Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-08-11 08:35:22
Djurgårdseken skrev: 2022-08-11 05:13:13 Tänk om han blir kränkt. Och då blir någon kränkt på dess vägnar....
Hoppas det känns bättre? Jag är fortfarande inte helt övertygad om att låtsas att allt är bra kommer lösa det...

Och vissa blir kränkta över att vi inte chans-värvar skrytnamn på backsidan, för pengar som inte finns
Jag vill verkligen inte ha skrytnamn utan bra spelande backar. Problemet är väl att det är felprioriterat från början som John Terry ovan mig också pratar om. Vi hade behövt en större blandning av spelartyper så hade problemet inte alls varit lika uppblåst som det blir idag. Då hade man varit lugnare med bygget och låtit dom yngre testats.

Jag förstår inte heller varför man inte bara fortsatt på Kevin Karlsson-spåret och värvat in allsvensk kvalite. Förra säsongen hade Kevin, Emil Andrae och Luke Green klart bäst underliggande siffror i hela HockeyAllsvenskan. Jag hade jättegärna tagit exempelvis Luke Green som vår förstaback och han hade knappt kostat någonting heller.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-08-11 09:12:32
Djurgårdseken skrev: 2022-08-11 05:13:13 Tänk om han blir kränkt. Och då blir någon kränkt på dess vägnar....
Hoppas det känns bättre? Jag är fortfarande inte helt övertygad om att låtsas att allt är bra kommer lösa det...

Och vissa blir kränkta över att vi inte chans-värvar skrytnamn på backsidan, för pengar som inte finns
Jag vill verkligen inte ha skrytnamn utan bra spelande backar. Problemet är väl att det är felprioriterat från början som John Terry ovan mig också pratar om. Vi hade behövt en större blandning av spelartyper så hade problemet inte alls varit lika uppblåst som det blir idag. Då hade man varit lugnare med bygget och låtit dom yngre testats.

Jag förstår inte heller varför man inte bara fortsatt på Kevin Karlsson-spåret och värvat in allsvensk kvalite. Förra säsongen hade Kevin, Emil Andrae och Luke Green klart bäst underliggande siffror i hela HockeyAllsvenskan. Jag hade jättegärna tagit exempelvis Luke Green som vår förstaback och han hade knappt kostat någonting heller.
Håller med, och med all rätt så ökar ju också förväntningarna bland supportrar på de sista backplatserna när det ser ut såhär.
Dvs när en sportchef missar ett tiotal väldigt bra backar och tycker marknaden är dålig.
Nu förväntar man sig backar i klass med Schilling.

Istället så vet vi alla här inne hur det här kommer sluta och jag kan säga det redan nu.
Strandberg Sarén kommer krita på för resten av säsongen, en back vi släppte i Mars som vi nu lånat in.
Och resterande två toppbackar kommer bli två helt okända namn som vi tvingas ta in för att marknaden blir tunn på riktigt.

Kalla mig bitter men det här är så otroligt dåligt skött.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Nattuggla_ skrev: 2022-08-11 09:07:52

Majoriteten av oss i den här tråden har gett rimliga alternativ som inte är några ”skrytnamn” på pappret, men som hade gett en trygghet och vissa av dem hade kunnat gå in som Topp-4 backar beroende på vem de hade fått bredvid sig.
Se John Terrys inlägg ovan.

Problemet är att K-G känns lika vilsen i Hockeyallsvenskan som en säl hade gjort Vättern.
Han har inte koll på allsvensk bredd eller för den delen allsvenska backar med utvecklingspotential.

Dessutom kan vi skippa snacket med att pengar inte finns. För även om Reideborn, Claesson och EG älskar Djurgården så hade de inte spelat gratis.
This!
Användarvisningsbild
Andspe
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Andspe »

Buford skrev: 2022-08-11 10:34:46

Majoriteten av oss i den här tråden har gett rimliga alternativ som inte är några ”skrytnamn” på pappret, men som hade gett en trygghet och vissa av dem hade kunnat gå in som Topp-4 backar beroende på vem de hade fått bredvid sig.

Problemet är att K-G känns lika vilsen i Hockeyallsvenskan som en säl hade gjort Vättern.
Han har inte koll på allsvensk bredd eller för den delen allsvenska backar med utvecklingspotential.

Dessutom kan vi skippa snacket med att pengar inte finns. För även om Reideborn, Claesson och EG älskar Djurgården så hade de inte spelat gratis.
This!
Som jag förstår det i dagsläget så är det stora problemet skattemässigt och man väger just nu huruvida man ska plocka in en kostsam back just nu och kanske få mindre för pengarna eller alternativt låna in från SHL för att täcka upp så att vi kan signa backarna på artistkontrakt.

