Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av EspenK »

Ohddan skrev: 2022-11-16 10:27:03 Vad finns det ens för tränare som är möjliga?
Möjliga….
Men Kimby gillar jag.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-11-16 11:12:07
Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 11:05:58
Jim Morrison skrev: 2022-11-16 10:31:43
Ohddan skrev: 2022-11-16 10:27:03 Vad finns det ens för tränare som är möjliga?
Paananen ryktas ju hänga löst i Västerås. Där tycker jag vi ska hugga direkt om han ryker. Kimby kanske hänger löst om Almtuna fortsätter att inte ta poäng. Det är mitt favoritnamn om han vore tillgänglig. Går det att köpa loss? Johan Lundskog från Davos och Bern fick nyss sparken och är ledig.

Finns massa duktiga lovande unga tränare runt om i landet i J20-lag som förmodligen hade hoppat på möjligheten att bli HC här direkt.
Tror inte K-G har den fingertoppkänslan dock.
Precis på samma sätt som han inte har koll på lovande spelare från Hockeyettan eller Hockeyallsvenskan, utan det är kända namn som han går efter. Men detta är ju bara min känsla, kan ha fel.
Garpenlöv hade kunnat vara en sådan som vi plockar in, skulle inte förvåna mig det minsta. En typisk K-G värvning.

Jag hoppas vi agerar i tid och det är nu eller iallafall innan jul.
Hade inte förvånat mig heller om Garpen blev den vi plockade in om Fagervall mot förmodan fick gå. Men det hade ju känts som exakt samma skrot och korn.
Ja, exakt så.
Det är inget snack om att K-G gjort ett bra jobb denna Silly, men frågan är om han är duktig nog att hitta den typen av coach vi behöver.
Tveksam.
Lär nog bli Fagervall säsongen ut. De pratar ju om en "process" hela tiden. Men samtidigt ska ju den här processen som att kunna hitta ett grundspel inte ta mer än 17 omgångar. Det är mycket märkligt.

Sen som någon var inne på igår. Harmonin, glädjen att lira hockey, finns den? Titta Modos förstalina. De lekte hockey igår, som om när man var 10 år igen och spelade hockey på gatan med polarna. Den här glöden finns inte hos våra spelare.

Det är nästan samma känsla i laget nu som det var i Februari, och då ligger vi ändå tvåa, det säger en hel del tycker jag.
GoseeDIF

Inlägg av GoseeDIF »

Döden skrev: 2022-11-16 10:28:09 Det är så mycket som är konstigt just nu...
Förra säsongen var det total kaos, där kan vi snacka om att det fanns noll harmoni i gruppen, har vi det nu? Är det något vi inte vet?
Eller är det så att alla är supernöjda med Fagervall? Spelare, ledare, KG, alla tycker gruppen är fantastisk? Då är ju något annat fel.

Speliden? Vems är den? Blev ju ingen större skillnad med Holmqvist, tror ingen på iden? Kan dom inte hantera den? Vilket vore konstigt med dom spelare vi har. Är det en så pass dålig spelide att den helt enkelt inte funkar? Så många frågor så lite svar.

Som jag sa igår, när vi gång efter gång spelar fast oss i egen zon så motståndarna får överbelasta och återta kontrollen, då måste det ju antingen vara fel på speliden eller så följer inte spelarna den eller så klarar dom inte av den. Jag vetifan men någonstans är det grus i maskineriet.

Om jag läser allas tankar känns det som en blandning av allt: Spelide, för lite vilja, coachning, inställning etc etc.
Vad man ska göra åt det? Det vetifan, kanske man ska kicka Fagervall då, eller inte, kommer det ändra något om det är spelarna det är fel på?

Varsågoda, ett inlägg helt utan svar :)
Tack:) Jag fyller på med liknande observation. Från att ha skickat massa icingpuckar har man nu övergått till att blockera pucken i egen zon, hände flera ggr igår. Uppspelsfasen i egen zon känns mer eller mindre som ett lotteri med "Svarte Petter" passar och svår långpass till stillastående forward vid offensiv blå.
Jag vet inte varför det så ofta låser sig? Stundvis var det ju riktigt rolig hockey i anfallszon så kunde man bara få kläm på uppspelen så hade det kanske sett annorlunda ut.
Men vad man skall göra åt det vet jag inte.
Det var iaf ingen kollaps igår, men lite orolig blir jag att mardrömmen från förra säsongens kval kommer upprepas i vår.
Säg gärna emot och kom med lite positiva perspektiv, hatar när man bara ser det dåliga men där är jag nästan nu.
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
peter johansson

Inlägg av peter johansson »

rikkard skrev: 2022-11-16 14:00:19 https://www.svenskafans.com/hockeyzon/k ... ing-651199

