Säsongen 22/23
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 22/23
Krüger
Brodin
Östlund
Karlsson
Schilling
Liss
Rensfeldt
Norman
Söderlund
Lekkerimäki
Öhgren
Odelius
12 spelare, kanske 13-14 med ny back. Vilka avstår Powerplay?
Brodin
Östlund
Karlsson
Schilling
Liss
Rensfeldt
Norman
Söderlund
Lekkerimäki
Öhgren
Odelius
Säg den glädje som varar
Säsongen 22/23
Odelius och Söderlund?DIF_Soldier skrev: ↑2022-08-24 11:18:51 Krüger
Brodin
Östlund
Karlsson
Schilling
Liss
Rensfeldt
Norman
Söderlund
Lekkerimäki
Öhgren
Odelius
Säsongen 22/23
Jag vet inte om Östlund är mogen att styra ett PP än.. men:DIF_Soldier skrev: ↑2022-08-24 11:18:51 Krüger
Brodin
Östlund
Karlsson
Schilling
Liss
Rensfeldt
Norman
Söderlund
Lekkerimäki
Öhgren
Odelius
Brodin-Krüger-Öhgren
Lekkerimäki-Schilling
Liss-Östlund/Rensfeldt-Norman
Odelius-Karlsson
Jag vet inte om jag ser Norman som en PP-center längre.
Kan ju givetvis göra samma omställning som Josef gjorde från defensiv NHL-spelare.
På samma sätt ser jag väl kanske inte Söderlund som en PP-spelare. Han har inte samma grit som t.ex Cederqvist hade för oss förra året
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Säsongen 22/23
Ät det bara jag som inte ser Ludde som given i PP?
Jag menar att det måste vara lite öppet och att prestation belönas med PP-tid.
Jag menar att det måste vara lite öppet och att prestation belönas med PP-tid.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- Philly Flu
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
-
Säsongen 22/23
Och ungefär...... DÄR blev jag påriktigt orolig för ifall det här kommer att gå vägen. Tänk om det blir exakt som förra säsongen. Med ett lag som underpresterar nåt djävulskt och att pengarna (det enda riktiga övertag vi har på dom andra klubbarna) börjar spenderas i en desperat kamp om att bygga om en dåligt och naivt byggd trupp. Har hela tiden sen det blev klart att vi skulle ner i farmarligan haft känslan av att allt hänger på den här säsongen. Nästan hela DIF hockeys vara eller icke vara (iallafall det man Dif hockey man vill ha och känner till) för att vara dramatisk. Går vi inte upp direkt så känns det som att vi kommer att bli en i raden av klassikerklubbar som får harva kvar därnere och jag tror många supportrar långsamt kommer sluta bry sig. Visst att träningsmatcher är träningsmatcher, men såhär får det inte se ut helt enkelt. Skulle det här smitta av sig på början av serien också hoppas jag att man är snabb med att justera och göra det man måste direkt, istället för att göra som förra säsongen!
Kul med hockey.
Kul med hockey.
Säsongen 22/23
Det där är svårt. Kontinuitet växer inte på träd och att röra runt kan skapa än mer problem men ja. Någonstans måste man ha en kravbild också.Detblir3poäng skrev: ↑2022-08-24 20:33:26 Skulle det här smitta av sig på början av serien också hoppas jag att man är snabb med att justera och göra det man måste direkt, istället för att göra som förra säsongen!
Kul med hockey.
Jag gillar inte alls tendenserna att spelmodellen inte tycks rimma med materialet på backsidan.
Vi har backar som är duktiga på man-man defensiv men vi tvingar dem att stå och glo i ett zonspel som hänger på forwards i defensiven. Samt att ensamma hantera puck i uppspelen som att alla hette Kevin Karlsson och inte Falk eller Sarén.
En mismatch mellan coach/spelmodell och tillgängligt material från GM. Måtte det gå att lösa med något mer än bara Schilling för annars måste planB vara att byta tränare (om inledningen av säsongen fortsätter i samma tecken) och då är vi där i "röran" som jag nämnde i inledningen av detta inlägg.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Säsongen 22/23
Ett liknande bekymmer som förra gången vi åkte ner i HA är ju att vi direkt börjar bygga ett lag för SHL (tror vi) och förlikar oss inte med den liga vi tillhör. När vi sen tog oss tillbaka hade vi accepterat läget vi var i, fått in spelare den gången som motsvarade det läget som växte med uppgiften (i kombination med en del tur). På pappret ser ju vårt lag riktigt starkt ut framåt. Men har vi accepterat uppgiften framför oss? Eller ska vi spela ett SHL-spel mot lag som förlikat sig med HA-spel?