Vad tycker vi om det?

Källa: HockeyNews
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori

Inlägg av Praetori »

Andspe skrev: 2022-08-11 11:47:27
Buford skrev: 2022-08-11 10:34:46

This!
Som jag förstår det i dagsläget så är det stora problemet skattemässigt och man väger just nu huruvida man ska plocka in en kostsam back just nu och kanske få mindre för pengarna eller alternativt låna in från SHL för att täcka upp så att vi kan signa backarna på artistkontrakt.

Vad tycker vi om det?

Källa: HockeyNews
Ja vissa spelare är bara att glömma innan Oktober-November eller i värsta fall senare för att kunna lira på sk. artistskatt. Alternativt får man öppna plånboken rejält och kompensera dem för mellanskillnaden men då blir det inte billigt.

Det är ju en avvägning kring risk och vinst. Om vi skulle flyta hyggligt i tabellen ändå är det ju bara fylla på allt eftersom och då med fördelaktig ekonomi men går det tungt och vi får skador så kan det ju sätta laget i exakt samma sits som förra säsongen men nu i det Allsvenska mörkret.
Vi måste ju dock sluta top2 i tabellen till våren för att sedan vara som bäst i playoff till SHL. Allting annat är fiaskostämpel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
klintan85

Inlägg av klintan85 »

Jag vet inte vad för växlar man ska dra av träningsmatchen idag, men det såg ju inte bra ut. Jag hoppas verkligen att de största stjärnorna i DIF har kommit hit för att ge allt och inte bara åka på halvfart för det kommer inte räcka i HA.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

klintan85 skrev: 2022-08-11 18:03:14 Jag vet inte vad för växlar man ska dra av träningsmatchen idag, men det såg ju inte bra ut. Jag hoppas verkligen att de största stjärnorna i DIF har kommit hit för att ge allt och inte bara åka på halvfart för det kommer inte räcka i HA.
Du kan nog inte dra några växlar alls.
Precis på samma sätt som supportrar till Kristianstad inte ska dra några slutsater över 4-2 mot Växjö och 4-2 mot Rögle.

Första matchen på säsongen. Alla är nog ringrostiga. Och dessutom så saknades toppbackarna. Det kommer definitivt bli bättre.
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av GULD »

Finns det något att säga om målvakten ?
Någon som tänkte på nått i hans agerande ?
The DIF ONE
Praetori

Inlägg av Praetori »

GULD skrev: 2022-08-11 19:46:42 Finns det något att säga om målvakten ?
Någon som tänkte på nått i hans agerande ?
Svårt att säga på bara en match. Jag följde matchen sporadiskt på laptop från tele2 och på det inte världens bästa sändning med en massa zoom och kameravinklar men here-goes.
Klart välskolad kanadensisk keeper. Gör "rätt" saker och verkar läsa spelet bra och agerar som moderna keepers gör. Men såg klart lite nervös ut och jobbade rätt mycket mellan stolparna. Men det är inte så konstigt med tanke på den bredare isen och att det var den första matchen på första proffskontraktet.

Hyggligt snabb och ser "Vasy"-stor ut i sin hållning även om han inte har kroppsmassan (alla ni som inte gillar 10-talets "sticka fram hakan för att se" keeprar kan nog andas ut iaf). Rapp och jobbade bra längs isen och tog typ allting han skulle. 4 insläppta pga utespelarmissar hade förmodligen bara varit 1 eller 2 om han varit varm i kläderna (ett möjligt tveksamt insläppt men det var ett djävulskt bra skott i skäret å andra sidan).
Jag är försiktigt optimistisk. Som minst stabil men kan ju säkert växa ut till något riktigt bra under Mikos ledning.
Senast redigerad av Praetori den 2022-08-11 22:10:40, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Inlägg av Donkels-3.0 »

klintan85 skrev: 2022-08-11 18:03:14 Jag vet inte vad för växlar man ska dra av träningsmatchen idag, men det såg ju inte bra ut. Jag hoppas verkligen att de största stjärnorna i DIF har kommit hit för att ge allt och inte bara åka på halvfart för det kommer inte räcka i HA.
...inte mer än att det är första matchen och att fler(och bättre) backar måste in men det är ju inget nytt
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Höjdpunkter från matchen, på Almtunas hemsida.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Målvakten, första matchen. Spontant av det lilla man såg. Kunde vara mer aggressiv, tagit "ett skär" till ut från mål.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Osten östlund skrev: 2022-08-11 22:19:10 Målvakten, första matchen. Spontant av det lilla man såg. Kunde vara mer aggressiv, tagit "ett skär" till ut från mål.
Jag håller med. Samtidigt var det rätt virrigt stundtals och dessutom första matchen för honom i dif och på stor rink och är det osäkert tenderar målvakterna att krypa tillbaka till basics att välja en stolpe och då hamnar man automatiskt där.
Jag tror att det kommer med tiden.
Lagets reaktion efter vinsten med att crowda honom tycker jag skickar bra signaler.
Mvildma

