Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Mattias_87 skrev: 2022-11-16 20:25:41 Skönt att SSK och Björklöven verkar torska sina matcher denna omgång så dom inte springer förbi oss. Jag försöker ändå inge mig själv lite hopp om att det nästan aldrig är seriesegraren i HA som går upp, undantaget förra säsongen då. Om vi nu kommer tvåa vilket inte förvånar mig.
Skulle inte bry mig om vi hamnade 6a heller för den delen. I slutspelet måste man slå de bästa oavsett, och det visade sig ju i våras att hemmafördel inte betyder jättemycket.
Bara spelet ser bättre ut och vi kommer in i Mars toppade så spelar det ingen roll, bara man slipper Play In.
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-11-16 17:22:28 Skulle vilja se Östlund och Söderlund ihop i ett par matcher nu. Varför inte ihop med Lekkerimäki, eller möjligen Öhgren?

Men Östlund och Söderlund vänder ut och in på alla försvar. Skapar långa anfall och momentum. Bygger självförtroende till övriga linor.
Ludde är ju också felplacerad just nu, men har ju just kommit från skada, så inget konstigt i det.

Men Kruger är ingen förstecenter alls så här långt. Har inte blivit någon ny Josefsson ( som jag lite hoppades på).
Växlar upp efter nyår?

Kanske var käftsmällen igår vändpunkten?
Blir fan uppriktigt lack om man inte fortsätter med Östlund/Söderlund nu. Ihop med Öhgren! Fantastisk kedja som bara öste på. Det närmaste kemi vi sett hittills. Lekkerimäki är för omständig. Ser gärna att han blir trettonde forward ett tag när Nilsson är tillbaka. Liss/Rensfeldt var också jäkligt fina ihop i tredje. Fortsätt där. Kanske något sånt här:

Liss - Rensfeldt - Norman
Söderlund - Östlund - Öhgren
Brodin - Nilsson - Klasen
Berglund - Krüger - Blomgren/Forsberg
Lekkerimäki

En ren fjärde att stänga ner motståndarnas bästa. Tycker Wiktor visat betydligt högre offensiv uppsida än Krüger och bör därför gå med Klasen. Känns jävligt spännande faktiskt. Brodin får man hoppas vaknar till och börjar försöka bidra på sättet han är här för att göra.

Backsidan räknar jag bort Ytterell länge. Gillade inte transtatlanterna ihop och Arnesson / Hedström var KATASTROF. Splitta upp när Alm är tillbaka.

Elliott - Alm
Odelius - Karlsson
Shilling - Arnesson
Hedström
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Helt ok första perioder idag men sen fallerar allt i tredje som många gånger tidigare. Visst att man tappar en två måls ledning mot Modo men man ska kunna försvara en två måls ledning mot Almtuna. Det är under all kritik. Det verkar som att DIF verkligen behöver de här prestige matcherna för att kunna prestera för när det kommer till de mindre matcherna så ser det ut som att de inte tycker det är kul.

Det väsentliga med grundserien är att ta så mycket poäng som möjligt så man blir bättre seedad i slutspelet och det har man gjort rätt bra hittills, men det är bra också om man hittar en röd tråd i spelet så man får lite konsekventa prestationer.

Sen är nog inte Björklöven heller så nöjda med hur det ser ut än så länge, för de är också väldigt mycket upp och ner hittills. Modo är helt klart det mest konsekventa laget hittills av de tre favoriterna. Men jag tror också att stora spelare som Klasen, Krüger, Brodin och Norman höjer sig några snäpp när det kommer till slutspel för bra spelare brukar vara som bäst i de stora matcherna.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av #10 »

Fan vad väl investerade 5000:- i ständigt medlemskap jag gjorde för nån vecka sen….känns som man fått riktigt bra valuta för insatsen hittills😀
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

klintan85 skrev: 2022-11-18 21:40:52 Modo är helt klart det mest konsekventa laget hittills av de tre favoriterna.
Modo är tekniskt och taktiskt sämst av de förmodade topplagen. De har hitintills levt på ren lagkänsla, självförtroende och tro på varandra.
Inga hängande skallar eller stela axlar.
Men det kommer aldrig att hålla i längden.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2022-11-18 22:25:34
klintan85 skrev: 2022-11-18 21:40:52 Modo är helt klart det mest konsekventa laget hittills av de tre favoriterna.
Modo är tekniskt och taktiskt sämst av de förmodade topplagen. De har hitintills levt på ren lagkänsla, självförtroende och tro på varandra.
Vet att många av er inte gillar statistik-snack och nej, det betyder inte allt. Men Modo är överlägset etta i tabellen och bäst i typ all underliggande statistik. Det kommer knappast om man är sämst tekniskt och taktiskt.
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-18 22:30:54
Vet att många av er inte gillar statistik-snack och nej, det betyder inte allt. Men Modo är överlägset etta i tabellen och bäst i typ all underliggande statistik. Det kommer knappast om man är sämst tekniskt och taktiskt.
Jag säger inte att de är sämst. Bara jämfört med de övriga topplagen. Utöver matchen mot DIF har de haft ett relativt "enkelt" schema sett till motstånd än så länge.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2022-11-18 22:32:32
Jag säger inte att de är sämst. Bara jämfört med de övriga topplagen. Utöver matchen mot DIF har de haft ett relativt "enkelt" schema sett till motstånd än så länge.
Fair enough, läste för snabbt.

Tänkte på det också. Jag satt faktiskt och räknade antalet matcher de hade mot botten-6 osv.
Men sen pulveriserade de Västerås med 1-6 efter att ha kört över oss trots X. Så svårt att bedöma.
EspenK

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

Avgå alla!