Instämmer i varje rad!
Jag instämmer också och riktigt bra att även Ragnarsson nämns för det är inte bara Fagervalls fel utan även Ragnarsson Holmqvist vill jag inte lägga någon skuld på då han inte varit involverad så länge men som sagt Ragnarsson bör nämnas lika mycket som Fagervall och en ny huvudcoach åtminstone måste in snarast!!
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Om man ser matchen igår så var det ju en jämn match som kunde ha slutat hur som helst och man ligger tvåa. Så än ska man sitta lugnt i båten och låta de arbeta i lugn och ro en stund till. Det syns ju klart och tydligt att det är bara en av kedjorna som har rätt kemi hittills och det är juniorerna. De andra kedjorna har man inte hittat rätt hittills.

Sen tycker jag att man inte ska spela Krüger i första kedjan med Klasen och Liss utan jag skulle hellre ha en mer spelskicklig och offensiv center där. För Krüger är för defensiv för att spela i första kedjan. Jag hade hellre viljat haft Rehnsfeld där. Och Norman är för mig den största besvikelsen hittills. En av de stora prestige värvningar som är alldeles för osynlig för det mesta.

Jag tror mycket att om man hittar rätt kedje konstellation och rätt kedje kemi så kommer mycket av de andra också falla på plats.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Manijock

Inlägg av Manijock »

Tycker vi ska fortsätta med kedjorna vi hade i tredje igår. Två av kedjorna osade ju faktiskt ordentligt av kemi äntligen.

Norman - Rensfeldt - Liss
Öhgren - Östlund - Söderlund

Vad vi gör med resten vettefan. Krüger är ju en klassisk tredje/fjärdecenter och bör behandlas därefter. Ska matchas mot motståndarnas bästa spelare. Testa:

Klasen - Krüger - Lekkerimäki
Blomgren- Berglund - Brodin
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Manijock skrev: 2022-11-16 14:48:25 Tycker vi ska fortsätta med kedjorna vi hade i tredje igår. Två av kedjorna osade ju faktiskt ordentligt av kemi äntligen.

Vad vi gör med resten vettefan. Krüger är ju en klassisk tredje/fjärdecenter och bör behandlas därefter. Ska matchas mot motståndarnas bästa spelare. Testa:

Fast är det verkligen kedjorna som är största problemet?
Men visst skulle vi kunna laborera med det. Håller med om att köra vidare med kedjorna vi hade igår, men vi verkar ha en dålig vana av att byta tillbaka matchen efter trots att saker och ting såg bra ut.

Tycker Sanny beskriver det ganska bra här:
https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... dominanta/
"Eller som alla de gånger man spelade med för små marginaler strax innanför offensiv blålinje något som sprider en osäkerhet och också en passivitet. Följdeffekten blir att man som spelare inte litar på varandra i spelet med puck. Min erfarenhet säger mig då att man som spelare hamnar på mellanhand (det som benämns som att man får ett långt lag) då backarna inte vågar följa med i anfallen och ligga nära sina motståndare när spelet vänder.
Det har sett ut så under stora delar av säsongen även om dagens match var ett bottennapp sett till pucktapp och felpass. Det här måste Joakim Fagervall adressera och finna lösningar på omgående."
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2022-11-16 15:07:20, redigerad totalt 2 gång.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 11:38:14 Lär nog bli Fagervall säsongen ut. De pratar ju om en "process" hela tiden. Men samtidigt ska ju den här processen som att kunna hitta ett grundspel inte ta mer än 17 omgångar. Det är mycket märkligt.
Grundspelet tycker jag finns där. Vi lyckas bara inte genomdriva det strukturerat och disciplinerat i 60min och i matchen mot Modo bara i korta stunder.
Det är inte en rekryterings/sillyfråga helt oavsett eftersom spelsystem är något som tar tid att ändra på (kolla Robbans inledning på säsongen när han bytte ut Säcken). Dvs antingen "ger man upp" säsongen och byter tränare för att hitta på något nytt eller så köra man på och litar på att det går att justera och få spelarna att faktiskt sätta spelet som man kommit överens om.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2022-11-16 14:59:53
Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 11:38:14 Lär nog bli Fagervall säsongen ut. De pratar ju om en "process" hela tiden. Men samtidigt ska ju den här processen som att kunna hitta ett grundspel inte ta mer än 17 omgångar. Det är mycket märkligt.
Grundspelet tycker jag finns där. Vi lyckas bara inte genomdriva det strukturerat och disciplinerat i 60min och i matchen mot Modo bara i korta stunder.
Det är inte en rekryterings/sillyfråga helt oavsett eftersom spelsystem är något som tar tid att ändra på (kolla Robbans inledning på säsongen när han bytte ut Säcken). Dvs antingen "ger man upp" säsongen och byter tränare för att hitta på något nytt eller så köra man på och litar på att det går att justera och få spelarna att faktiskt sätta spelet som man kommit överens om.
Vad är det då? Jag ser inga riktlinjer överhuvudtaget. Så upplys mig gärna, seriös undran, inte på något sätt nedlåtande.

