller dem, tyvärr. En del av språkets utveckling...
Jepp! Språket utvecklas, men som sagt, skriv gärna DE eller DOM om Ni är osäkra på om man kan använda DEM.
Krossa kvartersgänget från Bromma! :D
Inte en chans! Det heter de
Kasta inte sten i glashus
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Emil svelander skrev:''De'' används om man på samma ställe kan sätta in ''vi''. ''Dem'' används om man på samma ställe kan sätta in ''oss''.
I Seriösa texter använder man aldrig ''dom''.
Inte särskilt svårt.
OK! I en seriös text ska man inte använda "dom" enligt Emil, men du kan väl inte påstå att detta forum alltid är seriöst, eller?