Hur kan det se ut så här med en i stort sett topp 10 kompatibel trupp i shl?

Nånting är sjukt. Mentalt eller lednibgsmässigt.
m0ng00se

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

En klassisk släng av svarta november. Kan inte komma ihpg en säsong vi spelat bra i november oavsett liga och motstånd.

Tror mycket är mentalt. Hög press från alla håll. Har dom ersatt hjärskrynklaren som gick å dog? Han som dom hade anlitat under många år?
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-18 22:34:32
Praetori skrev: 2022-11-18 22:32:32

Tänkte på det också. Jag satt faktiskt och räknade antalet matcher de hade mot botten-6 osv.
Men sen pulveriserade de Västerås med 1-6 efter att ha kört över oss trots X. Så svårt att bedöma.
De har ju överlägset den bästa förstakedjan hittills. Men de står ju också och faller lite med förstakedjan. Det var ju förstakedjan som gjorde alla målen mot DIF. Det som talar emot Modo är ju bredden för den är inte lika bra som DIFs och Björklövens. Men hittills så är Modo de mest konsekventa laget i sina prestationer.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
EspenK

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

klintan85 skrev: 2022-11-20 03:19:06 [quote=Nattuggla_ post_id=513758 time=<a href="tel:1668807272">1668807272</a> user_id=34552]
[quote=Praetori post_id=513757 time=<a href="tel:1668807152">1668807152</a> user_id=6400]
[quote=Nattuggla_ post_id=513756 time=<a href="tel:1668807054">1668807054</a> user_id=34552]
[quote=Praetori post_id=513751 time=<a href="tel:1668806734">1668806734</a> user_id=6400]
[quote=klintan85 post_id=513722 time=<a href="tel:1668804052">1668804052</a> user_id=8292] Modo är helt klart det mest konsekventa laget hittills av de tre favoriterna.
[/quote]Vet att många av er inte gillar statistik-snack och nej, det betyder inte allt. Men Modo är överlägset etta i tabellen och bäst i typ all underliggande statistik. Det kommer knappast om man är sämst tekniskt och taktiskt.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

De har ju överlägset den bästa förstakedjan hittills. Men de står ju också och faller lite med förstakedjan. Det var ju förstakedjan som gjorde alla målen mot DIF. Det som talar emot Modo är ju bredden för den är inte lika bra som DIFs och Björklövens. Men hittills så är Modo de mest konsekventa laget i sina prestationer.
[/quote]

Och mot den kedjan ska vi ju matcha kruger och company. Kruger har byggt en ksrriär på sina defensiva kvaliteter.
Sadly så används han ju som en offensiv spelare.
Användarvisningsbild
Doyle
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Doyle »

Har börjat komma till sans o frustrationen börjar sakta lägga sig. Den GOLGATA -vandring vi hade förra säsongen hade man slängt i ett träsk o hade nu förhoppning om ett nypåfött DIF. Likt hungriga hyenor skulle vi ta allsvenskan med charm o fulla av energi visa..DIF kan, vill o ska..
Eller hur.. K G har gjort ett fantastiskt jobb o Murray o Bremberg jobbar i kulisserna med att tråla sponsorer o samarbetet DIF o Järnkaminerna har läkt ihop till något riktigt bra.. Men den chimär som byggts upp faller nu isär bit för bit. Sakta börjar vi nu skönja alla brister detta lagbygge har. De viktiga hörnstenar som ska hålla ihop bygget håller inte. Vi fallerar och en för alla, alla för en syndromet är långt ner på tillitsskalan. Nonchalansen o ointresset speglar säsongen hittills. Jag trodde på försäsongen med de toppvärvningar vi gjort skulle inspirera till stordåd när säsongen drog igång. Nu blev det ju inte så o vi spelar som en främlingslegion. Var är vinnarattityden o glöden för skölden. Den ligger borta vid horisonten och är bortglömd. Vems är då felet.. Där skuldbelägger vi tränarna som har ett ansvar såklart i form av spelide mm. Men samtidigt har var och en en plikt att göra sitt allra yttersta dag efter dag, träning efter träning o match efter match. Den målbilden måste för fan stå klart för alla o envar då ett misslyckande kan betyda att DIF snart är ett mediokert allsvenskt lag. Hemska tanke. Det måste nu till en helt ny kravbild. Steppa nu upp flera nivåer o börja verkligen kriga. Hockey ör inte så komplicerat utan vilja o jävlar anamma slår ofta teknik o skicklighet i längden. Visa nu det DIF o lägg detta embarligt usla spel i soptunnan o visa att laget har den skicklighet alla vi fans förväntat oss
SKÄRPNING DELUXE nu…
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Tycker mig läsa mellan raderna här att spelet ska sitta snart annars får vi agera.
Sen håller jag inte med om att det behöver sitta ”snart”. Vi har spelat 18 omgångar, det skulle suttit för några matcher sedan, oavsett om spelare kommit in eller inte.

https://hockeynews.se/articles/26450/
HCCL

Säsongen 22/23

Inlägg av HCCL »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-20 11:08:11 Tycker mig läsa mellan raderna här att spelet ska sitta snart annars får vi agera.
Sen håller jag inte med om att det behöver sitta ”snart”. Vi har spelat 18 omgångar, det skulle suttit för några matcher sedan, oavsett om spelare kommit in eller inte.

https://hockeynews.se/articles/26450/
Man kan ju hoppas, men att agera i tid är inte DIF:s starka sida...
Skriv svar