Jag hade inte haft några problem med att det ser ut såhär om man har som målsättning att ta sig upp inom 2-3 år, då får det ta tid.
Men vi är lite i samma sits som HV, det får inte gå fel. Ekonomiskt har vi satsat något djävulskt och Hockeyallsvenskan har inte sett en trupp av den här kvaliteten sedan... ja, när?
Man har gjort det väldigt tydligt att vi ska upp direkt, och öppnat plånboken därefter. Så min rädsla är vad som sker om vi blir kvar. Vi kommer inte kunna bygga en sån här trupp igen. Inte en chans.
Så antigen agerar man nu, så att en ny tränare får chansen att vända på det här. Eller så agerar man inte alls, oavsett hur det ser ut. För väntar vi till Januari/Februari så är det för sent och risken är att det blir ännu värre.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 15:12:38
Praetori skrev: 2022-11-16 14:59:53
Vad är det då? Jag ser inga riktlinjer överhuvudtaget. Så upplys mig gärna, seriös undran, inte på något sätt nedlåtande.
Egentligen inte en sillytrådsfråga och lite svårt att uttrycka det pedagogiskt utan att kludda ner med muppiga hockeytermer men men..

Defensivt spelar vi ett zonindelat presspel med centrallinjen som "avdelare" och det är i princip lika från anfallszon ner till defensiv dito. Överbelastning genom numerärt överläge i respektive delzon således medan övriga har till uppgift att bevaka sin "zon" och hindra spel över centrallinjen (hej skott i skottsektorn när vi tappar bort folk).
Utgångar skall ske kontrollerat, samlat och på spelare i fart om man så måste "börja om" för att få till det (och det är här puck-kladdet ger sig tillkänna i negativ bemärkelse).
Dvs vi ligger primärt inte och "fiskar" långa förstapass och vi bär inte upp pucken på center/forwards från egen zon i första hand utan pucken skall göra jobbet och farten skall ta oss genom mittzon och in i offensiv zon.
Offensivt så är det en variant med 1-2-2 med instick i fickorna eller avlastning via rundeln (för sidbyten) för att försöka etablera "press". Man vill "bygga" offensivt spel för att helt enkelt hålla momentum i offensiv zon snarare än att alltid bryta in på mål för tidiga avslut.

Detta är extremt förenklat förklarat av det som "syns" men jag tycker ändå att grundspelet är rätt "tydligt" men att vi snarare inte alltid efterlever det genom disciplin utan försöker "fuska" oss fram.

Jag har egentligen inga åsikter om grundspelet (mer än det jag dryftat tidigare kring den inbyggda defensiva sårbarheten). Vi MÅSTE aspirera på att på något sätt spela MED puck med den här typen av lag. Om vi bjuder in till "pucken-direkt-på-mål" hockey i Allsvenskan så kommer slit&släng-gängen att krossa oss på hawaiihockeyn med de kontringar som uppstår.
Grundspelet i sig och tydligheten tycker jag finns där. Möjligen KAN det vara så att Fagervall&Co inte är rätt gubbar att omsätta det med. De tycks ha koll på det mentala. De tycks ha koll på det träningsmässiga men kan "de" få spelarna att "förstå" och "se" vad som behövs göras? Maybe, maybe not men frågan är om en annan coachvärvning skulle göra någon som helst skillnad utan att försöka byta spelsystem.
Jag tror fortfarande det kan bli "bra" genom att skruva och låta saker få ta sin tid men samtidigt måste föreningen sätta en brytpunkt nånstans för jag håller med om att detta laget har bäst chanser (spelarmässigt) att gå upp nu i år och att det lär bli svårare framöver.
Senast redigerad av Praetori den 2022-11-16 17:17:01, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 14:59:15
Manijock skrev: 2022-11-16 14:48:25 Tycker vi ska fortsätta med kedjorna vi hade i tredje igår. Två av kedjorna osade ju faktiskt ordentligt av kemi äntligen.

Fast är det verkligen kedjorna som är största problemet?
Men visst skulle vi kunna laborera med det. Håller med om att köra vidare med kedjorna vi hade igår, men vi verkar ha en dålig vana av att byta tillbaka matchen efter trots att saker och ting såg bra ut.