Jag har bara sett delat av matcherna men av kommentarerna att dömma så ser det onekligen svajjigt ut. Funkar inte att säga att "det kommer" hela tiden.
Hoppas som fan att jag har fel. Heja DIF!!
Jag har bara sett delat av matcherna men av kommentarerna att dömma så ser det onekligen svajjigt ut. Funkar inte att säga att "det kommer" hela tiden.
Säsongen 22/23
Det är egentligen inte så svårt. Hockeyallsvenskan är av samma skrot och korn som SHL med skillnaden att spelarkvalitén är lägre vilket gör att sagda spelare fattar sämre beslut. Det kan i sin tur ställa spelare med SHL-nivå i och med att en normalt funtad motståndare på SHL-nivå aldrig skulle försöka sig på "den passen" eller "den åkningen", "den brytningen" eller "den tacklingen". Plötsligt sitter man då där i skiten eftersom man inte är så NHL-bra man tror att man är så att man kan hantera det oväntade.Dusinator skrev: ↑2022-08-24 21:08:11 Ett liknande bekymmer som förra gången vi åkte ner i HA är ju att vi direkt börjar bygga ett lag för SHL (tror vi) och förlikar oss inte med den liga vi tillhör. När vi sen tog oss tillbaka hade vi accepterat läget vi var i, fått in spelare den gången som motsvarade det läget som växte med uppgiften. På pappret ser ju vårt lag riktigt starkt ut framåt. Men har vi accepterat uppgiften framför oss? Eller ska vi spela ett SHL-spel mot lag som förlikat sig med HA-spel?
TLDR; Fuskar man med hockey-ABC för att man "på pappret" tror sig vara bättre än motståndarna så kommer man att torska. Ödmjukhet och realistiskt taktiserande med tillgängligt spelarmaterial borde vara A och O. Sen har vi spets i spelare som borde vara SHL-topp som kan fälla avgöranden men spelmodellen och ingångsvärdena till spelarna FÅR inte vara naiv.
Säsongen 22/23
Bra beskrivet as usual!Praetori skrev: ↑2022-08-24 21:21:35Det är egentligen inte så svårt. Hockeyallsvenskan är av samma skrot och korn som SHL med skillnaden att spelarkvalitén är lägre vilket gör att sagda spelare fattar sämre beslut. Det kan i sin tur ställa spelare med SHL-nivå i och med att en normalt funtad motståndare på SHL-nivå aldrig skulle försöka sig på "den passen" eller "den åkningen", "den brytningen" eller "den tacklingen". Plötsligt sitter man då där i skiten eftersom man inte är så NHL-bra man tror att man är så att man kan hantera det oväntade.Dusinator skrev: ↑2022-08-24 21:08:11 Ett liknande bekymmer som förra gången vi åkte ner i HA är ju att vi direkt börjar bygga ett lag för SHL (tror vi) och förlikar oss inte med den liga vi tillhör. När vi sen tog oss tillbaka hade vi accepterat läget vi var i, fått in spelare den gången som motsvarade det läget som växte med uppgiften. På pappret ser ju vårt lag riktigt starkt ut framåt. Men har vi accepterat uppgiften framför oss? Eller ska vi spela ett SHL-spel mot lag som förlikat sig med HA-spel?
TLDR; Fuskar man med hockey-ABC för att man "på pappret" tror sig vara bättre än motståndarna så kommer man att torska. Ödmjukhet och realistiskt taktiserande med tillgängligt spelarmaterial borde vara A och O. Sen har vi spets i spelare som borde vara SHL-topp som kan fälla avgöranden men spelmodellen och ingångsvärdena till spelarna FÅR inte vara naiv.
Det är väl just det där naiva som är den stora farhågan.
Säsongen 22/23
De måste ta ansvar. Varje del av isen ska krigas om, oavsett motstånd.Praetori skrev: ↑2022-08-24 21:21:35Det är egentligen inte så svårt. Hockeyallsvenskan är av samma skrot och korn som SHL med skillnaden att spelarkvalitén är lägre vilket gör att sagda spelare fattar sämre beslut. Det kan i sin tur ställa spelare med SHL-nivå i och med att en normalt funtad motståndare på SHL-nivå aldrig skulle försöka sig på "den passen" eller "den åkningen", "den brytningen" eller "den tacklingen". Plötsligt sitter man då där i skiten eftersom man inte är så NHL-bra man tror att man är så att man kan hantera det oväntade.Dusinator skrev: ↑2022-08-24 21:08:11 Ett liknande bekymmer som förra gången vi åkte ner i HA är ju att vi direkt börjar bygga ett lag för SHL (tror vi) och förlikar oss inte med den liga vi tillhör. När vi sen tog oss tillbaka hade vi accepterat läget vi var i, fått in spelare den gången som motsvarade det läget som växte med uppgiften. På pappret ser ju vårt lag riktigt starkt ut framåt. Men har vi accepterat uppgiften framför oss? Eller ska vi spela ett SHL-spel mot lag som förlikat sig med HA-spel?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
-
Säsongen 22/23
Lite tankar efter dagens resultat.