Inlägg av Mvildma »

Jag tror personligen att vi kan få se en ruggigt bra kedja med Lekki-Östlund-Öhgren.
Östlund kan garanterat ha minst lika bra utveckling som lill fimpen hade under sin andra säsong, och kemin vi såg mellan Holtz och Eklund finns det ännu mer av mellan dem 3 grabbarna.
Bara ett par backar, lite tålamod så jävlar vad vi åker sen!
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Hockeyn är tillbaka och så även jag på forumet (oohh shit not him again)
Nåja, mest kul att hockeyn är tillbaka. Kul att se laget i match igen.

De första 1,5 perioderna var fan de värsta jag har sett. Tur att det ännu är försäsong och att mycket hinner rättas till.
Noterat är att Galajda är en puckmotare och att det kommer bli många returer. Det bodar ju inte gott då Spinkige Hedda typ är den största backen vi har. Helt ärligt, om vi mestadels har defensiva backar i truppen, vem fan ska tackla och rensa framför mål? Sizen på våra backar är fan mindre en en Addidas Gazelles cm.Ö:h. och det märktes på räckvidden på våra backar när vi tappade puch högt och Almtuna gång efter annan kontrade en mot en eller 3 mot två.... rundade som konor blev samtliga. På backsidan visade Kevin Karlsson trygghet och bra egenskaper med pucken.....utan den....not so much. Men han kommer vara en postiv överraskning för många av oss här. Även Odelius kommer att logga många minuter offensivt och skötte sig fruktansvärt bra i början av matchen. Ju längre matchen led så kom vi in i det. Men ja det märkes att det var första matchen för det såg ut som pojkhockey de luxe. med tappade puckar, förvirrat i egen zon...ja alla zoner, inga passningar som satt. Det var tur att Noah Östlund var på hugget runt Almtunas kasse. Det märktes att många gjorde sin första match på en lite högre nivå och bland forward var det 4 juniorer (Viktor Nilsson inräknad där)
Men de kom in i det mer och mer ju längre matchen led och när Daniel Brodin började åka skridskor och hitta sin roll så släppte det ännu lite mer.
Laget känns ojämt på forwardssidan. Söderlund känns ensam när han försöker med sina genombrott, John Norman hittar ingen att lira med.
Forsberg, Berglund ja dom platsade ju knappt i Almtuna och var står dem nu egentligen. Frågorna haglar och jag ska sätta mig ned i båten och konstatera att det är fan bara Augusti och första träningsmatchen.

Angående marknaden och framförallt backar så är jag glad att KG inte gör en Jocke och tar in någon oscoutad transatlant för att fylla laget inför säsongen. Med KHL (till vis del bara tydligen) ute ur bilden så tror jag inte riktigt att sportcheferna själva veta var i hockeyhierarkin SHL/Allsvenskan står just nu. Som vanligt kommer många av spelarna att sitta och vänta på eller via camper försöka få, kontrakt i NHL och sen öppna sin dörrar för europa, vilket gör att det kan vara klokt att vänta då riktigt fina namn skulle kunna "Falla ned" till oss. Men det kan ju också innebära att man blir utan de som finns framför ögonen här och nu.
Visst tror jag KG nästan hade räknat med Fredrik Claesson, och inte tror jag heller att han hade räknat med att Örebro skulle häva kontraktet med Tom Nilsson och på så sätt göra plats i kassan för att ta Philip Holm. Jag tror nog han hade hoppats på någon av dem iaf. Med det sagt så måste han ha lite flyt framöver och få in minst 2 backar av SHL-klass för att detta ska funka. Allsvenskan har ett jävligt högt tempo och jag är inte säker på att vi hänger med i det tempot med det laget vi har just nu. Almtuna forsade förbi oss ibland, speciellt Viktor Hertzberg och Jesper Norbäck.
Jag hoppas verkligen inte vi tror att det räcker med vissa namn. Vi måste vara ett helt lag på banan och alla måste hålla måttet. Idag var det inte många som gjorde det.

Jag tror och hoppas att ledningen kommer inse att vi änna kommer att behöva göra upp mot en 6-10 värvningar till innan vi får ett homogent lag. Särskillt spelare som har erfarenhet av svensk seniorhockey och Allsvenskan.

Med det sagt så vill jag addera att Victor Rask var på matchen idag. Var han bara där för att hälsa på Olle Liss??
Låst