Tycker Sanny beskriver det ganska bra här:
https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... dominanta/
"Eller som alla de gånger man spelade med för små marginaler strax innanför offensiv blålinje något som sprider en osäkerhet och också en passivitet. Följdeffekten blir att man som spelare inte litar på varandra i spelet med puck. Min erfarenhet säger mig då att man som spelare hamnar på mellanhand (det som benämns som att man får ett långt lag) då backarna inte vågar följa med i anfallen och ligga nära sina motståndare när spelet vänder.
Det har sett ut så under stora delar av säsongen även om dagens match var ett bottennapp sett till pucktapp och felpass. Det här måste Joakim Fagervall adressera och finna lösningar på omgående."
Tredje perioden igår va säsongens bästa typ. Konstant press när de två kedjorna var inne. Idioti att inte uppmuntra det.

Vet redan att du tycker att klimatkrisen är Fagervalls fel.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

DIF är ett klassiskt individualistiskt lag med stora skickliga individualister som inte funkar så bra som lag. Det är den största skillnaden mellan Modo, Björklöven och DIF att de andra topplagen känns mer harmoniska och mer homogena. Man behöver som jag skrev igår hitta rätt kedjekemi i de olika kedjorna och det har man inte hittat hittills i laget. Som jag skrev igår också så ska inte Krüger spela i en första kedja för han är inte tillräckligt bra offensivt. Utan jag tucker den bästa centern man har offensivt är Rensfeldt så jag tycker att man ska spela han med Klasen och Liss. Och sen tycker jag att man ska fortsätta med juniorkedjan för de har varit den bästa kedjan hittills, bäst kemi och var de som tryckte ner MoDo mest igår. De har ju spelat ihop i flera år så den kedjan ska man inte ändra på.

Klasen-Rensfeldt-Liss
Öhgren-Östlund-Lekkerimäki
Söderlund-Norman-Brodin
Nilsson-Krüger-Berglund
-Rolle Stoltz
Djurgårdseken

Inlägg av Djurgårdseken »

Fagervall måste självklart bort. Det är en bedrift att släppa till så mycket målchanser och ha ett så dåligt spel efter all den tid han haft med laget, jävlar vad dom har tränat och JF har skrikit sig hes för hans (enda) ide. Och fet bli ALDRIG stabilt bättre TROTS de spelare han förfogar över !
Det blir liksom ALDRIG bättre.
Jag är ganska säker på att vi gör en 21/22 och har huvudet i sanden och helt enkelt hoppas på att det löser sig, trots att i stort sett allt tyder på motsatsen.

Splittra Jr kedjan.
Låt Forsberg ersätta Berglund och använd viktiga och skickliga Nilsson som C i fjärde. Forsberg hade uträttat betydligt mer än Berglund med den enorma mängd istid han loggat. Blomgren oxå.

Tacka inte nej till Kempe. Säg inte att det inte finns plats för honom. Han har allt. Speed, power, god fysik, skott , ja allt. Andra kan ta jobbet längre ner om så krävs.
Vi MÅSTE ha en power fw, trams!
Söderlund kan spela där nere, Öhgren kan ta den rollen och smälla på mfl.
Norman ska spela Center. Han är klart bäst där och i spelet har han varit betydligt vassare framåt än tex Kruger.
Låt Galadja bli varm i kläderna. Jag tror fortfarande att han är den som kommer attt stå när det drar ihop sig till slutspel. Förhoppningsvis är JF borta då så vi har en ärlig chans.

Klasen Norman Brodin
Liss Kruger Östlund/Öhgren
Lekki Rensfeldt Söderlund
Forsberg Nilsson Östlund/Öhgren
Extra Blomgren.

Vad exakt KG, tyder på att Fagervall ska lösa våra problem ?
Det är ingen social verksamhet i DIF. Även om jag förstår att det är säkert väldigt populärt bland ledningen med just det. Experimentera och när det inte fungerar så försöker man med nått annat experiment och förväntat sig ett annat resultat. Trots att samma person leder laget. Båten läcker och vi lagar inte hålet utan försöker skopa på andra sätt. Men båten är den samma...
Man ska vara väldigt klar med att Fagervall oxå ska bedömas efter vad han "lyckades" med förra året. Speciellt mot ett (då) ganska uselt Timrå som åtminstone hade en tränare som lyckades förmedla grunder som dom höll sig till. Och han hade varit ansvariga BETYDLIGT KORTARE TID än JF.
Men vi är DIF och ingen ska komma och kritisera uppenbara och delvis belagda problem. Vi försöker fortfarande att göra odjuret till en modell.🤡
Fredrik Claessons Järnkamimer
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Detta lag har ju en otrolig kapacitet om man får till det. Detta lag skulle mycket väl kunna vara i högre delen av SHL om man skulle få alla pusselbitar på plats.
-Rolle Stoltz
Låst