Man kan ju tycka att 8-1 mot Frölunda är pinsamt, men de har ett jäkligt bra lag och vann idag mot Linköping med 5-1.
Frölunda ser ruggigt bra ut, och vi hade inte ens en hel backsida när vi mötte dem.
Kristianstad har haft en oerhört fin försäsong. Kollat några av deras matcher. Det ser bra ut. Där nere kommer vi inte plocka några enkla poäng.
Man kan ju tycka att 8-1 mot Frölunda är pinsamt, men de har ett jäkligt bra lag och vann idag mot Linköping med 5-1.
Frölunda ser ruggigt bra ut, och vi hade inte ens en hel backsida när vi mötte dem.
Kristianstad har haft en oerhört fin försäsong. Kollat några av deras matcher. Det ser bra ut. Där nere kommer vi inte plocka några enkla poäng.
Säsongen 22/23
Nej jag satt å strökollade lite på deras matcher och de är verkligen en darkhorse i årets hockeyallsvenska. Ett jävla stämm i truppen på försäsong men skeptikern i mig säger att det aldrig kommer hålla i längden.Nattuggla_ skrev: ↑2022-08-25 19:55:50 Lite tankar efter dagens resultat.
Jag tror ändå att Västerås, Modo och Löven känns som de hetaste kandidaterna att utmana DIF (förutsatt att vi får ordning på grejerna då).
-
Säsongen 22/23
Jävlar va skönt det är nu att vi inte har seriesystemet där 1:an går direkt upp.Praetori skrev: ↑2022-08-25 21:54:44Nej jag satt å strökollade lite på deras matcher och de är verkligen en darkhorse i årets hockeyallsvenska. Ett jävla stämm i truppen på försäsong men skeptikern i mig säger att det aldrig kommer hålla i längden.Nattuggla_ skrev: ↑2022-08-25 19:55:50 Lite tankar efter dagens resultat.
Jag tror ändå att Västerås, Modo och Löven känns som de hetaste kandidaterna att utmana DIF (förutsatt att vi får ordning på grejerna då).
Räcker med att försöka hänga på Topp-4, men vi MÅSTE hamna inom Topp-6 för att slippa Play In, och det ska vi klara.
Efter det så är det bäst av 7 och där spelar det ingen roll om Björklöven eller vi vinner serien. Jag tror KG kommer spetsa rejält i Januari om vi har bra chans att gå upp, typ som HV71 nu i våras.
Jag försöker iallafall inställa mig på att vi inte behöver vinna serien, finns ingen anledning till den stressen.
- Jim Morrison
Säsongen 22/23
Det kommer vi nog inte heller att göra. Björklöven är för mig klara favoriter. Skulle väl sätta oss någonstans mellan 4-7e plats just nu vilket kan ändras beroende på vad vi tar in senare. Gäller väl att ha en sen formtopp och träffa 100% rätt med backvärvningen som ska in som 9e back.Nattuggla_ skrev: ↑2022-08-26 06:17:47Jävlar va skönt det är nu att vi inte har seriesystemet där 1:an går direkt upp.Praetori skrev: ↑2022-08-25 21:54:44Nej jag satt å strökollade lite på deras matcher och de är verkligen en darkhorse i årets hockeyallsvenska. Ett jävla stämm i truppen på försäsong men skeptikern i mig säger att det aldrig kommer hålla i längden.Nattuggla_ skrev: ↑2022-08-25 19:55:50 Lite tankar efter dagens resultat.
Räcker med att försöka hänga på Topp-4, men vi MÅSTE hamna inom Topp-6 för att slippa Play In, och det ska vi klara.
Efter det så är det bäst av 7 och där spelar det ingen roll om Björklöven eller vi vinner serien. Jag tror KG kommer spetsa rejält i Januari om vi har bra chans att gå upp, typ som HV71 nu i våras.
Jag försöker iallafall inställa mig på att vi inte behöver vinna serien, finns ingen anledning till den stressen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.